serafim skrev: Det utgår ju en ersättning för varje legitimering (några ören tror jag), se
Eva Ekenbergs sammanställning och med c:a 70 M identifieringar via e-leg (2012) blir det ju en slant.
Jag kan såklart missuppfatta, men i dokumentet som du länkar till står det att:
- Nämnden beslutar om ersättningen till Leverantör av eID-tjänst
- Beslutad ersättning är 203 öre per månad och användare per Leverantör av eID-tjänst
Det behöver nödvändigtvis inte vara Finansiell ID-Teknik som myndigheten eller den offentliga institutionen upphandlar av som jag uppfattar, men det kan såklart hända att det kan vara så. Det enda som jag kan se att är Finansiell ID-Teknik ger ut BankID och Mobilt BankID och att det är banker (11 olika banker) som säljer detta och tillhandahåller det till sina kunder.
Jag är kund i Nordea och SBAB. Med Nordea, oavsett privat eller företag, så går det vare sig att använda BankID eller någon annan e-legitimation. Tidigare hade de sin egen e-legitimation men den har de lagt ned och den går inte använda längre. Det är möjligt att det kommer att gå använda BankID med deras service så småningom, om det inte redan går. Jag har sett att de annonserar att man skall använda telefonen istället för dosa och kort och Mobilt BankID till telefonen tillhandahåller de om man vill ha det.
Med SBAB, oavsett privat eller företag, är det enda sättet att använda deras tjänster att använda någon variant av e-legitimation och jag använder Telias e-legitimation på kort. Nordeas går inte använda längre trots att det finns som alternativ att välja på deras inloggningssida. E-legitimation på kort gäller i 5 år, så det är möjligt det inte kommer gå förnya det nästa gång.
Lite tillägg:
Hittade nedan information som informerar om 6 företag som tecknat ramavtal gällande E-förvaltningsstödjande tjänster.
--
E-förvaltningsstödjande tjänster 2010 - Avropa.se
Vill också tillägga att Mobilt BankID såklart är en variant av e-legitimation om vad jag skrev kan missförstås.
Tillägg 2:
Jag tittade lite nogrannare hur det ser ut på Nordea så jag inte skrivit något fel.
På företagsinloggningen ser jag nu att det står att e-legitimation fungerar ifrån 9 Mars, så då borde det funka använda den gamla Nordea e-legitimationen där igen. Har inte noterat det tidigare. SmartSec kommer att avvecklas står det.
På den privata inloggningen så finns det inte något alternativ för e-legitimation, så där kan det inte fungera när det inte är möjligt välja. Men det finns Mobilt BankID som alternativ.
Det kanske är bra att det ändras så det finns alternativ.