Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Svaret blir så här:

Kod: Markera allt

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd         
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
  libsexy2 xchat-common
Följande NYA paket kommer att installeras:
  libsexy2 xchat xchat-common
0 att uppgradera, 3 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
1 är inte helt installerade eller borttagna.
Behöver hämta 1 515 kB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 4 337 kB utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]? j
Läs:1 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main libsexy2 i386 0.1.11-2build2 [32,5 kB]
Läs:2 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/universe xchat-common all 2.8.8-3ubuntu9 [1 128 kB]
Läs:3 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/universe xchat-common all 2.8.8-3ubuntu9 [1 128 kB]
Läs:4 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/universe xchat i386 2.8.8-3ubuntu9 [354 kB]
Hämtade 801 kB på 2min 1s (6 575 B/s)
Väljer tidigare ej valt paket libsexy2.
(Läser databasen ... 162522 filer och kataloger installerade.)
Packar upp libsexy2 (från .../libsexy2_0.1.11-2build2_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket xchat-common.
Packar upp xchat-common (från .../xchat-common_2.8.8-3ubuntu9_all.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket xchat.
Packar upp xchat (från .../xchat_2.8.8-3ubuntu9_i386.deb) ...
Hanterar utlösare för gconf2 ...
Hanterar utlösare för man-db ...
Hanterar utlösare för desktop-file-utils ...
Hanterar utlösare för gnome-menus ...
Hanterar utlösare för bamfdaemon ...
Rebuilding /usr/share/applications/bamf.index...
Ställer in procps (1:3.2.8-11ubuntu2) ...
start: Unknown parameter: UPSTART_EVENTS
invoke-rc.d: initscript procps, action "start" failed.
dpkg: fel vid hantering av procps (--configure):
 underprocessen installerade post-installation-skript gav felkod 1
Ställer in libsexy2 (0.1.11-2build2) ...
Ställer in xchat-common (2.8.8-3ubuntu9) ...
Ställer in xchat (2.8.8-3ubuntu9) ...
Hanterar utlösare för libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
Fel uppstod vid hantering:
 procps
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)


Men nu får jag i allafall igång XChat ???

EDIT Det strular även med Perl och NETX (NetX provides a drop-in replacement for javaws (Java Web Start). Since upstream NetX is dormant, IcedTea is hosting and modifying the sources in the IcedTea-Web directory).

Som det verkar får jag ett fel och ska betyda (Fel BrokenCount>0) Det ska betyda att vissa paket som är installerade har beroenden som inte är tillfredställda.. ???

Jag lyckades laga alla trasiga paket, ska ha lite koll på XChat ett tag få se om det strular där igen.. NETX kunde tillslut installeras efter jag hade lagat alla trasiga paket.. Få se hur systemet är nästa gång jag använder det i morron..
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Ställer in procps (1:3.2.8-11ubuntu2) ...
start: Unknown parameter: UPSTART_EVENTS
invoke-rc.d: initscript procps, action "start" failed.
dpkg: fel vid hantering av procps (--configure):
underprocessen installerade post-installation-skript gav felkod 1
Detta problem tog jag upp tidigare i tråden där jag då nedgraderade till procps (1:3.2.8-11ubuntu1). Igår (torsdag) gjordes denna nedgradering till 1ubuntu1 av Martin Pitt med versionen 1:3.2.8-11ubuntu3 vilken du borde ha installerad nu.
Antec skrev:EDIT Det strular även med Perl och NETX (NetX provides a drop-in replacement for javaws (Java Web Start). Since upstream NetX is dormant, IcedTea is hosting and modifying the sources in the IcedTea-Web directory).
Det problemet löste sig själv även för mig igår. Provade också med att ominstallera de paketen för säkerhets skull bara för att se att den inte genererade fel igen, vilket den inte gjorde.

Så då ser det ut som att du kommit förbi problemen nu ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Igår (torsdag) gjordes denna nedgradering till 1ubuntu1 av Martin Pitt med versionen 1:3.2.8-11ubuntu3 vilken du borde ha installerad nu. Så då ser det ut som att du kommit förbi problemen nu ;)
Japp jag har version 1:3.2.8-11ubuntu3, Jag tror att problemen börjar lätta för mig men det återstår att se i morgon om det fungerar bättre :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Har nu testat ordentligt och det verkar som systemet fungerar korrekt :D

EDIT jag har haft ett fel länge med firefox som har löst sig med installationen av NetX, jag brukar få "icedteanp plugin error: Failed to run /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/java" det har tvärslutat efter NetX Installationen, funkar bättre än det gjorde förr nu :D
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Nu är den första 3.2-kärnan (3.2.-1.1) baserad på version 3.2-rc2 på väg för Precise :unerd:
https://lists.ubuntu.com/archives/preci ... 02773.html
https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... /3.2.0-1.1

Version 3.2 är den som Precise kommer att releasas med i april.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Den är uppladdad nu Canonical Kernel Team, och går att installera via Pakethanteraren Synaptic.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Den är uppladdad nu Canonical Kernel Team, och går att installera via Pakethanteraren Synaptic.
Kan du starta om eller stänga ner utan att den hänger vid Will now restart | halt med enda lösning att stänga av med strömknappen. De finns fler som har det problemet, bla på U-F. Samma sak gällde som sagt tidigare med 3.2 oneiric-versionen.

Har själv inte hunnit felsöka än men gissningsvis en kärnbugg kopplat till acpi.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Hittills har precise varit knallstabilt för mej, fast dom har väl inte börjat köra in så mycket nytt än, det är väl därför. (Annat än problemen jag har med oneiric på en av våra andra datorer ::) men problem är ju till för att lösas... :) )
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev:
gruble skrev:Den är uppladdad nu Canonical Kernel Team, och går att installera via Pakethanteraren Synaptic.
Kan du starta om eller stänga ner utan att den hänger vid Will now restart | halt med enda lösning att stänga av med strömknappen. De finns fler som har det problemet, bla på U-F. Samma sak gällde som sagt tidigare med 3.2 oneiric-versionen.

Har själv inte hunnit felsöka än men gissningsvis en kärnbugg kopplat till acpi.
Kan inte påstå att det går direkt smärtfritt här :) utan snarare massa konfig omstarter med stånk och stön.
Väntar jag en lång stund så startade den om en gång men jag använder Reset-knappen och kan bara köra ubuntu 2d.
Tar också lång tid vid inloggningen, säkert närmare minuten innan skrivbordet visas.
vulfgar skrev:Hittills har precise varit knallstabilt för mej, fast dom har väl inte börjat köra in så mycket nytt än, det är väl därför. (Annat än problemen jag har med oneiric på en av våra andra datorer ::) men problem är ju till för att lösas... :) )
Var länge stabil här ochså. Men jag använder några ppa'n, de håller bl.a på med ny x-server "So go ahead and break your X" som Harry33 skrev.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Hittills har precise varit knallstabilt för mej, fast dom har väl inte börjat köra in så mycket nytt än, det är väl därför. (Annat än problemen jag har med oneiric på en av våra andra datorer ::) men problem är ju till för att lösas... :) )
Japp, än är det nästan oneiric. Och tanken för Precise är att det ska vara relativt lugnt då det inte är planerat några större förändringar utan mest en konsolidering och en mer användarvänlig (t.ex konfigurerbar) version. Men en abi-break skulle sitta fint ;D
gruble skrev:Men jag använder några ppa'n, de håller bl.a på med ny x-server "So go ahead and break your X" som Harry33 skrev.
Jo, har man tiden och vill hjälpa till där så. Själv går jag i funderingar på att testa Wayland igen, men det får bli senare i vinter då jag får lite mer tid förhoppningsvis.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Uppdateringen av gtk+3.0 kommer att ta bort libgail-3-common.

Det är helt riktigt och i loggen står det:
Remove libgail-3-common package. Modules have been integrated directly into Gtk
https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... 2-2ubuntu1
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore, använder du "nautilus-open-terminal" i Precise? Jag sitter och funderar om jag ska våga installera den? Jag vet ju att det har strulat mycket med den, det ser inte ut som alla problem är lösta än av vad jag förstå? Men om jag vet någon annan som använder den i Precise och säger att det fungerar hyfsat är ju saken klar.. Jag saknar den appen :D

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/865115

EDIT Jag har suttit på ett annat Linux system i 2 dar, men då jag kom hem så uppdaterade jag PrecisePangolin som vanligt.. Jag fick då en ny kärna 3.2.0-1 och sen var det en massa andra uppdateringar också.. Jag upptäckte ganska snabbt att update-manager inte fungerade längre tillfredställande, det går bara att använda den en gång? Sen funkar den inte längre, men efter en omstart av datorn så funkar den igen, men bara en gång, för att använda den igen måste jag reboota datorn varje gång? Det är nästan samma sak med programcentralen Det går inte att använda den längre för installation av programvara? Nu undrar jag såklart om ni med Precise har samma problem som jag har? Ska tillägga att jag använder 32-bitars men det kan ju tänkas att samma problem synes även i 64-bitars?

Det här står i terminalen vid användningen av update-manager:

Kod: Markera allt

$ update-manager
(update-manager:4182): Gdk-CRITICAL **: gdk_window_get_pointer: assertion `GDK_IS_WINDOW (window)' failed
Eftersom att system-uppdateringen var en sån där delad-uppdatering. Jag kan inte hitta någon logg på vilka filer som uppdaterades/avinstallerades? Är det någon som vet var jag ska börja söka eller är det så att det skrivs ingen logg på den typen av uppdateringar ????
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Bowmore, använder du "nautilus-open-terminal" i Precise? J
Den ska fungera och har gjort så ett bra tag, dvs sen jag verifierade det i buggen.

De paket man ska ha installerade för att det ska fungera är:
- nautilus-open-terminal, version 0.19-2
- ubuntuone-client-gnome, version 2.0.1-0ubuntu2

Själv använder jag varken Update Manager eller Programcentralen under utvecklingsfasen utan det är Synaptic och terminalen (apt-get, dpkg) som gäller för min del. Orsaken är att de första två är gjorda för kontrollerade stabila (releasade) system. Så varför de inte fungerar smärtfritt för din del vet jag inte. Sen att det dyker upp lite meddelande om man kör grafiska program via terminalen behöver inte betyda något, inte ens om det står CRITICAL.

Har skrivit om loggen några gånger i denna tråd.
- via Synaptic: Arkiv > Histork
- via Nautilus: /var/log/apt/history.log
timmy
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 nov 2010, 16:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av timmy »

Hejsan hoppsan!

Har installerat servervarianten av Onieric och uppgraderat enligt instruktionerna.
Nu vill inte LXDM starta automatiskt efter att jag gör sudo apt-get install --no-install-recommends lxdm && sudo dpkg-reconfigure lxdm (fungerar inte om jag skippar --no-install-recommends heller), men om jag installerar LightDM (utan --no-install-recommends flaggan) så fungerar LXDM hur bra som helst.

Jag gissar att detta har något att göra med x.org relaterade paket som inkluderas vid hämtning av LightDM, men inte vid hämtning av LXDM. Inte hunnit kolla igenom vilka paket det är som behövs (eller om det ens är det som är problemet), ville bara höra om någon har liknande problem och/eller lösningar.

Värt att nämna är att när jag kör sudo dpkg-reconfigure lxdm får jag följande svar:

Kod: Markera allt

update-alternatives: warning: forcing reinstallation of alternative /etc/lxdm/lxdm.conf because link group lxdm.conf is broken.
update-alternatives: warning: not replacing /etc/lxdm/default.conf with a link.
Tack på förhand!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev: De paket man ska ha installerade för att det ska fungera är:
- nautilus-open-terminal, version 0.19-2
- ubuntuone-client-gnome, version 2.0.1-0ubuntu2

Själv använder jag varken Update Manager eller Programcentralen under utvecklingsfasen utan det är Synaptic och terminalen (apt-get, dpkg) som gäller för min del. Orsaken är att de första två är gjorda för kontrollerade stabila (releasade) system. Så varför de inte fungerar smärtfritt för din del vet jag inte. Sen att det dyker upp lite meddelande om man kör grafiska program via terminalen behöver inte betyda något, inte ens om det står CRITICAL.

Har skrivit om loggen några gånger i denna tråd.
- via Synaptic: Arkiv > Histork
- via Nautilus: /var/log/apt/history.log
Hej och tackar, jag installerade nautilus-open-terminal, version 0.19-2 och det fungerade bara fint fint tycker jag, äntligen känner man sig hemma igen har verkligen saknat det där programmet, högerklicka hela tiden av glömska att jag inte haft det installerat på ett tag, men nu finns det igen där det ska vara :D Jag brukar också oftast använda terminalen eller Synaptic för uppdateringar/uppgraderingar eller nyinstallationer, det händer ibland att jag också använder update-manager och det var vid en sådan jag märkte av problemet, det är absolut inte ett så besvärligt problem men jag ville ändå nämna det :D

Annars så fungerar systemet väldigt bra tycker jag, känns fortfarande väldigt stabilt. Men jag tycker uppstarterna har blivit aningen långsammare efter den nya 3.2-kärnan.. :)
Senast redigerad av 2 Antec, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...
Själv använder jag varken Update Manager eller Programcentralen under utvecklingsfasen utan det är Synaptic och terminalen (apt-get, dpkg) som gäller för min del.
...
Samma här!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

@timmy
Nu är ju den här tråden till för att följa och testa utvecklingen av Ubuntu i första hand. Motsvarande bitar för andra derivat kanske bör ske i separata trådar. Egna byggen, som i ditt fall, ser jag som en separat tråd under Experimentverkstad.

När det gäller LXDM vs LightDM så har jag förstått att Lubuntu återgick till LXDM för Oneiric efter diverse problem med LightDM. Målet för Precise är LightDM mycket beroende på att man vill frigöra de få resurser man har till andra bitar. Att du har problem med LXDM här kan mycket väl beror på det faktumet.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Mitt problem med "hard lock" vid shutdown/restart är nu löst iom den nya kärnan 3.2.0-2.

Däremot är det fortfarande problem med vboxhost (VirtualBox) men har sett att VB-gänget är medveten om detta och jobbar på problemet. Så förväntar mig snart en ny VB version att hämta ner ;)

EDIT
Virtualbox (ej OSE) får man igång genom att köra kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall virtualbox-dkms
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev:Mitt problem med "hard lock" vid shutdown/restart är nu löst iom den nya kärnan 3.2.0-2.

Däremot är det fortfarande problem med vboxhost (VirtualBox) men har sett att VB-gänget är medveten om detta och jobbar på problemet. Så förväntar mig snart en ny VB version att hämta ner ;)

EDIT
Virtualbox (ej OSE) får man igång genom att köra kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall virtualbox-dkms
Fungerar här också efter dessa uppdateringar.

Releaseplan:
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin ... seSchedule

Vad är "Rally" 12-15 januari. Någon lokal biltävling eller intensiv utvecklingsfas.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Vad är "Rally" 12-15 januari. Någon lokal biltävling eller intensiv utvecklingsfas.
Rally år det som tidigare kallades för Sprint och som hålls ung när man kommit halvvägs in i varje utvecklingsprojekt. Ser det som en checkpoint för utvecklarna var man är och att det finns tillräckligt med motivation och resurser för att gå i mål.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"