behörighet användare/grupper mellan server och desktop

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

behörighet användare/grupper mellan server och desktop

Inlägg av marant6 »

Hej!

Har precis skapat mig en server där jag kör Ubuntu server 14.04.
Jag vill nu ansluta till den från min desktop och undrar lite hur det med rättigheter för användare och grupper fungerar. Har försökt läsa mig till om detta, men blir inte klok på detta, då jag inte hållt på så mycket med linux.

Iaf.
Om jag ger en mapp fullständigt rättighet 777, så är det ju inget problem.
Men om jag vill begränsa åtkomligheten så att tillgångarna till diskarna på servern ska ha åtkomlighet beroende på vilken användaren som jobbar på desktopen.
Hur gör jag då?

Jag har på både servern och desktop skapat samma användarnamn och med samma UID. Jag har även gjort grupper med samma GID och lagt in användare i gruppen.
Är det rätt att så ska det vara? Eller vad är viktigt att tänka på?
Sen har jag lite fråga gällande behörigheterna så att jag förstår hur det fungerar.
I chmod så är ju första siffran användare för den som äger mappen, andra siffran är gruppen och sista övriga.
om jag anger tex 770 så har ju ägare och grupp full rättighet. Betyder det alla som ingår i den gruppen har full behörighet, utöver ägaren förstås?

Kan man ha undergrupper? dvs. lägga en grupp i en annan grupp?
Eller kan en mapp ha flera grupper som behörig?

Behöver man från desktopen logga in på servern på något sätt för att den ska koppla ihop användare/grupper. Eller ska det räcka att man har samma upplägg (användare/grupp) med det på både server och desktop.

Om man vill göra samma sak från windows. Är det möjligt eller blir det mer krångligt då?

Är jag på rätt väg, eller är det något mer som måste till?

tack på förhand för alla svar och bra länkar som kan tänkas komma.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: behörighet användare/grupper mellan server och desktop

Inlägg av Nemo »

Hej!
marant6 skrev:Om jag ger en mapp fullständigt rättighet 777, så är det ju inget problem. Men om jag vill begränsa åtkomligheten så att tillgångarna till diskarna på servern ska ha åtkomlighet beroende på vilken användaren som jobbar på desktopen. Hur gör jag då?
Du styr behörigheten på gruppnivå. Har du t.ex. en mapp på servern, där vissa ska ha skrivrättigheter, men andra endast läsrättigheter blir kommandot för aktuell mapp

Kod: Markera allt

sudo chmod 640 mappnamn
Ägaren av mappen kommer att få läs och skrivrättigheter. Medlemmar av gruppen får endast läs och övriga som inte är medlem i gruppen får ingen rättighet alls.

Ägandet av en mapp eller fil anges med chown

Kod: Markera allt

sudo chown individ:grupp mappnamn
marant6 skrev:Jag har på både servern och desktop skapat samma användarnamn och med samma UID. Jag har även gjort grupper med samma GID och lagt in användare i gruppen. Är det rätt att så ska det vara? Eller vad är viktigt att tänka på?
Låter som att du tänkt helt rätt i det fallet
marant6 skrev:Sen har jag lite fråga gällande behörigheterna så att jag förstår hur det fungerar. I chmod så är ju första siffran användare för den som äger mappen, andra siffran är gruppen och sista övriga.
om jag anger tex 770 så har ju ägare och grupp full rättighet. Betyder det alla som ingår i den gruppen har full behörighet, utöver ägaren förstås?
Helt korrekt. Samtliga medlemmar i gruppen för den aktuella mappen eller filen kommer i ditt exempel ha fulla rättigheter precis som ägaren har.
marant6 skrev: Kan man ha undergrupper? dvs. lägga en grupp i en annan grupp?
Eller kan en mapp ha flera grupper som behörig?
Inte vad jag känner till, men är inte 100% säker. Prova att googla och se om du hittar något svar på detta
marant6 skrev: Behöver man från desktopen logga in på servern på något sätt för att den ska koppla ihop användare/grupper. Eller ska det räcka att man har samma upplägg (användare/grupp) med det på både server och desktop.
Oftast brukar man konfigurera detta i fstab, där man anger sökvägar för monteringspunkt samt var mappen som ska monteras ligger på servern. Man brukar här även ha med vilken grupp som ska ha åtkomst till mappen.
marant6 skrev: Om man vill göra samma sak från windows. Är det möjligt eller blir det mer krångligt då?
Borde inte vara några problem, men jag kör för lite Windows numera för att kunna ge något bra svar på detta.
marant6 skrev: Är jag på rätt väg, eller är det något mer som måste till?
tack på förhand för alla svar och bra länkar som kan tänkas komma.
Du är på rätt väg och bästa sättet att lära sig är att prova.

Du kan läsa mer om rättigheter och ägandeskap på följande länkar
http://www.thegeekstuff.com/2012/06/chown-examples/
http://www.thegeekstuff.com/2010/06/chm ... -examples/

Mvh Nemo
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: behörighet användare/grupper mellan server och desktop

Inlägg av marant6 »

Tack för svaret.
Känns bra att veta att man är på rätt väg.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"