Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Om du uppdaterat kan det bli konstigheter då du kör properitärt, man bör av-installera fglrx alltid innan.. Jag har även haft problem efter jag uppdaterat. Det gäller att kontrollera vad som uppdateras..
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Antec skrev:Om du uppdaterat kan det bli konstigheter då du kör properitärt, man bör av-installera fglrx alltid innan.. Jag har även haft problem efter jag uppdaterat. Det gäller att kontrollera vad som uppdateras..
Tack för ditt inlägg, men hur och vad gör jag för att få igång skrivbordet igen?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Det här gäller ju då bara testversioner i allmänhet!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Dockland skrev:
Antec skrev:Om du uppdaterat kan det bli konstigheter då du kör properitärt, man bör av-installera fglrx alltid innan.. Jag har även haft problem efter jag uppdaterat. Det gäller att kontrollera vad som uppdateras..
Tack för ditt inlägg, men hur och vad gör jag för att få igång skrivbordet igen?
Om det knasat till sig med grafikdrivaren i det här läget så undrar jag om man kan rädda det på ett bra sätt, får du några felmeddelanden?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Hmm, kollade in amd:s hemsida och där står att den senaste drivaren för ditt kort stöder Xorg 7.6 men inget om X-serverns abi (binärt interface). Xorg 7.6 körs både i Oneiric och Precise men med olika X-server abi, dvs 10 resp 11. Själv har jag ett nvidia-kort på en dator som kräver 173-drivaren men den stöder i dagsläget bara abi 10 och tvärnitar som i ditt fall.
Dockland skrev:Kan alltså inte starta display (x service cant start, eller motsvarade)
tyder på att det är ett abi-problem så försök att avinstallera drivaren och ev välja en proprietär som erbjuds om inte radeon funkar.

EDIT
Kollade loggarna och såg att vi nu har abi 12.1 i stacken !!!

I fredags fick jag ner följande uppdateringar av x-servern:
xserver-xorg-core:amd64 (1.11.4-0ubuntu10, 1.11.4-0ubuntu10.1)
xserver-common:amd64 (1.11.4-0ubuntu10, 1.11.4-0ubuntu10.1)
och i loggen står det bl.a
* Update to xserver 1.12.1 for the input stack
så vad du temporärt oxå kan göra är att nedgradera xserver (två paket) till version1.11.4-0ubuntu10.

Att du fick uppdateringarna senare kan bero på att du inte är uppkopplad mot huvudservern utan den lokala i Sverige, brukar ligga efter 1-2 dar.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Bowmore skrev:Hmm, kollade in amd:s hemsida och där står att den senaste drivaren för ditt kort stöder Xorg 7.6 men inget om X-serverns abi (binärt interface). Xorg 7.6 körs både i Oneiric och Precise men med olika X-server abi, dvs 10 resp 11. Själv har jag ett nvidia-kort på en dator som kräver 173-drivaren men den stöder i dagsläget bara abi 10 och tvärnitar som i ditt fall.
Dockland skrev:Kan alltså inte starta display (x service cant start, eller motsvarade)
tyder på att det är ett abi-problem så försök att avinstallera drivaren och ev välja en proprietär som erbjuds om inte radeon funkar.

EDIT
Kollade loggarna och såg att vi nu har abi 12.1 i stacken !!!

I fredags fick jag ner följande uppdateringar av x-servern:
xserver-xorg-core:amd64 (1.11.4-0ubuntu10, 1.11.4-0ubuntu10.1)
xserver-common:amd64 (1.11.4-0ubuntu10, 1.11.4-0ubuntu10.1)
och i loggen står det bl.a
* Update to xserver 1.12.1 for the input stack
så vad du temporärt oxå kan göra är att nedgradera xserver (två paket) till version1.11.4-0ubuntu10.

Att du fick uppdateringarna senare kan bero på att du inte är uppkopplad mot huvudservern utan den lokala i Sverige, brukar ligga efter 1-2 dar.

ok. tack. Vad är kommandot för att nedgradera versionen?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Har du aktiverat Försläppta uppdateringar (precise-proposed) under Programkällor? Såg just att de xserver-paketen ligger där. Om inte, så är det ingen idé att gå vidare på det här spåret.

Om du inte vet så kan du kolla om du fått ner xserver-paketen t.ex via en livecd där du då monterar din precise system/root-partition och sen kollar i slutet i loggen ../var/log/apt/history.log om de senaste (1.11.4-0ubuntu10.1) xserver-paketen finns med där.

Fungerar ditt kort med radeon-drivaren?
Har du testat om du kan komma in via failsafeX under återställningsläge i grubmenyn?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Vad är nu detta :D
bird.jpg
bird.jpg (23.33 KiB) Visad 9237 gånger
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Kurdistan »

Linux action show:
http://www.youtube.com/watch?v=5-_yaPof1Vs

Intressant att fler poweruser inom Linux som totalt dissade Unity med Ubuntu 11.04 har med 12.04 börjat uppskatta det. Det finns alltid folk där Unity inte är perfekta lösningen. Dock är det intressant att trenden för Unity pekar uppåt. Intressant. Även om jag är supernöjd med Kubuntu/KDE försöker jag så gott jag kan följa Unity utvecklingen.

Grattis Unity/Ubuntu teamet. Jag håller tummarna för 12.04. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Ganymedes »

Bowmore skrev:Vad är nu detta :D
bird.jpg
Fin pippi!

Enligt wikipedia så är den "nära hotad". Hoppas att det inte är något förebud... :P

http://sv.wikipedia.org/wiki/Praktquetzal
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Intressant att fler poweruser inom Linux som totalt dissade Unity med Ubuntu 11.04 har med 12.04 börjat uppskatta det.
Jo, Jono Bacon startade en powerusergrupp för att blidka även dessa ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
Kurdistan skrev:Intressant att fler poweruser inom Linux som totalt dissade Unity med Ubuntu 11.04 har med 12.04 börjat uppskatta det.
Jo, Jono Bacon startade en powerusergrupp för att blidka även dessa ;)
Jo, han är inte dum! :)

Ska bli intressant att se när förråden för quantal öppnar, precise har ju blivit lite tråkigt stabil... :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Ska bli intressant att se när förråden för quantal öppnar, precise har ju blivit lite tråkigt stabil... :P
Det ryktas att toolchain läggs upp redan nu på fredag så då är väl din helg räddad ;D

Sen lär inget ända förrän tidigast efter UDS-Q
http://summit.ubuntu.com/uds-q/
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Ska bli intressant att se när förråden för quantal öppnar, precise har ju blivit lite tråkigt stabil... :P
Det ryktas att toolchain läggs upp redan nu på fredag så då är väl din helg räddad ;D

Sen lär inget ända förrän tidigast efter UDS-Q
http://summit.ubuntu.com/uds-q/
Yesss! :mrgreen:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Lundberg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2008, 19:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Lundberg »

Kurdistan skrev:Linux action show:
http://www.youtube.com/watch?v=5-_yaPof1Vs

Intressant att fler poweruser inom Linux som totalt dissade Unity med Ubuntu 11.04 har med 12.04 börjat uppskatta det. Det finns alltid folk där Unity inte är perfekta lösningen. Dock är det intressant att trenden för Unity pekar uppåt. Intressant. Även om jag är supernöjd med Kubuntu/KDE försöker jag så gott jag kan följa Unity utvecklingen.

Grattis Unity/Ubuntu teamet. Jag håller tummarna för 12.04. :)
Intressant - men obegripligt. ;) Själv fortsätter jag att tycka att Unity är ett experiment som sänker användbarheten i hela Ubuntu. Till och med när jag installerade från en Ubuntu Studio-DVD fick jag logga in med unityeländet, installera Ubuntu Studio-paketen, starta om och sedan välja "Ubuntu Studio session" i inloggningen. Nu var det ärligt talat en daily build två dagar före släpp... Jag hoppas att det var en märklig bugg.

Huvudanledning till att Unity inte fungerar för mig är i mitt tycke att det är onödigt krångligt att växla mellan öppna fönster - varför måste jag lära mig nya tangentbordskombinationer för att kunna använda min dator på ett enkelt sätt? Sen finns det inget bra sätt att få överblick över sina installerade program. Det där programmeny som vi hade förr i tiden, varför var det egentligen så dåligt? :unerd:

Nåja, nu har jag i alla fall fått ordning på allt och behöver jag installera om någon gång får det bli från en Xubuntu-CD (med hopp om att Unity inte tänker följa med i alla fall) och så får jag ta Ubuntu Studio-paketen från förråden. Ubuntu är så klart fortsatt tuffast i världen, men jag är ändå lite ledsen över att det blivit så struligt.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Hej. Jag har inte lyckats lösa att jag bara kommer till terminalläget av Ubuntu. Det är grafikkortet jag inte kan korrigera, inte gå till fallback eller någonting.

Hur löser jag så grafiken kommer igång igen? Alternativt. Hur ominstallerar jag Ubuntu 12.04 helt utan att förlora data som jag redan har på min installation?

Det borde ju gå att starta i felsäkert läge eller liknande. Men vet inte hur jag gör det i Ubuntu. Så tips mottages tacksamt.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Rune.K »

Hur felsäkert läge fungerar ändrades i Ubuntu 11.10.
Jag skrev en guide om det > http://ubuntu.se/threads/18906-Fels%C3% ... untu-11-10

Nu har jag inte hunnit testa om det fungerar likadant i 12.04, så jag lämnar inga garantier.
Du kan ju vara hygglig och berätta om guiden även fungerar för 12.04, eller inte.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Rune.K skrev:Hur felsäkert läge fungerar ändrades i Ubuntu 11.10.
Jag skrev en guide om det > http://ubuntu.se/threads/18906-Fels%C3% ... untu-11-10

Nu har jag inte hunnit testa om det fungerar likadant i 12.04, så jag lämnar inga garantier.
Du kan ju vara hygglig och berätta om guiden även fungerar för 12.04, eller inte.
Tack. Detta skall jag testa i helgen.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Japp då har man just installerat en ny fräsch 12.04, 32-bitars versionen för att kunna byta över till Quantal Quetzal förrådet, ville ha så rent system som möjligt innan, jag såg att det redan hänt saker för det ;D
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=56258
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"