BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av queson »

Om nu FID fullföljer sina planer och skrotar Linux-stödet finns en gratisvariant och man behöver inte införskaffa smartphone eller surfplatta.

Android-x86 är en portad version som kan installeras i de flesta Linux-OS (via t.ex Virtualbox,WMWare eller QEMU ) och här fungerar Mobilt Bank-Id perfekt.

Installationen är något omständlig men inte mer avancerad än att stega sig fram med piltangenter och enter

Väl på plats fungerar denna lösning mycket smidigt -t.ex logga in på banken (webbläsaren på arbetsytan 1) och Mobilt Bank-Id (Virtualbox/Android på arbetsyta 2).


Kanske inte en lösning som passar alla Linux-fans, men det finns gott om utförliga länkar om någon vill testa.

http://www.maketecheasier.com/run-andro ... irtualbox/

http://windowssecrets.com/top-story/how ... indows-pc/

http://ubuntuguide.org/wiki/Android_emulation


Om denna variant tilltalar och ni önskar anpassa skärmupplösningen på ”android-containern”
(anm.den i länken använda vi-editorn använder us-teckenuppsättning så kolla var ni har - / :


http://luisrato.wordpress.com/2013/10/1 ... iguration/
Senast redigerad av 6 queson, redigerad totalt 20 gång.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Bank-id variant

Inlägg av Christian Johansson »

Tack för tipset. Jag har själv funderat på att installera Android för x86 på en gammal dator för att se om det då går att använda mobilt bankid. Då vet jag alltså att det fungerar. Bra :) .

Ubuntu tänker jag tyvärr överge nu när bankid inte kommer att stödjas längre. Tänker gå över till Windows som huvud-OS ... men fungerar Android för x86 bra kanske jag kommer att använda det en del.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Bank-id variant

Inlägg av Osprey »

Christian Johansson skrev:nu när bankid inte kommer att stödjas längre.
App! App!! App!!! Än har vi ju inte förlorat... att fega ur och drabbas av fönstersystemet är ett högt pris för att köra BankID...... :P
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-id variant

Inlägg av webaake »

Ja, det känns lite bakvänt nu när fönstersystemet inte har så många procent av marknaden längre. Inräknat mobiler, paddar och annat.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-id variant

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:App! App!! App!!! Än har vi ju inte förlorat... att fega ur och drabbas av fönstersystemet är ett högt pris för att köra BankID...... :P
Precis, än är det inte kört även om det inte för stunden ser så ljust ut. Om det värsta skulle inträffa att BankID inte kommer att kunna användas under Linux kommer jag nog att sätta upp en Windows burk för att kunna nyttja BankID, men mitt primära OS kommer fortfarande att vara Kubuntu. Använder BankID för Internetbank samt mot Försäkringskassan, men det är förhållandevis få gånger under en månad som behovet av detta finns.

Vi får se var det slutar någonstans, än är slaget inte förlorat

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Bank-id variant

Inlägg av norhager »

Nu börjar det bli lite väl många trådar om Bankid finns det inte någon som kan samla i hop alla frågor om Bankid
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Bank-id variant

Inlägg av Osprey »

norhager skrev:Nu börjar det bli lite väl många trådar om Bankid finns det inte någon som kan samla i hop alla frågor om Bankid
De flesta av de olika trådarna behandlar olika saker eller infallsvinklar, så jag tycker inte direkt att det vore någon vinst i att klumpa ihop dem...

...och ännu fler trådar finns det om Linux och Ubuntu, men att samla alla dem i en enda tråd känns inte heller sådär väldigt jättebra...... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Bank-id variant

Inlägg av serafim »

Det är väl bra att hålla trådarna åtskilda så det inte verkar som
"Linuxfolket har som vanligt hittat en väg runt så vi behöver inte bry oss".

Det är bra att hitta alternativen, alla vill ju kunna betala sina räkningar men frågan om stöd för Linux har en bredare betydelse. Vi vill att myndigheter och (i princip) myndighetsutövande institutioner ska vara neutrala i frågan om vad medborgarna använder som operativsystem. Vi kan inte kräva att alla ska vara fullständigt uppdaterade i frågan om vilka OS som finns men att det ska finnas stöd för de vanligt förekommande och att om något nytt blir tillräckligt populärt i framtiden ska det räknas in bland de som det ska finnas stöd för.

Linux hamnar definitivt i den kategorin och e-leg-nämndens egen lista ger en fingervisning: Windows, Mac OSX, Linux, Symbian, Android, iPhone, Blackberry, m.m.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-id variant

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Det är väl bra att hålla trådarna åtskilda så det inte verkar som
"Linuxfolket har som vanligt hittat en väg runt så vi behöver inte bry oss".
Det beror på, tycker jag. Om vägen runt handlar om att byta bank, så skall vi nog inte smyga med informationen. ;)
serafim skrev:Det är bra att hitta alternativen, alla vill ju kunna betala sina räkningar men frågan om stöd för Linux har en bredare betydelse. Vi vill att myndigheter och (i princip) myndighetsutövande institutioner ska vara neutrala i frågan om vad medborgarna använder som operativsystem.
Absolut. Frågan är av stor betydelse för möjligheten att bredda användningen av Linux i Sverige, även om mer eller mindre krångliga alternativlösningar står till buds.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-id variant

Inlägg av Ratatosk »

Hur många har verkligen testat detta?

Dök någonting upp under installationsförfarandet värt att kommentera?

Då jag nu sökte om Androidemulatorer på Google fick jag upp diverse tal om Genymotion, som visst ska inkludera VirtualBox, men då förmodar jag att det är bättre att bara installera VirtualBox direkt (från Ubuntus standardförråd)?

En annan sak är att min erfarenhet att köra Android är noll, eftersom jag inte har någon "smart" telefon (och inte planerar att skaffa någon heller). Men det ligger möjligen utanför ämnet för denna tråd.

(Sedan undrar jag om det inte går att ändra trådtiteln till någonting mer beskrivande.
T.ex. "Mobilt BankID på din Linuxdator via Androidemulator.")
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-id variant

Inlägg av queson »

Hur många har verkligen testat detta?
De få kommentarer jag sett har varit positiva:

”…......sen jag uppgraderade Virtualbox till version 4.3.12 Så gick det att installera . . . ….......funkar bara fint ” ( vaxxipooh / Ubuntu.se)

”.......... fungerade så himla bra för mig, utan några problem... ” (Osprey / Ubuntu.se )

Virtualbox/Android-x86/Mobilt BankID -metoden nämns även i Ubuntu-wiki E-legitimation så jag förmodar att den provats och fungerat.

För mig har metoden fungerat prickfritt sen maj (även uppgraderingar av Mobilt BankID appen )

Dök någonting upp under installationsförfarandet värt att kommentera?

Installationen var problemfri . Men jag gjorde några justeringar
minskade android-storleken till 2 GB (installationen tar ~ 1,1 GB)
virtualbox -> android ->inställningar ->system ->pekdon ->PS/2mus (medförde för mig enklare musintegration)
skapade genväg till android: virtualbox ->högerklick på android ->skapa genväg

En annan sak är att min erfarenhet att köra Android är noll, .....
Om hur man kör Android vet jag inget, vilket inte heller verkar behövas. Jag har bara skapat ett google-konto för att kunna ladda hem MobiltBankID-appen från PlayButiken.

Så nu är det bara att klicka på Android-genvägen så har jag tillgång till MobiltBankID på några sekunder (snabbare än att hämta smartphonen -som jag inte har ;) )
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-id variant

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

queson skrev:Virtualbox/Android-x86/Mobilt BankID -metoden nämns även i Ubuntu-wiki E-legitimation så jag förmodar att den provats och fungerat.
Nja, det var jag som skrev den wiki-sidan, men länken till den här tråden (under rubriken Avancerade lösningar) är inte avsedd att bekräfta att det fungerar.

Jättebra att du förtydligade!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Ratatosk »

Jaha, jag ska bara säga att nu har även jag, efter lite frustration och förvirring, fått detta att fungera.

Jag har dessutom börjat skriva på en svensk handledning med ambitionen att vara så detaljerad och heltäckande att nästan vem som helst bekymmerslöst kan göra detsamma.
________________________________________

(Rent principiellt är detta naturligtvis ingen idealisk lösning på sikt. Genom att använda den viker vi ju oss egentligen för monopolföretaget Finansiell ID-Teknik och visar att de hade helt rätt i deras antagande att de kan behandla oss hur fanken som helst. På det ena eller andra sättet måste vi fortsätta att använda deras produkter ändå.

Men för stunden måste jag ju säga att det likväl är en obeskrivlig lättnad för mig att åter kunna logga in hos banker och myndigheter utan att behöva tillgripa MS Windows.

Och, som Queson säger, då installationen väl är gjord funkar detta rätt smidigt.)
________________________________________

Tack, Queson, för idén till detta, liksom för länkarna och tipsen.
(Hittade förresten även sidan du citerar från i ditt svar till mig.)

Redigerat: Slarvade bort ett "att".
Senast redigerad av 1 Ratatosk, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Jag har dessutom börjat skriva på en svensk handledning med ambitionen att vara så detaljerad och heltäckande att nästan vem som helst bekymmerslöst kan göra detsamma.
Utmärkt!
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av queson »

Ratatosk

Vad bra att du fick det att fungera.

Jag tycker också att metoden fungerar så pass bra att den förtjänar en utförligare installationshandledning än de knapphändiga hintar jag totade ihop för ett halvår sen .

Till lycke med den !

(En annan fördel med metoden är att man på samma dator kan installera x antal ”android-containrar” och slippa kostnaderna för x antal smartphones/surfplattor.)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Ratatosk »

En handledning är skriven.

Lång blev den. Jag ville ju försöka göra den heltäckande, som jag sa. Så jag har delat in den i avsnitt eller kapitel av varierande längd, och ska nu försöka lägga varje sådant avsnitt i en separat forumpost, men ändå i (förhoppningsvis) en enda sammanhängande följd. (Vi får se hur det går.)

Sedan är det naturligtvis så att jag kan ha missat saker i mina efterforskningar, och den praktiska erfarenhet som handledningen är baserad på är ju bara min personliga. Så om andra kan fylla i med ytterligare synpunkter, information och erfarenheter – och rättelser av eventuella rena fel förstås – är det naturligtvis välkommet.

Redigerat: Handledningen finns nu på Ubuntu Wiki.
Senast redigerad av 1 Ratatosk, redigerad totalt 3 gånger.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

BankID

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Jo det kommer en tråd till på temat "BankID".

Jag såg till min förskräckelse att Min BankID inte kommer att supportrars mer.
Läst lite runt på diversetrådar och hoppas nu att det saka gå att installera ett
Mobilt BankID genom att Istalera VirtualBox och köra Android -x86.

Jag har den förnämliga snitslade banan, "Mobilt_BankID_i_Linux". Dom flesta
hindren tror jag att jag klarat. Men nu är jag på kapitlet 6, "Instalera Android -x86".
När jag nu trycker på "Start", får jag ett felmeddelande:
Kernel driver not installed (rc=-1908)

The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. If it is available in your distribution, you should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.
Vad gör jag nu, installerar "karamell" ??? , hur??

Vänligen
Gubben i Kalmar
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Det första felmeddelandet efter att jag tryck på start knappen är:
Misslyckades med att öppna en session för den virtuella maskinen Android.

The virtual machine 'Android' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1.

Resultatkod: NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Komponent: Machine
Gränssnitt: IMachine {5eaa9319-62fc-4b0a-843c-0cb1940f8a91}"

Underlättar det för Er att se vad som felas?sta felmeddelandet efter att jag tryck på start knappen är:

"Misslyckades med att öppna en session för den virtuella maskinen Android.

The virtual machine 'Android' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1.

Resultatkod: NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Komponent: Machine
Gränssnitt: IMachine {5eaa9319-62fc-4b0a-843c-0cb1940f8a91}
Underlättar det för Er att se vad som felas?
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Försökte instalera "dkms", fick detta svaret:

Kod: Markera allt

compaq-i3@compac-i3:~$ sudo apt-get install dkms
[sudo] password for compaq-i3: 
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd         
Läser tillståndsinformation... Färdig
dkms är redan den senaste versionen.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
compaq-i3@compac-i3:~$
Är det någo hjälp för Er?
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID

Inlägg av queson »

Gubben i Kalmar skrev:Jo det kommer en tråd till på temat "BankID".

Jag såg till min förskräckelse att Min BankID inte kommer att supportrars mer.
Läst lite runt på diversetrådar och hoppas nu att det saka gå att installera ett
Mobilt BankID genom att Istalera VirtualBox och köra Android -x86.

Jag har den förnämliga snitslade banan, "Mobilt_BankID_i_Linux". Dom flesta
hindren tror jag att jag klarat. Men nu är jag på kapitlet 6, "Instalera Android -x86".
När jag nu trycker på "Start", får jag ett felmeddelande:

Citat:
Kernel driver not installed (rc=-1908)

The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. If it is available in your distribution, you should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.
Prova detta

How to fix Virtualbox error “Kernel driver not installed (rc=-1908)” on Ubuntu

http://www.binarytides.com/fix-vbox-ker ... ver-error/

edit:

Tyckte jag kände igen error-meddelandet och ser i gamla anteckningar att det inträffade efter en kärnuppdaterig,(varvid dkms inte lyckats fullgöra sina åligganden)

Lösningen var den gången.

1.

Kod: Markera allt

 sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r` 
2.

Kod: Markera allt

 sudo /etc/init.d/vboxdrv setup 
anm:kommando 1. meddelade att ””hjälpgumman” build-essential redan var installerad i senaste ver. samt att nya aktuella kärnor installerades. .
Därefter fungerade kommando 2. som tänkt
Senast redigerad av 1 queson, redigerad totalt 11 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Internet"