Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

HUD verkar fantastiskt. Men för slösurf behövs musen så jag vill INTE ersätta den vanliga menyn. Även om Mark säger så just nu tror jag inte det kommer bli så framöver, det finns egentligen ingen anledning att ta bort den vanliga menyn.

Till 12.04 kan vi dock vara lugna om HUD kommer med (som man tror och hoppas) så kommer den vanliga menyn ligga kvar.

Jag har installerat men inte loggat ut/in än så jag väntar med att testa den till imorgon.

Problemet med Canonicals användartester är just att de testar. Om man bara sitter helt planlöst vid datorn och surfar runt lite eller städar upp bland filer eller liknande så gör man det gärna halvsovande med musen i knät och den typen av användande tror inte jag kommer med i tester där nån aktivt har blivit bedd att testa det här.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Frågor till er som testar:

Har någon av er under 12.04 testat Wayland? Hur går projektet och när kan vi förvänta oss den på allvar blir första val? Jag har inte funnit någon tidsplan om när Wayland kommer användas från start.

Hur går det med btrfs? Det har ju förbättrats avsevärt när det kommer till prestanda och andra områden med nyare kärnan. När kan vi förvänta oss att den ersätter ext4 som default i Ubuntu? Har någon av er testat btrfs under 12.04?

Tackar för mig! :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Hoppas också den här HUD bara blir en komplement.
Det är ett måste, åtminstone som det är tänkt att fungera idag.
Rasmus skrev:Till 12.04 kan vi dock vara lugna om HUD kommer med (som man tror och hoppas) så kommer den vanliga menyn ligga kvar.
HUD kommer inte med som default vilket är en liten tröst.

Har testat HUD och är varken imponerad eller nyfiken längre vilket jag brukar vara. Nej, en ersättare kommer det aldrig att bli som HUD fungerar idag men mycket vatten lär rinna under broarna innan vi vet hur den slutgiltiga lösningen kommer att se ut.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Illa nog med unity. Jag har min kära make som testobjekt, dvs han vill att allt ska vara enkelt att hitta och vill inte behöva leta efter något. Han tycker unity är tillräckligt krångligt, kräver mer klickande än gnome2 och skulle det dessutom komma en form av menyer som kräver tangentbordsanvändning så kommer han att vägra ubuntu.

Även om jag vant mej vid unity så kan jag inte påstå att jag gillar det, är gammalmodig nog att föredra det gamla menysystemet. Felet med alla (?) nya gränssnitt är att dom inte ger möjlighet att få översikt över menyer och val. Det ska vara stooora tjusiga bilder och man får bara se en pytteliten del av möjliga val åt gången, vilket gör systemet oöverskådligt och svårnavigerat, det är bara bling utan funktion. Om hud skulle bli standard så vore det definitivt droppen även för mej!

Såja, nu har jag gnällt färdigt för idag. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Har någon av er under 12.04 testat Wayland? Hur går projektet och när kan vi förvänta oss den på allvar blir första val? Jag har inte funnit någon tidsplan om när Wayland kommer användas från start.
Har testat Wayland men inte under 12.04. När det gäller tidplan för ett intro så har jag inte sett någon än. Ska det med till nästa LTS så måste det in i 12.10 eller senast 13.04. Mitt tips är att det inte blir aktuellt förrän efter 14.04 då jag inte ser någon vits med att köra X som en klient ovanpå Wayland.
Kurdistan skrev:Hur går det med btrfs? Det har ju förbättrats avsevärt när det kommer till prestanda och andra områden med nyare kärnan. När kan vi förvänta oss att den ersätter ext4 som default i Ubuntu? Har någon av er testat btrfs under 12.04?
Har testat Btrfs men inte under 12.04. Problemet med btrfs är forfarande hanteringen av små filer och då främst skrivning mot disk. För mig som kör utvecklingsversioner är btrfs ointressant då uppdateringar tar på tok för lång tid. Däremot är subvolymer, snapshots mm funktioner som man vill ha så för en releasad version så kan det vara ett alternativ framför allt nu när fsck.btrfs verkar vara på väg att släppas.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:Illa nog med unity. Jag har min kära make som testobjekt, dvs han vill att allt ska vara enkelt att hitta och vill inte behöva leta efter något. Han tycker unity är tillräckligt krångligt, kräver mer klickande än gnome2 och skulle det dessutom komma en form av menyer som kräver tangentbordsanvändning så kommer han att vägra ubuntu.

Även om jag vant mej vid unity så kan jag inte påstå att jag gillar det, är gammalmodig nog att föredra det gamla menysystemet. Felet med alla (?) nya gränssnitt är att dom inte ger möjlighet att få översikt över menyer och val. Det ska vara stooora tjusiga bilder och man får bara se en pytteliten del av möjliga val åt gången, vilket gör systemet oöverskådligt och svårnavigerat, det är bara bling utan funktion. Om hud skulle bli standard så vore det definitivt droppen även för mej!

Såja, nu har jag gnällt färdigt för idag. :P
Vulfgar det finns ju fler DE inom Ubuntu-familjen. Om inte Ubuntu med Unity passar din familj och dig så kan du ju alltid ta en titt på de DE som anses vara mer traditionella i form av KDE, XFCE eller LXDE. Jag har också lagt upp en guide som visar hur man kan få mer eller mindre identisk utseende på Xubuntu 11.10 som Gnome 2 hade i Ubuntu förr.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:
Kurdistan skrev:Har någon av er under 12.04 testat Wayland? Hur går projektet och när kan vi förvänta oss den på allvar blir första val? Jag har inte funnit någon tidsplan om när Wayland kommer användas från start.
Har testat Wayland men inte under 12.04. När det gäller tidplan för ett intro så har jag inte sett någon än. Ska det med till nästa LTS så måste det in i 12.10 eller senast 13.04. Mitt tips är att det inte blir aktuellt förrän efter 14.04 då jag inte ser någon vits med att köra X som en klient ovanpå Wayland.
Kurdistan skrev:Hur går det med btrfs? Det har ju förbättrats avsevärt när det kommer till prestanda och andra områden med nyare kärnan. När kan vi förvänta oss att den ersätter ext4 som default i Ubuntu? Har någon av er testat btrfs under 12.04?
Har testat Btrfs men inte under 12.04. Problemet med btrfs är forfarande hanteringen av små filer och då främst skrivning mot disk. För mig som kör utvecklingsversioner är btrfs ointressant då uppdateringar tar på tok för lång tid. Däremot är subvolymer, snapshots mm funktioner som man vill ha så för en releasad version så kan det vara ett alternativ framför allt nu när fsck.btrfs verkar vara på väg att släppas.
Tack för informationen. Jag ser stora fördelar med Wayland när den väl blir redo för användning. Så jag hoppas att den åtminstone blir klar och standard till 14.04. Det skulle underlätta 3d-upplevelsen oavsett drivrutin och kort.

När det kommer till btrfs tror jag det är mer en tidsfråga innan den blir standard. Blir nog standard 12.10, tror jag. För det är ju egentligen inte mycket som behöver återgärdas. Fördelarna med btrfs är många och nu kan linux glädja sig åt ett filsystem som är i samma nivå som zfs och andra tungviktare. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:
Kurdistan skrev:Hoppas också den här HUD bara blir en komplement.
Det är ett måste, åtminstone som det är tänkt att fungera idag.
Rasmus skrev:Till 12.04 kan vi dock vara lugna om HUD kommer med (som man tror och hoppas) så kommer den vanliga menyn ligga kvar.
HUD kommer inte med som default vilket är en liten tröst.

Har testat HUD och är varken imponerad eller nyfiken längre vilket jag brukar vara. Nej, en ersättare kommer det aldrig att bli som HUD fungerar idag men mycket vatten lär rinna under broarna innan vi vet hur den slutgiltiga lösningen kommer att se ut.
HUD verkar ha fått otroligt bra bemötande av alla kommentarer jag kan läsa på Marks blogg när han släppte nyheten om HUD. Precis som allt nytt så lär den väl väcka ilska och kärlek. Jag tror man inte ska vara för snabb dra slutsatser. Det kan vara succé eller flopp. Låt tiden få utvisa. Ibland är vi linux-vänner lite för snabba döma ut saker som ibland inte ens är redo för användning ;D. Några månader i Linux världen är som år i Windows :P. Sker så mycket.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Nu har jag också satt mig in i vad HUD är för nått. Jag tycker absolut inte heller om HUD i det här läget och man kan bara önska att det inte följer med och att det alltid kommer att vara ett tillval i framtiden. Ska man kunna behålla dom användare av Ubuntu och kanske få massor av fler användare så gäller det att vara varsam vad man förändrar i Unity :)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Global Menu pajjade när jag körde in Unity versionen med HUD så jag har inte kunnat testa speciellt mycket men gillar det. Förträffligt i tex. Gimp där jag nästan lägger hälften av tiden på att leta i menyer. Jag testar endast på min Desktop men tror att HUD platsar mycket bättre på laptopen egentligen då det dels är enklare att flytta händerna mellan touchpad och tangentbord samt besvärligare att använda touchpad vs mus.

Jag är starkt för men vill absolut inte slänga ut den vanliga menyn, det är ett mycket bra komplement men aldrig någon ersättare.

@Bowmore
Den kan faktisk komma med, som ett kompliment.
Is this going to land in 12.04?

Hopefully, fingers crossed!

But we are applying a high quality bar to all new features and the existing Unity code-base, and this feature will not be granted any special quality exceptions. It will certainly be available as an optional add-on, and even if it lands, it will not yet completely replace the menu, you can use the menu in the normal way or start playing with the HUD.
Jag förstår faktiskt inte all kritk, om ni inte gillar den behöver ni ju inte använda den ??? Än så länge så kommer den inte att bli en ersättare och jag tror inte den kommer bli den framöver heller även om Mark vill det.

---
Jag kopplade in laptopen i tvn och tittade på ett program på SVT play idag och upptäckte att flash inte blockerar att skärmen stängs av vilket var lite besvärligt då jag var tvungen att manuellt stänga av det. Extremt taggad på den där rutan som det snackas om ska komma till 12.10 där man kan klicka i presentation mode.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Den kan faktisk komma med, som ett kompliment.
Det gäller för 12.04 men långsiktigt är det idag tänkt att ersätta nuvarande menysystem.

Oberoende av det som sägs idag så kommer nuvarande menysystem att finnas kvar i andra linuxdistar. Mitt förslag är därför att döpa om det nuvarande menysystemet till classic menus och att ubuntuanvändare fortsättningsvis ska ha valet att välja. På så sätt får vi stopp på debatten och man kan utveckal HUD i lugn och ro. Det är också i linje med att classic menus kommer att kunna väljas framför global menus i 12.04 för de som föredrar det. Dock har implementeringen inte landat i unity än.

Vidare, så är mina fortsatta tankar kring HUD baserat på det faktum att t.ex en orderkatalog (Dustin, Clas Ohlson, Biltema, etc) dels har en innehållsförteckning i början, dels ett index i slutet. Det som visas nu i prototypen är ett exempel på indexdelen. Den är enkel och rakt på sak och ett bra komplement. Men sen har vi innehållsförteckningen, en lite knepigare bit att lösa på ett bra sätt.

Tankarna? Jo, att man återanvänder dash-konceptet som har både och, dvs struktur (innehållsförteckning) och sökfunktion (index). Dessutom är en sån lösning portabel till andra enheter som smartphones, tablets, etc. och i linje med unity-konceptet "one-for-all".
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

På lång sikt så vill de ju ha in HUD som en ersättare, något jag dock inte tror på. Som du säger vill man även ha en struktur som är lättnavigerad med musen.

Men jag tror det blir bra. Jag älskar Unity och det blir bara bättre för varje version. UbuntuTV verkar väldigt lovande och deras tabletplaner verkar vettiga. Kort sagt gillar jag Canonicals planer och tror på deras ideér så jag bara sitter här och väntar på att få se de fantastiska saker de stoppar in i min dator :D
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev: Jag älskar Unity och det blir bara bättre för varje version. UbuntuTV verkar väldigt lovande och deras tabletplaner verkar vettiga. Kort sagt gillar jag Canonicals planer och tror på deras ideér så jag bara sitter här och väntar på att få se de fantastiska saker de stoppar in i min dator :D
Då är vi två ;D
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

:D
Egentligen borde man engagera sig mer och då genom att utveckla något eget awesome program eftersom det är vad som är roligast. Men jag vet inte, det kanske är bättre att engagera sig politiskt istället...

Aja strunt i det nu O0
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Wow! En bra funktion (bara?) jag har missat :o
Om man har öppnat fler fönster för ett och samma program, t.ex firefox, så kan man få upp en "spread" (alla de fönstrena) genom att vänsterklicka på motsvarande ikon i launchern och sen välja vilket man vill komma till.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Nu har de första förändringarna under systeminställningar landat iom gnome-control-center 1:3.2.2-2ubuntu4.

Specen man följer: Gnome 3 System Settings changes
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Snyggt. Verkar dock inte funka här, inget händer med någon inställning.
Dessutom hade den fel på auto hide som var aktiverat i rutan även fast det är avstängt i verkligheten.

Jag gjorde även en ppa-purge på HUD om det var det som det berodde på men verkar inte så.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Delvis beror det på om man kör unity 2D eller 3D.

Igår togs ett snabbt beslut att man väntar med att införa variabel ikonstorlek i launchern för 2D så den biten fungerar t.v bara för 3D men kommer så fort det är fixat.

Autohide PÅ/AV fungerar inte bra i AV-läge då den flyttar skrivbordet en launcherbredd till höger :(

Top left corner för Reveal spot fungerar inte bra då launchern är gömd. Klurig att få fram då :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Wow! En bra funktion (bara?) jag har missat :o
Om man har öppnat fler fönster för ett och samma program, t.ex firefox, så kan man få upp en "spread" (alla de fönstrena) genom att vänsterklicka på motsvarande ikon i launchern och sen välja vilket man vill komma till.
Har oxå missat den. Verkligen bra, sånt gör mej vänligare stämd mot unity. ;)

När det gäller menyer osv har jag absolut inget emot att hud eller liknande finns som alternativ, bara jag får ha det på mitt sätt! Vad jag inte gillar är när dom försöker påtvinga en vissa förändringar. Det finns tex dom som älskar funktionen i ms windows med "psersonliga" menyer, dvs att bara dom val som används oftast syns o dyl. Själv avskyr jag sånt eftersom jag gillar en bra översikt, jag tycker det är hopplöst att hitta något när det är dolt. Förmodar att olika hjärnor jobbar på olika sätt. Det får gärna finnas alternativ som döljer vissa grejor bara jag kan välja bort eländet! 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Jorge Castro (castrojo) startade en het diskussion med dessa ord:
With tools like MyUnity now in universe, and didrocks putting basic
configuration in the control panel I'd like to propose the removal of
compizconfig-settingsmanager.
Diskussionen har hittills kommit fram till följande:
- ccsm tas bort i förråden men kan hämtas ned via en ppa
- unity får en återställningsfunktion (senast fungerande, etc)

Diskussionen finns att läsa här:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 03597.html

och här på OMG:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/shou ... ntu-repos/
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"