Guide för BankID-variant

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Guide för BankID-variant

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:En handledning är skriven.
Ser verkligen gedigen ut. Har inte testat att följa den ännu, men kommer förmodligen att göra det. Tummen upp! :)
Ratatosk skrev:Lång blev den. Jag ville ju försöka göra den heltäckande, som jag sa. Så jag har delat in den i avsnitt eller kapitel av varierande längd, och ska nu försöka lägga varje sådant avsnitt i en separat forumpost, men ändå i (förhoppningsvis) en enda sammanhängande följd. (Vi får se hur det går.)

Sedan är det naturligtvis så att jag kan ha missat saker i mina efterforskningar, och den praktiska erfarenhet som handledningen är baserad på är ju bara min personliga. Så om andra kan fylla i med ytterligare synpunkter, information och erfarenheter – och rättelser av eventuella rena fel förstås – är det naturligtvis välkommet.
Jag tycker du borde överväga att placera handledningen någon annanstans än som ett antal inlägg här i forumet. En wiki - kanske med undersidor - ligger nära till hands, för att underlätta underhållet.

En möjlighet är Ubuntus centrala server, där jag lade guiden E-legitimation, som därmed kan redigeras av alla som är medlemmar i LoCo-gruppen. Det finns även en wiki här på ubuntu-se.org, men hur den fungerar får någon annan förklara.
damalema
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 jun 2009, 14:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av damalema »

Jag har testat denna variant och det fungerar utomordentligt bra.

Bra initiativ och mycket bra handledning!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av morpa »

En möjlighet är Ubuntus centrala server, där jag lade guiden E-legitimation, som därmed kan redigeras av alla som är medlemmar i LoCo-gruppen. Det finns även en wiki här på ubuntu-se.org, men hur den fungerar får någon annan förklara.
Kanonbra guide! Mer sånt:) Rekommenderar att lägga upp den enligt Gunnars första rekommendation . Den wiki:n på ubuntu-se.org som det länkas till senare är mestadels utdaterad och mig veterligen är ingen där och uppdaterar.

Kommer den upp där, borde det kanske finnas en länk till den redan på första sidan, för jag antar att nytillkommna i Ubuntu-världen kommer att ställa samma fråga om bankid om och om igen.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Ratatosk »

Tack, Gunnar och Damalema.

Handledningen finns nu upplagd som artikel i den förstnämnda wikin.

Jag har redigerat bort alla förekomster av orden "jag", "mig" och "min" ur den, samt gjort en del andra uppsnyggningar. Och så bröt jag ut texten om genväg till androiden ur avsnittet om BankID, och gjorde ett eget avsnitt/kapitel av det därefter.

En del mindre problem med textformateringen hade jag. Huruvida stycken i listor blir snyggt skilda av mellanrum eller ej verkar något slumpmässigt för mig. (Jag tyckte mig få bäst resultat med det om jag avslutade stycken i listor med mellanslag + <<BR>>.) Och så hade jag nog räknat med att det som jag hade markerat som kod (inom trippla klammerparanteser) skulle rutas in, ungefär som här i forumet, men så blev det inte. Annars funkade det mesta mycket smidigt. Och tillhörande illustrationer ligger nu (sedan jag väl kommit på hur) upplagda på wikin de med.

De nio foruminlägg som innehåller min handledning här i tråden antar jag därmed nu kan tas bort. Vill någon administratör/moderator göra det så är det helt OK för min del. (Så blir tråden lite mindre skrymmande.) Diskussionen kan fortsättningsvis handla om detaljer i förfarandet och/eller i handledningen, antar jag.

(Vad gäller den andra wikin så misslyckades jag komma på hur man ens skulle registrera sig där. Inte minsta vink lyckades jag hitta någonstans om det. Inte på inloggningssidan, trots att sidans titel är "Logga in / skapa konto - Ubuntu Sverige". Och inte någonstans under rubriken "Så här hjälper du till". Och då jag försökte skicka e-post till den enda adress som anges på kontaktsidan så accepterades inte mottagaradressen.)
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av queson »

Snyggt jobbat, eminent handledning. Tummen upp !! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jättebra! Länkade just till den nya adressen från E-legitimation. Det fanns en länk till den senare från portalsidan, men den tycks ha ramlat bort. :(

Håkan, kan du ordna tillbaka den där länken som du gjorde för ett tag sedan? Ämnet kommer att förbli högaktuellt några månader framöver.

Ang. de uteblivna rutorna när man använder {{{ }}}: Det funkar på help.ubuntu.com/community, och även om det är samma wiki-programvara (MoinMoin), skiljer sig tema/konfiguration något åt. Borde rycka någon Canonical-person i armen om det...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av johanre »

Vad gäller wikin på ubuntu-se.org så la vi ner den för flera år sedan och ambitionen var att överföra allt in i Drupal portalen. Det gick väl sådär, ork och alla gamla dispyter grusade tyvärr dom ambitionerna.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:Vad gäller wikin på ubuntu-se.org så la vi ner den för flera år sedan och ambitionen var att överföra allt in i Drupal portalen.
Det blev just en punkt på "att göra"-listan. :)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Ratatosk »

Tack skulle ju ha gått till Morpa också, naturligtvis. Och tack till Queson (igen).
Gunnar Hjalmarsson skrev:Ang. de uteblivna rutorna när man använder {{{ }}}: Det funkar på help.ubuntu.com/community, och även om det är samma wiki-programvara (MoinMoin), skiljer sig tema/konfiguration något åt. Borde rycka någon Canonical-person i armen om det...
Tack också för denna info. Skönt att det inte var något jag själv hade missat i alla fall.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Harlekin33 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
johanre skrev:Vad gäller wikin på ubuntu-se.org så la vi ner den för flera år sedan och ambitionen var att överföra allt in i Drupal portalen.
Det blev just en punkt på "att göra"-listan. :)
Om HakanS fortfarande är Drupaladmin så är det väl hans jobb?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av johanre »

Nja, bara för att han är Drupaladmin betyder inte att han personligen måste göra allt jobb. Jag vill minnas att alla gemensamt skulle bidra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Broder Tuck »

;D
. . . .
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 4 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det börjar bli väl mycket 'off topic' i den här tråden. Skulle någon moderator kunna rycka in och städa, dvs. både ta bort handledningen (eftersom den nu finns på annat ställe), och flytta inlägg som avviker från ämnet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av johanre »

Skall ikväll försöka titta på städning av tråden.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Guide för BankID-variant

Inlägg av HakanS »

Ursprungs-tråden modererad.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Guide för BankID-variant

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:Ursprungs-tråden modererad.
Tack Håkan!

Det tog en stund för mig att fatta, men denna tråden innehåller alltså de bortstädade inläggen, medan huvudtråden för att kommentera och diskutera Ratatosks handledning fortfarande är BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"