Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Det händer en del med Unity i bakgrunden som jag inte gillar >:(

Först tar man bort launcerns intellihide (dodge) :o

Nu smalnar man även av översiktligheten för öppna fönster för ett program genom att istf att visa alla fönster som programmet hanterar på alla arbetsytor när man vänsterklickar på programikonen i launchern nu endast kommer att visa de fönster som finns på aktuell arbetsyta! Aven detta har skapat irritation men Canonical hänvisar envist till sina tester med oerfarna användares intuition.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av vulfgar »

Verkar som det blir till att skrota unity snart då, ska testa "nya" fallback, verkar vara nåt för mej! :)

Håller med er övriga, fattar inte varför man tar bort intellihide som är det bästa med unitylaunchern. ::)

Öht så gillar jag inte storebrorsfasoner, att någon ska tvinga på begränsningar vad man ska kunna göra i gränssnittet. I så fall kan man ju lika gärna köra windows. ::) Det bästa är att ha kvar så många möjligheter som det går, men att sätta det som är mest nybörjarvänligt som standard vid en nyinstallation. Då blir inte nya användare förvirrade och vi gamla kan få det som vi vill.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Verkar som det blir till att skrota unity snart då, ska testa "nya" fallback, verkar vara nåt för mej! :)

Håller med er övriga, fattar inte varför man tar bort intellihide som är det bästa med unitylaunchern. ::)

Öht så gillar jag inte storebrorsfasoner, att någon ska tvinga på begränsningar vad man ska kunna göra i gränssnittet. I så fall kan man ju lika gärna köra windows. ::) Det bästa är att ha kvar så många möjligheter som det går, men att sätta det som är mest nybörjarvänligt som standard vid en nyinstallation. Då blir inte nya användare förvirrade och vi gamla kan få det som vi vill.
Hej, jag håller absolut med dej, och man kan bli tvungen att byta Linux modell tillslut också i sämsta fallet, så känner jag. Jag är t.ex rätt orolig på vad som kan tänkas försvinna eller förändras med mer osv. Man vill ju det ska gå bra för Canonical såklart! Men dom måste ju börja lyssna mer på användarna som dom redan har i dagsläget. Det blir ju ingen bra referens till dom nya användarna om dom gamla flyr till andra system, det kan ju uppfattas som en klar försämring eftersom oftast är det genom vänner man först kommer i kontakt med Ubuntu och sen vill man ha det själv? :-\


Utanför ämnet: Jag har 3 saker som jag undrar över? Kanske någon här som vet? :)

1. Är det någon som har koll på det här med den nya filstrukturen när den kommer eller blir aktuell även i Ubuntu? Utvecklarna för Fedora strukturerar om filerna och lägger alla binära filer under katalogen /usr. Flytten innebär att det kommer räcka med en monteringspunkt i de fall du vill dela på filsystemet mellan flera virtuella maskiner, det blir också betydligt enklare att ta en ögonblicksbild med btrfs och kunna "backa bandet" om problem skulle uppstå. Utvecklarnas förhoppning är att fler Linuxdistributioner kommer ta efter.

2. Nya EXT4 har ju fått sig en riktig uppryckning och stöder volymer på hela 100 TB tillskillnad från 16 TB i dagsläget. Undrar om någon vet hur och om det också är på gång eller planerat även för Ubuntu?

3. Sen var det ju det här med btrfs hur det ligger till med Ubuntu?


:D
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Håller med er övriga, fattar inte varför man tar bort intellihide som är det bästa med unitylaunchern. ::)
Det sista ordet är inte sagt än, dessutom enkelt att reimplementera ;)
vulfgar skrev: Öht så gillar jag inte storebrorsfasoner, att någon ska tvinga på begränsningar vad man ska kunna göra i gränssnittet.
Håller med, Ubuntu är inte Windows men förstår samtidigt varför man gör som man gör. Mark har dessutom halvt om halvt lovat mig att den nuvarande funktionen, dvs en spread av alla öppnade fönster för ett visst program, ska finnas kvar fast i annan tappning.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Är Global Menu på väg bort, eller kommer den att finnas kvar som alternativ i Precise. Det har också tidigare sagts att den gamla menyraden i fönstret ska bli valbart i Precise. Men vad händer nu? Kommer det nya alternativet Locally Integrated Menus (LIM) i titellisten att bli det enda alternativet?
LIM-flair-asset.png
LIM-flair-asset.png (21.72 KiB) Visad 2677 gånger
Läs mer här:
Ubuntu 12.04 To Replace Global Menu with ‘Locally Integrated Menus’?

I övrigt efter uppdateringarna av Unity och Compiz idag så fungerar det hyfsat bra. Att byta arbetsyta med skrollhjulet fungerar för tillfället bara från en arbetsyta med minst ett öppnat fönster.
Bug: https://bugs.launchpad.net/compiz-plugi ... bug/930427
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Här lite nytt kring Unity
A Handful of Recent Ubuntu 12.04 Changes

Vidare så har man börjat fixa till CCSM för att kunna ha den kvar i förrådet.
compizconfig-settings-manager (0.9.5.92-0ubuntu3) precise; urgency=low

[ Andrew Starr-Bochicchio ]
* debian/patches/02_add_first_run_warning.patch:
- Add a first run dialog providing a user warning.
* debian/patches/03_disable_unity_checkbox.patch:
- If in a Unity session, don't allow the user to disable
Unity from main view.
First run dialog som man nu möts av:
ccsm_alert.png
ccsm_alert.png (20.32 KiB) Visad 2638 gånger
samt att man tagit bort checkboxen för Ubuntu Unity Plugin.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej! Hade tänkt testa Alpha 2 på en dator är den stabil att arbeta med vad tycker ni som varit med hela vägen? När jag testade ( Alpha 2 ) sist från en USB sticka tyckte jag det fungerade ypperligt.

Om man installerar nu då uppgraderas väl den versionen man har till den kompletta när det är dags?
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Kurdistan »

Swedish Berserk skrev:Hej! Hade tänkt testa Alpha 2 på en dator är den stabil att arbeta med vad tycker ni som varit med hela vägen? När jag testade ( Alpha 2 ) sist från en USB sticka tyckte jag det fungerade ypperligt.

Om man installerar nu då uppgraderas väl den versionen man har till den kompletta när det är dags?
Om du ändå ska testköra så ta backup. Annars om du inte orkar vänta tills 12.04 släpps stabilt, hade jag rekommenderat hoppa på under beta 1 eller 2. Helst sistnämnda om du ändå ska testa. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Swedish Berserk skrev:Hej! Hade tänkt testa Alpha 2 på en dator är den stabil att arbeta med vad tycker ni som varit med hela vägen? När jag testade ( Alpha 2 ) sist från en USB sticka tyckte jag det fungerade ypperligt.
En utvecklingsversion är inte att betrakta som stabil. Däremot är Precise relativt stabil och har så varit under hela utvecklingsfasen. Själv kör jag på en uppgradering från Oneric sen slutet på oktober och är man bara medveten om att paketberoenden inte är lika stabila som för en releasad utgåva så är mycket vunnet. Alltså använd inte Uppdateringshanteraren och där framför allt inte Partiell uppdatering. Synaptic ger en mycket bra överblick och den jag använder. Oftast uppdaterar jag i steg, dvs grupper av paket, för att ha full koll. Vidare uppdatera inget som tar bort andra paket om du inte först försäkrat dig om att det är riktigt. Sen om t.ex Unity skulle strula så har du andra DE att välja mellan, dvs unity-2d, gnome classic och gnome shell.
Swedish Berserk skrev:Om man installerar nu då uppgraderas väl den versionen man har till den kompletta när det är dags?
Japp, men vissa saker kan skilja som programmen i launchern och indicatorer i panelen men det mesta täcks av paketet ubuntu-desktop. Ibland behöver man dock göra vissa efterjusteringar för att få det exakt som vid en nynstallation.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Hello Ubuntu Developers,

Its now less than 24 hours before we enter Feature Freeze for
Precise. Please take care to ensure that any remaining packages have
been well tested prior to uploading, so we minimize the daily image
breakage.

For those packages that interact with others packages at the system
level and that still need to be uploaded, please denote when you expect
them to land in: https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/FeatureLanding
If there are too many conflicts occurring tomorrow, we may ask some to
delay their upload for a day or two (not sure if it will be needed yet
or not).

Thank you for your help with this,

Kate
Vad innebär detta? Läs här:
https://wiki.ubuntu.com/FeatureFreeze
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Ännu mer nytt har landat i Precise.
HUD, New Video Lens Land in Ubuntu 12.04 Unity Update

Eftersom feature-biten nu är fryst så lär vi i fortsättningen inte se annat än finputsningar och buggrättningar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av vulfgar »

Tllbaka med gnome classic. Lite skumt att se utvecklingen som varit av unity, först skräp, sen mer och mer användbart och nu börjar den bli skräp igen. Intellihide är borta och vissa av ikonerna i launchern går inte att flytta eller plocka bort. ::)
Får se om jag överger gnome helt och hållet. Fördelen är ju att det finns gott om olika skrivbordmiljöer att välja på. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Lite skumt att se utvecklingen som varit av unity, först skräp, sen mer och mer användbart och nu börjar den bli skräp igen. Intellihide är borta och vissa av ikonerna i launchern går inte att flytta eller plocka bort. ::)
Jo, det finns en del att ifrågasätta.

När det gäller intellihide så hoppas jag oxå att den återkommer men har inte bråkat om det då andra gör det. Själv har jag nu t.v valt autohide samt patchat nautilus så att ikonerna på skrivbordet blir vänsterförskjutna, dvs så att det inte blir en tom spalt i vänsterkant (bred som launchern) som inte går att utnyttja.

De enda ikonerna i launchern som inte går att ta bort är väl dash, arbetsyta och papperskorg? Tycker inte de stör men går säkert att ta bort med lite vilja ;)

Det jag stör mig mest på just nu är hanteringen av arbetsytor. Jag har jobbat med dem sen unix införde dem i slutet på 80-talet (vill jag minnas) och design-teamets tankar nu går delvis stick i stäv med effektiv arbetsmetodik. Jag har framfört mina tankar kring detta och det verkar som att MarkS åtminstone tagit till sig delar av det. Så vi får se framöver vad som händer på den kanten.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Rasmus »

Personligen tror jag intellihide återkommer i 12.10 då många gillar den funktionen väldigt mycket (och jag förstår dem även om jag föredrar never hide).

Jag har haft lite paketstrul och unity 3d har gett upp :/ Men har trixat lite med grafikdrivare så jag hoppas det löser sig när jag väl startar om, vi får väl se :)

Även Unity 2D var nere ett tag så nu har jag testat gnome classic, som verkar funka sådär. Texten i tasklisten och klockan är grå och nästan helt oläsbar mot den gråa panelen, är det fler som har samma problem?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Texten i tasklisten och klockan är grå och nästan helt oläsbar mot den gråa panelen, är det fler som har samma problem?
Det är möjligen så att du kör med fel ikon-tema, t.ex ubuntu-mono-light istf ubuntu-mono-dark?

Du kan kolla det med kommandot:

Kod: Markera allt

gsettings get org.gnome.desktop.interface icon-theme
och om du vill ändra det till ubuntu-mono-dark med:

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.desktop.interface icon-theme 'ubuntu-mono-dark'
Det kan även göras mha Advanced Settings (gnome-tweak-tool) ifall du har Gnome Shell installerad.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Rasmus »

Det var rätt ikon-tema redan
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Bowmore »

Ok, läste nog lite för snabbt.

Texten i panelen och på skrivbordet styrs av temat och där GTK+ delen.

Ambiance fungerar bra, Radiance & Adwaita hyfsat. Awaita ger dock ett fult ikon-tema just nu. Så antar att du inte kör någon av dessa.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Rasmus »

Jag kör Ambiance, har inte ändrat temat alls.
Möjligen att något paketstrul har pajat nått men då borde väl fler ha problem?

Jag testar att installera om Light Themes...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...
De enda ikonerna i launchern som inte går att ta bort är väl dash, arbetsyta och papperskorg? Tycker inte de stör men går säkert att ta bort med lite vilja ;)

...
Jag har en "show desktop"-ikon som ligger allra överst i launchern och som jag varken kan flytta eller ta bort. Mycket irriterande, men det kanske är någon skumt med min installation, den har ju hängt med ett tag. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2

Inlägg av Rasmus »

Den kan du få bort, eller kunde iaf. förut, i CCSM.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"