Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Äntligen ;D

Kollade och för Gnome Classic så dyker Classic upp och ovanpå det Unitys panel och launcer!
Testade att döda unity panel med killall unity-panel-service men den kom tillbaks igen. Borde snart upptäckas, buggas och fixas. Däremot verkar Classic no effects funngerar hyfsat här.

Kör själv nästan enbart Unity så hade inte märkt av det.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Har inte testat så jag har inte märkt något av detta. För mej är faktiskt precise superstabilt (än så länge), faktiskt stabilare än oneiric på min andra dator. Snabbt också, minns faktiskt inte när datorn var så snabb senast. Jag glömmer hela tiden att jag kör en utvecklingsversion. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Ett problem jag har och delar med andra är att Cheese inte funkar.
Det är något problem med streamingen (gstreamer) som strular till det.

Har inte hunnit luska i det men har kollat mha kommandot

Kod: Markera allt

gstreamer-properties
och där under fliken Video och Standardingång så funkar inte V4L utan ger felet
Video for Linux 2 (v4l2): Error starting streaming on device '/dev/video0'.
och i terminalen
libv4l2: error setting pixformat: Enhet eller resurs upptagen
gstreamer-properties-Message: Error running pipeline 'Video for Linux 2 (v4l2)': Device '/dev/video0' cannot capture at 1280x1024 [gstv4l2object.c(2111): gst_v4l2_object_set_format (): /GstPipeline:pipeline1/GstV4l2Src:v4l2src1:
Call to S_FMT failed for YV12 @ 1280x1024: Enhet eller resurs upptagen]
Får se om jag hinner gräva mer i det, dock ingen hög prioritet.

EDIT: Problemet löst.
Problemet var att gstreamer använde pixelformatet YV12 istf YUYV/YUV2 så provade att nedgradera gstreamer-komplexet men fungerade ändå inte. Startade då upp med olika kårnor och noterade att det slutade att fungera för kärnan 3.2.0-2, alltså en kärnregression. Hittade buggen uvcvideo: Failed to submit URB 0 (-28) som just satts i Fix Relesed så bara att invänta uppdateringen av 3.2.0-3.8 till 3.2.0-3.9 och nu fungerar det igen ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Nu börjar precise att fallera sakta... Jag har både problem med att använda systemet ihop med teamveiwer, Spotify mm. Eftersom det är en testversion så är det förklarligt.. Både synaptic och aptetude och även programcentralen sviktar hos mej..Jag får också ofta fel med nautilus, nautilus kraschar helt enkelt!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag flytta in inlägget på rätt ställe :d
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

TeamViewer har jag inte kört, har du testat Remmina som blir default i Precise? Inte färdigutvecklad än men funkar hyfsat.
Spotify kör jag inte heller i Ubuntu, räcker med den i mobilen ;)
Synaptic funkar utan anmärkning här.
Aptitude är det si och så med just nu har jag läst, själv använder jag apt-get.
Programcentralen använder jag inte i utvecklingsversioner mer än för att testa ibland.
Nautilus verkar stabil här. Vad är det som kraschar? Skrivbordet eller browsern?

Har du Apport tillslagen så att du kan få ut lite info om krascharna och ev felrapportera?
https://wiki.ubuntu.com/Apport
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag har suttit på 11.10 ett tag till igår, men nu använder jag 12.04. men krascherna är dokumenterade, för nautilus gäller det i nu läget 5 olika problem varav jag har problem med att starta nautilus... problemet är skickat! Varför jag använder teamviewer är för att jag är tvungen att kunna hantera fler system än Linux från olika håll.. För mig är det inget problem efter som jag byter bara disk... Aptitide har djävlats för mig sen i morse på precise..
Lite mer info om Nautilus https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/804891
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Läste igenom buggen och tror att några har problem med gvfs, det (gvfs) nämndes även.
Prova att radera gvfs metadata med

Kod: Markera allt

rm -R ~/.local/share/gvfs-metadata/
och se om det hjälper dig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Jag har inte märkt något skumt (ännu) med varken nautilus eller synaptic. Däremot råkade jag ut för att alla mina inställningar, skrivbordsbakgrund, ikontema, väder osv inte fungerade. En koll i dconf editor visade att inställningarna ändå fanns kvar. En ny uppdatering lite senare fixade dock det problemet. :)

Jag har förresten gjort om mitt röda ikontema. Om nån är intresserad så finns det här http://dl.dropbox.com/u/14196629/vulfga ... red.tar.gz
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 9 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Har provat och det fungerar, men problemet är inte alltid så jag ska vara uppmärksam om jag hamnar där igen?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Jag har inte märkt något skumt (ännu) med varken nautilus eller synaptic. Däremot råkade jag ut för att alla mina inställningar, skrivbordsbakgrund, ikontema, väder osv inte fungerade. En koll i dconf editor visade att inställningarna ändå fanns kvar. En ny uppdatering lite senare fixade dock det problemet. :)
det hände också mig i morse!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

En kostig sak igen chrome dog plötsligt utan anledning, ingen använde den men total-dog, ja programmet var aktivt, få hålla koll där med...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag har förresten gjort om mitt röda ikontema. Om nån är intresserad så finns det här http://dl.dropbox.com/u/14196629/vulfga ... red.tar.gz
Intressant, du kanske ska hoppa på det här tåget ;)
Mark Shuttleworth skrev:Yes, i agree, we need a new icon theme. We have agreed to do a proper study on iconography, with the University of Reading and lay out a roadmap for a new icon set, which we will welcome participation.
Troligen kommer det inte i tid till Precise men man vet ju inte.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Hehe, visst, klart jag ska skicka in det dit. ;D

Mitt ikontema är ju inte eget egentligen, det är ju lånat och färgändrat. I nuvarande temafilen har jag angett vilka teman jag har lånat ikoner ifrån. Dessutom är det ju inte riktigt i ubuntus färgschema. kanske vore mer nånting för satanic edition, stämmer bättre färgmässigt. :mrgreen:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Vulfgar, tänkte först att att ditt ikontema sabbat home-ikonen i Unitys lanucher men insåg snabbt att det vore en omöjlighet. Helt plötsligt bidde det en vanlig mapp-ikon. Visade sig att det är en orapporterad bugg i paketet nautilus men säkert tydlig nog för att det ändå blir fixat till nästa nautilus-uppdatering.

Fixade det själv i /usr/share/applications/nautilus-home.desktop genom att ändra Icon=folder till Icon=user-home.

I övrigt fullt uppdaterad.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jo jag såg också att home-ikonen såg annorlunda ut.. Märkte nyss att det börjat ramla in program som är bestämt ska finnas med i precise bland annat så har jag fått Pitivi 0.15.0 och även Rhythmbox 2.90.1
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Nja, PiTiVi video editorn kom inte med som default i Precise. Den var på tal under UDS men man valde att inte plocka med den. I övrigt är Precise oförskämt stabil än så länge ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Nja, PiTiVi video editorn kom inte med som default i Precise. Den var på tal under UDS men man valde att inte plocka med den. I övrigt är Precise oförskämt stabil än så länge ;)
Men konstigt jag har fått med den ??? Kan jag ha installerat den innan, förmodligen, inget jag minns ivarjefall ??? Programmet funkar bra i alla fall.. Sen tycker jag att systemet fungerar bättre i dag än det gjorde igår .. Rythmbox saknar kontakt med codec för mp3 än fast jag vet att den finns installerad, jag tvär tittade egentligen bara på det som hastigast då jag var hemma så 100 säker är jag inte på att det inte går att skapa mp3 filer under Rythmbox

EDIT Nu under natten så kom det en massa gstream uppdateringar så nu har jag tillgång till mp3 stöd igen, jag märkte att jag inte hade mp3 stöd i banshee heller i går eller nått annat media program.. Det måste ju ha blivit nått fel här i systemet innan, men nu fungerar det igen...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Men konstigt jag har fått med den ??? Kan jag ha installerat den innan, förmodligen, inget jag minns ivarjefall ???
Säkert, då jag inte ens har pitivi installerad i min precise baserad på oneiric.

Vilka program som kommer med som default kan du t.ex se i synaptic där de programmen listas som recommends i paketet ubuntu-desktop. I terminalen får du fram samma sak med kommandot apt-cache depends ubuntu-desktop
Antec skrev:Nu under natten så kom det en massa gstream uppdateringar så nu har jag tillgång till mp3 stöd igen
Gott ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Hehe, visst, klart jag ska skicka in det dit. ;D

Mitt ikontema är ju inte eget egentligen, det är ju lånat och färgändrat. I nuvarande temafilen har jag angett vilka teman jag har lånat ikoner ifrån. Dessutom är det ju inte riktigt i ubuntus färgschema. kanske vore mer nånting för satanic edition, stämmer bättre färgmässigt. :mrgreen:
Hej jag kör dina röda nu och med den bakgrunden jag gjorde med hjälp-kommandon för Unity ser det himla bra ut!!! http://antecblue.files.wordpress.com/20 ... ty-red.png

Det är inte ett orginal, jag gjorde om den fula orginalet! Och till 6 andra och en av dom är röd!

Jag har en märkfärg med som passar! tyvärr har jag förlagt den :s Trodde jag här är den iallafall: #ff6868. Märkfärgen är ljus det ser bättre ut!!! Det är vad jag tycker!
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"