När det gäller stödja i meningen acceptera som ett alternativ för inlogging, vet vi någon mer än Avanza som stött Telias e-leg tidigare och nu slutar göra det? Har bankerna fattat något gemensamt beslut på den här punkten?Osprey skrev:Jag vet inte om jag går för långt i konspirationsteorierna nu, men på något sätt så börjar det här nästan att "lukta lite Microsoft". Denna känsla dök upp bland annat nu när bankerna "av en händelse" också råkat besluta att inte stödja Telias e-leg längre...
Det kanske bara handlar om att spara pengar. En person som vill skaffa Telias e-leg (och inte är kund hos ICA Banken) behöver punga ut med 495 + 345 + 136 = 976 kr, om jag förstår det rätt. Inte billigt. Det är knappast heller gratis för en webbtjänst att använda inloggingsmetoden. Telia verkar inte direkt vara på hugget; kanske håller de på att prisa ut sig.
För den som har en smart telefon, är mobilt BankID onekligen en flexibel metod, eftersom du därigenom kan nå webbtjänster som kräver säker inloggning från vilken dator som helst. (Huruvida metoden är tillräckligt säker är en annan fråga.) Förmodligen har man bestämt sig för att mobilt BankID är framtiden. Varför då fortsätta slösa pengar på inloggningsmetoder som är passé?