HP skrivare som inte håller färgen.

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Jag har testat med Evince som med ett nödrop visar lite text i Dokumentvisaren mycket svagt.

I Libre office writer så får jag linjer och ikon, men inga texter enligt originalet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:Kan det ha blivit något fel på skrivarens s.k. skrivarhuvud?
Med tanke på de besvär som du har haft, bör man inte utesluta att det även kan vara ett fel där.
Har du möjlighet till att testa datorn mot en annan skrivare?
Blir det då rätt, så ligger felet i din nuvarande skrivare.
Blir det fortfarande fel, så grundas misstanken om fel i datorn.

Lycka till! /tukken
Så skönt det skulle kunna kännas för alla som försöker att hjälpa dig, om du kunde testa skrivaren du har från någon annan dator.

Vi försöker att hjälpa dig. Men vad gagnar det att leta i operativet, om ett fel ligger i skrivaren?

Du skulle kunna hjälpa åtskilliga tillmötesgående om du försöker att följa de råd du får. Som detta t.ex., om att testa från en annan dator.

En sådan bekräftelse det skulle kunna bli.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej broder!

Absolut allt vore så skönt om datorer vore felfria!
Skrivaren fungerar perfekt att skriva ut en testsida på. Allt är i sin ordning!

Men vad är felet?
Jag tror att kombinationen Cups och t.ex LibreOffice Writer verkar ligga analogt?
Cups och dokumentvisaren med Evince, tycks det inte heller stå rätt till med.
Fråga, har Cups något favoritprogram, som garanterat allt går att skriva ut på?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Ett icke-svar . . . .
Tråkigt min vän, det är fortfarande ett jämförande test jag efterfrågar.

Inte
det svar du avger.

Vi/du är kvar på ruta ett. . . .

Jag eftersöker ett svar från ett test från en windowsdator t.ex..

Fortsatt lycka till.
Hoppas att du lägger lite mer energi på att gå dina hjälpande händer tillmötes.
/tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Jag har testat med Evince som med ett nödrop visar lite text i Dokumentvisaren mycket svagt.

I Libre office writer så får jag linjer och ikon, men inga texter enligt originalet.
Eftersom texten i pdf-dokumentet visas väldigt ljus så är det inte så konstigt att det även blir ljust vid utskriften.
Samma sak i LibreOffice. Utskriften blir som det ser ut på skärmen.
Hur vet du att det inte ska vara väldigt ljus text?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Det jag har på skärmen är förstklassigt!

Pdf blir så illa att man får anstränga sig för att kunna läsa vad som står och inte ens i svart färg
utan i svag rödtonad nyans!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Tuck

Så du tycker att jag ska ta skrivaren under armen och åka Bussen ett par kilometer och sedan gå upp till kompisen och installera skrivaren i hans dator?
För att testa skrivaren som i sig är bra, så förstår jag inte vitsen med detta?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Det jag har på skärmen är förstklassigt!
Vad är det du har på skärmen? Vilket program är det som visar det?
Om du ska kunna få någon hjälp måste du bli mer konkret med vad du menar, samt svara på de frågor du får.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Håkan
Johanre fattar det, jag väntar bara in ett svar som han frågade om i morse och han har alla svar som du ställer. Så vi avvaktar tills han har gått igenom mina nya svar han har fått.

johanre
Jag har upptäckt om jag skannar texten på ett ark och sedan skriver ut det ifrån datorn så blir det nästan en 100 procentig bra avbild.
Tyvärr hjälper det inte genom att direkt skriva ner något från datorn.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag har läst igenom samtliga inlägg i denna tråd och jag har fortfarande ingen klar bild över vilka utskrifter som blir dåliga.

Jag har uppfattat det som följande:

1) Allt fungerade korrekt med din skrivare, då du körde Ubuntu 13.04 32-bit. Nu kör du Ubuntu 14.10 32-bit och utskrifterna blir dåliga

2) När du gör testutskrift med skrivarens egen testfunktion blir utskrifterna och färgerna helt korrekta.

Slutsats: Skrivaren är helt ok, problemet finns i Ubuntu och har uppstått i någon version efter 13.04 32-bit. Vad problemet består i vet jag inte, men om inget program nu ger korrekta utskrifter skulle jag själv gissa att du har en felaktig drivrutin eller att drivrutinen behöver uppdateras.

Har du provat att skapa en PDF från LO Writer genom att klicka på Ikonen i verktygsfältet för att exportera till PDF?

Om ja, hur ser den skapade PDF:en ut i jämförelse med originaldokumentet i LO Writer? Är färger och texter korrekta i den skapade PDF:en?

Om allt ser bra ut i den PDF som skapats från LO Writer, går det att skriva ut den på din skrivare eller blir utskriften felaktig?

Att jag frågar detta beror på att jag har inte uppfattat det som att du provat att exportera till PDF från LO Writer.

Finns det något program i din Ubuntu installation där det går att skriva ut någonting korrekt?

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo!

Det du läst har du tolkat rätt!
"Har du provat att skapa en PDF från LO Writer genom att klicka på Ikonen i verktygsfältet för att exportera till PDF?"
Detta har jag också testat, det kommer ut ett blankt papper.

Odt filer blir en, svag och blek text. via LibreOffice i dito Writer ett blankt papper!
Så i sak det jag har skannat och finns i datorn, det blir i det närmaste likt originalet!

Alternativa inställning av skrivaren HP-2050-J510-series den har jag just nu.
Men det finns varianten som markerar att skrivaren går via en USB port, vilket jag tycker att vara det naturliga, men den fungerar inte heller bra.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej!
Tjadden skrev:Det du läst har du tolkat rätt!
"Har du provat att skapa en PDF från LO Writer genom att klicka på Ikonen i verktygsfältet för att exportera till PDF?"
Detta har jag också testat, det kommer ut ett blankt papper.
Jag tycker att du genar för mycket och hoppar över de frågor som ställs. Du har alltså provat att skapa en PDF genom att klicka på ikonen i verktygsfältet. Vad genererade det för PDF? Såg den korrekt ut i jämförelse med originaldokumentet eller blev själva PDF:en ett blankt papper?

Eller är det utskriften av den genererade PDF:en på din skrivare som blev ett blankt papper?

Du måste bli tydligare och ge klarare svar på de frågor som ställs. Jag säger inte det för att vara besvärlig, utan för att det underlättar för de som försöker hjälpa dig med detta.
Tjadden skrev: Odt filer blir en, svag och blek text. via LibreOffice i dito Writer ett blankt papper!
Så i sak det jag har skannat och finns i datorn, det blir i det närmaste likt originalet!
Jag tolkar det som att det dokument du har i LO Writer ser helt korrekt ut på skärmen, men blir dåligt vid utskrift från LO Writer

PDF filer som skapas av dokument i LO Writer blir av någon sorts kvalitét som du inte berättat om ännu.

Inskannat material i form av bilder blir mest lik originalet. Finns det något övrigt som blir bra vid utskrift eller blir allt förutom inskannade bilder kassa vid utskrift?
Tjadden skrev: Alternativa inställning av skrivaren HP-2050-J510-series den har jag just nu.
Men det finns varianten som markerar att skrivaren går via en USB port, vilket jag tycker att vara det naturliga, men den fungerar inte heller bra.
Utifrån vad jag läst om din skrivare på nätet verkar den ha USB anslutning. Är din skrivare ansluten till USB samt påslagen? Vad får du för resultat om du kör följande kommando i Terminalen (Förutsatt att skrivaren är kopplad till USB samt påslagen)

Kod: Markera allt

lsusb
Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo!

Genvägar och inte svarar direkt på frågor. Jag är skolad Servicetekniker med uppdrag att felsöka och reparera. Tyvärr ber jag om ursäkt att jag kan tänka själv också, utan att försöka trampa någon på tårna, så får jag lite dumma frågor och allra helst när jag redan har besvarat frågan tidigare i tråden.
Om man har en skrivare som bara ger ett bra resultat om man först skannar in ett fullskrivet ark som då finns i datorn. Detta är konstaterat och alla har väl sett en godkänd ut skrift och en dålig som knappt är läsbar eller inte alls? Svag text som ska var i svart i fetstil ska väl vara svart och inte ljusgrå? Den övriga testen syns knappt eller inte alls. Det här gäller generellt oavsett vilket format jag kör. PDF är helt omöjligt att få en test med bara De förtryckta ikonerna och linjeringarna t.ex inramningen oavsett färg, den blir inte helt korrekt lite blekare än i originalet.
Jag har testat att skriva ut i Dokumentskrivaren som har PDF Evince jag får den normala svarta texten att bli svagt ljusröd och med ansträngning kan man läsa vad som står.
Att skriva ut ett PDF i något annat program än i Dokumentskrivaren, kommer absolut inte en antydan till skriven text!
Vad jag skulle vilja veta är vilken exakta programmering jag ska välja, så att skrivaren fungerar!
Jag har testat till förbannelse alla möjliga kombinationer och bara en tycks vara den rätta?
Det är den som går att använda för att skriva ut inskannade ark? HP/Deskjet/2050/J510/series.
https://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/sof ... ct=4027469

Här vad Terminalen visade!
Bus 002 Device 002: ID 058f:6362 Alcor Micro Corp. Flash Card Reader/Writer
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 03f0:8711 Hewlett-Packard Deskjet 2050 J510
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 002: ID 413c:2107 Dell Computer Corp.
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 046d:c05a Logitech, Inc. M90/M100 Optical Mouse
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Genvägar och inte svarar direkt på frågor. Jag är skolad Servicetekniker med uppdrag att felsöka och reparera. Tyvärr ber jag om ursäkt att jag kan tänka själv också, utan att försöka trampa någon på tårna, så får jag lite dumma frågor och allra helst när jag redan har besvarat frågan tidigare i tråden.
Problemet är att du har inte alls svarat på frågan hur PDF:en blev då du genererade den från LO Writer. Om det sedan är en dum fråga får stå för dig själv. Jag försöker bara hjälpa till, men blir du störd av mina som jag själv tycker fullt berättigade frågor kan du alltid fixa problemet själv. Jag har inte ifrågasatt att du kan tänka själv, däremot har jag ställt uppföljande frågor på sådant jag inte fått svar på.
Tjadden skrev:Att skriva ut ett PDF i något annat program än i Dokumentskrivaren, kommer absolut inte en antydan till skriven text!
Vad jag skulle vilja veta är vilken exakta programmering jag ska välja, så att skrivaren fungerar!
Jag gissar att drivrutinen inte fungerar korrekt i Ubuntu 14.10 baserat på att allt verkade fungera korrekt i Ubuntu 13.04.

Utskriften från lsusb visar att din skrivare syns i listan över USB enheter som datorn hittat igen, så då är den biten ok iaf.

Hittade denna sida över öppna drivrutiner för HP. Kan kanske vara till hjälp i din felsökning om du inte redan kollat på den.

http://www.hplipopensource.com/hplip-web/index.html?

Jag tackar nu för mig. Ska inte besvära dig med några fler frågor kring detta i denna tråd, utan önskar dig lycka till med ditt felsökande.

Mvh Nemo
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Håkan
Johanre fattar det, jag väntar bara in ett svar som han frågade om i morse och han har alla svar som du ställer.
Tjadden skrev:Jag är skolad Servicetekniker med uppdrag att felsöka och reparera. Tyvärr ber jag om ursäkt att jag kan tänka själv också, utan att försöka trampa någon på tårna, så får jag lite dumma frågor
Jag ska inte störa dig med fler frågor, utan ska låta dig hitta lösningen själv.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hakans

Se där, lättstött tydligen?
Tänk till lite är ni vänliga. Om ni nu är så skickliga på dator varför utgår ni inte ifrån att de som söker hjälp inte kan dator på er nivå.

Ni ställer frågor som man inte helt är klar över vad ni frågar om och dels förklarar ni inte alla gånger var hittar man det ni frågar om och sällan förklarar ni vad ni vill ha reda på för att kontrollera vad som kunde vara fel.

Tyvärr Håkan, har du någonsin ställt en fråga som inte redan andra har ställt?
Nemo däremot är helt okej han kom med något konstruktivt som jag blev glad över!
Givetvis är jag nu besviken Nemo att du tog illa vid dig, helt i onödan.

Om ni åker till bilverkstaden för att er bil trasig och bilmecken frågar om en del i motorn om ni har testat den delen som ni aldrig har hört talas om utan förklaring vad delen ha för funktion! vad svarar ni då?
Alltså ställs inte frågar på ett korrekt sätt, vad ska man då svara?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Tack för hjälpen, tyvärr så gick det inte att göra en uppdatering till den senaste versionen av Hplip. Däremot har jag absolut rätt inställning för skrivaren är nu konstaterat.

Jag har passat på att testa skrivaren i Win. 7 Adobe Readar är det givna paketet för att skriva ut PDF filer enligt HP support, det är ett vanligt fel tyvärr att Adobe inte fungerar och de hänvisar att ta kontakt med Adobe så fixar de felet med hjälp av en tilläggsfil. förmodar jag.

Så i sak behövs ett program för Ubuntu som har den uppgiften att öppna HP PDF. Jag har inte hittat något, även om det finns en hel del Hp paket att välja på i Synaptic men jag klarar inte av att hitta det rätta.
GIMP skriver ut PDF läsbart, nu gäller det att få in även den färg som finns i originaldokumentet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

I programcentralen har du bl.a. två program som kan vara värda att söka på och läsa om.
Första: dokumentvisare
andra: qpdfview

För att visa pdf-filer kan nog dessa vara bra alternativ och de är heller inte bundna av något särskilt datortillverkarnamn. Jag vill minnas att JohanR-e redan har nämnt ett av dem redan tidigare i tråden. De är helt enkelt en linuxvariant på Adobe Acrobat Reader.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej broder.

Dokumentvisaren med Evince skrev ut PDF text men mycket svagt och knappt läsbart.
qpdfview att försöka skriva ut med den gick inte alls, blankt papper
. Förmodligen samma problem som i Win. att Hp säger att kontakta Adobe Reader så kan de lägga till någon fil förmodar jag.
En fråga, kan det vara så att något program i datorn som stör PDF filer?
Nu har jag inte aning om hur PDF filer fungerar mer än att det inte går att ändra på någonting i utskriven text.
Finns det inte något program som upphäver PDF så att det blir t.ex Odt och andra alternativ?
En fråga som står kvar, hur ska man få en skarpare text generellt sett i det som jag har lyckats skriva ut.
PDF utskrift, får jag endast det förtryckta på arket, som föga är något PDF format, lite för blekt men ändå.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev:. . . . En fråga, kan det vara så att något program i datorn som stör PDF filer? . . . .
Nej, det har jag svårt att tänka mig. Jag är dock inte så väl insatt i det, så . . kanske... 8)
Tjadden skrev:Finns det inte något program som upphäver PDF så att det blir t.ex Odt och andra alternativ?
Vet ej. Men i ett pdfdokument bör du kunna markera önskad text, kopiera den samt klistra in i ett öppnat Odtdokument.
Tjadden skrev:En fråga som står kvar, hur ska man få en skarpare text generellt sett i det som jag har lyckats skriva ut.
Har du extraprogram installerade? Java. Flash. Restricted extras.

Det kan vara värt att testa. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"