Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Hej,
Nu är jag helt seriös, är Ubuntu det värsta skit OS som finns?
Jag hade ordnat med en speciell konfig så att mitt NIC p1p1 var default, efter några uppdateringar så fungerar inte mitt sätt längre, och inget som finns ute på internet heller.

Så hur gör man? Just nu så ligger servern nere pga. detta skit.

Lika om man "tvngar" servern till reboot genom att hålla inne power knappen eller ett strömavbrott så lär man ha display och t-bord för att kunna starta upp skiten igen för den fastnar i GRUB( ? ) menyn.
Hur får man bort det?

Hemskt jävla irriterande, förlåt för mitt språk men orkar fan inge mer snart, när man har fixat allt så händer nästa grej.

Nu ska jag inte lov-orda MS men både Microsoft samt Apple Mac OS X server fungerar utan sånna här problem.

En sådan simpel sak som detta borde fungera :'(


Edit:
I en normal värd så är nr1 först och nr2 2:a vilket borde innebära att nr 1 är default.
Men inte i Ubuntu's värld.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av johanre »

Tråkigt att du upplever det så! Jag hade jättegärna hjälpt dig men du måste nog börja med att ansluta skärm och tangentbord så att du ser vad du gör. Utan någon form av felrapport / felmeddelande blir det väldigt svårt att lista ut vad som är fel.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av Osprey »

Hur som helst så verkar det ju som om GRUB_TIMEOUT i /etc/default/grub är satt till något onödigt högt värde.....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

johanre skrev:Tråkigt att du upplever det så! Jag hade jättegärna hjälpt dig men du måste nog börja med att ansluta skärm och tangentbord så att du ser vad du gör. Utan någon form av felrapport / felmeddelande blir det väldigt svårt att lista ut vad som är fel.

Hej,
Jag har fått upp den så att den går igen nu, men trots att jag valde p1p1 som default interface i installationen så är p1p2 default.

Hur ändrar jag detta?
Pga. det är så här nu efter uppdateringarna så fungerar inte vårt domän till servern som att den gör curl command över fel NIC dvs p1p2 som går till vårt intranät.

Man tycker att p1p1 borde vara default som att det är nr1, men så är inte fallet tyvärr.
Detta har gjort så att vår owncloud server ligger nere nu också samt div andra saker.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av morpa »

Svarar bara direkt på TS fråga:
Nej, precis som IOS eller Windows eller ens AmigaOS är inte Ubuntu-skit.
Alla OS har dock olika strul och egenheter - medan de är jättebra på andra saker. För mig är Ubuntu bäst av de nämnda OS:en av skäl som jag kan gå in på i en annan tråd, eller - Snarare är Ubuntu minst dåligt av de jag nämnde :) - för mig alltså.

Förstår din känsla när det pajjat ur dock - har själv haft någon misslyckad uppgradering - va faannn, jag orkar inte. O0
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av johanre »

devos skrev:Jag har fått upp den så att den går igen nu, men trots att jag valde p1p1 som default interface i installationen så är p1p2 default.
Jag vågar lova att ditt problem går att lösa mha den här filen: /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

johanre skrev:
devos skrev:Jag har fått upp den så att den går igen nu, men trots att jag valde p1p1 som default interface i installationen så är p1p2 default.
Jag vågar lova att ditt problem går att lösa mha den här filen: /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules

Hej,
När jag öppnar filen med nano så är den tom, är det korrekt?
Om det är rätt, vad ska jag skriva?

hmm verkar som att i 13.10 med senaste uppdateringarna så är den där mappen helt tom med filer.

hittade dock följande filer i : /lib/udev/rules.d

75-net-description.rules
75-persistent-net-generator.rules

och en del andra filer, fattar dock inte exakt vad jag skall ändra.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av johanre »

devos skrev:När jag öppnar filen med nano så är den tom, är det korrekt?
Tom?!?! Nej, det skall den *inte* vara... Det låter nästan som om du på något sätt har lyckats sätta udev ur spel. Jag har iofs funderat på de ovanliga namnen du har på dina nätverksinterface.

Hur som haver. Det skall se ut ungefär så här för varje interface:

Kod: Markera allt

SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="aa:bb:cc:88:dd:99", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth1"
Det är NAME direktivet som garanterar att du alltid har samma namn på ditt interface. Notera att du måste ändra ATTR{address} direktivet till den MAC adressen som är relevant för ditt nätverkskort. Det kan du få fram via kommandot.

Kod: Markera allt

ifconfig -a
Liten fundering; om udev inte fungerar som det skall kanske detta inte hjälper ändå...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

johanre skrev:
devos skrev:När jag öppnar filen med nano så är den tom, är det korrekt?
Tom?!?! Nej, det skall den *inte* vara... Det låter nästan som om du på något sätt har lyckats sätta udev ur spel. Jag har iofs funderat på de ovanliga namnen du har på dina nätverksinterface.

Hur som haver. Det skall se ut ungefär så här för varje interface:

Kod: Markera allt

SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="aa:bb:cc:88:dd:99", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth1"
Det är NAME direktivet som garanterar att du alltid har samma namn på ditt interface. Notera att du måste ändra ATTR{address} direktivet till den MAC adressen som är relevant för ditt nätverkskort. Det kan du få fram via kommandot.

Kod: Markera allt

ifconfig -a
Liten fundering; om udev inte fungerar som det skall kanske detta inte hjälper ändå...
Har inte gjort något speciellt, i 12.04 så heter dom eth0 men i 13.10 heter dom p1p1 hittade en readme fil, men som jag förstår de kan jag skapa en egen eller?

Om ja, hur exact ska jag göra? Börjar bli lite frustrerad över detta nu.

Kod: Markera allt

snurre@snurre:/etc/udev/rules.d$ ls
README
snurre@snurre:/etc/udev/rules.d$ cat README
The files in this directory are read by udev(7) and used when events
are performed by the kernel.  The udev daemon watches this directory
with inotify so that changes to these files are automatically picked
up, for this reason they must be files and not symlinks to another
location as in the case in Debian.

Packages do not generally install rules here, this directory is for
local rules.  If you want to override behaviour of package-supplied
rules, which can be found in /lib/udev/rules.d, you can do one of
two things:

 1) Write your own rules in this directory that assign the name,
    symlinks, permissions, etc. that you want.  Pick a number higher
    than the rules you want to override, and yours will be used.

 2) Copy the file from /lib/udev/rules.d and edit it here; you
    should generally only do this if you want to prevent a program
    from being run.


If the ordering of files in this directory are not important to you,
it's recommended that you simply name your files "descriptive-name.rules"
such that they are processed AFTER all numbered rules in both this
directory and /lib/udev/rules.d and thus override anything set there.
snurre@snurre:/etc/udev/rules.d$
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Skapade en egen fil i mappen som readme förslog, men det fungerade inte heller.

Tror inte det är något fel då det blivit så här varje gång jag har installerat 13.10 tror det är någon ändring dom har gjort således.

Googlat och folk verkar ha samma problem men ingen vet hur man skall åtgärda det, extremt dåligt utav ubuntu anser jag att dom inte har uppdaterat någon how-to som att interfaces är viktigt för servrar.

Får försöka labba vidare, ingen som har några förslag?
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av Kurdistan »

Jag har aldrig kört Ubuntu på server eller använt mig av server överhuvudtaget. Dock bara en fråga av nyfikenhet. Varför köra 13.10 på server och inte 12.04 som är LTS? Supporttiden är avsevärt längre.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Jag installerade 13.10 på prov så blev jag kvar där bara.
Och nu kommer ju 14.04 snart då stannar jag på den LTS versionen.


Någon som kan hjälpa mig med mitt problem med interfaces?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av johanre »

Nja, interfacen heter fortfarande ethX i Ubuntu 13.10 (vilket jag kör från datorn jag skriver detta meddelande på). Hur uppgraderade du egentligen från 12.04 till 13.10?

Helt ärligt; jag tror du kommer ha mycket större framgång om du installerar om helt. Antingen med Ubuntu 12.04 LTS (då får du räkna med att uppgradera till Ubuntu 14.04 LTS så småningom) eller direkt med Ubuntu 14.04 LTS som fortfarande inte är helt färdig men i sista test fasen (släpps i slutet av april månad).
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Alltså, det spelar ingen roll hur mycket jag installerar om 13.10 då dom alltid heter p1p1 osv för mig.
I 12.04 så heter dom eth0.

Får se hur det blir efter en uppgradering till 14.04 om inte uppgraderingen löser det när det släpps så får jag göra en hel re-install med 14.04.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av Osprey »

Har du provat att göra så som johanre föreslår och använda dig av /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules..?

Detta står t.ex beskrivet i http://blogs.bu.edu/mhirsch/2012/12/ubu ... 1-to-eth0/ och det borde kunna funka...

[Edit] Du har visserligen skrivit "Skapade en egen fil i mappen som readme förslog, men det fungerade inte heller", men av det framgår inte om filen hade korrekt innehåll...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Upgraderar servern till 14.04 LTS nu, hoppas det ordnar till detta problem.

Sen när Main 14.04 kommer är det bara för mig att göra en upgrade då?
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Ren installation utav 14.04 löste inte heller mitt problem samma visa igen.
p1p1 samt p1p2.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av Osprey »

devos skrev:Ren installation utav 14.04 löste inte heller mitt problem samma visa igen.
p1p1 samt p1p2.
Som jag förstått det så är det alltså inget problem att hårdvaran ibland och av någon anledning kallar sig för "p1p1", "p1p2" etc. Detta är tydligen helt normalt beteende för vissa nätverkskort...

Däremot kan det uppenbarligen ställa till problem för en del program, som förväntar sig att nätverkskorten ska heta "eth0", "eth1" etc. Men detta är då såtillvida bara ett subjektivt problem för dessa program, som uppstår genom att de inte tar reda på vad nätverkskorten heter utan förutsätter att de heter ethX...

För att kringgå detta kan man som johanre säger, permanent döpa om dem genom att ange det namn man vill ha i /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules, i enlighet med det här...

Jag har fortfarande inte förstått om du provat det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av devos »

Hej,
Jo jag prövade det, men den filen finns inte för mig och när jag skapar den så hjälper det inte heller.

Mitt problem är att när jag botar om så väljer den mitt intranät som default interface dvs 192.168.0.1 vilket inte är bra då det är mitt WAN som ska vara default.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Orkar inte, Ubuntu är det skit?

Inlägg av webaake »

För att komma vidare behöver vi veta;

resultatet av kommandot ifconfig

och

innehållet i "/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules".

Kör du nån brandvägg? Är datorn en gateway? Hur har du isåfall konfigurerat den?

Mer info behövs helt enkelt för att du skall kunna få riktig hjälp och komma vidare.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"