BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Härligt, Osprey! Ditt enorma arbete med detta är betydelsefullt för FOSS i Sverige.
+ 1 /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

serafim skrev:Fantastiskt jobb Osprey.
Intressant kan vara att Finansiell IT-Teknik själva reviderat ner sin syn på hur många som totalt använder BankID: https://www.bankid.com/Documents/wwwban ... il2014.pdf. Istället för de 7,3 miljoner som anges i intervjun på IDG så pratar man om 5 miljoner och "potentiellt" 8 miljoner. 5000 av 7,3 M är 0,7 ‰ (= lika stor andel som windows på mobiltelefoner). 120000 av 5M = 2,4 %. Skulle det vara 300000 blir det 6 %.

Edit: Hmm win8 på mobil är uppe i 1,8% dock fortfarande färre än vi på desktop
+ 1 ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Jag hyllar också Osprey för sitt enorma arbete men håller fortfarande på att vi måste utarbeta ett nytt plattformsoberonde BankID.

*slår i hop klackarna*
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Här är ett 'intressant' svar från Handelsbanken på Facebook:
Vår uppmaning är inte att man som kund ska byta bank. Snarare föreslår vi att man använder sig av de operativsystem BankID har stöd för, alternativt besöker sitt bankkontor för de ärenden man inte själv kan genomföra via självbetjäningstjänsterna.
P.S. Anna Forss, som startade tråden ifråga, är produktchef på Försäkringskassan.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Nu använder jag inte Facebook men hoppas att någon som gör det går in på nämnda sida och begär att Handelsbanken använder sitt ägarinflytande och kräver att BankID utvecklas så det fungerar på de av e-legitimationsnämnden listade operativsystemen (Windows, Mac OSX, Linux, Symbian, Android, iPhone, Blackberry, m.m.)
世良比無
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Hhhmm, skall nog göra en liknande manöver med min bank.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Anmälan är nu skickad till 40 "bankpotentater" på ledande nivå. Inledningen till dem var bara ett enkelt:
Hej,

Ni kanske har hört talas om att vi på Ubuntu Sverige har gjort en anmälan av BankID till Konkurrensverket samt Post- och Telestyrelsen, med flera. Då vi förstår att även Ni berörs av detta så tänkte vi meddela oss så att Ni får ta del av vad det är för synpunkter vi har och hur vi motiverar dem.

Vårt syfte med denna aktion är enbart att uppnå en acceptabel nivå av tillgänglighet för banker och samhällstjänster och vi lägger inga personliga värderingar i det. Vad som ska anses vara en acceptabel nivå beskrivs av bland andra Statskontoret och E-legitimationsnämnden.

Läs igenom och hör gärna av er om Ni har några frågor eller synpunkter.
...det bästa är ju om vi kan få dem att förstå och acceptera våra synpunkter. Det var också viktigt att inte väcka anstöt redan i inledningen och den sammanfattning jag tidigare haft med, uteslöt jag nu för att de istället ska läsa hela anmälan.

Dessutom har jag nu fått kontakt med en man i Mölndal med goda kontakter ute i Europa för den här typen av frågor... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Kanske ett brev till alla banker med:
Hej, ni har kanske hört att Finansiell ID-teknik (jag har nog skrivit IT-teknik några gånger ...) tänker lägga ner ... Nu undrar vi om ni kan tänka er att införa ett stöd för Linux i er verksamhet. Det skulle potentiellt generera mellan 120000 och 300000 nya kunder till just er bank....

::)
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Kanske ett brev till alla banker med:
Hej, ni har kanske hört att Finansiell ID-teknik (jag har nog skrivit IT-teknik några gånger ...) tänker lägga ner ... Nu undrar vi om ni kan tänka er att införa ett stöd för Linux i er verksamhet. Det skulle potentiellt generera mellan 120000 och 300000 nya kunder till just er bank....
Jag skulle tro att de flesta banker redan inser att de skulle ha en ordentlig marknadsfördel idag, om de hade kunnat säga att med deras eget ID-system så går det bra med Linux...

Men nu är det tyvärr så att många som jobbar på bankerna är ekonomer och det där med teknik är rent hokus pokus för dem, så de kan inte driva det själva... och "de som vet bäst" har ju redan bestämt att BankID är "av gudomlig skapnad"...

Det blir liksom väldigt "billigt och bra" när alla bankerna delar på en enda undermålig lösning med folk som kostar så lite som möjligt... :-\
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 16 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
jka
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jan 2011, 17:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av jka »

Glöm inte att konvertera din skrivelse till pdf (eller .doc !). Tyvärr kan man ännu inte räkna med att någon läser Open Document-formatet, åtminstone inte här i Sverige. (Själv har jag ex-vis fullt upp med att påminna rektorer och lärare att sluta göra utskick i ooxml-formatet.)

Om du har ngn kontaktperson för Skandiabanken får du gärna maila den till mig (jka@ekblad.org).
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

jka skrev:Glöm inte att konvertera din skrivelse till pdf (eller .doc !). Tyvärr kan man ännu inte räkna med att någon läser Open Document-formatet, åtminstone inte här i Sverige. (Själv har jag ex-vis fullt upp med att påminna rektorer och lärare att sluta göra utskick i ooxml-formatet.)
Givetvis skickar jag allting som PDF, det är ju det enda som jag kan vara säker på att det ser likadant ut för mottagaren som för mig. Dessutom är det svårare för folk att gå in och ändra/förvränga något i det...

Jag har skickat de mailadresser jag har för Skandiabanken som PM till dig...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

jka skrev:Glöm inte att konvertera din skrivelse till pdf (eller .doc !). Tyvärr kan man ännu inte räkna med att någon läser Open Document-formatet, åtminstone inte här i Sverige. (Själv har jag ex-vis fullt upp med att påminna rektorer och lärare att sluta göra utskick i ooxml-formatet.)

Om du har ngn kontaktperson för Skandiabanken får du gärna maila den till mig (jka@ekblad.org).
Jag deltar gärna i en skrivelse till Skandiabanken.
世良比無
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av queson »

Sydsvenskan (näringsliv/internet just nu)
Veckans svikare. Företaget som levererar Bank-ID har bestämt sig för att inte längre fungera ihop med operativsystemet Linux.De 300 000 användarna anses vara för få . Tänk om!
Ringarna på vattnet sprider sig
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Vi behöver ett upprop för att få många att skriva på petitionen för BankID på Linux. Hittills 62 signaturer. Inte så övertygande...

http://www.ipetitions.com/petition/bank ... anvaendare
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 17 gånger.
Anledning: Redigerade länken. JoWa
世良比無
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Nog är det så att vi behöver en petitionen. Men försök samla allt i den här tråden. Den här tråden har blivit någon form av samlingsplats för ärendet för samtliga Linuxanvändare oavsett dist. Har vi fått något svar från någon myndighet? Jag har förstått att några användare har bra kontakter i näringslivet. Har kontakterna givet något resultat? Har det förts någon direkt dialog med BankID under ordnade förhållande eller personer som har en position att påverka BankID beslut? BankID ägs gemensamt av ett antal storbanker. Jag tror mycket på mingel/personlig kontakter med personer som har den verkliga makten över besluten. Protester i all ära, men sällan/aldrig ändras ett beslut om inte rätt personer/person får rätt information redovisat under ett trevligt samtal utan ett konflikt scenario.
thymallus
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 nov 2013, 16:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Västerås

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av thymallus »

Jag hoppas verkligen att detta löser sig. Efter att ha övergått till UBUNTU efter att winXP blivit besvärligt har datorn blivit som ny.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:Har vi fått något svar från någon myndighet?
Läs tråden och ljus komma att tändas för dig, den som följer tråden ser även vad den innehåller och vad som givits... >:D
Börja t.ex vid http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &start=308
Pink Panther skrev:Har det förts någon direkt dialog med BankID under ordnade förhållande eller personer som har en position att påverka BankID beslut? BankID ägs gemensamt av ett antal storbanker.
Jag säger samma sak här - läs tråden, så kommer du att se vad som har gjorts. Allt det här med BankID tar för mycket tid för att någon ska hinna med att sitta här och förklara vad som hänt, utan att du själv tar dig tid att läsa tråden... :-\
Pink Panther skrev:Jag tror mycket på mingel/personlig kontakter med personer som har den verkliga makten över besluten. Protester i all ära, men sällan/aldrig ändras ett beslut om inte rätt personer/person får rätt information redovisat under ett trevligt samtal utan ett konflikt scenario.
Det där är bara ett tomt argument som låter vackert, men som saknar förankring i verkligheten. Även om det skulle kunna vara fint, så är det i praktiken omöjligt att genomföra eller få möjlighet till i verkligheten. Men visst, Putin och Obama skulle kanske kunna bli riktigt bra kompisar om de började spela tennis tillsammans... utopier må låta vackra, men oftast har de ingen förankring i verkligheten... :-X
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:Nu har det spridit sig "internationellt" och vi är omnämnda även i Norge, i en mycket bra artikel.
Fantastiskt bra jobbat Osprey. Intressant också att artikelförfattaren själv verkar ha gjort en kontroll mot statcounter utifrån påståendet att det är närmare 300 000 Linuxanvändare i Sverige.
Ubuntu Sverige bestrider det antallet Linux-brukere Finansiell ID-Teknik oppgir og hevder at antallet Linux-brukere i Sverige sannsynligvis er på nærmere 300 000. Som dokumentasjon vises det til webstatistikken til StatCounter, hvor Linux-andelen av desktop-trafikken hevdes å ha vokst til fire prosent i det siste. StatCounter-tallene for Linux-andelen i Sverige, slik de framstår nå, har i år ikke vært høyere enn 2,45 prosent. Men også 2,45 prosent av 7,3 millioner utgjør betydelig flere enn 5000.
Dock konstateras det att 2,45 % av 7,3 miljoner är betydligt fler än 5000.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Veckorapport, vecka 1420

Den här veckan har varit lite lugnare än den förra, vilket inte är helt oväntat då det stora utskicket till myndigheter, press och övriga skedde veckan dessförinnan.

Diskussionerna har fortsatt och vi har nu fått in en artikel om vår anmälan i minst 30 tidningar, från Skåne och upp till norra Norrland och från Bohuslän till Uppland. Inte så illa, med tanke på att det är en ganska stor del av landet.

Även norrmännen har lagt märke till vår anmälan och norska nättidningen digi.no har haft infört en stor och välskriven artikel:
digi.no skrev:
sverige-svensk+bankid+anmeldt+av+ubuntu-forening.jpg
Svensk BankID anmeldt av Ubuntu-forening
Vil droppe Linux-støtten.

Torsdag 8. mai 2014 kl. 14:38
Av Harald Brombach

Mange har beklaget seg over at norsk BankID krever Java, men alt ventes å bli bedre når en Java-fri BankID lanseres i slutten av august. Det vil dog kunne ta noe tid før løsningen blitt tatt i bruk av alle brukerstedene.

I Sverige, derimot, er BankID, som leveres av selskapet Finansiell ID-Teknik BID, i utgangspunktet basert på en egen, systemspesifikk applikasjon som må installeres på pc-en. Applikasjonen, i dag er tilgjengelig for Windows, OS X og Linux, brukes blant annet til å laste ned selve BankID-en som en fil. Alternativt kan man bruke BankID på en kort, sammen med en kortlesere, eller Mobil BankID, som er tilgjengelig som enn app for Android, iOS og Windows Phone 8.

Linux
BankID-løsningen i Sverige skal nå bygges om. I stedet for å gjøre løsningen mest mulig plattformuavhengig, har man valgt å snevre inn støtten, slik at Linux på pc-er ikke lenger støttes. Dette skrev ComputerSweden den 1. april i år, men det var ikke ment som noen spøk. Finansiell ID-Teknik BID har konkludert med at det er så få som bruker BankID-applikasjonen for Linux at man ikke ønsker å støtte plattformen videre. Det opplyses at Linux-applikasjonen brukes av omtrent 5000 personer. Offisielt støttes kun 32-bits Ubuntu med Firefox. I alt skal det være 7,3 millioner BankID-brukere i Sverige.

Linux-brukerne har muligheten til å benytte Mobil BankID, som i Sverige består av en applikasjon som kan brukes uavhengig av mobiloperatøren man benytter. Men det forutsetter at alle brukerstedene støtter dette og at man har smartmobil eller nettbrett.

Anmeldelser
Avgjørelsen har ført til betydelig misnøye i svenske Linux-kretser. Tidligere denne uken ble det kjent at en privatperson har anmeldt både Finansiell ID-Teknik, Skatteverket og Försäkringskassan til den svenske Justitieombudsmannen. Begrunnelsen er at man heretter, for å kunne utføre sin borgerplikt, vil være låst til kommersiell, amerikansk programvare som man må betale for.

I dag skriver ComputerSweden at Ubuntu Sverige har anmeldt Finansiell ID-Teknik til både Post- och telestyrelsen og Konkurrensverket.

Ubuntu Sverige bestrider det antallet Linux-brukere Finansiell ID-Teknik oppgir og hevder at antallet Linux-brukere i Sverige sannsynligvis er på nærmere 300 000. Som dokumentasjon vises det til webstatistikken til StatCounter, hvor Linux-andelen av desktop-trafikken hevdes å ha vokst til fire prosent i det siste. StatCounter-tallene for Linux-andelen i Sverige, slik de framstår nå, har i år ikke vært høyere enn 2,45 prosent. Men også 2,45 prosent av 7,3 millioner utgjør betydelig flere enn 5000.

Ubuntu Sverige mener at Finansiell ID-Teknik, som i praksis har monopol på denne typen tjenester i Sverige, ikke alene skal kunne gjøre beslutninger som utestenger betydelige brukergrupper og påvirker konkurransen i pc-markedet, kun på grunn av et ønske om å redusere egne kostnader.[/i]
Under veckan har vi också gjort en uppföljning av anmälan genom att göra ett riktat utskick till 30 höga "bankpotentater", bland vilka även en stor del av styrelsen för FID finns med. Än så länge har det inte kommit några svar eller reaktioner på det, men det är väl inte heller väntat. Syftet med det här utskicket är snarare att de som sitter på styrande positioner på bankerna ska vara medvetna om hur vi resonerar och vilka argument vi har.

I målgruppen för utskicket finns även de bitar som handlar om marknadsföring och kontakter på bankerna med, då dessa bitar förmodligen har ett intresse av att banken ska vara så lättillgänglig och marknadsmässig som möjligt, för alla grupper i samhället. På så sätt kan vi kanske få igång en intern debatt på bankerna om att 300 000 linuxanvändare är också människor, eller åtminstone så har de kanske ett icke helt försumbart kapital...

Vidare har kontakter knutits som kan vara bra att ha om vi blir tvungna att fortsätta ut i Europa.

Så läget är:
Steg 1: Skicka anmälan/skrivelse till myndigheter, press, politiker och konsumentorganisationer. [KLART]
Steg 2: Skicka anmälan/skrivelse för information till styrelsen för berörda banker samt FID. [KLART]
Steg 3: Påbörjat, aktivering kommer förmodligen att ske under början av kommande vecka (1421).
Steg 4: Ännu ej påbörjat.
Steg 5: Ännu ej påbörjat.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:Diskussionerna har fortsatt och vi har nu fått in en artikel om vår anmälan i minst 30 tidningar, från Skåne och upp till norra Norrland och från Bohuslän till Uppland. Inte så illa, med tanke på att det är en ganska stor del av landet.
Vän av ordning och konsekvens undrar förstås vilket landskap som inte förärades med ett omnämnande och ersattes med det mer diffusa ”norra Norrland”. ::) ;) Lappland? Norrbotten?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"