Windowsprogram i lubuntu?

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Användarvisningsbild
alfeva
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2009, 17:54
OS: Ubuntu
Ort: Alingsås

Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av alfeva »

Hur gör man för att installera t.ex Photoshop i Lubuntu? Går det överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av skalman65 »

Om det är ett program som du inte hittar någon motsvarighet till så finns möjligheten med Wine.
https://www.winehq.org/
Använde det för något år sedan till ett uppslagsverk som det inte fanns någon motsvarighet i Linux. Om jag inte minns fel så fungerade det för mina ändamål.
Annars så vet jag inte mycket om det.

Här är en länk som verkade vettig, http://www.wikihow.com/Use-Wine-on-Linux
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har du prövat gimp?
Användarvisningsbild
alfeva
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2009, 17:54
OS: Ubuntu
Ort: Alingsås

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av alfeva »

Tack för det Skalman. ska försöka detta i morgon.

Gunnar, Jag har kollat på detta tidigare men jag tycker att Gimp är besvärligt att handskas med. Men det är ingen tvekan om att det vore bättre att använda Gimp. Jag har en pärm med hela handledningen för programmet men eftersom jag kan Photoshop så bra blir det trögt att lära nytt. Men OK. jag ska försöka igen.
Har precis kommit tillbaka till Ubuntufamiljen efter att ha kört Windows ett tag.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag förstår. Kruxet med wine är att det funkar för vissa Windows-program, men inte för andra. Vet inte hur Photoshop skulle fungera.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av johanre »

Här kan man kolla hur väl vilka Windows applikationer fungerar i Wine: https://appdb.winehq.org/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av JoWa »

alfeva skrev:Har precis kommit tillbaka till Ubuntufamiljen efter att ha kört Windows ett tag.
Ett alternativ, då du tycks ha tillgång till Windows, är att ha en Windows-installation i VirtualBox. Prestandan är begränsad, så det är inte lämpligt för spel, men för andra program fungerar det utmärkt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
alfeva
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2009, 17:54
OS: Ubuntu
Ort: Alingsås

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av alfeva »

Tack alla för Ert intresse. Nu har jag kommit så långt att Wine är installerad på min dator men det händer inget när jag stoppar in min PS installationsskiva. Vad är nästa steg. Jag har varit borta från ubuntu så länge att jag glömt av mycket hur man installerar.
Användarvisningsbild
alfeva
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2009, 17:54
OS: Ubuntu
Ort: Alingsås

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av alfeva »

Nu har jag kommit så långt att jag är på "Audacious" Och där får jag svaret att den inte hittar någon decoder för installationen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av Nemo »

alfeva skrev:Tack alla för Ert intresse. Nu har jag kommit så långt att Wine är installerad på min dator men det händer inget när jag stoppar in min PS installationsskiva. Vad är nästa steg. Jag har varit borta från ubuntu så länge att jag glömt av mycket hur man installerar.
Det var länge sedan jag körde med Wine, men jag vill minnas att man skulle markera install.exe, setup.exe eller vad nu windowsprogrammet heter, högerklicka och välja "Öppna med Wine programstartare" eller något sådant. Då ska den normala Windowsinstallationen starta upp. Som andra redan har påpekat är det inte alla program som fungerar under Wine. Det är dock bara att prova och se om det fungerar. Personligen är min erfarenhet att Windowsprogram funkar bäst under Windows och Linuxprogram funkar bäst under Linux.

Skulle därför hellre satsa på att köra och lära mig GIMP som finns för Ubuntu och om jag verkligen behöver köra Photoshop antingen göra det från en maskin som har Windows eller via en Windowsinstallation i VirtualBox. Oavsett om du väljer att köra Photoshop virtuellt eller i en fysisk maskin, behöver du en giltig Windowslicens.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
alfeva
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2009, 17:54
OS: Ubuntu
Ort: Alingsås

Re: Windowsprogram i lubuntu?

Inlägg av alfeva »

Tack för hjälpen, nu funkar det jättebra. Jag har plockat fram den stora handboken för gimp, få se om jag kan lära om.
Tack tack och ha en trevlig helg.
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"