Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Inlägg av AirBox »

Hej,

Jag har precis testkört Lubuntu i VirtualBox och jag gillar faktiskt det jag har sett. Min laptop har tillräckligt med hästkraft (1.8ghz och 12?gb ram) för att köra ubuntu gnome utan minsta problem, men jag gillar minimalism i lubuntu.

Säg att jag skulle övergå. Vad skulle man förlora på, rent praktiskt? Färre program i repon? Hur aktiv är lubuntu community't?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Lubuntu är en variant av Ubuntu, och har inget eget förråd. Om du vill, kan du helt enkelt installera lubuntu-desktop och sedan välja lxde vid inloggningen.

Mitt intryck (men jag kan ha fel) är att Lubuntu community har ont om folk, och att varianten i mångt och mycket hänger på en person (Julien Lavergne). Men jag kan förstås ha fel.
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Inlägg av AirBox »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Lubuntu är en variant av Ubuntu, och har inget eget förråd. Om du vill, kan du helt enkelt installera lubuntu-desktop och sedan välja lxde vid inloggningen.

Mitt intryck (men jag kan ha fel) är att Lubuntu community har ont om folk, och att varianten i mångt och mycket hänger på en person (Julien Lavergne). Men jag kan förstås ha fel.
Hm ja om det är så pass dåligt med utvecklare för grenen så blir man lite tveksam. Det känns inte helt OK att gå över för att sedan sitta med en distro som inte kommer någonvart och förr eller senare så kommre Julien att känna att i stort dra lasset ensam inte riktigt är värt det. Det är lite synd faktiskt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Å andra sidan blir du ju inte sittande...

Om det funkar bra idag, och farhågorna besannas senare, är det ju enkelt att byta till standard Ubuntu eller Xubuntu eller något.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu

Inlägg av Osprey »

Man behöver ju inte ens byta mellan dem, utan man kan ju ha allihop installerade samtidigt och välja vid inloggningen vilken man vill köra. Enda nackdelen med detta är at systemet kommer att bli lite redundant, dvs. man kommer att ha flera likvärdiga varianter av samma program. Det här gäller t.ex terminalen och filutforskaren och en del annat, men det är inget som egentligen har någon större praktisk betydelse...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"