Öppna terminalen från nautilus

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Öppna terminalen från nautilus

Inlägg av lasseroth »

okej, det är ju bra att jag får detta klarlagt.
Dock, nog skulle man väl kunna tänka sig att det utan allt för stort problem hade varit möjligt att bygga in en funktion som gjorde att man hamnade i rätt mapp automatiskt?
Typ, man står i mappen i Nautilus, högerklickar,"öppna mapp i terminal" och så hade man automatiskt hamnat rätt.
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Öppna terminalen från nautilus

Inlägg av No1Viking »

Osprey skrev:
lasseroth skrev:okej, det är ju bra att jag får detta klarlagt.
Dock, nog skulle man väl kunna tänka sig att det utan allt för stort problem hade varit möjligt att bygga in en funktion som gjorde att man hamnade i rätt mapp automatiskt?
Typ, man står i mappen i Nautilus, högerklickar,"öppna mapp i terminal" och så hade man automatiskt hamnat rätt.
Det finns tyvärr ingen möjlighet till det. Det är alldeles för stor skillnad mellan vad en installation innebär för olika program. En del program har med sig en massa bibliotek som ska ligga på ett bestämt ställe... och ibland kanske också länkas från ett annat... också är det en del som har bilder och ikoner som ska ligga på lite olika ställen... och sedan så finns det de program som kräver justeringar av systeminställningar... och ja, det är massor av skillnader... Så därför kan inte operativsystemet ta hand om det automatiskt, det är bara de som skrivit programmet som vet vad som måste göras... :)
Hmmm....

Jag har installerat nautilus-open-terminal och det ger den funktionen, efter reboot, som lasseroth eftersöker, om jag fattat det rätt.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nautilus-open-terminal
Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Öppna terminalen från nautilus

Inlägg av lasseroth »

Efter att moderatorn lagt detta i en egen tråd föll mitt tack bort
Tack No1Viking , fullständigt lysande.
Det finns väldigt ofta en lösning i Linux.
Kan dock inte förstå varför denna funktionalitet inte fins default i nautilus.
När jag skulle installera bank id så var just problemet att det tog en bra stund innan jag fattade att jag skulle skriva
cd Downloads/BISP-4.19.1.11663/BISP-4.19.1.11663
och inte bara cd Downloads/BISP-4.19.1.11663
Mappen i mappen hette likadant vilket blev förvirrande för mig.
Med funktionen öppna i terminal kan man ju strunta i vad den heter och behöver inte heller bekymra sig om man fått med alla siffror o bokstäver.
Tyvärr tror jag att många som jobbar med Ubuntu är "för" kvalificerade. Dom har svårt att sätta sig in i vanligt folks tänk, eller kanske rättare, brist på.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"