Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har lyckats få igång det, men får det inte att fungera som jag vill. Är ovan vid XFCE (använder Gnome på alla andra datorer) så jag är nog ute och cyklar lite här…

Hur som helst, jag startar Compiz än så länge från terminalen med ”compiz --replace”. Den går igång men det blir ett gäng meddelanden i terminalfönstret, som vi kanske kan lämna därhän tills vidare.

Första problemet är att jag inte kan välja hur många skrivbordsytor jag vill ha. Vad jag än gör, blir det två sidor, eller möjligen två rader med två sidor på varje; har bara inte tagit reda på hur man byter rad än…

Högerklickar jag på arbetsyteväxlaren och väljer ”Egenskaper” kan jag välja antal rader. Den biten verkar fungera, på sätt och vis. Klickar man på ”Inställningar för arbetsyta…”, kan man välja antal arbetsytor, men där spelar det ingen roll vad jag väljer. Som standard står den på 1 och ändå visar den upp 2×2 ytor i panelen. I fältet under kan man namnge de olika ytorna (något jag inte tror stöds i Compiz) och när inte Compiz körs visas lika många rader som siffran man valt ovanför, men med Compiz igång visas bara en rad, oavsett vilken siffra man valt. Känns som att man ska ange antalet skrivbordsytor någon annanstans, men var?

Vilken fönsterdekorator kan man använda? I inställningarna till Compiz anger man ju det som ett kommando och jag har testat följande, utan någon större framgång:
gtk-window-decorator --replace
xfmw4 --replace

På min ”riktiga” maskin, där jag använder Gnome (Ubuntu 10.10 – ska snart uppgraderas, jag lovar…), använder jag Emerald som fönsterdekorator, men den verkar saknas i förråden nu för tiden, så den har jag inte testat.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Jag har ingen lösning på ditt problem utan tänkte bara tipsa om Lubuntu som ett alt. till Xubuntu. Jag föredrar Lubuntu framför Xubuntu. "Alla" program som är standard i Ubuntu smälter in bra i Lubuntu (vad jag har märkt i.a.f.) även om programmen måste installeras manuellt i Lubuntu. Jag använder t.ex. Firefox, LibreOffice, Gimp m.fl. i Lubuntu utan problem. Lubuntu använder skrivbordsmiljön LXDE och fönsterhantraren Openbox. Mer lättviktig än så blir inte en *buntu dist. :)
Här är ett skärmskott på Lubuntu på min dator: http://img849.imageshack.us/img849/776/ ... 0x1080.png
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:Jag har ingen lösning på ditt problem utan tänkte bara tipsa om Lubuntu som ett alt. till Xubuntu. Jag föredrar Lubuntu framför Xubuntu. "Alla" program som är standard i Ubuntu smälter in bra i Lubuntu (vad jag har märkt i.a.f.) även om programmen måste installeras manuellt i Lubuntu. Jag använder t.ex. Firefox, LibreOffice, Gimp m.fl. i Lubuntu utan problem. Lubuntu använder skrivbordsmiljön LXDE och fönsterhantraren Openbox. Mer lättviktig än så blir inte en *buntu dist. :)
Här är ett skärmskott på Lubuntu på min dator: http://img849.imageshack.us/img849/776/ ... 0x1080.png
På datorn jag normalt använder, även just nu, har jag skapat en användare som använder LXDE som standard (dock till Ubuntu 10.10 som är lite för gammal). Kanske blir det inte samma sak som att installera Lubuntu, men visst är det snabbt, dock alldeles för primitivt för min smak. PC-Man är nog den sämsta (och snabbaste) filhanterare jag sett, exempelvis. Thunar är i alla fall acceptabel, även om Nautilus verkar funka bäst med UbuntuOne. Har inte testat PC-Man med UbuntuOne än dock.

Det ideala för mig är nog om man kunde strippa ner Gnome på något sätt, så att bara det nödvändigaste är igång, men till det har jag inte tillräckligt med kunskaper och inte heller tillräckligt med tid att läsa in mig på.

Nu gällde i alla fall frågan Compiz – går det smärtfritt att få det att fungera i Lubuntu?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Det är inget som säger att du måste använda filhanteraren som är standard i LXDE. Du kan ju installera andra filhanterare i Lubuntu. Dessutom ser Lubuntus tema snyggare ut än LXDEs standardtema. Alla program i Ubuntu går att köra i Lubuntu (mer eller mindre). Jag tror t.o.m. att Nautilus fungerar om du startar det med kommandot nautilus --no-desktop eller vad det är för flagga för att köra Nautilus utan att det kontrollerar Skrivbordet (ikoner, bakgrundsbild m.m.).
Anledningen till att jag förslog Lubuntu är att Lubuntu påminner ganska mycket om Ubuntus gamla utseende Gnome 2.
Nu gällde i alla fall frågan Compiz – går det smärtfritt att få det att fungera i Lubuntu?
Knappast. Lubuntu använder ju inte ens Compiz utan Openbox som fönsterhanterare (Window Manager).
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:Det är inget som säger att du måste använda filhanteraren som är standard i LXDE. Du kan ju installera andra filhanterare i Lubuntu.
Jo, jag vet. Har själv PC-man och lite annat i min vanliga Ubuntu 10.10, och hade det redan innan jag installerade LXDE som alternativt skrivbord där.
ubot skrev:Dessutom ser Lubuntus tema snyggare ut än LXDEs standardtema. Alla program i Ubuntu går att köra i Lubuntu (mer eller mindre). Jag tror t.o.m. att Nautilus fungerar om du startar det med kommandot nautilus --no-desktop eller vad det är för flagga för att köra Nautilus utan att det kontrollerar Skrivbordet (ikoner, bakgrundsbild m.m.).
Anledningen till att jag förslog Lubuntu är att Lubuntu påminner ganska mycket om Ubuntus gamla utseende Gnome 2.
Nu gällde i alla fall frågan Compiz – går det smärtfritt att få det att fungera i Lubuntu?
Knappast. Lubuntu använder ju inte ens Compiz utan Openbox som fönsterhanterare (Window Manager).
Kanske bättre att installera vanliga Ubuntu med Gnome 3 och sedan ta bort det som gör det hela segt. Finns någon bra guide någonstans för en dylik operation? Verkar ha vant mig vid vissa finesser i Gnome och kan nu tydligen inte leva utan dem… Och har dessutom genom åren anpassat saker och ting som jag vill ha dem, exempelvis med egna tillägg i Nautilus Actions och så vidare. Kanske går att göra i andra filhanterare också, vad vet jag?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Kanske bättre att installera vanliga Ubuntu med Gnome 3 och sedan ta bort det som gör det hela segt. Finns någon bra guide någonstans för en dylik operation?
Det beror ju helt på vad det är som gör Gnome 3 segt på din dator. Jag misstänker att felet beror på att Gnome 3 kräver 3d acceleration av grafikkortet och att detta inte fungerar så bra i Ubuntu med ditt grafikkort p.g.a. drivrutinen till grafikkortet. Eller också så har du en väldigt gammal dator som inte motsvarar minimikraven för Ubuntu 12.04. Om det är grafikkortet och 3d accelerationen i Ubuntu som spökar så är ju lösningen att använda Unity 2d (du byter när du loggar in) eftersom 3d accelerationen inte används då. Unity 2d är ju lösningen om man vill använda Ubuntu 12.04 på en dator där Ubuntu saknar bra stöd för grafikkortet i datorn. Har du testat Ubuntu 12.04 med Unity 2d istället för vanliga Unity? Utseendemsässigt skiljer det inte så mycket mellan Unity och Unity 2d.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:
Kanske bättre att installera vanliga Ubuntu med Gnome 3 och sedan ta bort det som gör det hela segt. Finns någon bra guide någonstans för en dylik operation?
Det beror ju helt på vad det är som gör Gnome 3 segt på din dator. Jag misstänker att felet beror på att Gnome 3 kräver 3d acceleration av grafikkortet och att detta inte fungerar så bra i Ubuntu med ditt grafikkort p.g.a. drivrutinen till grafikkortet. Eller också så har du en väldigt gammal dator som inte motsvarar minimikraven för Ubuntu 12.04. Om det är grafikkortet och 3d accelerationen i Ubuntu som spökar så är ju lösningen att använda Unity 2d (du byter när du loggar in) eftersom 3d accelerationen inte används då. Unity 2d är ju lösningen om man vill använda Ubuntu 12.04 på en dator där Ubuntu saknar bra stöd för grafikkortet i datorn. Har du testat Ubuntu 12.04 med Unity 2d istället för vanliga Unity? Utseendemsässigt skiljer det inte så mycket mellan Unity och Unity 2d.
Jag har ju som sagt inte provat Gnome 3 på datorn än, bara antagit att det kommer att vara segt, dels för att alla säger det, dels för att Ubuntu 11.10 var segt på samma maskin (hm… kom just på att 11.10 kanske har Gnome 3, tänkte inte på det… och jag menar då Gnome 3 utan Gnome shell eller vad det heter, Gnomes motsvarighet till Unity).

Med Unity 2d kan man väl inte köra Compiz-kuben, eller hur? I så fall faller den bort redan där. Har blivit beroende av kuben, av någon anledning… Den funkade kanonbra med Mandriva 2009.0, tror jag det var, men nu är väl Mandriva lite ute ur leken, dessutom vill jag inte ha två olika distributioner – blev så jobbigt då, har jag för mig, när man ville att båda burkarna ska fungera på samma sätt.

Kanske är inte kuben 100% nödvändig på den maskinen, men någon form av animation vill jag gärna ha när jag byter skrivbordsyta, för annars känns det inte som att jag har tillräcklig kontroll på vilket skrivbord jag befinner mig på utan att titta i panelen, som jag då först måste kalla fram, eftersom jag har den i auto-dölj-läge.

Vet inte vilka systemkrav Ubuntu 12.04 ställer, men maskinen det gäller är en Asus EeePC 900. 1 GB minne (har en likadan dator till med trasig skärm, så jag kommer nog att sno minnet från den så att jag får 2 GB, om det nu finns en tom plats att sätta det i), tror processorn (en kärna, ej Atom) matas med 1,6 GHz.

Sammanfattningsvis är det inte enbart snabbhet jag är ute efter, för då hade jag nog kört Puppy (försökte i och för sig installera det, men eftersom maskinen saknar CD/DVD-spelare fick jag göra en USB-sticka med hjälp av Unetbootin och efter att jag installerat Puppy gick maskinen inte att starta igen och jag orkade inte rota i det), utan jag vill helt enkelt ha datorn så snabb den kan bli med enkla medel under givna förutsättningar, varav en av dessa är att jag vill ha Compiz med vissa effekter (varav ingen är mer avancerad än själva kuben, som jag för övrigt gärna kan köra utan Skydome, om det skulle visa sig nödvändigt)…

Alltså, så snabb som den kan bli med de skrivbordseffekter jag vill ha. Visar det sig omöjligt att få den acceptabelt snabb, får jag väl helt enkelt skita i Compiz, men det vore lite trist.

Och när det gäller Unity, vill jag gärna vara utan det på just den lilla datorn. Kan tänka mig att ha det på den stora bärbara, där det kan förväntas vara hyfsat OK, men på den lilla blir det outhärdligt, i alla fall var det så med 11.10.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Med Unity 2d kan man väl inte köra Compiz-kuben, eller hur? I så fall faller den bort redan där. Har blivit beroende av kuben, av någon anledning…
Jag tror inte kuben fungerar i Unity 2d nej men jag tror det finns ett hack för att få kuben att fungera i vanliga Unity i.a.f.
Kanske är inte kuben 100% nödvändig på den maskinen, men någon form av animation vill jag gärna ha när jag byter skrivbordsyta, för annars känns det inte som att jag har tillräcklig kontroll på vilket skrivbord jag befinner mig på utan att titta i panelen, som jag då först måste kalla fram, eftersom jag har den i auto-dölj-läge.
Du får upp en arbetyteväljare om du byter arbetsyta med Ctrl+Alt+Pil. Då ser du alla arbetsytor och vilken du för tillfället befinner dig på. Arbetsytebytaren är snyggare i Unity än i Unity 2d men fungerar i princip likadant.

Ubuntu är enligt min mening på gränsen till för tungt för en netbook (jag tänker på RAM-minnet då): https://help.ubuntu.com/community/Insta ... op_Edition
Det krävs inte att man kör så många program för att netbookens RAM-minne ska slå i taket.
Jag rekommenderar Lubuntu på en netbook. Lubuntu drar 300-400 MB RAM när systemet idlar vilket gör att det finns några hundra kvar till olika program (webbläsaren och Flash är ju ganska tungt). Dessutom är ju programmen som ingår i Lubuntu lite mer lättviktiga än programmen i Ubuntu, t.ex. Chromium istället för Firefox.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:
Med Unity 2d kan man väl inte köra Compiz-kuben, eller hur? I så fall faller den bort redan där. Har blivit beroende av kuben, av någon anledning…
Jag tror inte kuben fungerar i Unity 2d nej men jag tror det finns ett hack för att få kuben att fungera i vanliga Unity i.a.f.
Kanske är inte kuben 100% nödvändig på den maskinen, men någon form av animation vill jag gärna ha när jag byter skrivbordsyta, för annars känns det inte som att jag har tillräcklig kontroll på vilket skrivbord jag befinner mig på utan att titta i panelen, som jag då först måste kalla fram, eftersom jag har den i auto-dölj-läge.
Du får upp en arbetyteväljare om du byter arbetsyta med Ctrl+Alt+Pil. Då ser du alla arbetsytor och vilken du för tillfället befinner dig på. Arbetsytebytaren är snyggare i Unity än i Unity 2d men fungerar i princip likadant.
Det är min röriga hjärna som ställer till det där, så det hela blev lite förvirrat. Jag syftade på när jag byter arbetsyta i Lubuntu, vilket inte alls framgick. Mitt fel. Du har helt rätt, givetvis.
ubot skrev:Ubuntu är enligt min mening på gränsen till för tungt för en netbook (jag tänker på RAM-minnet då): https://help.ubuntu.com/community/Insta ... op_Edition
Det krävs inte att man kör så många program för att netbookens RAM-minne ska slå i taket.
Jag vet, det var därför jag funderade på om man kunde göra något för att få det mindre tungt. Avinstallera något som man kanske inte behöver, se till att vissa saker inte körs vid uppstart och så vidare.
ubot skrev: Jag rekommenderar Lubuntu på en netbook. Lubuntu drar 300-400 MB RAM när systemet idlar vilket gör att det finns några hundra kvar till olika program (webbläsaren och Flash är ju ganska tungt). Dessutom är ju programmen som ingår i Lubuntu lite mer lättviktiga än programmen i Ubuntu, t.ex. Chromium istället för Firefox.
Fast när det gäller enskilda program installerar jag ändå de jag vill ha, exempelvis Opera som webbläsare (så kan jag synka allt med min stora bärbara – har kört Opera sedan version 5.1 eller så), LibreOffice (aldrig distributionens egen, ofta otroligt buggiga, version), AutoKey (ett kanonprogram som jag verkligen kan rekommendera, framför allt för att inget liknande verkar finnas för GNU/Linux över huvud taget) och en del annat.

Program som AbiWord och Gnumeric brukar jag i allmänhet avinstallera omedelbart. Taffligare program har jag nog aldrig sett. Eller jo, det har jag ju kanske; det finns ju rätt mycket skräp där ute…

Nåja, det lutar väl för närvarande åt att jag fortsätter med Lubuntu ett tag till, utan effekter, så får vi se hur länge jag står ut. Det är trots allt inte den datorn jag använder oftast, utan istället den jag använder just nu, en 17" bärbar sak från slutet av 2006, som jag kör Ubuntu 10.10 på fortfarande, sedan början av 2011, tror jag (brukar vänta några månader med att installera senaste versionen, av flera anledningar). Den ska givetvis få något nyare, det lutar väl åt att det trots allt blir Ubuntu 12.04 i alla fall, men att jag installerar den vanliga Gnome-panelen och försöker få igång kuben på den. Lite konstigt att det ska vara så förbannat svårt med just kuben, med tanke på att Unity verkar använda sig av Compiz själv, eller så har jag missuppfattat även detta.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Det är min röriga hjärna som ställer till det där, så det hela blev lite förvirrat. Jag syftade på när jag byter arbetsyta i Lubuntu, vilket inte alls framgick. Mitt fel. Du har helt rätt, givetvis.
I Lubuntu 12.04 så ser du vilken arbetsyta du väljer på när du byter med Ctrl+Alt+Pil. Det kommer upp en lite ruta som visar alla abetsytor och där arbetsytan du befinner dig på är markerad.

Jag har inte testat det här men det låter ju som något för dig: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/compiz-cube-natty
Det kanske fungerar i 12.04 också?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:
Det är min röriga hjärna som ställer till det där, så det hela blev lite förvirrat. Jag syftade på när jag byter arbetsyta i Lubuntu, vilket inte alls framgick. Mitt fel. Du har helt rätt, givetvis.
I Lubuntu 12.04 så ser du vilken arbetsyta du väljer på när du byter med Ctrl+Alt+Pil. Det kommer upp en lite ruta som visar alla abetsytor och där arbetsytan du befinner dig på är markerad.
He he… det verkar som att det inte är bara jag som har semester, utan som att min hjärna tagit sin egen lilla semester. Jag menade Xubuntu. För att få det rätt en gång för alla då: Jag har just nu Xubuntu 12.04 på min EeePC och på den ser man inget särskilt när man byter skrivbordsyta med standardtangentkombinationerna (Ctrl+Alt+→ och Ctrl+Alt+←). Lubuntu har jag inte, men jag har installerat LXDE på min större bärbara. Kommer dock inte ihåg just nu hur det ser ut när man byter yta, men det kan nog vara som du säger där, även om det är 10.10 jag kör än så länge på den. Känner igen det i alla fall…
ubot skrev:Jag har inte testat det här men det låter ju som något för dig: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/compiz-cube-natty
Det kanske fungerar i 12.04 också?
Jo, jag har sett den där också. Har även sett andra varianter, får se vilken eller vilka jag kommer att testa. De installerar väl något i stil med AWN först, så att man kan göra något när Unity kraschar, vilket den tydligen gör när man aktiverar kuben. Sedan fipplar man lite, kanske startar om och grejar, och till sist kan man ta bort AWN (eller vad det nu var) igen, när allt fungerar.

En annan variant jag sett, är något i stil med att man först installerar den vanliga Gnome-panelen, med menyer och allt. Sedan installerar man kuben och gör kanske något mer, men jag har knappt ens skummat igenom det hela, men det får jag väl göra lite noggrannare när det är dags att skrida till verket. Om jag hittar det igen…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kom på hur man får till rätt antal skrivbordsytor. Man använder inte Xubuntus vanliga arbetsytebytare i panelen, så den har jag tagit bort nu. Nej, man ändrar i Inställningshanteraren CompizConfig → Allmänna inställningar → Desktop size (det lämnas en del övrigt att önska vad gäller översättningen av det programmet…).

I Inställningshanteraren CompizConfig → Fönsterram → Kommando skrev jag sedan ”grk-window-decorator --replace”, varefter jag startade Compiz från terminalen.

Funkade kanon! Vissa animeringar såg dessutom bättre ut än på min större, snabbare bärbara, men jag tror det kan bero på att den stora har mer att göra, i och med att den kör Gnome och inte XFCE, och kanske även av andra anledningar.

Nästa steg blir då att försöka komma på hur man gör inställningar för gtk-window-decorator – exempelvis sitter knapparna nu på fel sida; jag föredrar vänster sida för stängningsknappen, dubbelklick för maximera och ingen minimera-knapp allas (har ju flera skrivbord, varför skulle jag någonsin behöva minimera något fönster?), samt rulla-upp-knapp (istället för minimera…), överst-knapp (klart underskattad funktion!) och menyknapp på höger sida (eller helt ta bort den).

Att ha stängningsknappen på vänster sida är ju ännu viktigare när man använder den inbyggda pekplattan istället för en extern mus, eftersom alla fönsters stängknappar oftast är närmare varandra då, oavsett de olika fönsternas storlek. Vet inte vem som kommit på idén att ha den på höger sida från början. Måste ha varit att ”första bästa plats där den får plats” eller, ännu troligare, ”vägra kopiera Mac”, vad vet jag?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hittade en sida om gtk-window-decorator. Där framgick att det inte går att göra några sådana inställningar. Jaha, så var det med det…

Dessutom får jag inte AutoKey att låta bli att krascha när jag använder fraser utan trigger-tecken, samt att jag inte heller lyckas få Compiz att autostartas vid uppstart (möjligen kraschar den, jag är så trött på skiten nu, så jag har inte orkat felsöka på något mer seriöst sätt – det är för mycket som inte funkar, helt enkelt, och jag har betydligt roligare saker att göra).

Så okej, där bestämmer jag mig nog för att ge upp och prova vanliga Ubuntu 12.04 istället. Jag får stå ut med att det blir lite segare, helt enkelt. Om jag installerar ytterligare 1 GB minne (från min EeePC med trasig skärm) kanske den blir acceptabelt snabb i alla fall, och så får jag väl se till att så lite är igång som möjligt. Jag använder den ändå ganska lite (fast i och för sig gick skärmen sönder för att den, då med Ubuntu 11.10, var för seg, jag stod inte ut helt enkelt och vips så var skärmen trasig, oj så konstigt… ;D ).

Återstår att se vad jag kan tänkas få för intressanta problem med Ubuntu 12.04 sedan, när jag orkar ta tag i det igen.

Fruktansvärt mycket utanför ämnet, men ändå aningen relaterat:
Har lyckats få alla problem på en gång nu, verkar det som. LibreOffice i den andra datorn (och möjligen även den lilla, har inte testat) har plötsligt börjat bli så seg (har version 3.5.5 installerad med deb-filerna på http://www.libreoffice.org/). Har ett makro som jag kör lite då och då, som bland annat sorterar två blad. Alltihop har tidigare varit lite halvsegt, kanske tagit 10-20 sekunder, ungefär. Nu tar det mer än åtta minuter! Visserligen blir det två eller fler rader mer för varje gång att sortera, men så sent som i förrgår var det de nyss nämnda 10-20 sekunderna som gällde. Vette tusan vad som hänt. Det enda jag gjort är att jag ändrat de villkorliga formateringarna på de blad jag ska sortera, så att det är tre villkor istället för två (tre olika bakgrundsfärger beroende på hur aktuella raderna är). Tog därför bort sista villkoret i hopp om att det skulle gå lika fort som tidigare, men det blev ingen som helst skillnad, fortfarande drygt åtta minuter. Antalet rader att sortera är 1283 på ena bladet och 350 på det andra och ökningen de senaste dagarna kanske ligger på cirka 20 rader eller möjligen 30.


Tack för all hjälp i alla fall.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Kurdistan »

Ett tips är att i din home-sektion visa dolda filer och därifrån .config och slutligen libreoffice mappen. Ändra mappen till "libreoffice.backup" utan "" och starta libreoffice. När du väl startar kommer en ny mapp skapas med libreoffice och om allt fungerar så beror felet på libreoffice.backup.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kurdistan skrev:Ett tips är att i din home-sektion visa dolda filer och därifrån .config och slutligen libreoffice mappen. Ändra mappen till "libreoffice.backup" utan "" och starta libreoffice. När du väl startar kommer en ny mapp skapas med libreoffice och om allt fungerar så beror felet på libreoffice.backup.
Bra tips, tackar för detta, men i detta fall var det jag som gjort en ändring som inte var så effektiv… Detta är visserligen utanför ämnet, men förhoppningsvis stör det inte alltför många…

I båda tabellerna som ska sorteras har jag ju lagt till en villkorlig formatering för några dagar sedan, och det verkar vara den som tog tid. Det rör sig om 22000 celler (2000 rader, 11 kolumner) på varje blad (2 stycken) som ska sorteras, så det har så stor betydelse att det märks…

Jag har ju tre villkor:
1. Om radens datum är det senaste i tabellen, välj bakgrundsfärg 1.
2. Om raden är upp till ett dygn gammal, välj bakgrundsfärg 2.
3. Om raden är upp till en vecka gammal, välj bakgrundsfärg 3.

Fast egentligen väljer den ju en formatmall, inte bara en bakgrundsfärg, men det kan vi lämna därhän.

Villkor 2 och 3 var tidigare villkor 1 och 2, så det är villkor 1 som jag lade dit för några dagar sedan, och efter det blev den som sagt väldigt långsam.

Villkor 2 och 3 kollar ju bara radens datumcell (kolumn D) mot funktionen NU(). Detta är inget större problem för hastigheten, verkar det som.

Villkor 1 är ett betydligt större problem: Den kollar datumcellen för varje rad mot funktionen MAX($D$2:$D$2001). Det innebär ju att 2000 celler gås igenom 22000 gånger. Per blad! Alltså totalt 44000 gånger.

Vad jag nu gjorde, för att åtgärda detta, var att jag placerade MAX()-funktionen i en cell istället, L1, och jämför respektive datumcell med den istället ($L$1). Då används MAX()-funktionen endast en enda gång. L1 dolde jag sedan genom att skapa en formatmall, kallad ”Gömd”, med vit text på vit botten som jag sedan använde på L1. Om någon har något bättre tips på hur man gömmer cellinnehåll utan att använda ”Skydda blad” och utan att dölja hela kolumner eller rader, tar jag gärna emot detta…

Resultat: Hela proceduren med två sorteringar och lite annat tog nu, istället för drygt 8 minuter, knappt 14 sekunder…

Bra att tänka på rent generellt, är ju alltså att inte räkna ut saker i onödan, speciellt om man använder tusentals celler. Ur hastighetssynpunkt är det ofta bättre att fördela uträkningar på flera celler, om alternativet är bauta-formler där stora uttryck förekommer flera gånger. Exempelvis om man har en formel som ser ut ungefär så här:
B1=OM(A1=(NÅGOT.KOMLICERAT.UTTRYCK);(NÅGOT.KOMLICERAT.UTTRYCK);(NÅGOT.KOMLICERAT.UTTRYCK)/2)

Fyller man sedan nedåt några tusen rader kanske det hela går lite långsamt.
Alternativet blir ju då:
C1=(NÅGOT.KOMLICERAT.UTTRYCK)
B1=OM(A1=C1;C1;C1/2)
I detta fall räknas (NÅGOT.KOMPLICERAT.UTTRYCK) bara ut en enda gång per rad istället för tre gånger. Det borde göra en hel del i hastighet när man fyller nedåt några tusen rader.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Kurdistan »

Roligt att du löste det på egenhand. Om allt är löst, kan du markera tråden löst?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kurdistan skrev:Roligt att du löste det på egenhand. Om allt är löst, kan du markera tråden löst?
Löst vet jag ju inte i och med att jag aldrig fick igång Compiz vid uppstart i Xubuntu, men om man betraktar lösningen som ”byt till vanliga Ubuntu”, så är ju problemet löst… ;D

Tänkte bara att om någon annan undrar och sedan hittar denna tråd som markerad ”Löst”, kanske vederbörande blir lite besviken på lösningen…

Men det kanske inte är så sannolikt, så jag gör väl det då.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Kurdistan »

Jag ber om ursäkt jag har ej läst hela tråden. Trodde Compiz problemet hade löst sig. Dock har jag hittat länkar som påstår sig löst detta:
1.
http://linuxblog.darkduck.com/2012/05/i ... -1204.html

2.
http://askubuntu.com/questions/58002/ho ... in-xubuntu

3.
http://it-diary.com/tutorials/install-c ... ntu-11-10/
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med Compiz i Xubuntu 12.04

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kurdistan skrev:Jag ber om ursäkt jag har ej läst hela tråden. Trodde Compiz problemet hade löst sig. Dock har jag hittat länkar som påstår sig löst detta:
1.
http://linuxblog.darkduck.com/2012/05/i ... -1204.html

2.
http://askubuntu.com/questions/58002/ho ... in-xubuntu

3.
http://it-diary.com/tutorials/install-c ... ntu-11-10/

Tackar. Ska ta en titt på dessa vid tillfälle. :)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"