Tiden är ute för XP!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7765
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: En vecka kvar för XP

Inlägg av JoWa »

Närmre, men ändå en bit ifrån. Jag förutsåg inte den ökade (!) användningen i mars, utan antog att den tidigare minskningstakten skulle bestå eller accelerera något i mars, vilket skulle ha lett till en användning strax under 18 %, eller ”17.x %”, som jag skrev i början av februari. :nerd:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: En vecka kvar för XP

Inlägg av Harlekin33 »

Sådärja! 8)
bjoost61
Inlägg: 411
Blev medlem: 20 aug 2007, 07:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Slite, Gotland

Re: En vecka kvar för XP

Inlägg av bjoost61 »

xp.jpg
xp.jpg (30.69 KiB) Visad 9834 gånger
Äntligen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7765
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

I dag släpps de sista uppdateringarna för Windows XP.

Hög tid att byta ut Windows XP – nu upphör alla uppdateringar (.SE)
Windows XP Support Ends Today…Sort Of (OMG)

De första sju dagarna i april var användningen av XP 18,3 %, en minskning med blygsamma 4,45 procentenheter sedan april 2013: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-w ... 304-201404

Vad tror ni om användningen i april 2015? 10 %? ;D
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Harlekin33 »

IDG pumpar på allt vad dom orkar nu för att berätta hur XP-användarna ska gå över till Win7 eller win8.1.

Inte ett ord skriver dom om hur XP-användarna kan migrera till Linux.

IDG kan fara och flyga!

>:D
Valle2
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2013, 11:28
OS: Ubuntu

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Valle2 »

I senaste numret av pc för alla (Idg) Hade dom med två förslag på linux-varianter. Sant att dom kunde berättat mer om linux, istället för 2-3 sidor om
Google os. :-\
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av TicToc »

Harlekin33 skrev:IDG pumpar på allt vad dom orkar nu för att berätta hur XP-användarna ska gå över till Win7 eller win8.1.

Inte ett ord skriver dom om hur XP-användarna kan migrera till Linux.

IDG kan fara och flyga!

>:D
Läs Göteborgs posten! De tipsar om mint som ersättare.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Pink Panther »

"Göteborgs posten"

"Livet efter XP"

"Linux Mint heter den Linuxvariant som är mest lik Windows. Det innehåller tillägg som Flashspelare och annat du förmodligen behöver".

http://blogg.gp.se/teknik/2014/04/08/livet-efter-xp
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Osprey »

Jättekul att det är Eva Wieselgren som skrivit det också! :)

Hon har stort inflytande och har en viktig position på GP, så det är många som lyssnar på henne. Himla kul också att se hur hon har svängt och blivit mer och mer positiv till Linux, för att nu i stort sett vara på "våran sida".

Det hela började inte riktigt lika lysande och hon fick också en hel del åtminstone delvis befogad kritik härifrån (läs mera i tråden katastrofrecension i GP). Hon har sedan dess hållit sig informerad och funnits med lite i kanten i samband med nya releaser och sådant och det är verkligen roligt att kunna se att även hon har upptäckt vad som är så bra med Linux... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av gruble »

Illavarslande nyhet för Linux är detta, hade hoppas dom skulle fortsätta med de fula rutorna...
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Pink Panther »

Efter XP ska du välja.

Om du tittar på en nästan 100% enhällig engelsktalande skribentskara är valet Linux Mint några enstaka nämner Lubuntu. Jag kan inte skriva att skribenterna har fel men inte rätt heller. Jag skriver så här istället någonstans längs vägen borde Canonical/Ubuntu funderat över sitt val av gränssnittet Unity för desktop-produkter. Nu är det försent att backa bandet. Canonical får försöka undvika liknande misstag i framtiden. Om nu Canonical/Ubuntu är intresserade av den icke lönsamma desktopmarknaden? Även om desktopmarknaden inte är lönsam så är det ett svek mot deras tidigare trogna användare. Det ger Linux Mint en icke förtjänt kultstatus "Linux Mint ger dig vingar".
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Kurdistan »

Pink Panther skrev:Efter XP ska du välja.

Om du tittar på en nästan 100% enhällig engelsktalande skribentskara är valet Linux Mint några enstaka nämner Lubuntu. Jag kan inte skriva att skribenterna har fel men inte rätt heller. Jag skriver så här istället någonstans längs vägen borde Canonical/Ubuntu funderat över sitt val av gränssnittet Unity för desktop-produkter. Nu är det försent att backa bandet. Canonical får försöka undvika liknande misstag i framtiden. Om nu Canonical/Ubuntu är intresserade av den icke lönsamma desktopmarknaden? Även om desktopmarknaden inte är lönsam så är det ett svek mot deras tidigare trogna användare. Det ger Linux Mint en icke förtjänt kultstatus "Linux Mint ger dig vingar".
PP vad är det för fel med Unity gränssnittet? Det är ofrånkomligt ett nytt gränssnitt i början inte dras med en hel del brister. Dock har Unity mognad och deras mål med "convergence" delas också av Apple och Microsoft. Själv uppskattar jag Unity. Inte alla kommer vara nöjda med förändringar som sätter gamla vanor på test. Somliga byter DE och somliga även distribution. Vilket är ofrånkomligt.

Jag tyckte själv när jag testa Cinnamon under Linuxmint att den var undermålig, men den har säkerligen sedan dess förbättrats och finputsats. Är din kritik "convergence" strategin eller ogillar du helt enkelt Unity på skrivbord? För du kan ju inte implementera din uppfattning som en "sanning" över om det var rätt eller fel val av Canonical.

Dock förstår jag att du gillar diskutera. När chansen fås framhäva Linuxmint på Ubuntus bekostnad. Du gör det rätt så uppenbart. Vantrivs du med Ubuntu har Linuxmint en svensk community. Du kan gärna dela dina åsikter där. För det börjar bli tröttsamt läsa samma saker från dig hela tiden.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7765
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Christian Johansson »

Harlekin33 skrev:IDG pumpar på allt vad dom orkar nu för att berätta hur XP-användarna ska gå över till Win7 eller win8.1.

Inte ett ord skriver dom om hur XP-användarna kan migrera till Linux.

IDG kan fara och flyga!

>:D
Linux är väl dessvärre i nuläget inte något fullvärdigt alternativ till Windows. När jag tänker efter så är det mesta jag gör på datorn, som att surfa runt på webben, inte något som jag egentligen måste göra. När det gäller de saker som är absolut nödvändiga för mig att göra på en dator så kräver flera bankid, och det är i nuläget svårt att få att fungera, och kommer inte att gå alls i framtiden eftersom bankid inte kommer att stödja Linux längre.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Pink Panther »

Kurdistan skrev:
Pink Panther skrev:Efter XP ska du välja.

Om du tittar på en nästan 100% enhällig engelsktalande skribentskara är valet Linux Mint några enstaka nämner Lubuntu. Jag kan inte skriva att skribenterna har fel men inte rätt heller. Jag skriver så här istället någonstans längs vägen borde Canonical/Ubuntu funderat över sitt val av gränssnittet Unity för desktop-produkter. Nu är det försent att backa bandet. Canonical får försöka undvika liknande misstag i framtiden. Om nu Canonical/Ubuntu är intresserade av den icke lönsamma desktopmarknaden? Även om desktopmarknaden inte är lönsam så är det ett svek mot deras tidigare trogna användare. Det ger Linux Mint en icke förtjänt kultstatus "Linux Mint ger dig vingar".
PP vad är det för fel med Unity gränssnittet? Det är ofrånkomligt ett nytt gränssnitt i början inte dras med en hel del brister. Dock har Unity mognad och deras mål med "convergence" delas också av Apple och Microsoft. Själv uppskattar jag Unity. Inte alla kommer vara nöjda med förändringar som sätter gamla vanor på test. Somliga byter DE och somliga även distribution. Vilket är ofrånkomligt.

Jag tyckte själv när jag testa Cinnamon under Linuxmint att den var undermålig, men den har säkerligen sedan dess förbättrats och finputsats. Är din kritik "convergence" strategin eller ogillar du helt enkelt Unity på skrivbord? För du kan ju inte implementera din uppfattning som en "sanning" över om det var rätt eller fel val av Canonical.

Dock förstår jag att du gillar diskutera. När chansen fås framhäva Linuxmint på Ubuntus bekostnad. Du gör det rätt så uppenbart. Vantrivs du med Ubuntu har Linuxmint en svensk community. Du kan gärna dela dina åsikter där. För det börjar bli tröttsamt läsa samma saker från dig hela tiden.
###

Svar.

Det du skriver är inte relevant. Det har inte omedelbart något att göra med mitt inläggs innehåll. Att marknadsför din högst personliga upplevelser om mig personligen är inte baserat på en åsikt eller fakta i ämnet. Det kan tyvärr inte godtas.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7765
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Nemo »

Windows XP verkar inte gå att döda i första taget. Har fortfarande 15,87 % andelar världen över, trots att det är mer än 1 månad sedan supporten upphörde.

Om man får tro IDG är det inte helt problemfritt att köra senaste uppdateringen av Windows 8.1. Hoppas fler upptäcker och vågar testa någon Ubuntudistribution, särskilt nu när det har kommit och kommer LTS utgåvor av de olika varianterna av Ubuntu. Man behöver inte köra Windows 8.1 bara för att MS gärna vill det :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7765
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Nej, det kommer att ta tid. Det finns kanske omkring 200 miljoner datorer med Windows XP (grundat på att det sägs finnas omkring 1,3 miljarder datorer i bruk), och de flesta i fattigare delar av världen.

Som kuriosa kan nämnas att på Norfolkön använder drygt 83 % Windows XP. :P
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Nemo »

Man blir inte klok på IDG. Ena stunden ligger de på maximalt för att informera och få så många som möjligt att uppgradera från Windows XP till Windows 8.1. Nästa stund tar de upp artiklar om hur man med ett hack ska kunna få uppdateringar till Windows XP i ytterligare 5 år. Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.562976/regis ... -till-2019

MS varnar inte oväntat för detta hack och säger b.l.a.
Istället rekommenderar Microsoft att Windows XP-användare uppgraderar till senare Windowsversioner. ”Det bästa sättet för Windows XP-kunder att skydda sina maskiner är att uppgradera till ett mer modernt system såsom Windows 7 eller Windows 8.1”.
Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.563178/micro ... or-xp-hack
Att MS anser att det bästa är att uppgradera till Win 7 eller 8.1 är föga förvånande, de kan inte gärna rekommendera någon Linux distribution då det inte skulle gynna MS :)

Dock borde IDG i samband med en sådan här artikeln också upplysa om att det finns fullvärdiga alternativ till Win 7 och 8.1 i form av t.ex. Ubuntu. Fast IDG verkar vara VÄLDIGT MS vänliga i det mesta de skriver om.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av serafim »

Nemo skrev:Att MS anser att det bästa är att uppgradera till Win 7 eller 8.1 är föga förvånande, de kan inte gärna rekommendera någon Linux distribution då det inte skulle gynna MS :)
Men det gör Patrik Hermansson (Linuxexpert på Datormagazin) i sin krönika i senaste numret av tidningen Datormagazin. Han anser att vi borde "evangelisera" med ett Linux på USB-sticka och gå till XP-användarna och visa att det fungerar och troligtvis bättre än XP.
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"