Ljudproblem i Skype

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Ljudproblem i Skype

Inlägg av norhager »

Nu har jag installerat kubuntu 64 bitars och sen försökte jag få Skype att fungera men tji, kameran fungerar direkt men varken mick eller annat ljud funkar.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av norhager »

Väldigt märkligt inte ett svar nåja mer information, det är endast ljud och mick som inte fungerar i Skype jag har testat andra program och där fungerar det.
kg5311
Inlägg: 76
Blev medlem: 18 apr 2007, 02:53
OS: Ubuntu
Ort: Malmköping/Sverige

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av kg5311 »

Har själv haft samma problem kör ubuntu 13.10, på en burk i386 och en annan 64 bitars och har följt alla upptänkliga instruktioner utan att jag fått det att fungera ok, men av en händelse provade jag i dag att installera skype från synaptic och lade till integration med pidgin (hade pidgin redan installerat) och vips fungerade klockrent på i386, gjorde samma procedur på 64 bitars och vips funka där med
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

kg5311 skrev:... provade jag i dag att installera skype från synaptic ...
Så innan hade du alltså installerat programmet direkt från Skype-webbplatsen? Generellt tror jag att det är bättre att installera program från Ubuntu-arkivet (i detta fall Canonical Partners) om de finns tillgängliga där, än att installera direkt från externa källor. Vad avser Skype installeras i så fall automatiskt ett antal dependencies, varav en del ljudrelaterade. Du kan se vilka de är genom att köra kommandot

Kod: Markera allt

$ dpkg -p skype-bin
kg5311
Inlägg: 76
Blev medlem: 18 apr 2007, 02:53
OS: Ubuntu
Ort: Malmköping/Sverige

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av kg5311 »

Nu är jag inte så clever på terminalen men vill minnas att jag tidigare följt instr på engelska forumet och fått det att fungera men har ominstallerat sen dess och nu provat både från skype och förråden instr på sv sidan men nu på detta vis fått det att funka, är inte så kunnig men tragglar på
kg5311
Inlägg: 76
Blev medlem: 18 apr 2007, 02:53
OS: Ubuntu
Ort: Malmköping/Sverige

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av kg5311 »

såg ut så här
kjell@kjell-W243HVQ:~$ dpkg -p skype-bin
Package: skype-bin
Priority: extra
Section: partner/net
Installed-Size: 38380
Maintainer: Steve Langasek <steve.langasek@canonical.com>
Architecture: i386
Multi-Arch: foreign
Source: skype
Version: 4.2.0.11-0ubuntu0.12.04.2
Replaces: skype (<< 4.1.0.20.0-0ubuntu0.12.04.1), skype-common, skype-mid
Depends: libasound2 (>= 1.0.23), libc6 (>= 2.7), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libqt4-dbus (>= 4:4.5.3), libqt4-network (>= 4:4.8.0), libqt4-xml (>= 4:4.5.3), libqtcore4 (>= 4:4.7.0~beta1), libqtgui4 (>= 4:4.8.0), libqtwebkit4 (>= 2.2~2011week36), libstdc++6 (>= 4.6), libx11-6, libxext6, libxss1, libxv1, libssl1.0.0, libgl1-mesa-glx
Recommends: sni-qt, libasound2-plugins
Breaks: skype (<< 4.1.0.20.0-0ubuntu0.12.04.1)
Conflicts: skype-common, skype-mid
Size: 17011340
Description: client for Skype VOIP and instant messaging service - binary files
Skype is software that enables the world's conversations. Millions of
individuals and businesses use Skype to make free video and voice calls,
send instant messages and share files with other Skype users. Every day,
people also use Skype to make low-cost calls to landlines and mobiles.
.
* Make free Skype-to-Skype calls to anyone else, anywhere in the world.
* Call to landlines and mobiles at great rates.
* Group chat with up to 200 people or conference call with up to 25 others.
* Free to download.
.
This package contains the binary data.
Homepage: http://www.skype.com
kjell@kjell-W243HVQ:~$
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det är alltså paketen uppräknade efter "Depends:" respektive "Recommends:" som installeras automatiskt, om de inte är installerade sedan tidigare. Detta förklarar förmodligen varför det plötsligt började fungera när du hade installerat Skype från Ubuntu-arkivet.
kg5311 skrev:... vill minnas att jag tidigare följt instr på engelska forumet och fått det att fungera ...
Det finns massor med instruktioner därute i olika forum. En del är bra, andra mindre bra...

Kul i alla fall att du fick det att fungera. Återstår att se om lösningen är till nytta för norhager.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av norhager »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det är alltså paketen uppräknade efter "Depends:" respektive "Recommends:" som installeras automatiskt, om de inte är installerade sedan tidigare. Detta förklarar förmodligen varför det plötsligt började fungera när du hade installerat Skype från Ubuntu-arkivet.
kg5311 skrev:... vill minnas att jag tidigare följt instr på engelska forumet och fått det att fungera ...
Det finns massor med instruktioner därute i olika forum. En del är bra, andra mindre bra...

Kul i alla fall att du fick det att fungera. Återstår att se om lösningen är till nytta för norhager.
Tack för hjälpen alla som har svarat, är det inte lite märkligt att det verkar som att det är svårare att få program att fungera i en 64 bitars dator än en 32 bitars det är väl att 64 bitars är en uppgradering av hårdvara för att vi ska få snabbare datorer.

Ja visst ja nu fungerar det !
septembro
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jan 2014, 01:59
OS: Lubuntu

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av septembro »

Ursäkta en kanske dum fråga men fungerar det att köra Skype problemfritt med Lubuntu, 32-bit version?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

septembro skrev:Ursäkta en kanske dum fråga men fungerar det att köra Skype problemfritt med Lubuntu, 32-bit version?
Ingen kan säkert säga att det kommer att fungera för dig. Men installera det från Ubuntu-förrådet (inte från Skype-sajten) och prova. Det tar några minuter, så du har inte mycket att förlora...
septembro
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jan 2014, 01:59
OS: Lubuntu

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av septembro »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
septembro skrev:Ursäkta en kanske dum fråga men fungerar det att köra Skype problemfritt med Lubuntu, 32-bit version?
Ingen kan säkert säga att det kommer att fungera för dig. Men installera det från Ubuntu-förrådet (inte från Skype-sajten) och prova. Det tar några minuter, så du har inte mycket att förlora...
Ok. Tack. Var finner jag Ubuntu-förrådet?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ljudproblem i Skype

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

septembro skrev:Ok. Tack. Var finner jag Ubuntu-förrådet?
Via Lubuntu Software Centre eller Ubuntu Software Centre eller vad som nu finns installerat på din Lubuntu-burk.

Från ett terminalfönster kan du installera Skype så här:

Kod: Markera allt

sudo apt-add-repository 'deb http://archive.canonical.com/ saucy partner'
sudo apt-get update
sudo apt-get install skype
Observera: Om Canonical Partners redan är aktiverat, är de två första kommandona överflödiga. Så du kan börja testa med bara det sista kommandot, och om det inte funkar, kör alla tre.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"