Automatisk backup till Ubuntu Server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av Ramon »

Hej,

Jag utvecklar under Mac OS X och vill sätta upp en bra lösning för automatisk backup. Till detta har jag satt upp en Ubuntu Server.

Det som primärt behöver backuppas är källkodsprojekt och dokument, dvs. inga stora filer.

Jag har funderat på att skapa en lösning med rsync och sätta cronjob på det. Vad tycker ni, har ni någon bra lösning som ni använder själva? Något med GUI?


Mvh Ramon
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av Antec »

Hej, läs den här tråden kanske kan det vara nått som det du vill, eller menar! :D http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=55891
roby
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 jun 2006, 23:12

Re: Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av roby »

Jag använder själv grsync (rsync under GUI). Fungerar perfekt och finns i ubuntus förråd
för enkel nerladdning. Motsvarande fins kanske för mac osx.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av johanre »

Gillar man terminalen så är ju rsync/rdist väletablerade. Vad gäller GUI baserade verktyg är jag svag för Unison (finns till Mac, Linux, Windows, Android) just för att den finns till de flesta stora plattformarna men även för att den synkroniserar i båda riktningar om man så vill.
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av Ramon »

Tack för tipsen hittills! GUI är inget krav egentligen.

Men jag funderar på en sak, det finns speciella filformat till Mac OS X, t.ex. *.pages för deras "Word dokument". Om jag använder rsync för att backuppa såna speciella filer till Ubuntu Server, kommer jag då kunna öppna dem utan problem under Mac OS X sen? Jag har inte hunnit prova detta, men ska dubbelkolla.

På samma sett kan t.ex. *.docx (senaste MS Word formatet) se ut som ett zip-arkiv eller mapp på ett system som inte kan läsa filen. Jag måste vara säker på att alla typer av filer kommer gå att öppna.

Mvh Ramon
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Automatisk backup till Ubuntu Server

Inlägg av johanre »

Ramon skrev:Men jag funderar på en sak, det finns speciella filformat till Mac OS X, t.ex. *.pages för deras "Word dokument". Om jag använder rsync för att backuppa såna speciella filer till Ubuntu Server, kommer jag då kunna öppna dem utan problem under Mac OS X sen? Jag har inte hunnit prova detta, men ska dubbelkolla.

På samma sett kan t.ex. *.docx (senaste MS Word formatet) se ut som ett zip-arkiv eller mapp på ett system som inte kan läsa filen. Jag måste vara säker på att alla typer av filer kommer gå att öppna.
Rent generellt är svaret: "borde inte vara några problem alls". Samtidigt är det självklart bäst att alltid testa innan. *.pages har jag inte testat själv. *.docx har jag aldrig haft problem med i det sammanhang du är ute efter.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"