BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
totalkrill
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 maj 2014, 14:47
OS: Manjaro
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av totalkrill »

loggade in utan kopplad dosa och försökte skapa ett mobilt bankid. Det stod att jag måste logga in med en dosa kopplad via usb-sladd för att skapa ett mobilt bankid. Så ja, jag är säker. kan göra massa andra saker såsom betala räkningar osv.
bogren
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 nov 2008, 22:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av bogren »

detta har irriterat mig ända sedan dom bytte från personal till bankID på handelsbanken. Mycket respekt till er som driver det här på en så ambitiös nivå!

Har själv klarat mig hittils med att logga in på Handelsbanken med dosa utan sladd. Nu har jag precis haft sönder min gamla telefon och kan inte skaffa nytt mobilt bankID till den nya utan att logga in med sladd. Det är riktigt irriterande. Detta innebär ju att jag inte kommer kunna logga in på ex skatteverkets hemsida varken på mobilen eller datorn.

Kanske dags att byta bank till ica-banken som någon nämde.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

totalkrill skrev:loggade in utan kopplad dosa och försökte skapa ett mobilt bankid. Det stod att jag måste logga in med en dosa kopplad via usb-sladd för att skapa ett mobilt bankid. Så ja, jag är säker. kan göra massa andra saker såsom betala räkningar osv.
Frågan jag ställde var om du är säker på att (fast) BankID behövs för att kopplad dosa skall fungera.

Skulle det vara som du säger, vore det ju fullständigt vansinnigt. Men jag tvivlar fortfarande...
bogren skrev:Kanske dags att byta bank till ica-banken som någon nämde.
Jag är på väg att göra det. :) Återkommer när jag har något att rapportera.

Jag tillhör dem som valt att inte skaffa en smart telefon. Förmodligen kommer jag att göra så förr eller senare, men jag vill i så fall göra det för att jag vill ha en sådan telefon, inte för att trångsynta utveckare för ett bankkonsortium, som dominerar marknaden, tvingar mig till det.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Är du säker på att dosan kräver BankID? För mig låter det inte särskilt troligt, eftersom det skulle innebära att ingen kan logga in till Handelsbanken från en ny installation av något OS. ;)
Handelsbanken går att logga in med BankID på kort utan sladd mellan kortläsare och dator. I det fallet behövs inget BankID program installerat på datorn och det gör också att du kan logga även från en dator som kör Linux även fast BankID programmet saknas.

Dock finns det vissa saker som kräver kabel mellan kortläsaren och datorn. Är inte insatt i vilka delar som kräver det, men det är fullt möjligt att det krävs inloggning med kabel mellan kortläsare och dator för att kunna beställa Mobilt BankID, vilket i sin tur då skulle innebära att man måste ha BankID programmet installerat i sin dator.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

bogren skrev:Kanske dags att byta bank till ica-banken som någon nämde.
Kan visserligen vara ett alternativ. Problemet är snarare att det troligen kostar mer att göra det bara för att kunna sköta sina bankärenden via Linux än att skaffa en Windowslicens för att sköta sina bankärenden. FID är nog väl medvetna om detta, annars skulle de inte ha handlat på detta vis.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:Och kan meddela att skrivelsen med en liten extra inledning gick just iväg till en bit över 200 personer på beslutande ställning inom regering, riksdag, statliga och kommunala verk, samt länsstyrelser...
(Det vill säga, ett urval av BankID:s slutkunder)
Fantastiskt bra jobbat Osprey. Ska bli spännande att se var allt detta slutar. Kan bli att FID vinner ronden, men vi tar hem matchen. Med det menar jag att kanske FID lyckas i det korta perspektivet och stödet för BankID till Linux försvinner för en tid, men att Sverige sedan får tillrättavisning från EU för att mer eller mindre tvinga folk att välja en lösning de själva inte vill ha, vilket i förlängningen leder till att stöder kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Dock finns det vissa saker som kräver kabel mellan kortläsaren och datorn. Är inte insatt i vilka delar som kräver det, men det är fullt möjligt att det krävs inloggning med kabel mellan kortläsare och dator för att kunna beställa Mobilt BankID, vilket i sin tur då skulle innebära att man måste ha BankID programmet installerat i sin dator.
Det är just det som andra har sagt, och som jag inte förstår (eller vill förstå, kanske).

Skulle den där kabeln innebära att BankID-klienten måste vara installerad? Varför det, i så fall? Eller säger ni att användningen av kortläsaren innebär att identifiering gentemot banken i samband med att man beställer mobilt BankID måste ske via BankID??

Om det är så det funkar, är hela den här frågan större än vad åtminstone jag har förstått hittills. I så fall klingar det mycket falskt när FID hänvisar Linuxanvändare till mobilt BankID.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

På Skandiabanken måste du kunna logga in på banken för att slutföra installationen av mobilt bankid. I ett sista steg, där den aktuella appen i den aktuella telefonen/surfplattan knyts till ditt bankkonto genereras en kod direkt på en webbsida och den koden ska skrivas in i appen. Alla andra steg kan slutföras utan att man är inloggad men just i det sista steget där appen definitivt knyts till ditt konto måste du vara inloggad. Däremot kan du logga in via ett certifikat som ligger på din dator eller skickas till din telefon om telefonnumret finns lagrat på banken sedan tidigare. Har du redan vanligt BankID kan du använda det men det är inte ett absolut krav. Om du däremot bara har BankID som inloggningsmetod så är du ju ganska körd om ditt BankID slutar fungera innan du skaffat ditt mobila, vilket säkert blir fallet för många Linuxanvändare.

Sen kan man ju argumentera mot metoden att om någon stulit min telefon och känner till mitt personnummer så skulle tjuven med hjälp av ett tillfälligt certifikat kunna skaffa mobilt bankid i mitt namn till min stulna smartphone och länsa mitt konto genom att föra över pengarna till sitt konto. I mitt fall går det inte eftersom det krävs en speciell "Verify by Visa"-kod för alla summor större än 300 kr, så jag borde hinna spärra kontot innan allt förts över ...

Dessutom verkar det (men jag är inte helt säker) som om det mobila bankid:t också knyts till telefonen/plattan och då kan jag inte föra över innehållet i min gamla telefon till min nya och hoppas att mitt mobila bankid ska fungera, jag måste gå igenom proceduren igen.

På min Linuxdator däremot kan jag använda ett USB-minne och kopiera min .personal-mapp med
cp -ra .personal /media/nn/usbminnet
som ju direkt kopierar alla attribut, och sedan föra över både BISP och certifikaten från USB-minnet till den andra datorn med samma metod,
cp -ra /media/nn/usbminnet ~nn/
På det viset har jag "samma" cert på både arbetsstationen och mina två bärbara.

Testade förresten att installera android 4.0 på en riktigt gammal bärbar, som sedan länge är pensionerad. Det gick bra och nu måste jag försöka koppla wifi till kontakten för mitt trådbundna nätverk. Problemet där är att det inte krävs någon inloggning, i alla fall har jag inte lyckats få till det utan den startar glatt och försöker koppla upp sig mot alla trådlösa nät i huset.
世良比無
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Någon som vet när under året som stödet för Linux börjar att försvinna
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Hej!

Nog med tjuvtittande följer Er kamp mot Bankid och vill på detta vis genom registrera mig som medlem visa på mitt stöd. Hej på Er alla!

Jag har ett förslag att ju fler vi är som agerar för att väcka uppmärksamhet desto bättre. Jag vet att det är ganska lätt att få inlagt insändare på diverse lokaltidningars insändarsidor och genom att agera som enskilda individer förutöver att klaga hos försäkringsbolag, banker,myndigheter etc kan vi på detta vis väcka mer uppmärksamhet medan huvudstegen(Osprey referar ju till en handlingsplan) genomförs. Alla bäckar små blir till en stor fors( å låter inte bra):D

Osprey behöver du få tag i mer adresser? Jag vet att sådant tar tid om det är inte så att ni har fått ta del av något adressregister.Är det någon som hjälper Osprey med detta? Sådant här tar tid! Hur stort är utskicket? Vilka har inte fått? Jag vet inte vilka av er förutöver Osprey som aktivt hjälper till med den administrativa delen av denna handlingsplan, men ligger detta på Osprey eller ligger det på flera? Jag står till tjänst i mån av tid men nån timma hit och dit kan jag lägga om så önskas.

Jag vet att också att det finns en drös med bloggare säkert också journalister som besöker detta forum, till er skulle jag vilja be att ta fram skrivpennan!

Jag som många behöver hjälp. I dag var jag i kontakt med skatteverket och bad dem få papperskopior månadsvis på mitt skattekonto. Till min bank har jag sagt att de lika gärna kan ta bort min bankid då jag inte längre kan nyttja det. Vad hjälper det när jag skall komma i kontakt med offentliga myndigheter att använda mobilt bankid som banken hänvisar mig till, delvis beroende på säkerhet men också för att dess användarsnitt är inte gjort för en företagare i sina myndighetskontakter. Jag jobbar hellre framför en dator med fullskärm för att fylla i blanketter eller så får jag göra det på snigelsätt med papperskopior. Funderar nu på att skaffa Telia e-leg, men jag har ännu tagit reda på mot vilka myndigheter jag kan använda detta, då många av dessa refererar till mobilt bankid. Vidare känns det fel som läget är att överhuvudtaget nyttja mobilt bankid/Bankid så länge läget är som det är. Då kör jag hellre med papperskopior och låter myndigheterna få lite pappersgöra.

Återgår till den jättefina insats ni har gjort hittills och tackar så hemskt mycket!

Jag är övertygad om att vi gemensamt fortsätter agera med fullt tryck på detta från alla håll och kanter så kan vi få BANKID samt berörda myndigheter att agera i positiv riktning.
Jag tror att vi måste ställa oss fråga hela tiden vad kan vi gemensamt göra mera så inget rinner ur sanden.. det är lätt att göra detta...och detta är ingen enkel match vi går till mötes..men gemensamt får vi kraften och styrkan att agera vidare... Skall nu sätta mig och skriva en insändare i lokalbladet!

Jag vill som sagt säga att jag ställer mina tjänster tillfogande i mån om tid då jag vet att dylik aktivitet kräver fleras hantverk. Jag är användare som arbetar med information och kommunikation men däremot ingen tekniker.

Jag vägrar diskrimineras därför kan jag inte sitta vid sidan av och titta på!

Mumintrollet
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Tack mumintrollet, återkommer om adresser för jag kan behöva hjälp... :)

Pressreleasen är försenad på grund av att jag väntar svar på några frågor. Så fort jag vet besked så kommer den att läggas in här för att alla ska kunna komma med synpunkter.

Det är jätteviktigt för oss nu, ifall vi får den här pressreleasen publicerad i ett antal tidningar, att vi lyfter upp hela problemställningen till nästa plan. Det vill säga att det här är inte bara ett problem för Linux, utan att det är ett nationellt problem för Sverige som helhet.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
jka
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jan 2011, 17:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av jka »

Bra jobb Osprey! Säg till om du vill bolla texter/formuleringar i utskicken med någon!

Skickade detta till berörda på skandiabanken (fick mailadresserna av dig):
--------

Hej, jag är kund hos er i Skandiabanken, har varit det i drygt tio år. Anledningen till att jag valde er som bank var att ni tillhandahöll en banklösning som fungerar med det operativsystem som jag kör, Linux (Ubuntu). Det BankID som jag hämtar ut från er använder jag för att utföra diverse samhällstjänster.

Har nu fått reda på att Finansiell ID-teknik, som utvecklar och underhåller BankID inte längre kommer stödja Linux. Detta tycker jag är mycket olyckligt eftersom:

- Det idag finns många användare som använder Linux (kanske så mycket som 120000 i Sverige). De undersökningar som finns på området visar att det är knappt lika många som MAC-användare och ca tio gånger så många som kör Linux jämfört med Windows 8 Phone. (Att undersöka era besöksloggar är inte representativt eftersom underhållet av BankId för Linux-plattformen varit eftersatt under en längre tid)

- Vi, i Sverige, skall inte vara beroende av två amerikanska företag, Microsoft och Apple, för att ta del av nödvändig nätinfrastruktur i vårt eget land! (Speciellt inte efter alla Snowden-avslöjanden som varit). Detta argument hade ni kunnat bortse ifrån om det inte vore för att BankId blivit den defacto-standard för autenticering som den idag är i Sverige.

- Det ger inlåsningseffekter. Vi kan inte längre göra som i ex-vis München där de bytte till Linux på alla 15000 statsanställdas datorer. Förutom att de nu inte är inlåsta till en leverantör längre, så har de räknat ut att de hittils tjänat drygt 11 miljoner Euro på bytet. ( http://en.wikipedia.org/wiki/LiMux )

Jag vill att ni kräver att Finansiell ID-teknik även utvecklar och underhåller BankID för Linux!

//mvh: Johan Ekblad, Datakonsult
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

skalman65 skrev:Någon som vet när under året som stödet för Linux börjar att försvinna
Det finns nog inget exakt datum angivet, men personligen skulle jag gissa någongång efter sommaren om nu inte FID gör en helomvändning i detta.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

jka skrev:Skickade detta till berörda på skandiabanken (fick mailadresserna av dig):
Jättebra skrivet, du sammanfattade hela problemet på ett kort och enkelt sätt och förhoppningsvis vaknar de till på Skandiabanken, där jag också är kund...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Osprey skrev:
jka skrev:Skickade detta till berörda på skandiabanken (fick mailadresserna av dig):
Jättebra skrivet, du sammanfattade hela problemet på ett kort och enkelt sätt och förhoppningsvis vaknar de till på Skandiabanken, där jag också är kund...
Osprey, kan jag få samma mailadresser?

Jka, publicera gärna svaret.
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Osprey, kan jag få samma mailadresser?
Skickat som PM... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:
serafim skrev:Osprey, kan jag få samma mailadresser?
Skickat som PM... :)
Du får gärna skicka adressen till mej också, jag är har ett konto i Skandiabanken också.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Hej igen!
Då timman har en tendens att alltid bli sen när jag sätter mig ner för att skriva något så är det inte alltid tanken hänger med i orden men följande inlägg gjorde jag på skatteverkets facebook sida igår men trots usel svenska tror jag andemeningen gick fram:

Hej!
Jag har blivit ombedd på uppdrag av min mor som inte har en android så hon kan nyttja mobilt bankid, dessutom är hon synskadad att ställa er en fråga.Hon är 80-år och har en dator där hon har Ubuntu installerad, som folkpensionär har hon inte råd med att installera en senare version av Windows för då är hon tvungen att byta ut denna gamla dator hon har. Nu undrar hon då Bankid har upphört att supporta Ubuntu om det är avdragsgillt att anskaffa telias elegitimation som stöder Linux?Vi har testat då jag själv har testat mobil bankid och innehar själv ubuntu, hur det är att koppla upp datorn mot bankid och titta på exempelvis skattekonto eller fylla i en blanket. Själva användargränssnittet är tok för litet för hon skulle kunna använda detta genom att anskaffa en android. Så vi ser ingen annan chans för henne att skaffa Telias eleg men det kostar.

Sitter just nu och filar på min insändare till lokalblaskan
Kämpa på!
Det gläder mig att ni håller Skandiabanken sysselsatta med betydligt mer välformulerade rader än mina! :o)
jka
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jan 2011, 17:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av jka »

Hej lovade att återkomma med svar från Skandiabanken, har fått två idag:

----

Hej Johan,

Så roligt att du är kund sedan så länge! Och tack för att du hör av dig med synpunkter. Jag ska se till att kollegorna som jobbar med BankID får din input och tar den med sig, så får vi se vad som är möjligt för oss att åstadkomma gentemot BankID.

Mvh

Jonas

----

Hej Johan,

Tack för ditt mail.

När det gäller Linux så utvärderas ständigt vilka plattformar som stöds av både Skandia och BankID.

Då det idag är en liten global samt svensk användning av Linux i relation till de mer spridda operativsystemen för slutanvändare har BankID tagit beslutet att inte utveckla det stödet vidare inom BankID för att kunna ha sin e-legitimation i sin dator som kör Ubuntu, vilket det officiella stödet varit för.

För användning hos Skandia och andra parter kan man använda sig utav Mobilt BankID vilket gör att man blir helt oberoende av datorns operativsystem och det räcker med en standardiserad webbläsare och en Mobil enhet som kör Mobilt BankID. (IOS, Android och Windows Phone). Detta minskar kundernas problem avsevärt då det kommer nya webbläsare och operativsystem som ställer till problem med BankID installerat i en dator.



Mvh
Anders Nygren
Produktområdesansvarig Säkerhet

----
Reflektion

Kan verifiera att det fungerar, dvs i webbläsaren i Linux:
Surfa till valfritt ställe som kräver mobilt bankid som autenticering, skriv in ditt personnummer på denna site.

Tag fram din smartphone där du installerat bankid-appen (eller om du har den installerad på ngt annat OS?) och autenticera dig där. Då blir du även autenticerad på det ställe dit du surfade i Linux.

Visste inte att de byggt en sådan lösning, är den verkligen helt genomtänkt?

Om du vet att ngn annan just skall autenticera sig med bankid och ex-vis gå in på PPM och om du kan den personens personnummer skulle man ju kunna skriva in den personens personnummer på ex-vis skandiabanken (om personen är kund där) efter att personen surfat in på PPM men innan den personen autenticerar sig hos bankid. Då personen sedan autenticerar sig med bankid så kommer du in hos kunden på skandiabanken???
Senast redigerad av 1 jka, redigerad totalt 3 gånger.
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Meerkat »

Det besvärar mig att de antar att alla har en så pass avancerad och dyr mobiltelefon. >:(
Skriv svar

Återgå till "Internet"