Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Det finns förresten en alternativ administrationssida: https://service.secmaker.com/admin/
Ser ut att göra ungefär samma saker. Har du någon uppfattning om vilken som är att föredra?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Nej, det har jag nog inte. Den lokala är väl den som rekommenderas i dokumentationen. Jag fick länken till webbsidan då jag testade en betaversion av Net iD som inte öppnade lokala sidan korrekt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

samuellb skrev:Det är jag som är Samuel från FriBID-projektet. Hade visst ett gammalt konto men i övrigt är jag "ny" här.. Börjar med serafims frågor men kom gärna med fler.
Här kommer två frågor.

Jag funderar över hur betalningsmodellen fungerar för signering mm.
Enligt statistik jag hittade tidigare betalade staten ut en väldig massa pengar 2012 för inloggning och signering. Hur fördelas pengarna? Går det till certifikatutfärdaren, programvaruägaren eller vad? I fallet Mobilt BankID bör det ju gå till den som ger ut programmet, inget certifikat är inblandat. I andra fall kan jag inte klura ut det och det är ju intressant. Om det går till certifikatutfärdaren, d.v.s. den som tillhandahåller tjänsten, så är det ju inte intressant med program som FriBID (för den som tillhandahåller FriBID) eftersom all betalning går till Finansiell ID-Teknik ändå. Det måste i så fall finnas andra drivkrafter än ersättningen.

Den andra frågan är: Hur kan man tillåta identifiering och signering via BankID och Telias e-leg? Ingen av dem uppfyller kraven som e-legdelegationen och e-legnämnden satt upp. Det finns ju faktiskt ingen fungerande e-legitimation i Sverige och stat och kommun accepterar som underskrift något som är långt ifrån att uppfylla kraven på underskrift. Man borde till och med pröva saken, signera och sedan vägra acceptera att det dokumentet är signerat. En parallell: Jag skickade in en skrivelse till en statlig myndighet för ett antal år sedan och de ville ha en signatur. Jag svarade att det inte gick att få till det inom den tidsfrist som gällde för tillfället. De, i sin tur, svarade att det räckte med en inskannad och faxad signatur så länge det gick att verifiera att den kom från min (dåförtiden fasta) ip-adress. När det sedan blev bråk fastställde domstolen att dokumentet inte kunde anses signerat i någon rättssäker bemärkelse och den statliga myndigheten fick ta konsekvenserna. Med flit har jag avkönat det här så det inte ska gå att identifiera händelsen eller de, utöver mig själv, inblandade. Jag slapp undan en väsentlig kostnad, som i o f s inte vållades av mig, så rättvisa skipades trots allt av deras miss med signaturen.
Det jag menar är att då det som SecMaker och Finansiell ID-Teknik levererar inte uppfyller krav på mer än hyfsat säker inloggning, hur kan man anse att det duger för identifiering och signering?
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Hur kan man tillåta identifiering och signering via BankID och Telias e-leg? Ingen av dem uppfyller kraven som e-legdelegationen och e-legnämnden satt upp.
Vilka krav är det som de befintliga systemen inte uppfyller?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Hur kan man tillåta identifiering och signering via BankID och Telias e-leg? Ingen av dem uppfyller kraven som e-legdelegationen och e-legnämnden satt upp.
Vilka krav är det som de befintliga systemen inte uppfyller?
Jag är inte säker på den saken men både FID:s säkerhetschef (glömt namnet) och SecMaker:s VD säger att ingen av dem är en elektronisk legitimation i e-legnämndens bemärkelse och SecMaker:s VD lägger till:
Det finns nämligen ingen som levererar en e-legitimation som följer E-legitmationsnämndens regelverk, inte Telia och inte BankID. Huvudanledningen är utvecklingskostnader, intäktsmodell (hur tjänar jag pengar) och att dess arkitektur är skarpt ifrågasatt. Jag ser personligen lösningen som ett märkligt skämt som borde kastas i papperskorgen.

Vad innebär detta? BankID levererar en "lösning" och Telia levererar en annan "lösning", oavsett om man kallar det e-legitimation eller något annat är det dessa som kan användas för myndighetssajter i Sverige idag. Om dessa myndighetssajter då väljer att enbart använda godkända e-legitimationer som följer E-legitmationsnämndens regelverk, så har de ju ingen som kan använda deras sajter.
Så, jag vet inte, men man säkert reda ut det. Utgivarna av programvaran bakom BankID och Telia e-leg anser i alla fall att de inte uppfyller e-legnämndens regelverk.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Skall vi kanske gissa att problemet inte är tekniskt eller säkerhetsmässigt, utan snarare handlar om en obenägenhet att inordna sig i den adminstrativa överbyggnad som E-legitimationsnämnden har totat ihop? ;)
svensk-eleg.png
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Skall vi kanske gissa att problemet inte är tekniskt eller säkerhetsmässigt, utan snarare handlar om en obenägenhet att inordna sig i den adminstrativa överbyggnad som E-legitimationsnämnden har totat ihop? ;)
Dessvärre är det den här typen av skisser man hittar och ingenting som säger något om säkerhet eller ger en insikt i hur enkelt det är att implementera. En del av diskussionen med SecMaker handlade om implementerbarhet och säkerhet i rådande arkitektur:
Innan säkerhetsfrågorna för arkitektur är lösta, så är tyvärr svaret att allt kan kastas i papperkorgen imorgon. Inte den muntraste läsningen för den som sitter på investeringsplånboken
Men jag vet inte vilka dokument de har haft tillgång till. Jag har sysslat en hel del med just säkerhetsfrågor och inloggningsfrågor men hittar inget jag kan sätta tänderna i. Å andra sidan kanske jag inte letat tillräckligt noga.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har gjort en första verson av en översikt över alternativen till BankID på dator. Tanken är att vi skall kunna hänvisa till den, t ex när de 5 000 personer, som påstås använda BankID från Linux, kommer ångande och säger: "Mitt BankID fungerar inte längre - vad gör jag nu?". Dokumentet är kortfattat med en klar slagsida åt Telia e-leg. Om det senare är motiverat, eller snarare beror på mitt nuvarande fokus, får andra bedöma.

Det är troligt att dokumentet behöver kompletteras allt eftersom. Det är en wiki-sida som alla LoCo-medlemmar kan redigera.

Tacksam för synpunkter, förstås. Om och när ni andra tycker att dokumentet är tillräckligt bra, föreslår jag en länk från portalsidan med tanke på ämnets aktualitet och betydelse.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Det bör nog framgå att det inte är ett officiellt PPA från Telia/SecMaker.

En länk till Telias nedladdningssida bör också finnas: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Det bör nog framgå att det inte är ett officiellt PPA från Telia/SecMaker.

En länk till Telias nedladdningssida bör också finnas: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId
Håller med; beaktat i senaste versionen.

Har gjort ytterligare ett par justeringar för att förenkla:
  • Namnet på binärpaketet är nu netid både för 32 och 64 bitar. Samma princip som för alla andra paket, och innebär att man inte behöver 'tjata' om arkitektur överallt, eftersom rätt variant blir installerad med automatik.
  • Paketet fixar nu den där Firefox-modifieringen genom autostart, så det steget i instruktionen tog jag bort.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Bra jobbat! Men på samma gång kan jag tycka att det är tragiskt. För alla betalar förmodligen någon årsavgift till banken för att utföra personliga bankärende via sin Internetbank. Det är bankerna som äger företaget som utvecklar BankID gemensamt. Även om de agerar/verkar som ett fristående företag. Jag har redan betalt för alla eventuella omkostnader för utvecklingen av ett BankID för Ubuntu/Linux via min årsavgift till just min bank. Dessutom tjänar bankerna ytterligare pengar på att jag själv utför det mesta via Internet. Den enda och enskilt största kostnaden för bankerna är driftkostnaderna för Internetbankerna.

Så ärligt talat hänger jag inte riktigt med i era spekulationer eller teorier om vem som ska täcka omkostnaderna för utvecklingen av "betalningsmodellen fungerar för signering" eller "certifikat". Att det inte redan är löst av berörda myndigheter är en skandal. Aktörer/Myndigheter som numera mest ägnar sin tid åt att skylla på varandra om varför ingen utfört något eller fattat beslut om en standard.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, Pink Panther.

Jo, det är mycket man kan tycka om det som händer och inte händer i fråga om e-legitimation i Sverige. En del ganska imponerande ansträngningar, främst redovisade i huvudtråden, har ju gjorts för att påtala problem och söka påverka. Återstår att se vad det leder till.

Vad jag håller på med nu är att försöka åstadkomma ett konkret resultat av den här tråden genom att kortfattat beskriva alternativen och - för dem som väljer någon variant av Telia e-legitimation - underlätta installation och uppgradering av Net iD. Snart kommer ju BankID för Linux att sluta fungera, och en del användare bli överrumplade.
  • Finns det fler kommentarer och synpunkter?
  • Skulle någon kunna ordna en trevlig länk på portalsidan?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av johanre »

Men, hade du inte access till portalen Gunnar, eller har jag missat att ordna det?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:Men, hade du inte access till portalen Gunnar, eller har jag missat att ordna det?
Hmm.. Jag ser nu att jag tydligen har åtkomst till betydligt mer än vad jag var medveten om. Trodde att du hade begränsat det till "att göra-listan".

Men jag tänker på startsidan, och den kan jag väl inte göra något med, eller kan jag det?

En idé är att införa en sektion på startsidan med rubriken Aktuellt, där man highlightar särskilt viktiga saker (till vilka jag tycker att detta hör). Exempelvis:
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Det kan gärna stå att Net iD endast kan användas med Firefox. På Telias sida står det även Chrome, men Chrome/Chromium 35+ för Linux stöder inte NPAPI.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tacksam för synpunkter, förstås. Om och när ni andra tycker att dokumentet är tillräckligt bra, föreslår jag en länk från portalsidan med tanke på ämnets aktualitet och betydelse.
Kanske det borde finnas en blänkare om att man inte är körd när det gäller kontakten med banken eftersom det alltid finns alternativa inloggningsmetoder. Det är ju snarare mot myndigheterna man är körd utan Telia's e-leg.
(Men man kan ju ändå förorda bankbyte som en markering...)
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Det kan gärna stå att Net iD endast kan användas med Firefox. På Telias sida står det även Chrome, men Chrome/Chromium 35+ för Linux stöder inte NPAPI.
serafim skrev:Kanske det borde finnas en blänkare om att man inte är körd när det gäller kontakten med banken eftersom det alltid finns alternativa inloggningsmetoder. Det är ju snarare mot myndigheterna man är körd utan Telia's e-leg.
Bra synpunkter - har just gjort de tilläggen.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Hmm.. Jag ser nu att jag tydligen har åtkomst till betydligt mer än vad jag var medveten om. Trodde att du hade begränsat det till "att göra-listan".

Men jag tänker på startsidan, och den kan jag väl inte göra något med, eller kan jag det
Hhmmm, vill minnas att vi inte införde behörighetsnivåer. Kan man skriva i Drupal, kan man skriva överallt, men HakanS har nog mer att säga i frågan eftersom det har varit hans skötebarn.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Men jag tänker på startsidan, och den kan jag väl inte göra något med, eller kan jag det
Hhmmm, vill minnas att vi inte införde behörighetsnivåer. Kan man skriva i Drupal, kan man skriva överallt, men HakanS har nog mer att säga i frågan eftersom det har varit hans skötebarn.
Håkan har just fixat en extra ruta med "Loco-nyheter" på startsidan. Perfekt lösning, tycker jag. Tack Håkan! :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Jag undrar om vi kan fråga företaget bakom Net iD och ICA Banken/ICA om att få tillgång till ICA, ( På fil i datorn ) gratis/kostnadsfritt. Net iD har vi redan tillgång till "gunnarhj" förråd. Generellt är det här forumet motståndare till reklam. Men som medlem i det forumet kan jag inte tänka mig en bättre anledning att frångå ett icke reklambeslut för att säkra Linux/Ubuntus spridning i Sverige. Det är tveklöst så ICA/ICA Banken kan använda en möjlig generösa handling i ett lönsamt syfte/reklamsyfte i film, annonser med mera som uppväger kostnaderna för att de släpper, ( På fil i datorn ) till Linux/Ubuntu användare, ( 5000 personer ) kostnadsfritt. Jag kan också se ett samarbete mellan ICA Banken och Ubuntu Centralt/Ubuntu Sverige. Vi har duktiga medlemmar som har de rätta kontakterna som möjligtvis kan fundera, överväga mitt förslag. Som jag ser på förslaget är det en win-win situation för alla parter. Hur det praktiskt ska genomföras är en senare fråga.
Skriv svar

Återgå till "Internet"