Synonymordlista LibreOffice

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ändrade versionen av libreoffice-dictionaries i mitt PPA så att det nu också bygger en ny version av hunspell-sv-se. Därigenom installeras en mer uppdaterad och betydligt större lista för stavningskontroll än genom hunspell-sv-se 1.51-1 som finns i förrådet.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av Kurdistan »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ändrade versionen av libreoffice-dictionaries i mitt PPA så att det nu också bygger en ny version av hunspell-sv-se. Därigenom installeras en mer uppdaterad och betydligt större lista för stavningskontroll än genom hunspell-sv-se 1.51-1 som finns i förrådet.
Ditt utomordentliga arbete uppskattas. :kram:
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av JoWa »

Installerat i 14.04. :)

Är hyphen-sv baserad på version 1.11?

Tack för ditt arbete, Gunnar. :D
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Installerat i 14.04. :)

Är hyphen-sv baserad på version 1.11?
Hmm.. Många versioner av de där listorna är ute och snurrar, men 1.11 är daterad 2013-01-07, och versionen i hyphen-sv fördes in i paketet uppströms 2013-01-10, så svaret är sannolikt ja. (Det går förstås att jämföra filerna, men det får bli en annan gång.)
JoWa skrev:Tack för ditt arbete, Gunnar. :D
Det är kul att göra något specifikt för svenska användare. För ett par veckor sedan pysslade jag med typsnitt för kinesiska, japanska och urdu (du vet väl vad urdu är?). Kul det med, i och för sig. Och Kylin-gänget var på hugget. :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av JoWa »

Jag har nog snubblat över urdu någon gång, men har inga större kunskaper att skryta med.

Typsnitt för kinesiska (och japanska, koreanska) intresserar. Projektet Ubuntu Font CJK för kinesiska, japanska och koreanska tycks vara övergivet.

Jag ser att du var inblandad i fonts-wqy-microhei. :) Senaste versionen löser det problem med staplade koreanska tecken som jag tog upp här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 42#p465242
fonts-wqy-microhei ingår inte i en svensk Ubuntu-installation. Det tycks istället vara Droid Sans Fallback (fonts-droid) som används för CJK som sntandard.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jo, fram till 13.10 ingick fonts-wqy-microhei i alla Ubuntu-installationer som standard för att underlätta visning av kinesiska. Det typsnittet byttes ut i 14.04 mot fonts-droid på önskemål av några kineser (jag genomförde bytet). Det avgörande skälet var tvivel beträffande resurserna för underhåll av wqy-typsnitten framöver.

Mitt intryck är att koreanerna inte bryr sig så mycket om fonts-wqy-microhei; du bör ha fonts-nanum på disken, som är det typsnitt som används i Ubuntu i första hand för visning av koreanska. För japanska gäller fonts-takao; tror att i varje fall fonts-takao-pgothic (sans-serif) kommer med vid installationen.

P.S. Känns som vi är lite utanför ämnet. Men du är ju moderator, så du får väl rycka in. ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Äntligen har uppdaterade svenska listor för stavningskontroll och avstavning nått trusty-updates. (Finns i utopic-release sedan några månader.)

Beträffande uppdateringen i trusty, se det här inlägget.

Jag har tagit bort det PPA jag skapade för nämnda listor, då det inte längre behövs.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Synonymordlista LibreOffice

Inlägg av JoWa »

Avstavningen i LibreOffice är inte aktiverad som standard. Den aktiveras via Format > Stycke > fliken Textflöde, där man markerar Automatisk och kan justera inställningarna.
Bilagor
Avstavning i LibreOffice.png
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Kontor"