Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskort?

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskort?

Inlägg av Ucklahoma »

Hej

Nybörjare på detta med med linux.

Jag har precis installerat ubuntu 13.10, och jag skulle vilja använda mitt Huawei e1750 som ett trådlöst nätverkskort.
Men jag lyckas inte att få det att fungera.
När jag pluggar in modemet så kommer den upp som en flyttbar disk.

Jag har laddat hem usb-modeswitch men jag lyckas inte installera det.

Tacksam för hjälp.

/A
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Du kan följa det här rådet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1578311 jag läste inte så noga men på nyare Ubuntu har usb_modeswitch inte uppdaterats på länge så jag tror faktiskt att den inte finns längre tyvärr!! Jag har haft det paketet hängande efter mig sen Ubuntu 13.04 och den finns inte längre! ;D
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Ucklahoma »

Antec skrev:Du kan följa det här rådet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1578311 jag läste inte så noga men på nyare Ubuntu har usb_modeswitch inte uppdaterats på länge så jag tror faktiskt att den inte finns längre tyvärr!! Jag har haft det paketet hängande efter mig sen Ubuntu 13.04 och den finns inte längre! ;D
Hej och tack för ditt svar.
Jag har den senaste versionen av usb-modeswitch (2.0.1) jag lyckades starta installationen men får felmeddelande om att libusb-1.0 paketet saknas, har laddat hem det men blir inte klok på hur det skall installeras... läst lite på http://www.libusb.org/ men blev inte mycket klokare på det,
tacksam för fortsatt stöd...

/A
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Jag kan inte kontrollera exakt nu, Men som jag förstår så har usb-modeswitch utgått i 13.10, det jag vet är att den aldrig har följt med utvecklingen till 13.10 det har jag lagt märke till, Men jag kan inte kolla det just nu för jag är hemma, men jag är rätt säker! :) Om det inte är som jag tro måste det blivit en förändring i närheten av att 13.10 blev en stabil utgåva! :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Jag hittade lite mer information här, ska kolla vidare på det, https://launchpad.net/ubuntu/saucy/+pac ... witch-data Det verkar ändå som att projektet är nerlagt!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Jag läser nu en lista där ditt kort finns med och det ska ju fungera utan problem eller med vissa problem, men det ska fungera ändå i slut ändan. som jag förstår det! https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G
Fast inte är det optimal installation för Sveriges del som jag ser det!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Hej det borde gå att installera libusb-1.0 paketet med denna rad, klistra in den i terminalen och sen enter:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install libusb-1.0-0-dev
hoppas att det kan hjälpa! :)

Ångrar du dej och vill rensa bort allt! kan du klistra in det här kommandot till terminalen och tryck enter:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge --auto-remove libusb-1.0-0-dev
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Ucklahoma »

Antec skrev:Hej det borde gå att installera libusb-1.0 paketet med denna rad, klistra in den i terminalen och sen enter:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install libusb-1.0-0-dev
hoppas att det kan hjälpa! :)

Ångrar du dej och vill rensa bort allt! kan du klistra in det här kommandot till terminalen och tryck enter:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge --auto-remove libusb-1.0-0-dev
Nu hände det något, men inte säker på vad:

Kod: Markera allt

Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package libusb-1.0-0-dev
E: Couldn't find any package by regex 'libusb-1.0-0-dev'
Jag har provat lite varianter på "libusb-1.0.9-dev" osv. men med samma resultat...

/A
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

mm men om det var det som saknades så prova igen med ditt USB-nätverkskort, har vi tur så kommer det att fungera nu :)

Fast det här förstår jag inte riktigt som du uppgav:
E: Unable to locate package libusb-1.0-0-dev
E: Couldn't find any package by regex 'libusb-1.0-0-dev
Undrar varför den säger så? Jag har testat raden själv och det fungerade här! ta om allt ihop och gör om det!
Senast redigerad av 3 Antec, redigerad totalt 5 gång.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Rensa allt men det här kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge --auto-remove libusb-1.0-0-dev
sen gör du om processen igen. :) Jag du har installerat nått redan som inte ska vara där! förstår du försökt innan redan.. En fråga bara kan det bero på att du skrivit linusb och inte libusb?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Får du inte det att fungera med installationen av libusb-1.0-0-dev så fattar jag inte varför det inte går hos dej!! Kanske det finns andra här som kan hjälpa till att få rätsida på det här problemet, hoppas jag! :)
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Ucklahoma »

Antec skrev:Rensa allt men det här kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge --auto-remove libusb-1.0-0-dev
sen gör du om processen igen. :) Jag du har installerat nått redan som inte ska vara där! förstår du försökt innan redan.. En fråga bara kan det bero på att du skrivit linusb och inte libusb?
Hmm skumt provar att rensa, får samma felmeddelande/status igen:

Kod: Markera allt

Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package libusb-1.0-0-dev
E: Couldn't find any package by regex 'libusb-1.0-0-dev'
Men nu hittas stickan, (jag satte in ett simkort) men den hittar inte mitt trådlösa nätverk... eller så är det jag som inte fattar hur man kollar det... :)

Jag har bockat för Enable Networking
Startat en ny Wi-Fi connection och fyllt i nätverkets SSID och lösenord.
så långt sträcker sig mina kunskaper om det... :)

/A
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Antec »

Det är ju nått som inte fungerar med installationen hos dej med libusb-1.0-0-dev, jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, jag har gjort samma sak här och installationen fungerar hos mej! Mm jag vet inte riktigt var man hittar lösningen då, men nått med installationen verkar det vara av paketet som saknades, för mig blir det svårt att veta varför eftersom samma paket fungerar hos mej! Tyvärr så är det här över mina kunskaper!
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Ucklahoma »

Antec skrev:Det är ju nått som inte fungerar med installationen hos dej med libusb-1.0-0-dev, jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, jag har gjort samma sak här och installationen fungerar hos mej! Mm jag vet inte riktigt var man hittar lösningen då, men nått med installationen verkar det vara av paketet som saknades, för mig blir det svårt att veta varför eftersom samma paket fungerar hos mej! Tyvärr så är det här över mina kunskaper!
Jag tycker det verkar konstigt... men nu hittar datorn usb-modemet och hade jag haft ett sim-kort från rätt operatör så hade det nog gått att använda modemet... jag provade modemet i en Windowsdator och det gick inte att använda nätverkskortet i modemet, eller så är det jag som har fått något om bakfoten... (Jag vill minnas att jag har använt modemet som ett trådlöst nätverkskort men jag kan ha fel)

Stort tack för hjälpen så här långt.

/A
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Broder Tuck »

Du har fått ett p.m..

Haver som hur, Lycka Till
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Ucklahoma
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2013, 18:12
OS: Ubuntu

Re: Hjälp att använda Huawei e 1750 som trådlöst nätverkskor

Inlägg av Ucklahoma »

Hej

Jag har nog fått allt om bakfoten :oops:
Efter en hel del sökande på internet om Huawei E 1750 så hittar jag inte någon information om att det innehåller ett trådlöst nätverkskort vilket jag hade fått för mig.

Om det är någon som har några andra uppgifter är jag tacksam för informationen.
Tack för tålamod och hjälp till en nybörjare på Linux.

/A
Skriv svar

Återgå till "Internet"