Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har skaffat kort på ICA Banken, bland annat för att utforska hur det funkar att hämta e-legitimation hos dem för att använda med Telias Net ID.

Det visade sig att man inte får hämta e-legitimation omgående som ny kund. De vill se viss aktivitet, dvs. att man använder kortet och/eller andra banktjänster, innan legitimationen kan hämtas. Detta är egentligen inte särskilt konstigt i sig. Om man skaffar e-legitimationen direkt från Telia, får man ju punga ut med några hundralappar, vilket jag tror man slipper som kund hos ICA Banken.

I sak har jag alltså inte så mycket att rapportera än. Men det sätt, på vilket jag blev varse nyss nämnda begränsning, är en historia för sig. Nedan följer min dialog med ICA Bankens kundtjänst. Den är ett exempel på hur det kan gå när man låter något stolpskott designa en webbtjänst och sätter munkavle på kundtjänsten.
Gömt innehåll: Visa!
Hej!

Har nyss fått ett bankkort för ICA Banken, men när jag försöker hämta e-legitimation möts jag av beskedet: Du har inte möjlighet att ladda ned e-legitimation. Utan vidare förklaring. Förklaringen fick jag av en person på Telia(!) kundsupport som berättade att ni tillämpar någon slags karenstid för nya kunder.

Jag använder det Linuxbaserade operativsystemet Ubuntu, och har idag BankID. Den tekniska plattformen för BankID håller på att bytas ut, och stödet för Linux sägs komma att upphöra därmed. Telia e-legitimation är därför ett högintressant alternativ för mig som Linux-användare, och ett viktigt skäl till att jag öppnade konto hos ICA Banken är ert samarbete med Telia på det här området.

Vi är uppskattningsvis 100.000 Linux-användare som just nu är mycket besvikna över det som håller på att hända med BankID och oroliga för hur vi skall kunna nå olika myndigheters webbtjänster framöver. ICA Banken + Telia framstår som ett attraktivt alternativ, och jag skulle vilja säga att detta är en god möjlighet för ICA Banken att bli den Linux-vänliga banken och därigenom vinna nya kunder både till banken och ICA i övrigt.

Det borde alltså ligga i ert intresse att undanröja onödiga hinder för nya kunder att börja använda e-legitimation. Den där karenstiden tycker jag verkar vara ett sådant onödigt hinder. Och även om karenstiden anses vara motiverad, bör ni förstås byta ut ovanstående intetsägande meddelande på hemsidan mot en förklaring!

Mvh
Gunnar Hjalmarsson


Hej Gunnar.

Tack för denna information och jag har vidarebefodrat detta till våra tekniker samt vår utvecklingsavdelning så dem får undersöka detta ärende samt kolla på en lösning.

Efter att vi på ICA Banken uppgraderat vår plattform för att söka E-legitimation tillkom också ett regelverk för att möta ökade krav på säkerhet. Regelverket är en kombination av parametrar, som tillsammans ger oss en bild av hur aktiv du är som kund hos oss.

Exakt hur regelverket ser ut kring ansökandet av e-legitimation kan vi av säkerhetsskäl inte gå in på.

Vänliga hälsningar

ICA Banken



Tack för svar.

Jag förstår egentligen inte vad detta har med säkerhet att göra. Däremot kan jag förstå att ni av kommersiella skäl vill att kunderna faktiskt använder ICA Banken, och att ni vill förhindra att folk skapar konton enbart för att få en e-legitimation via ICA Banken. Vilka skälen än är, tycker jag ni skall ange dem tydligt. Just nu möts nya kunder bara av: Du har inte möjlighet att ladda ned e-legitimation. Det tycker jag är respektlöst. Jag har - helt i onödan, visar det sig nu - ägnat några timmar åt att försöka klura ut vad problemet är, prövat att logga in från olika OS-versioner, pratat med kundtjänst hos både er och Telia osv. Ni har inte gett ett gott första intryck, med andra ord.

För egen del kommer jag enkelt att kunna påvisa aktivitet genom att betala räkningar och använda kortet för inköp.

/ Gunnar


Hej Gunnar!

Jag kan bara beklaga att detta ställer till det för dig. Som det är idag så har vi dessvärre inte mer utförlig information angående exakt vad som krävs, eller hur länge man ska ha varit kund, innan e-legitimationen kan laddas ner. Det är självklart jättetråkigt att detta blir ditt första intryck av ICA banken! Börjar du använda kortet och internetbanken så kommer du kunna ladda ner tjänsten så småningom och jag hoppas inte det ska dröja alltför länge för dig.

Ha en trevlig helg!

Vänliga hälsningar

ICA Banken
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Ställde en fråga till SBAB, som tillåter inloggning med Telia e-leg på fil (men av okänd anledning inte på kort):
Hej,
under detta år kommer Finansiell ID-Teknik BID AB att upphöra med
stödet för Linux, vilket betyder att c:a 125000 svenskar som använder
Linux blir av med möjligheten att kontakta sin bank via vanligt BankID.
För min del, som av yrkesmässiga skäl endast har Linux på mina datorer
och av säkerhetsskäl, beroende på naturen hos mina uppdrag, inte har
trådlöst nätverk betyder det en övergång till Telias e-legitimation. Det
betyder också att jag letar efter en bank som stödjer Telia
e-legitimation och som kommer fortsätta med detta. Jag undrar hur det är
med er bank. Denna förfrågan går ut till flera andra banker.

Serafim Dahl
Första svaret var inte så lysande:
Hej och tack för ditt mejl!

För att logga in på SBAB kan du idag använda dig av Telias e-legitimation.

Ha en trevlig dag!

Hälsningar från oss på SBAB!
Så det föranledde ett förtydligande:
Hej igen,

den mest väsentliga delen av min fråga till er på SBAB är
om ni kommer fortsätta stödja Telias e-legitimation eller
om ni, som ett antal andra banker endast kommer ha stöd
för BankID och mobilt BankID i framtiden.

Hälsningar,
Serafim Dahl
Vilket gav svaret:
Hej igen!

Vi har i nuläget inga planer på att ta bort möjligheten att logga in via Telias E-legitimation.

Hälsningar från oss på SBAB!
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Ställde en fråga till SBAB, som tillåter inloggning med Telia e-leg på fil (men av okänd anledning inte på kort):
Vilket väl då skulle betyda att du behöver vara kund hos ICA Banken? (Fast inte ny kund.)

Angående Telia e-leg på kort ser jag på deras hemsida:
Telia erbjuder stöd för kortläsare på Mac och Windows.
Å andra sidan rapporterade MIMER om en framgångsrik installation av e-leg på kort...

Det är inte helt enkelt att få klart för sig vilka alternativ som står till buds. Det vore väldigt bra, tycker jag, om vi kunde skapa en översikt över vilka alternativen är och deras begränsningar. Lade just till en sådan "task" på vår nya att göra-lista.

För övrigt avskyr jag hela den här situationen. Kan inte befria mig från känslan att det lobbas i kulisserna för att röka ut Linux i Sverige. :(
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Lite konstig fråga men hur fungerar det för dom som har Amex då?

???
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:För övrigt avskyr jag hela den här situationen. Kan inte befria mig från känslan att det lobbas i kulisserna för att röka ut Linux i Sverige. :(
Det finns mer än en "framstående IT-chef" vars hela storhet baseras på att de gjorde rätt val när de enligt sägnen "mycket strategiskt" valde Microsoft och Windows som ledstjärna för utvecklingen. I själva verket så begrep de ingenting och gjorde inte alls något strategiskt val, även om det hette så. Det enda de gjorde var att välja Windows för att det gjorde ju alla andra och det kunde man välja utan att riskera att behöva motivera något eller förklara varför.... :-\

Så länge folk bländades av dominansen från Microsoft, så gick det bra att spänna ut bröstet och hävda hur "insiktsfull man hade varit" när man "strategiskt valt Windows". Men nu när det börjar visa sig att det bara var en chimär och att Linux istället hade varit ett långt mer strategiskt val för många svenska små och medelstora företag, så gäller det ju att försöka dölja det...

Det finns mer än en "stjärnstrateg", vars hela trovärdighet och tillvaro är hotad nu. Så det är väl klart att många kämpar med näbbar och klor för att försöka röka ut Linux, innan någon upptäcker hur verkligheten ser ut...

Här är det för den delen stor skillnad mellan Sverige och övriga Europa, det är få länder som är så Microsoftfixerade som Sverige och jag vet inte om detta beror på att Microsoft varit extra frikostiga med presenter här, eller vad det beror på. Jag håller just nu på och jobbar med den delen och återkommer med en rapport om det här, när det är färdigt...

Sverige riskerar att bli akterseglade av övriga Europa när det gäller BankID, genom att Sverige förmodligen kommer att vara ett av de få länder som har en lösning som fullständigt fokuserar på Windows och inte ens har stöd för Linux... :(
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

E-legitimation (alternativ till BankID)

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:... det är få länder som är så Microsoftfixerade som Sverige och jag vet inte om detta beror på att Microsoft varit extra frikostiga med presenter här, eller vad det beror på.
Jo, jag minns att när Internet Explorer dominerade webbläsarmarknaden fullständigt, så var det extra påtagligt i Sverige. Som Firefoxanvändare stötte man ofta på webbplatser som inte fungerade, eftersom webmasters med tunnelseende hade använt Microsoftspecifika funktioner.
Osprey skrev:Jag håller just nu på och jobbar med den delen och återkommer med en rapport om det här, när det är färdigt...
Om Microsofts dominans i Sverige?? Intressant i så fall..
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Angående Telia e-leg på kort ser jag på deras hemsida:

Kod: Markera allt

Citat:
Telia erbjuder stöd för kortläsare på Mac och Windows.
Tror du glömde Ubunbtu
http://www.telia.se/privat/support/eleg ... u_0=ubuntu
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Angående Telia e-leg på kort ser jag på deras hemsida:
Telia erbjuder stöd för kortläsare på Mac och Windows.
Tror du glömde Ubunbtu
http://www.telia.se/privat/support/eleg ... u_0=ubuntu
Nej, det gjorde jag inte. I Ubuntu-fliken står i inledningen:
Du som använder kort och kortläsare installerar först Net iD för ditt operativsystem och fortsätter till fliken E-legitimation på kort.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Linux desktops/Ubuntu Linux/Linux Mint står och faller med BankID beslut i Sverige. Det låter lite överdramatiskt men delvis är det en sanning. Förmodligen lär jag aldrig testat Linux/Ubuntu om jag inte kan sköta mina vardagsärende, bank, försäkringskassan, skatteverket med flera. Nu har jag delgivits information om att min bank ska få ett nytt namn Sparbanken Skåne en sammanslagning/uppköp av banker i Skåne av Swedbank. De går över till Swedbanks Internetbank under 2015. Vad jag förstår använder Swedbank en dosa, vad jag hört/info fungerar den här ID/dosa alternativet med Linux/Ubuntu/Linux Mint. Rätt mig om jag har en felaktig information. Jag har också nytta av Skandiabanken. Skandiabanken erbjuder fortfarande någon alternativ lösning för inloggning till deras Internetbank. Men sedan har vi skatteverket, försäkringskassan med flera som idag inte fungerar utan BankID.

Så enligt min personliga åsikt är BankID beslut ett slag under bältet mot några helt utmärkta och lättskötta operativsystem i form av Ubuntu Linux, Linux Mint med flera. Det är möjligt att det kan tolkas som ett brott mot konkurrenslagen. Med tanke på att BankID beslut kan få allvarliga konsekvenser för Linux desktops/skrivbordsalternativ, de erbjuds inte samma möjlighet att nå ut eller etablera sig som ett alternativ för den svenska befolkning.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Linux desktops/Ubuntu Linux/Linux Mint står och faller med BankID beslut i Sverige.
Nej, det betvivlar jag. Jag tror faktiskt att det stora flertalet Ubuntu-användare kommer att byta legitimationssätt istället för att byta operativsystem.
Pink Panther skrev:Vad jag förstår använder Swedbank en dosa, vad jag hört/info fungerar den här ID/dosa alternativet med Linux/Ubuntu/Linux Mint. Rätt mig om jag har en felaktig information.
Ja, det stämmer.
Pink Panther skrev:Men sedan har vi skatteverket, försäkringskassan med flera som idag inte fungerar utan BankID.
Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen m.fl. myndigheter fungerar utmärkt utan BankID. Man kan där även använda Mobilt BankID, Nordea och Telia.
bjoost61
Inlägg: 411
Blev medlem: 20 aug 2007, 07:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Slite, Gotland

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av bjoost61 »

Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen m.fl. myndigheter fungerar utmärkt utan BankID. Man kan där även använda Mobilt BankID, Nordea och Telia.
Nja skatteverket har fungerat med telia men när jag skulle skicka in momsrapport idag så gick det att logga in men ej signera. Fick upp en text att jag behövde BankID. Fungerade dock med mobilt BankID.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

bjoost61 skrev:Nja skatteverket har fungerat med telia men när jag skulle skicka in momsrapport idag så gick det att logga in men ej signera. Fick upp en text att jag behövde BankID. Fungerade dock med mobilt BankID.
Verkar vara ett känt problem, och inte bero på att de avsiktligen har slutat stödja Telia e-leg för signering.
Skatteverket skrev:Problem med Internet Explorer 11 och Telias e-legitimation vid underskrift

Prova med en annan webbläsare. Om problem kvarstår kontakta Teknisk support
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Men sedan har vi skatteverket, försäkringskassan med flera som idag inte fungerar utan BankID.
Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen m.fl. myndigheter fungerar utmärkt utan BankID. Man kan där även använda Mobilt BankID, Nordea och Telia.
Jo, så är det väl.

Tror det är bättre för vår trovärdighet om vi är sakliga och undviker att överdramatisera problemet. Tillgängligheten till myndigheternas webbtjänster håller på att försämras för Linux-användare. Alternativen är för många förenade med krångel och extra utgifter. Det är illa nog, och ett tillräckligt skäl att vi fortsätter agera för en förändring.

Men parallellt med det framstår det som alltmer viktigt att vi får en översiktlig sammanställning över de alternativ som finns.
bjoost61
Inlägg: 411
Blev medlem: 20 aug 2007, 07:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Slite, Gotland

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av bjoost61 »

Nu är det ju ingen risk att jag kör ie på min Ubuntu, kör chrome.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

bjoost61 skrev:Nja skatteverket har fungerat med telia men när jag skulle skicka in momsrapport idag så gick det att logga in men ej signera. Fick upp en text att jag behövde BankID. Fungerade dock med mobilt BankID.
Skatteverket använder inte Net iD-pluggen för inloggning. Dock används pluggen (NPAPI) för signering, och Chrome 35+ för Linux stöder inte NPAPI. Det fungerar med Firefox.

SecMaker håller på att utveckla en ny version av Net iD som inte är en webbläsarplugg. Den kommer istället att använda ett eget protokoll (netid://) för att starta Net iD-programmet (liksom nya BankID använder bankid:// för att starta BankID-programmet). Det fungerar alltså på samma sätt som en APT-länk (apt://), som startar systemets pakethanterare, t.ex. vlc.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Men parallellt med det framstår det som alltmer viktigt att vi får en översiktlig sammanställning över de alternativ som finns.
Kan vi inte grena av detta en bit upp i en tråd som handlar om alternativ till BankID på dator?

Grundproblemet i den här tråden är att FID ska avsluta stödet för Linux i BankID. Det här problemet handlar bland annat om att Linuxanvändare behandlas annorlunda än andra användare och att FID/Sverige är på väg att välja en väg som avviker mot en stor del av övriga Europa, samt vad Stadskontoret med flera rekommenderar...

Frågan om vilka alternativ som finns ska vara en egen tråd, eftersom det till viss del är en fråga som är relevant om vi misslyckas med att få fortsatt stöd för Linux... att hålla på och diskutera alternativ här är precis samma sak som att öppna målet för motståndaren och säga att -"Nu har vi accepterat att Linux inte ska få stöd längre, men vi har upptäckt att vi klarar oss ändå". Det är ju ungefär samma sak som att säg att -"Bry er inte om allting som vi tidigare sagt om att stöd för Linux behövs, för nu håller vi på och tittar på alternativen istället"...

Om det däremot är två fristående trådar så är det två självständiga diskussioner, istället för inlägg i den här tråden som får det att se ut som om vi har givit upp.......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Men parallellt med det framstår det som alltmer viktigt att vi får en översiktlig sammanställning över de alternativ som finns.
Kan vi inte grena av detta en bit upp i en tråd som handlar om alternativ till BankID på dator?
Tycker det låter som en utmärkt idé.

Tror i och för sig inte att "motståndaren" bryr sig särskilt mycket om hur vi organiserar vårt forum. ;) Men våra diskussioner skulle vinna på att vi separerar frågorna.
Leandros
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 maj 2014, 07:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Leandros »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Men parallellt med det framstår det som alltmer viktigt att vi får en översiktlig sammanställning över de alternativ som finns.
Kan vi inte grena av detta en bit upp i en tråd som handlar om alternativ till BankID på dator?
Tycker det låter som en utmärkt idé.

Tror i och för sig inte att "motståndaren" bryr sig särskilt mycket om hur vi organiserar vårt forum. ;) Men våra diskussioner skulle vinna på att vi separerar frågorna.
Jag skulle expandera lite på det här, och göra en förfrågan till administratörerna om att skapa en egen tavla för detta med en spikad Indextråd som länkar och sorterar lite till dom övriga trådarna, som en FAQ med diskussioner som underlag.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Leandros skrev:Jag skulle expandera lite på det här, och göra en förfrågan till administratörerna om att skapa en egen tavla för detta med en spikad Indextråd som länkar och sorterar lite till dom övriga trådarna, som en FAQ med diskussioner som underlag.
Jag gillar tanken på en FAQ, fast tycker nog inte det är en självklar uppgift för administratörerna. Min (naiva?) förhoppning är att någon sträcker upp handen och säger: "Detta vill jag jobba med.".

(För att flytta inlägg till en annan tråd behövs förstås en forumadmin. HakanS? JoWa?)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:(För att flytta inlägg till en annan tråd behövs förstås en forumadmin. HakanS? JoWa?)
Gjorde ett försök som lyckades till slut. ;) Säg till om för många eller för få inlägg flyttades.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"