Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Jag vet inte om jag går för långt i konspirationsteorierna nu, men på något sätt så börjar det här nästan att "lukta lite Microsoft". Denna känsla dök upp bland annat nu när bankerna "av en händelse" också råkat besluta att inte stödja Telias e-leg längre...
När det gäller stödja i meningen acceptera som ett alternativ för inlogging, vet vi någon mer än Avanza som stött Telias e-leg tidigare och nu slutar göra det? Har bankerna fattat något gemensamt beslut på den här punkten?

Det kanske bara handlar om att spara pengar. En person som vill skaffa Telias e-leg (och inte är kund hos ICA Banken) behöver punga ut med 495 + 345 + 136 = 976 kr, om jag förstår det rätt. Inte billigt. Det är knappast heller gratis för en webbtjänst att använda inloggingsmetoden. Telia verkar inte direkt vara på hugget; kanske håller de på att prisa ut sig.

För den som har en smart telefon, är mobilt BankID onekligen en flexibel metod, eftersom du därigenom kan nå webbtjänster som kräver säker inloggning från vilken dator som helst. (Huruvida metoden är tillräckligt säker är en annan fråga.) Förmodligen har man bestämt sig för att mobilt BankID är framtiden. Varför då fortsätta slösa pengar på inloggningsmetoder som är passé?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:För den som har en smart telefon, är mobilt BankID onekligen en flexibel metod, eftersom du därigenom kan nå webbtjänster som kräver säker inloggning från vilken dator som helst. (Huruvida metoden är tillräckligt säker är en annan fråga.) Förmodligen har man bestämt sig för att mobilt BankID är framtiden. Varför då fortsätta slösa pengar på inloggningsmetoder som är passé?
Mobilt BankID har onekligen sina poänger och det har funkat mycket bra med min linuxburk som "station" när jag använt det. Nu har jag iofs inte provar så mycket och så ingående ännu, men så här långt verkar det bra (om man har en mobil som klarar det alltså)...

Det där med varför man ska slösa pengar på inloggningsmetoder som är passé, är en fråga som väl närmast kan besvaras med en motfråga - Varför utvecklar man isåfall en ny sådan metod för Windows, MacOS, Android, iOS och Windows Phone, men inte för Linux trots att ett av de nämnda systemen är baserat på just Linux och två är baserade på det mycket närbesläktade BSD? På grund av detta så finns ju redan större delen av koden till Linux färdig. Borde man inte isåfall avslutat stödet för alla datorbaserade system samtidigt, för att helt satsa på den mobila varianten?

Nej, istället indikerar man att stödet för datorer kommer att finnas kvar länge än och kanske även kan dyka upp igen för Linux, genom att säga "Men om den communityn skulle växa framöver får vi självklart ompröva beslutet". Detta visar ju i så måtto på att FID inte ser den tekniken som passé...

Men för att följa upp konspirationsteorin så skulle det ju vara mumma för Microsoft om stödet för Linux är borta i bara ett år eller så, tills alla som haft XP har gjort sina nya inköp...

Notera nu att jag säger inte att det är en konspiration, men onekligen har Microsoft haft lite mer tur här än vad de flesta företag brukar ha...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Lynxor »

Det faller sig ju tidsmässigt också alldeles utomordentligt "bra" att FID går ut och proklamerar att de ska sluta stödja Linux och att bankerna samtidigt tillkännagör att de ska sluta stödja Telias e-leg - precis samtidigt som Microsoft lägger ned Windows XP och en massa människor då blir tvungna att köpa nya datorer - med Windows eftersom Linux inte längre går att använda för allmänna samhällstjänster och bankärenden...... :P
Det har du ju helt rätt i. Är efter att ha läst inläggen på den här tråden övertygad om Microsoft ligger bakom.
Sverige har ju allmänt en struktur, tradition (mentalitet?) som gör att Storföretag och stora maktenheter ska gynnas och skyddas på alla sätt. Vi gillar tydligen att lyda makten och vara "dumma, naiva svenskar".
Kemikalieinspektionen får direkta direktiv från miljöministern om att inte informera om risker så att de skadar kemiföretagen (avslöjade Kemikalieinspektionens tidigare chef nyligen) och Strålskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Socialstyrelsen etc verkar ju alla först och främst för Storföretagens vinster och för att kväsa kritisk information och nytänkande.
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Lynxor »

Jag har en fråga till adminstratören (eller andra som vet) om Forumindexet, hur hittar man sånt som skrivs om BankID på ett lätt sätt? Har jag missat något - för jag tycker inte att det finns någon rubrik/länk som gör att jag lätt hittar till trådarna med diskussioner och information om BankID, och det är ju en väldigt angelägen fråga. Jag hänvisade en vän som börjat agera på egen hand i frågan hit till Ubuntu-forum och han hade också svårt att hitta det han sökte.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Lynxor skrev:Jag har en fråga till adminstratören (eller andra som vet) om Forumindexet, hur hittar man sånt som skrivs om BankID på ett lätt sätt? Har jag missat något - för jag tycker inte att det finns någon rubrik/länk som gör att jag lätt hittar till trådarna med diskussioner och information om BankID, och det är ju en väldigt angelägen fråga. Jag hänvisade en vän som börjat agera på egen hand i frågan hit till Ubuntu-forum och han hade också svårt att hitta det han sökte.
Är inte adminstratör men,
1. gå till söksidan ('sök' i menyraden under huvudmenyraden)
2. skriv in ditt sökbegrepp i rutan till höger om 'Sök efter nyckelord:'
3. gå längre ner på sidan och, i högra spalten under rubriken 'Sökalternativ',
klicka för alternativet ' Endast trådämnen'
4. klicka för alternativet 'trådar' till höger om rubriken 'Visa resultat som: '

Till sist: klicka på knappen sök.
Då får du upp info om de 'trådar' som behandlar någonting som innehåller ordet eller orden du skrivit in i sökbegreppsrutan
世良比無
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Lynxor »

Tack Serafim för sökningsinstruktionerna. Hittar trådarna nu.

Funderar på detta med BankID, jag kan ha missat någon tidigare diskussion, men gäller det inte att vinkla det här till en fråga om att konkurrens-möjligheterna för Linux sätts ur spel? Det verkar ju inte funka att vädja till någon part/myndighet/bank om att de ska agera och göra något åt saken. Men fri konkurrens finns det väl instanser som ska se till att vi har både i Sverige och på EU-nivå?
.
Jag hör själv till de som bytte till Linux när Windows XP lades ner, och har tänkt att jag snart blir tvungen att köpa ny dator och gå över till Windows dyra skitsystem p g a BankID-frågan. Efter att ha läst på i denna tråd lutar jag åt att fixa den där ICA-banken-lösningen i stället. Alla nyheter och lösningar gällande BankID är verkligen viktig info för att vi nybörjare ska fortsätta med Linux, och det borde finnas en tydlig rubrik för ämnet i Forumet.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Osprey »

Lynxor skrev:Funderar på detta med BankID, jag kan ha missat någon tidigare diskussion, men gäller det inte att vinkla det här till en fråga om att konkurrens-möjligheterna för Linux sätts ur spel? Det verkar ju inte funka att vädja till någon part/myndighet/bank om att de ska agera och göra något åt saken. Men fri konkurrens finns det väl instanser som ska se till att vi har både i Sverige och på EU-nivå?
Vi hade med just det i den Skrivelse vi skickade till bland annat Konkurrensverket och deras beslut kan du se här.

Problemet är nog det att det finns ingen som bedriver någon olaglig konkurrens och som kan fällas för något. BankID bedriver ingen olaglig konkurrens och de konkurrerar isåfall i stort sett bara med Telia. Att deras beslut sedan i sin tur slår undan konkurrensmöjligheterna för Linux, är inget som BankID kan dömas för, de ska ju egentligen som privat, affärsdrivande företag ha full rätt att själva välja vad de vill ha för operativsystem.

Det som spetsar till den här situationen ordentligt är just det att statliga myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, CSN, med flera använder BankID och att deras tjänster inte heller går att använda om du kör Linux. Och där kommer BankID lite grann ut på hal is, genom att det är de som förhindrar att över 100 000 människor kan använda allmänna statliga och kommunala tjänster.

Men det som gör det hela rätt svårt här, är att det finns ingen statlig myndighet som har ansvar för att se till att sådant här funkar. Vi försökte ju med att skicka tidigare nämnda skrivelse till PTS (Post- och Telestyrelsen), men de kunde inte göra något för de ansvarar bara för att granska de som utfärdar certifikaten.

Så det finns överhuvudtaget ingen myndighet som har ansvar för att sådant här fungerar och det finns ingenstans som man kan anmäla det till. Det enda man kan få det till här är isåfall att det är diskriminering, men som det kan det inte heller räknas eftersom det isåfall måste röra sig om diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Och inget av det stämmer tillräckligt bra...

Så det är ungefär där vi står...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Hej!
Läste följande inlägg i tråden om BankID för Linux slopas
jka skrev:Kan verifiera att det fungerar, dvs i webbläsaren i Linux:
Surfa till valfritt ställe som kräver mobilt bankid som autenticering, skriv in ditt personnummer på denna site.

Tag fram din smartphone där du installerat bankid-appen (eller om du har den installerad på ngt annat OS?) och autenticera dig där. Då blir du även autenticerad på det ställe dit du surfade i Linux.

Visste inte att de byggt en sådan lösning, är den verkligen helt genomtänkt?

Om du vet att ngn annan just skall autenticera sig med bankid och ex-vis gå in på PPM och om du kan den personens personnummer skulle man ju kunna skriva in den personens personnummer på ex-vis skandiabanken (om personen är kund där) efter att personen surfat in på PPM men innan den personen autenticerar sig hos bankid. Då personen sedan autenticerar sig med bankid så kommer du in hos kunden på skandiabanken???
Källa: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 93#p474193

Har inte mobilt BankID själv, men undrar hur det fungerar rent praktiskt om jag ska logga in från min Ubuntu maskin genom att ange mitt personnummer och därefter autentisera mig med Mobilt BankID i en smartphone. Vad händer om det skulle vara samma personnummer angivet på 2 olika datorer och inloggning sker med mobilt BankID? Blir en av datorerna inloggade medan den andra får ett felmeddelande om att jag redan är inloggad? Vilka skydd finns för att förhindra att vem som helst kan ange ett personnummer som har ett mobilt BankID knutet till sig och sedan bara invänta inloggningen?

Spontant känns det inte helt klockrent avseende säkerheten, därav mina frågor. Ni som testat, vad är er uppfattning kring detta?

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Osprey skrev följande: "Så det är ungefär där vi står..." "Så det finns överhuvudtaget ingen myndighet som har ansvar för att sådant här fungerar och det finns ingenstans som man kan anmäla det till".

Då är det väl dags att informera ansvarig minister i regeringen om de rådande förhållanden i vårt land. Vad berör ansvars och tillsynsfrågan. Lite information om hur det fungerar i våra grannländer som Danmark, med flera som nämnts i diverse inlägg är inte fel. Men oturen förföljer oss. Det är valår och sommar/semester. Så det lär inte fattas några beslut före riksdagsvalet.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Pink Panther skrev:Då är det väl dags att informera ansvarig minister i regeringen om de rådande förhållanden i vårt land. Vad berör ansvars och tillsynsfrågan. Lite information om hur det fungerar i våra grannländer som Danmark, med flera som nämnts i diverse inlägg är inte fel. Men oturen förföljer oss. Det är valår och sommar/semester. Så det lär inte fattas några beslut före riksdagsvalet.
Ansvarig minister har fått information både om situationen och om hur det är i Danmark och Norge
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Det där med varför man ska slösa pengar på inloggningsmetoder som är passé, är en fråga som väl närmast kan besvaras med en motfråga - Varför utvecklar man isåfall en ny sådan metod för Windows, MacOS, Android, iOS och Windows Phone, men inte för Linux trots att ett av de nämnda systemen är baserat på just Linux och två är baserade på det mycket närbesläktade BSD? På grund av detta så finns ju redan större delen av koden till Linux färdig. Borde man inte isåfall avslutat stödet för alla datorbaserade system samtidigt, för att helt satsa på den mobila varianten?
Det är mycket bra motfrågor, förstås. Försökte mest sätta mig in i hur de måhända har tänkt. Som alternativ till konspirationsteorin. ;)

Att man inte gick hela vägen och slopade BankID helt skulle kunna bero på att man inte ville ha kritiken från den stora grupp som då skulle drabbas. Samtidigt som man egentligen hade velat göra det.
Lynxor skrev:Jag har en fråga till adminstratören (eller andra som vet) om Forumindexet, hur hittar man sånt som skrivs om BankID på ett lätt sätt?
serafim pekade på forumets sökfunktion.

Kan lägga till att det allra, allra mesta som skrivits i forumet om BankID finns i tråden BankID för Linux slopas. Den mycket långa tråden kretsar främst kring hur vi kan verka för att beslutet ändras på ett eller annat sätt. Den här tråden skapades för att avlasta huvudtråden, och är avsedd för information och diskussion om vilka våra alternativ är för den händelse vi inte lyckas få en ändring till stånd i tid.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Jag har också varit i kontakt med Telia... Telias kundtjänst ansåg att frågan var tillräckligt viktig för att vidarebefordra ett önskemål från kunder att Telia själva ska distribuera e-leg på fil, särskilt som ingen lyckats utröna varför man inte gör det utan låter ICA-banken, som just nu ende aktör, utfärda e-leg på fil.
Jag tror jag kan förstå varför.

För att få en legitimation, vare sig det är en fysisk handling eller ett digitalt certifikat, behöver du styrka din identitet. Det gör du när du blir kund hos en bank i samband med att du hämtar ut kort, dosa o.d. på posten. Du måste hämta ut sådant personligen, och inte genom ombud.

Genom att bankerna redan har klarat av den detaljen, vet de vem du är när du är inloggad på någon Internetbank, och kan utforma enkla rutiner för att förmedla beställningar av e-legitimation. Det är nog därför det är så enkelt att beställa Telias e-legitimation på fil (via ICA Banken) eller BankID på fil (via ett antal andra banker).

För att Telia skall kunna möjliggöra för enskilda att hämta e-legitimation på fil direkt hos dem, behöver de utforma en särskild rutin för att styrka identiteten, t ex genom att du hämtar ut någon slags engångskod på posten som sedan används för att hämta legitimationen. Men det kan nog aldrig bli lika enkelt som när du hämtar e-legitimation via någon bank.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Jag har också varit i kontakt med Telia... Telias kundtjänst ansåg att frågan var tillräckligt viktig för att vidarebefordra ett önskemål från kunder att Telia själva ska distribuera e-leg på fil, särskilt som ingen lyckats utröna varför man inte gör det utan låter ICA-banken, som just nu ende aktör, utfärda e-leg på fil.
Jag tror jag kan förstå varför.

För att få en legitimation, vare sig det är en fysisk handling eller ett digitalt certifikat, behöver du styrka din identitet. Det gör du när du blir kund hos en bank i samband med att du hämtar ut kort, dosa o.d. på posten. Du måste hämta ut sådant personligen, och inte genom ombud.

Genom att bankerna redan har klarat av den detaljen, vet de vem du är när du är inloggad på någon Internetbank, och kan utforma enkla rutiner för att förmedla beställningar av e-legitimation. Det är nog därför det är så enkelt att beställa Telias e-legitimation på fil (via ICA Banken) eller BankID på fil (via ett antal andra banker).

För att Telia skall kunna möjliggöra för enskilda att hämta e-legitimation på fil direkt hos dem, behöver de utforma en särskild rutin för att styrka identiteten, t ex genom att du hämtar ut någon slags engångskod på posten som sedan används för att hämta legitimationen. Men det kan nog aldrig bli lika enkelt som när du hämtar e-legitimation via någon bank.
Man kan ju tänka sig att du redan ska ha inloggningsmöjlighet (= redan ha Telia e-leg på kort alternativt BankID) med möjlighet till entydig identifikation. Det är ju det som är styrkan hos banken som utfärdare.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Lite funderingar kring det som denna tråd startades för.

Det verkar som om större delen av den kod man laddar ner, både för nästa generation av BankID och för nästa generation av Telia e-leg, består av HTML5-kod + javascript bibliotek. Om man nu använder de Windows- och MacOSX-specifika delarna för PKI-hanteringen verkar det än mer underligt eftersom det går att hitta allt som behövs för PKI även i rena javascriptimplementeringar.

Kanske kan man hitta en ren javascriptimplementering för det som utförs av programmet som anropas via 'bankid://'-protokollet.

Det här är inte riktigt min avdelning, skulle behöva läsa på och testa en massa saker. Kanske finns det Linux-folk med tillräcklig insikt. De borde då bjudas in till tråden.
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Det här är inte riktigt min avdelning, skulle behöva läsa på och testa en massa saker. Kanske finns det Linux-folk med tillräcklig insikt. De borde då bjudas in till tråden.
Jag har skickat en inbjudan till Samuel som står bakom FriBID... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

En annan idé som jag grunnar på är att bygga ett program (för alla plattformar) som utgör en infrastruktur för att köra vissa android-/ios-/windows-8-phone-appar. Inte som nu att man måste köra en virtuell android, utan bara runtime-modul + bibliotek som kopplar datorns vanliga tangentbord + eth0 + skärmen till appen så att man inte behöver trådlöst nätverk och pekskärm.
Det är också saker jag inte gjort på länge. En gång i tiden var vi tvungna att skriva egna drivrutiner till många saker och det gick ju (om än med ganska knackig funktionalitet). Då jag började med Linux var det nödvändigt varje gång det kom ett nytt modem eller liknande.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

serafim skrev:En annan idé som jag grunnar på är att bygga ett program (för alla plattformar) som utgör en infrastruktur för att köra vissa android-/ios-/windows-8-phone-appar. Inte som nu att man måste köra en virtuell android, utan bara runtime-modul + bibliotek som kopplar datorns vanliga tangentbord + eth0 + skärmen till appen så att man inte behöver trådlöst nätverk och pekskärm.
Det är också saker jag inte gjort på länge. En gång i tiden var vi tvungna att skriva egna drivrutiner till många saker och det gick ju (om än med ganska knackig funktionalitet). Då jag började med Linux var det nödvändigt varje gång det kom ett nytt modem eller liknande.
Kom att tänka på Bluestack som ju kör android-appar på windows eller mac
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Osprey »

Du menar lite typ wine då eller och där alla paket som skickas via mobilnätet istället skickas via en tcp/ip-länk..?

Men för att det ska kunna funka så måste det "fasta" BankID vara uppbyggt på samma sätt som det Mobila. Det är ju inte säkert att signaleringen går till på samma sätt i de båda. Jag vet inte riktigt, men på något sätt så känns det isåfall som om det vore enklare att fixa till wine så att man kan köra Windows-BankID i det... eller tänker jag fel nu?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Jag tänker mera "köra mobilt bankid i eget fönster" under linux.
Hur svårt är det?
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Osprey »

Det blir ju typ som att köra det i wine då, förutom att man måste emulera Android och/eller iOS eller något sådant då, istället för Windows. Plus att man ska ändra i det hela så att den går via fasta nätet istället för via mobilnätet och så... Det blir en hel del jobb, rätt mycket skulle jag tro....

Det är därför jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att ta den varianten som ska köras i Windows, för där finns ju redan wine, som löser en hel del av problematiken... plus att kommunikationen inte behöver ändras utan går över det media (fasta nätet) som det är tänkt...

Så jag tror att det lättaste isåfall är att "trycka in" Windows-BankID i wine och fixa till det som behövs... fast å andra sidan är frågan isåfall, varför ingen redan har gjort det?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Internet"