12.04 beta, problem efter provkörning

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av edfast »

Kör normalt 11.04 på en macbook 2.1, och detta fungerar efter hand utmärkt. Provade 12.04 beta från live-CD för ett par dagar sedan och har därefter fått problem med uppdateringarna till 11.04. Kort sagt; de tas inte emot. Jag har nu 70+MB som väntar, och när jag kör uppdateringshanteraren får jag beskedet:

"CD/dvd-skivan 'Ubuntu 12.04 LTS_Precise Pangolin_-Beta i386 (20120301)' krävs"

därefter avbryts installationen. När jag gör om samma sak med skivan på plats, får jag meddelandendet:

"Misslyckades med att hämta paketfiler Kontrollera din internetanslutning"

Och detaljerna:

"Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta i386 (20120301)]/pool/main/p/patch/patch_2.6.1-3_i386.deb Unable to stat the mount point /media/Ubuntu\04012.04\040LTS\040i386/ - stat (2: No such file or directory)
Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta i386 (20120301)]/pool/main/d/dkms/dkms_2.2.0.3-1_all.deb File not found
Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta i386 (20120301)]/pool/main/f/fakeroot/fakeroot_1.18.2-1_i386.deb File not found"

Kan tillägga att jag sitter på fast lina med hygglig hastighet, och uppdateringarna hämtas från huvudservern. Programkällorna tillåter hämtning från cd, men bara från Natty, och jag ser inte att jag kan ändra detta någonstans.

Datorn är gammal och jag hade tänkt vänta med uppgradering tills 12.04 fått några månader på sig när nu mitt eget system fungerar bra. Men utan de veckovisa uppdateringarna är ju systemet mera sårbart, så det är främst det jag nu vill fixa. Någon som begriper sig på det här?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av Antec »

Kolla under Programkällor -> Uppdateringar
att "Viktiga säkerhetsuppdateringar" (natty-security) är bockat i och även "Rekommenderade uppdateringar" (natty-updates) ska också vara bockat i Sen även att "Uppdateringar utan officiellt stöd" (natty-backports) också ska vara i bockat. Jag vet inte om det här löser ditt problem, men du kan ju kolla? Du kan också kolla under Programkällors huvudmeny att inte bocken är kryssad i för "Installerbara från cd-rom/dvd".

Lite info i uppgraderings tider: Det brukar inte gå att hoppa över en Ubuntu version då man ska uppgradera till en nyare, 11.04 ska vad jag vet inte gå att uppgradera direkt till 12.04 man brukar först måste uppgradera till 11.10 sen ska det gå bra till 12.04. Enda gången det går att kliva över versioner och gå direkt till den senaste är om man har en LTS-version och ska uppgradera till nästkommande LTS-version.. :)
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av edfast »

Utmärkt! Detta verkar ha löst problemet (backports var inte förkrokat - men jag tror inte jag har brukat ha det, kanske något som ställdes om när jag provade "precise"?). Och så tack för tipset att jag inte kan uppgradera direkt till 1204. Betyder det att jag måste uppgradera innan 1110 försvinner från uppgraderingslistan, dvs april?
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av edfast »

Hoppsan! Jag var visst lite för snabb med löst-kroken där: Det visade sig att listorna lästes om, allt såg ut som frid och fröjd, men när jag skulle läsa in paketen så fick jag samma fel. Gick igenom källorna igen, och lade märke till at precise-CD:n hade hamnat bland "övriga programkällor" och fått en krok. Först när den också var avkrokad fungerar allt som det skall. Tack för hjälpen Antec!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av Antec »

Jag kallar versioner som inte är LTS-versioner för mellanversioner. Man måste uppgradera versionerna en efter en tills man har den senaste. Det går inte att hoppa över en version och gå på den senare versionen direkt. Om man t.ex har 10.10 och ska uppgradera till 12.04 LTS nu i april när den har släpps så måste man uppgradera så här 11.04 ->11.10 ->12.04 LTS eller så kan man ju också hämta ner en ISO-fil av 12.04 LTS och gör en så kallad nyinstallation på en gång.

Det sista alternativet tycker jag är bäst, jag brukar alltid göra nyinstallation då jag uppgradera, jag har en separat partison på "home" så jag installerar bara den nya ISO-filen och väljer att installationsprogrammet inte ska formatera min home-partison (viktigt att inte glömma det!!) Det enda jag gör innan installation är att rensa lite i home-mappen speciellt bland dom dolda-filerna som jag inte vill ha kvar..

Om man har Dualboot med Windows och Linux så brukar jag inte ha en separat home-partison, för mej fungerar det bra utan den, det går rätt fort att kopiera över dom viktigaste filerna man har i home-mappen till nått ställe på Windows-disken innan man installerar systemet, och sen efter installationen är det bara att hämta tillbaka filerna från Windows-disken. Men vet man om från början att man kommer att ha väldigt mycket data i home-mappen kan det vara klokt att ha home separat även om man kör Dualboot..

Då det gäller LTS-versioner så går det att uppgradera 10.04 LTS direkt till 12.04 LTS men det är inget jag kan rekommendera även om det kan fungera bra så tror jag det finns en del risker med en sån uppgradering, det har verkligen hänt mycket sen 10.04 LTS släpptes och det tror jag kan ställa till det en hel del..

:)
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av edfast »

Såhär; jag är rätt ny i Linuxvärlden, 11.04 är min första distro, och det tog ett litet tag innan jag fick allt att fungera som jag ville, därför hade jag tänkt hålla kvar den ett tag så jag känner mig hemma, i miljön, och jag har inte haft någon större lust att byta till oneiric. Jag gjorde en massa ominstallationer i början, inte bara systemets fel, utan jag hade ett par riktigt billiga ssd som kraschade hela tiden och käkade upp allt innehåll, men sedan det var fixat installerade jag med home på en separat partition.

Så det skulle gå bra att vänta tills 1204 verkar fungera som det ska, forumen har lugnat ned sig och bugfixarna klara och så. Men att göra en nyinstallation utanför home känns ändå lite skakigt. Är det verkligen så enkelt som du säger? Vad får jag behålla och vad måste ominstalleras? Data - jag förmodar att de blir kvar (de ligger ju på home?), systeminställningar - jag förmodar att de ryker, kanske inkl småprogrammen som ligger som indikatorer i fältet? programmen - tja, hur går det där?

Jag har tre partitioner: /, /home, /swap. isofilen ska läggas i /, eller hur? /home ska inte partitioneras, eller hur? och jag kan använda den vanliga live-CD:n för detta, och köra med manuella inställningar i gparted? Mmm, känns lite skumt ändå... för när man installerar på /, försöker inte installationsprogrammet skapa en /home-partition ändå, på det begränsade utrymmet som står till förfogande? Så blir det inte skräpfiler av "nya home" då? Och hur hittar man dem och hur gör man sig av med dem?

frågor, frågor...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: 12.04 beta, problem efter provkörning

Inlägg av Antec »

Jag förmodar att då 12.04 släpps är den stabil, 12.04 är så viktig att den måste vara 100% perfekt redan vid släppdatum. Jag ser ingen mening med att vänta med att installera den direkt efter släppdatum. Med 12.04 LTS följer det också med en förändring, man har förlängt service/supporten upp till 5 år istället för 3 år som det varit tidigare på LTS-versioner. Det betyder att brukstiden på 12.04 är 5 år från släppdatum på både desktop och server-versionen.

Varför man har en separat home-partison är ju just för att det ska vara enkelt att installera en fräsch nyinstallation och inte förlora ens egen data, man bocka bara av bocken vid installation att inte formatera home. Ett problem kan vara att spara för många konfigurationsfiler under home som sen inte hör hemma i det nya systemet just för att det nya systemet har bytt ut programmen som ingår redan vid installation mm, är man osäker där på vad som är skillnaden med den version man har och den man ska uppgradera till tycker jag det nästan är bättre att radera alla dolda filer under home och bara spara dom egna filerna, förövrigt så är det så stora skillnader i det underliggande användargränssnittet mellan 11.04 och 12.04 så det kommer inte att gå att behålla någonting av konfigurations filerna. Sen är även e-postenklienten bytt från 11.04 till en annan i 12.04 mm..

För att installera en nyinstallation med en separat-home kan du innan först radera alla dolda filer i home, spara bara dom mappar som är dina egna filer du är rädd om, Sen då du startar upp från ISO-skivan så ska du ta dej till manuella inställningar i diskhanteringen och där kommer du då att se dina 3 partioner där behöver du bara dubbel klicka på home och välja att ta bort bocken för formatering och låta (/) ha kvar bocken för formatering.. Det här är ett säkert sätt att installera på och gör att du får ett rent system utan skräpfiler som inte hör hemma i systemet..

Om Canonical hade varit mer konsekvent med vilka program som ingår i installationen hade det varit lättare att göra en ren uppgradering, men så tycker jag inte att det är i dag det byts program hit och dit just för att det ska få plats på ISO-filen.. :)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"