BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag frågade också om de kommer att verka för att BankID-diskrimineringen av Linux-användare upphör. Svaret på den frågan imponerade inte. Å andra sidan hade jag nog inte väntat mig något bättre från en kundservice-person. Möjligen tar hon nu reda på vad det handlar om. ;)

http://kundo.se/org/ica-banken-mobil/d/ ... nnas-kvar/
Märkligt svar, man kan ju undra på vilket sätt de bättre skulle veta hur de kan påverka FID, när de har släppt Mobilt BankID... det verkar liksom mer av ett pseudosvar, dvs. -jag svarar på något helt annat, så får vi se om han håller tyst...

Iofs så tror jag nu inte att ICA Bankens kundtjänst har varken kunskap eller mandat att svara på en sådan fråga som om ICA Banken kan påverka eller styra hur FID agerar. Så de svarade kanske så gott det gick utifrån de möjligheter de har i kundtjänsten. Frågan skulle nog egentligen ställts ett par nivåer upp...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunne »

Vilken fantastisk diskussionstråd att läsa.

Angående BankID och mjukvaran som Finansiell ID-Teknik tillhandahåller så är min personliga reflektion att jag skulle känna mig osäker om jag skulle använda deras mjukvara eftersom deras mjukvara inte kan användas i ett Linux-baserat system.

På deras hemsida står det att läsa att av 5.2 miljoner som deklarerade elektroniskt så använde 2 miljoner BankID för att identifiera sig. 3.2 miljoner bör således ha använt något annat sätt för att identifiera sig. Samtidigt så står det också på deras hemsida att BankID är den största e-legitimationen. En stor majoritet av alla som idag använder e-legitimation har valt BankID står det att läsa. Jag uppfattar det som att vara lite motsägelsefull information.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunne skrev:På deras hemsida står det att läsa att av 5.2 miljoner som deklarerade elektroniskt så använde 2 miljoner BankID för att identifiera sig. 3.2 miljoner bör således ha använt något annat sätt för att identifiera sig. Samtidigt så står det också på deras hemsida att BankID är den största e-legitimationen. En stor majoritet av alla som idag använder e-legitimation har valt BankID står det att läsa. Jag uppfattar det som att vara lite motsägelsefull information.
Med 5.2 miljoner så menas det antagligen att det var så många som använde någon form av elektronisk tjänst för att deklarera eller bara godkänna deklarationen. Så de 3.2 miljonerna som inte använde BankID använde alltså förmodligen Telias E-leg, SMS eller Skatteverkets app.

När de sedan säger att de är den största e-legitimationen, så kan man ju dra bort de som deklarerade med SMS och förmodligen även Skatteverkets app. Om även mobilt Bank ska dras bort ifrån summan vet jag inte, det hänger antagligen på om det syns i skatteverkets servrar att man loggade in med det eller inte. Och om man drar bort detta från 3.2 miljonerna så blir det antagligen mindre än 2 miljoner kvar (som loggade in med Telias e-leg)... och då är BankID störst...

Att det sedan är beklämmande att de är störst, men ändå är så fixerade vid vinstintresse att de inte vill vara såpass socialt ansvariga att de stöder Linux, säger de inget om... :P

(Dessutom så hade säkert tjänat på att stödja Linux också. Men de är så fastlåst övertygade om att det bara är 5000 gudsförgätna själar som använder Linux)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunne »

Jo, jag är överens med att BankID troligtvis är den mest använda e-legitimationen.

Men det förringar inte det faktum att en klar majoritet använde något annat sätt än BankID för att identifiera sig i samband med att lämna sin inkomstdeklaration elektroniskt till Skatteverket. Människor är förnuftiga skulle jag vilja uttrycka det. Det finns ingen anledning till att använda BankID för att identifiera sig till Skatteverket när det finns andra enklare, säkrare och bättre sätt att välja. Det finns för övrigt inte någon anledning att använda BankID till något om det finns andra enklare, säkrare och bättre sätt att välja istället.

Det är också glädjande att jag tillhör majoriteten. Det är troligtvis första gången i mitt liv som det har inträffat :-)

Själv använder jag e-legitimation på kort för att identifiera mig till Skatteverket vid behov. Om Skatteverket överlag börjar erbjuda engångskod eller någon annan liknande identifieringsrutin för sina e-tjänster som tillexempel för att lämna skattedeklaration på liknande sätt som man gör vad gäller inkomstdeklarationen så kan jag använda det istället för e-legitimation på kort också för andra tjänster än enbart endast för inkomstdeklarationen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:(Dessutom så hade säkert tjänat på att stödja Linux också. Men de är så fastlåst övertygade om att det bara är 5000 gudsförgätna själar som använder Linux)
Det kan också vara så att det faktiskt bara är 5000 som orkat traggla sig igenom alla steg för att få BankID i Ubuntu att fungera. När man sedan tittar på vad som ytterligare tillkommer för att lyckas få igång det under 64-bit Ubuntu, så är det nog ingen orealistisk siffra på 5000 personer. Alla som använder Ubuntu är inte intresserade av att öppna Terminalen för att skriva in ett antal olika kommandon för att få igång det och går något fel på vägen är det tvärstopp. Att installera BankID under Ubuntu är som att gå igenom ett minfält, där varje steg riskerar resultera i en smäll som gör att man inte kommer vidare. Föreställ er att det skulle vara samma procedur i Windows för att få igång BankID vilket troligen skulle resultera i väldigt få installationer av BankID i Windows. Sedan kan man påstå att det inte finns någon marknad för BankID i Windows och helt enkelt stoppa stödet för det.

Det skulle kunna vara betydligt fler användare om det gjordes en användarvänlig installation av BankID som fungerar rakt av både i 32-bit och 64-bit Ubuntu. Gärna med en PPA från FID som man får lägga upp.

Jag ser ett antal möjliga scenarion

1) FID svarar att man erbjuder Linuxanvändare att byta till Mobilt BankID och med det behövs inget mer att göra. Myndigheter och beslutsfattare agerar accepterar detta rakt av och inget mer sker

2) FID får tillsägelse och uppmaning att ta fram en fungerande lösning för Linux användare. Under en tid av några månader står Linux utan en fungerande BankID lösning fram till dess att FID tagit fram en fungerande version.

3) Myndigheterna skyller på att det är FID och "Marknaden" som ska lösa detta själva. De säger sig inte kunna göra någonting alls.

Har i detta läge ingen aning om var det kommer att sluta, men om det värsta skulle inträffa att stödet för BankID i Linux tas bort och beslutet står fast, då kanske en möjlighet är att anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen. Dock bör något sådant inte bli aktuellt förrän vi först får se vart detta landar någonstans.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Nemo skrev:Det kan också vara så att det faktiskt bara är 5000 som orkat traggla sig igenom alla steg för att få BankID i Ubuntu att fungera.
[...]
...Jomen det är ju precis också det vi säger i skrivelsen som vi skickat in... siffran är säkert rätt så tillvida att det bara är 5000 linuxanvändare som använder/har använt det undermåliga BankID som funnits för Linux... problemet är ju att FID tror att detta är alla linuxanvändare som finns... och att detta är alla linuxanvändare som har behov av BankID, de fattar helt enkelt inte att många varit tvingade att använda virtualiserat XP och "annat junk" för att klara av sina ärenden, på grund av att stödet för linuxversionen varit så dåligt...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 20 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Nemo skrev: Det skulle kunna vara betydligt fler användare om det gjordes en användarvänlig installation av BankID som fungerar rakt av både i 32-bit och 64-bit Ubuntu. Gärna med en PPA från FID som man får lägga upp.

...
Hmm..., vi vill inte ha en lösning bara för Ubuntu utan en lösning för alla Linuxanvändare, vilket innebär att en installerare bör "hämta rätt paket" och installera oavsett Linux-dist
Nemo skrev: ...
2) FID får tillsägelse och uppmaning att ta fram en fungerande lösning för Linux användare. Under en tid av några månader står Linux utan en fungerande BankID lösning fram till dess att FID tagit fram en fungerande version.
FID är ett privat företag och kan kanske få en rekommendation men om jag förstod de juridiska aspekterna i ett tidigare inlägg kan ingen tvinga dem.

Personligen kommer jag byta till en bank som ger stöd för Telias e-leg och göra mycket tydligt varför. Jag har redan frågat ett antal banker om man kan logga in med Telias e-leg men bara fått två svar, ett från Skandiabanken (som jag hittills använder), och det var inte positivt och ett från ICA-banken, som stödjer och kommer fortsätta stödja Telias e-leg.

Skulle gärna skaffa Skatteverkets e-leg om någon bank accepterar det för inloggning men det är på kort och kräver dosa, tror jag.
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

serafim skrev:Hmm..., vi vill inte ha en lösning bara för Ubuntu utan en lösning för alla Linuxanvändare, vilket innebär att en installerare bör "hämta rätt paket" och installera oavsett Linux-dist
Det är en sak vad vi vill, en annan vad som är realistiskt. FID tycker att Linux som helhet är för litet för att förtjäna en BankID-klient. Vad tror du då att de tycker om att utveckla för, testa på och och kunna ge support för 266 Linux-distributioner?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

JoWa skrev:
serafim skrev:Hmm..., vi vill inte ha en lösning bara för Ubuntu utan en lösning för alla Linuxanvändare, vilket innebär att en installerare bör "hämta rätt paket" och installera oavsett Linux-dist
Det är en sak vad vi vill, en annan vad som är realistiskt. FID tycker att Linux som helhet är för litet för att förtjäna en BankID-klient. Vad tror du då att de tycker om att utveckla för, testa på och och kunna ge support för 266 Linux-distributioner?
Nja.. under de år jag hållit på med Linux har jag stött på 6 olika pakethanterare och ett antal program som kan konvertera mellan dem. Vad jag vet och minns (inte alltid relevant) kan flera utvecklingssystem generera paket för flera paketsystem och med varianter för flera distributioner. Skulle man använda öppen källkod kan man säkert klara av det genom "entusiasthjälp". Det handlar om en protokolls- och certifikathantering som inte skiljer sig speciellt mycket åt. Telia ger ut en e-legitimation som man garanterar fungerar på Ubuntu (= man har testat på Ubuntu) men den kan installeras på vilken Linux som helst. Telia ger däremot ingen support mer än för Ubuntu. En liknande strategi som den FID hittills har använt skulle säkert fungera med lite handpåläggning från programmeringskunniga. Levererar de både en 32-bitars- och en 64-bitars-lösning som är generell så går det att ordna.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:FID är ett privat företag och kan kanske få en rekommendation men om jag förstod de juridiska aspekterna i ett tidigare inlägg kan ingen tvinga dem.
Saknar en viktig distinktion här.

Tillgängligheten till säkerhetslösningen beträffande inloggning till privata banker och andra privata företag är en sak. Där kan vi påtala att vi är fler än vad somliga tycks tro. Och, förstås, visa i handling att vi är beredda att byta bank...

Men myndigheter som använder BankID bör (politisk fråga) se problemet i ett vidare perspektiv, och i rollen som betydande kunder kan och bör de ställa krav på tillgänglighet. De har möjlighet att säga att om ni inte uppfyller våra krav, så gör vi något annat.

Hur mycket de stora myndigheterna betalar till FID borde vara offentligt. Vore intressant att veta. ;)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:FID är ett privat företag och kan kanske få en rekommendation men om jag förstod de juridiska aspekterna i ett tidigare inlägg kan ingen tvinga dem.
Saknar en viktig distinktion här.

Tillgängligheten till säkerhetslösningen beträffande inloggning till privata banker och andra privata företag är en sak. Där kan vi påtala att vi är fler än vad somliga tycks tro. Och, förstås, visa i handling att vi är beredda att byta bank...

Men myndigheter som använder BankID bör (politisk fråga) se problemet i ett vidare perspektiv, och i rollen som betydande kunder kan och bör de ställa krav på tillgänglighet. De har möjlighet att säga att om ni inte uppfyller våra krav, så gör vi något annat.

Hur mycket de stora myndigheterna betalar till FID borde vara offentligt. Vore intressant att veta. ;)
Det är alltihopa sant, men samtidigt har de (myndigheterna) hittills inte fått ändan ur vagnen ännu utan låtit FID bli dominerande, vilket de bara kan fortsätta med så länge myndigheterna inte kommer med ett tvingande alternativ, t.ex. det utlovade "svensk e-legitimation" som hittills sitter fast i babbelträsket...
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Det är alltihopa sant, men samtidigt har de (myndigheterna) hittills inte fått ändan ur vagnen ännu utan låtit FID bli dominerande, vilket de bara kan fortsätta med så länge myndigheterna inte kommer med ett tvingande alternativ, t.ex. det utlovade "svensk e-legitimation" som hittills sitter fast i babbelträsket...
Alldeles helt sant! Det är precis exakt där vi har det grundläggande problemet. Det är egentligen inte FID som är det stora problemet och de borde kunnat avsluta stödet för Linux precis som de vill, utan att det hade fått de här konsekvenserna (det borde funnits alternativ). Vad jag vet så har FID aldrig heller bett om att få monopol, de har helt enkelt bara hamnat i den situationen på grund av att det inte funnits något alternativ.

Det grundläggande stora problemet är att staten inte lyckats med att ta fram något hållbart och fungerande alternativ, trots att det fanns ganska omfattande planer på detta redan 2009 (se även detta). Dock tillsatte man E-legitimationsnämnden som trots allt har tagit fram ett ganska omfattande arbete som t.ex finns här. Något var det dock som gjorde att man inte har lyckats hålla tidplanen och det är till stor del detta som ligger bakom hela problemet... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunne »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Hur mycket de stora myndigheterna betalar till FID borde vara offentligt. Vore intressant att veta. ;)
Jag tror inte det har skett någon upphandling vad gäller BankID. Men jag kan såklart inte säga säkert eftersom jag inte vet, men av vad jag läst så har fått uppfattning som antyder att det inte har skett någon upphandling av BankID.

På BankID's hemsida står det att det bara är banker som har möjlighet att utfärda BankID e-legitimation till privatpersoner. 11 banker står listade: Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, SkandiaBanken, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank och Ålandsbanken.

Det kan såklart också vara möjligt att någon myndighet eller offentlig institution har upphandlat tillexempel någon e-tjänst ifrån Finansiell ID-Teknik. Att det har upphandlats tjänster antar jag är säkert men inte säkert att det är av just Finansiell ID-Teknik.

Jag är kund i 2 banker. Inte i någon av dessa 2 banker ställs det krav om att det är nödvändigt använda BankID för att nyttja deras service. Om någon av dessa banker kommer att ändra så att det endast går att använda BankID med deras service så kommer jag nog lämna banken som kund.

I min föreställning av världen så finns det mångfald och olika alternativ att välja emellan :)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunne skrev:Jag tror inte det har skett någon upphandling vad gäller BankID. Men jag kan såklart inte säga säkert eftersom jag inte vet, men av vad jag läst så har fått uppfattning som antyder att det inte har skett någon upphandling av BankID.
Det utgår ju en ersättning för varje legitimering (några ören tror jag), se
Eva Ekenbergs sammanställning och med c:a 70 M identifieringar via e-leg (2012) blir det ju en slant.
Gunne skrev:Jag är kund i 2 banker. Inte i någon av dessa 2 banker ställs det krav om att det är nödvändigt använda BankID för att nyttja deras service. Om någon av dessa banker kommer att ändra så att det endast går att använda BankID med deras service så kommer jag nog lämna banken som kund.
Vilka banker är det och vad använder de för teknik? "min bank", Skandiabanken kräver BankID, Mobilt BankID eller certifikat, där de två sista inte är en i alla lägen gångbar lösning för mig och den tredje snart slutar fungera i min vardag.
世良比無
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunne »

serafim skrev: Det utgår ju en ersättning för varje legitimering (några ören tror jag), se Eva Ekenbergs sammanställning och med c:a 70 M identifieringar via e-leg (2012) blir det ju en slant.
Jag kan såklart missuppfatta, men i dokumentet som du länkar till står det att:

- Nämnden beslutar om ersättningen till Leverantör av eID-tjänst
- Beslutad ersättning är 203 öre per månad och användare per Leverantör av eID-tjänst

Det behöver nödvändigtvis inte vara Finansiell ID-Teknik som myndigheten eller den offentliga institutionen upphandlar av som jag uppfattar, men det kan såklart hända att det kan vara så. Det enda som jag kan se att är Finansiell ID-Teknik ger ut BankID och Mobilt BankID och att det är banker (11 olika banker) som säljer detta och tillhandahåller det till sina kunder.

Jag är kund i Nordea och SBAB. Med Nordea, oavsett privat eller företag, så går det vare sig att använda BankID eller någon annan e-legitimation. Tidigare hade de sin egen e-legitimation men den har de lagt ned och den går inte använda längre. Det är möjligt att det kommer att gå använda BankID med deras service så småningom, om det inte redan går. Jag har sett att de annonserar att man skall använda telefonen istället för dosa och kort och Mobilt BankID till telefonen tillhandahåller de om man vill ha det.

Med SBAB, oavsett privat eller företag, är det enda sättet att använda deras tjänster att använda någon variant av e-legitimation och jag använder Telias e-legitimation på kort. Nordeas går inte använda längre trots att det finns som alternativ att välja på deras inloggningssida. E-legitimation på kort gäller i 5 år, så det är möjligt det inte kommer gå förnya det nästa gång.

Lite tillägg:

Hittade nedan information som informerar om 6 företag som tecknat ramavtal gällande E-förvaltningsstödjande tjänster.

-- E-förvaltningsstödjande tjänster 2010 - Avropa.se

Vill också tillägga att Mobilt BankID såklart är en variant av e-legitimation om vad jag skrev kan missförstås.

Tillägg 2:

Jag tittade lite nogrannare hur det ser ut på Nordea så jag inte skrivit något fel.

På företagsinloggningen ser jag nu att det står att e-legitimation fungerar ifrån 9 Mars, så då borde det funka använda den gamla Nordea e-legitimationen där igen. Har inte noterat det tidigare. SmartSec kommer att avvecklas står det.

På den privata inloggningen så finns det inte något alternativ för e-legitimation, så där kan det inte fungera när det inte är möjligt välja. Men det finns Mobilt BankID som alternativ.

Det kanske är bra att det ändras så det finns alternativ.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Osprey,

kan Datainspektionen vara intresserade av skrivelsen? Stötte på ett litet integritetsproblem som krävde att jag surfade in hos dem och det slog mig att jag inte sett något om att de skulle ha fått vår skrivelse.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunne skrev:
serafim skrev: Det utgår ju en ersättning för varje legitimering (några ören tror jag), se Eva Ekenbergs sammanställning och med c:a 70 M identifieringar via e-leg (2012) blir det ju en slant.
Jag kan såklart missuppfatta, men i dokumentet som du länkar till står det att:

- Nämnden beslutar om ersättningen till Leverantör av eID-tjänst
- Beslutad ersättning är 203 öre per månad och användare per Leverantör av eID-tjänst

Det behöver nödvändigtvis inte vara Finansiell ID-Teknik som myndigheten eller den offentliga institutionen upphandlar av som jag uppfattar, men det kan såklart hända att det kan vara så.
Jag tror du blandar ihop det föreslagna systemet med dagens system. De där 203 örena handlar om det föreslagna systemet, medan samma dokument i beskrivningen av hur det fungerar idag (sid. 3 i dokumentet) säger:
  • Pris: sätts av leverantören genom anbud och vid avrop
Och det är ju egentligen ganska självklart att bankerna (förmodligen via FID) tar betalt för de tjänster de tillhandahåller.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Och det är ju egentligen ganska självklart att bankerna (förmodligen via FID) tar betalt för de tjänster de tillhandahåller.
Enligt e-legitimationsnämnden egen statistik var den totala kostnaden för e-legitimering inklusive abonnemangskostnad för stat och kommun
24490000 kr 2011 eller 2012, tabellen haltar lite, för totalt 57136300 legitimeringar. Där ingår alltså en kostnad per legitimering och en månadsavgift för att abonnera på tjänsten. Det handlar alltså om ganska stora summor pengar. Någon direkt upphandling sker alltså inte utan man abonnerar på de tjänster man känner sig tvingad att tillhandahålla åt allmänheten.

Om jag förstått rätt ... ::)
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Enligt e-legitimationsnämnden egen statistik var den totala kostnaden för e-legitimering inklusive abonnemangskostnad för stat och kommun
24490000 kr 2011 eller 2012, tabellen haltar lite, för totalt 57136300 legitimeringar.
Ser ju jättebra ut, med de summorna så borde ju fler vara intresserade av att vara med och konkurrera... och någon är kanske t.o.m är intresserad av (uppemot) 300 000 "linuxnördar"..... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Där ingår alltså en kostnad per legitimering och en månadsavgift för att abonnera på tjänsten. Det handlar alltså om ganska stora summor pengar. Någon direkt upphandling sker alltså inte ...
Jo. Allt sker enligt tecknade ramavtal, och sådana upphandlas.

Ser iofs inte att den detaljen är särskilt viktig för oss. Men nu vet vi på ett ungefär vilka belopp det handlar om. Tack för länken! :)

Edit: Möjligen är det så att Kammarkollegiet, som tydligen sköter sådana upphandlingar, är en part som vi borde kontakta.
Skriv svar

Återgå till "Internet"