BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Ubuntu 14.10 har VirtualBox 4.3.18 i förrådet. https://launchpad.net/virtualbox
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:skalman65, serafim:

Försökte igen, och nu gick det bra på min Ubuntu 14.10. Falskt alarm den här gången, alltså. ;) Å andra sidan vet vi ju att det är en tidsfråga...

(Utelämnandet av Linux som OS under "tekniska krav" är ändå anmärkningsvärt.)
Nu är det inte längre en tidsfråga. Jag kan inte längre logga in någonstans utan får beskedet att mitt BankID behöver uppdateras. Vid försök att uppdatera visar det sig att jag inte kan uppdatera någon av datorerna, inte ens den som kör 32-bitars Ubuntu p.g.a. urgammal hårdvara. Vid kontakt med banken fick jag också konfirmation, jag måste "uppgradera" till antingen Windows eller Mac OSX och rekommendationen var "uppgradering" till Windows. Jag har ansökt om konto på ICA-Banken och den som hjälpte mig med allt, flytta inkomsten till ICA-kontot mm, påpekade att jag varken var först eller "särskilt ensam" bland Linux-användare att byta p.g.a. BankID. Han tyckte dessutom att min idé att gå till Skandiabanken och säga till dem explicit att flytta pengarna, och vart, kan vara en bra markering. Så, när pengarna börjar rulla in och jag är beredd att flytta mina tillgodohavanden så blir det personligt besök på Skandiabankens (enda) kontor i Stockholm....
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Jag har ansökt om konto på ICA-Banken och den som hjälpte mig med allt, flytta inkomsten till ICA-kontot mm, påpekade att jag varken var först eller "särskilt ensam" bland Linux-användare att byta p.g.a. BankID.
Intressant att de är medvetna om sin konkurrensfördel gentemot Linux-användarna.

När du har fått kort + dosa, är det bra om du direkt försöker hämta Telia-elegitimation. Jag är nyfiken på om de fortfarande tillämpar en 'karenstid' som jag skrev om i det första inlägget i den här tråden.

P.S. Jag kan fortfarande logga in med BankID. Ombytta roller? ;)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev: När du har fått kort + dosa, är det bra om du direkt försöker hämta Telia-elegitimation. Jag är nyfiken på om de fortfarande tillämpar en 'karenstid' som jag skrev om i det första inlägget i den här tråden.
Jag är redan kund i ICA men inte hos ICA-Banken (som irriterande nog särskriver sitt namn ... "ICA Banken") så det blir kanske ett intressant test redan ur den synpunkten.
Gunnar Hjalmarsson skrev:P.S. Jag kan fortfarande logga in med BankID. Ombytta roller? ;)
Kanske, jag vet inte. Har höga säkerhetskrav så jag raderade, efter kontakt med Skandiabanken, alla irrelevanta certifikat så jag har inga elektroniska kontaktmöjligheter kvar. Men jag testade på flera olika ställen, inklusive olika myndigheter innan jag raderade dem. Räkningar betalas just nu via gammal, för alla andra ändamål skrotad dator, med gammal 32-bitars Ubuntu med gammaldags certifikat på. Fungerar fortfarande men jag har just nu ingen möjlighet till elektronisk kontakt med myndigheter.

Så fort grejorna kommit från ICA-Banken kommer jag testa att installera stöd för telias e-leg via ditt ppa.
世良比無
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

serafim skrev:...ICA-Banken (som irriterande nog särskriver sitt namn ... "ICA Banken")...
Jag försöker respektera även urbota korkade och halvt analfabetiska sätt som folk skriver sina egna namn på (som t.ex. Finansiell ID-Teknik med stort T), men det där mellanslaget passerar gränsen för mig. Det kommer jag aldrig att använda när jag själv skriver om ICA-banken – eller Icabanken.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Gick till den här sidan.
Mina vårdkontakter skrev:För att använda tjänsten Mina vårdkontakter bör din dator/mobiltelefon/surfplatta uppfylla nedanstående tekniska krav.

För datorer:

Operativsystem
Följande operativsystem rekommenderas:
  • Windows Vista eller nyare
  • OSX 10.5 (Leopard) eller nyare
Slutsats: Linuxanvändare bör hålla sig friska
Ja, på annat sätt går det väl knappast att tolka vad de säger. Budskapet är kristallklart tycker jag.

Rättigheter som svensk medborgare? Jodå, visst kan du väl ha det – kanske. Men bara om du använder rätt operativsystem naturligtvis.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Då jag nu – efter att den första yrvakna paniken och förvirringen lagt sig (och med reservlösningen virtuell "android" installerad i Linux) – gjort en andra och mer noggrann genomläsning av denna långa tråd, så får jag möjligen modifiera mina egna första intryck en aning.

För det första antyder ett meddelande via signaturen Hansabe att det kanske inte är monopolföretaget självt, Finansiell ID-Teknik, som har fattat beslutet, utan dess sju ägare (Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank). Egentligen ganska naturligt om så är fallet kanske, och väl ingen större principiell skillnad, utom att det ändrar vem som är optimal adressat för synpunkter på det.

För det andra måste jag nog hålla med dem som kommit fram till att den officiella förklaringen – att detta skulle ha handlat om pengar (Linux hade föregivet "en för liten användarbas") – är inte rimlig eller trovärdig. Det egentliga motivet är med all säkerhet någonting annat. Inte för att jag vet om jag köper Pink Panthers teori heller. Men det spelar väl mindre roll, ifall vi är överens om att Finansiell ID-Teknik (eller deras sju ägare) å ena sidan knappast talar sanning om sina motiv, men väl å andra sidan knappast har någon laglig skyldighet att göra det heller. Då blir resten fria spekulationer utan större relevans.

För det tredje, och inte minst, fick jag alltså för mig att en anmälan till EU-domstolen hade gjorts. Men så är nog inte fallet. I värsta fall är det inte ens görbart. Jag ser att Osprey har jobbat med någonting han kallar "Europaspåret", men detta är naturligtvis ohyggligt komplicerat. Här kunde man kanske önska att internationella Linux- och open-source-organisationer hade tips och hjälp att bidra med. (Hört något från FSF Europe eller the Linux Foundation?)

Sedan förmodar jag naturligtvis att EU-domstolen knappast vill ta i ett fall förrän det har körts i botten med medlemslandets egna myndigheter. Men det har väl gjorts nu? Eller finns mer att göra inom Sverige? Någon myndighet att försöka dra inför förvaltningsdomstolen? (Finansiell ID-Teknik kan man ju inte göra det med, tyvärr, eftersom deras myndighetsutövning över svenska medborgare är i egenskap av kommersiellt monopolföretag.)
________________________________________

Än en gång varmt tack till er som jobbat med detta! I första hand till Osprey, naturligtvis, som dragit det tyngsta lasset. Men jag ser ju att Serafim, Lao Tzu, Gunnar naturligtvis, och många många andra också har bidragit. Tack till er allihop! :kram:
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:För det första antyder ett meddelande via signaturen Hansabe att det kanske inte är monopolföretaget självt, Finansiell ID-Teknik, som har fattat beslutet, utan dess sju ägare (Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank). Egentligen ganska naturligt om så är fallet kanske, och väl ingen större principiell skillnad, utom att det ändrar vem som är optimal adressat för synpunkter på det.
Oavsett hur beslutet fattades formellt, tror jag inte att de formella beslutsfattarna är den optimala adressaten, om vi skulle vilja söka påverka Finansiell ID-Teknik direkt. Någon/några på lägre nivå tog fram förslaget, och att kontaka en person på den nivån är en såvitt jag förstår hittills oprövad möjlighet.

Ett försök pågår att jobba på det sättet med Telia. Vi har fått kontakt med en person som har ett operativt ansvar för tjänsten Telia e-legitimation, och han har uttryckt intresse av att diskutera något slags samarbete med oss. Än har vi dock inte börjat prata, så det återstår att se vart det spåret leder till.

Det vore rimligt att staten på något sätt tog ett fastare grepp om den här frågan. Våra försök att närma oss politikerna, t ex via departementstjänstemän, har hittills lett till att vi blivit hänvisade till E-legitimationsnämnden, som såvitt vi vet inte åstadkommit några konkreta resultat hittills. Direktiven till den nämnden är förmodligen svåra att leva upp till.

Däremot erbjuder de en arena för dialog. Någon av oss skulle kunna anmäla sig till och delta i E-legitimationsdagen 2015 den 4 februari. Det vore ett tillfälle att knyta kontakter med intressanta personer och lobba för att Linux inte blir bortglömt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Jag har ansökt om konto på ICA-Banken och den som hjälpte mig med allt, flytta inkomsten till ICA-kontot mm, påpekade att jag varken var först eller "särskilt ensam" bland Linux-användare att byta p.g.a. BankID.
Intressant att de är medvetna om sin konkurrensfördel gentemot Linux-användarna.
Säg den glädje som varar för evigt.
ICA Banken sviker Linux-användarna

:(
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Är det bara ICA banken som plockar bort det eller lägger Telia ner sin del ?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:Är det bara ICA banken som plockar bort det eller lägger Telia ner sin del ?
Telia har nyss uppdaterat informationen om e-legitimation på sin webbplats, och där omnämns fortfarande hämtning av e-legitimation på fil via ICA Banken.

Om man redan har Telia e-legitimation på fil, fungerar den fortfarande, och kommer förmodligen att fortsätta fungera tills den går ut.

Det verkar också som att Telia avser behålla tjänsten som sådan, men att enda möjligheten framdeles att få en ny e-legitimation är att skaffa Skatteverkets id-kort.

Jag känner mig dock inte säker på någonting just nu. :(
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
skalman65 skrev:Är det bara ICA banken som plockar bort det eller lägger Telia ner sin del ?
Telia har nyss uppdaterat informationen om e-legitimation på sin webbplats, och där omnämns fortfarande hämtning av e-legitimation på fil via ICA Banken.

Om man redan har Telia e-legitimation på fil, fungerar den fortfarande, och kommer förmodligen att fortsätta fungera tills den går ut.

Det verkar också som att Telia avser behålla tjänsten som sådan, men att enda möjligheten framdeles att få en ny e-legitimation är att skaffa Skatteverkets id-kort.

Jag känner mig dock inte säker på någonting just nu. :(
Via telefonkontakt med ICA-banken har jag fått reda på att man tillfälligt tagit bort möjligheten att hämta telias e-leg p.g.a slarvet med utlämningsförfarandet, vilket låter lite konstigt eftersom det inte är ICA-banken som slarvat. Man vill ha nya rutiner för utlämnandet och kommer, enligt vad man just nu meddelar, att fortsätta stödet.

Så, ...., just nu blir det inget test av huruvida telias e-leg kommer fungera direkt när man redan är bankkund hos ICA. Den delen är klar nu.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Måste nog ställa mig undrande till informationen från ICA-banken eftersom det inte finns något manuellt utlämningsförfarande när man intallerar telia e-leg på datorn. Ytterligare attack på BankIDs konkurrenter ??? Dags att skriva till nya regeringen ???
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

serafim skrev:Måste nog ställa mig undrande till informationen från ICA-banken eftersom det inte finns något manuellt utlämningsförfarande när man intallerar telia e-leg på datorn. Ytterligare attack på BankIDs konkurrenter ??? Dags att skriva till nya regeringen ???
Har skrivit till ICA, med rubriken Varför drar ni in telias e-legitimation?:
De problem som förekommit med telias e-leg har ju haft med utlämningsförfarandet att göra. Det har ju då varit fråga om telias e-legitimation på kort, där man alltför lättvindligt lämnat ut paketet med säkerhetsdosan och det rekommenderade brevet med koder utan tillräcklig kontroll av identiteten hos personen som hämtat ut paketet/brevet. Det har ju ingen koppling alls till ert förfarande med utlämning av telias e-leg för dator, som ju skett bara till personer som varit inloggade med er säkerhetsdosa. Jag förstår inte. Jag har bytt till ICA-banken just för att ni stödjer telias e-leg och för att det fungerar på mitt operativsystem (Linux). Utan detta kommer jag inte kunna ha någon elektronisk kontakt med myndigheter, nu när BankID inte längre fungerar på Linux.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Via telefonkontakt med ICA-banken har jag fått reda på att man tillfälligt tagit bort möjligheten att hämta telias e-leg p.g.a slarvet med utlämningsförfarandet, vilket låter lite konstigt eftersom det inte är ICA-banken som slarvat. Man vill ha nya rutiner för utlämnandet och kommer, enligt vad man just nu meddelar, att fortsätta stödet.
Det låter inte lite konstigt, det är ologiskt och låter som ett svepskäl. ICA Banken är ju med i BankID-svängen nu, genom att de erbjuder Mobilt BankID, och jag misstänker påtryckningar från det hållet.

Vore förstås bra om det är tillfälligt. Det var dock inte beskedet jag fick.

Bra skrivelse till ICA! Vart mer exakt skickade du den?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Via telefonkontakt med ICA-banken har jag fått reda på att man tillfälligt tagit bort möjligheten att hämta telias e-leg p.g.a slarvet med utlämningsförfarandet, vilket låter lite konstigt eftersom det inte är ICA-banken som slarvat. Man vill ha nya rutiner för utlämnandet och kommer, enligt vad man just nu meddelar, att fortsätta stödet.
Det låter inte lite konstigt, det är ologiskt och låter som ett svepskäl. ICA Banken är ju med i BankID-svängen nu, genom att de erbjuder Mobilt BankID, och jag misstänker påtryckningar från det hållet.

Vore förstås bra om det är tillfälligt. Det var dock inte beskedet jag fick.

Bra skrivelse till ICA! Vart mer exakt skickade du den?
Säkert till fel ställe. Ska ta reda på bättre vart jag ska skicka den för bästa effekt. Har dock kommenterat deras svar på ditt inlägg. Inte övertygad om att det är rätt forum heller men vet inte vart breven ska sändas.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Bra skrivelse till ICA! Vart mer exakt skickade du den?
Säkert till fel ställe. Ska ta reda på bättre vart jag ska skicka den för bästa effekt. Har dock kommenterat deras svar på ditt inlägg. Inte övertygad om att det är rätt forum heller men vet inte vart breven ska sändas.
Så länge man inte har kontaktuppgifter till de verkliga beslutsfattarna, tror jag att ett offentligt forum som kundo.se är bra.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar: Det gick förresten utmärkt att installera netid via din ppa. Eftersom jag inte har,eller just nu åtminstone - inte kan, hämta en telia e-leg så får jag ett fel när jag försöker använda netid, men det är tydligen korrekt installerat. På telia hittade jag adressen https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/RenewEleg, där jag får beskedet:
Förnyelse av e-legitimation

Vi har upptäckt att det inte finns någon e-legitimation att förnya. Antingen har du en Telia e-legitimation på kort, det finns ingen e-legitimation på fil i din dator eller så uppfylls inte datumkriteriet för förnyelse. Du kan förnya e-legitimationen tidigast 90 dagar innan den går ut.
så, dels fungerar installationen och dels kan man tydligen förnya befintligt "e-leg på fil"
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Gunnar: Det gick förresten utmärkt att installera netid via din ppa.
Trevligt att höra. Återstår då att se vad programmet kan användas till framöver. :-\
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Återstår då att se vad programmet kan användas till framöver. :-\
Ja, känns ju lite trist och just nu, efter att ha suttit i telefon en dryg timme och sett till att ICA-banken tar över allt utom de e-fakturor som jag ju måste annullera för att återansöka via ICA-banken, så känns det rent utsagt för dj-igt.
Om jag får beskedet att man slutgiltigt upphört med stödet för telias e-leg, tror jag att jag kommer backa tillbaka till Skandiabanken, trots allt, eftersom alla i min familj fortsätter med Skandiabanken.
Damen som hjälpte mig vid min telefonkontakt trodde att det var tillfälligt men texten ändrades ju successivt under dagen och nät jag sist tittade in så hade texten ändrats från att det just nu inte gick att hämta telias e-leg tiil
Det går inte att ansöka om Telias E-legitimation
Vi rekommenderar att du istället ansöker om Mobilt BankID.
Så jag känner mig grundlurad och som jag skrivit på kundo liknar det bondfångeri... "Lura över så många som möjligt så kommer några stanna kvar av ren lättja"
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Internet"