Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Underbart! Tack för pdf-länken. Stor skam att den inte finns på Telias/Skatteverkets sida.
Jo, det vore ju lämpligt...

Egentligen vill jag att de också länkar till vår information, men det har visat sig ta lång tid att få dem att sätta sig ner och prata med oss.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

BlueStep skrev:Inloggning via Telia e-legitimation försvinner hos oss som alternativ fr.o.m den 30 december 2014. Använd istället BankID eller Mobilt BankID som du enkelt skaffar genom din huvudbank. Till er kunder som inte vill använda BankID finns givetvis fortsätt sparande genom användande av insättningsblankett.
http://www.bluestep.se/Logga-in.aspx
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
BlueStep skrev:Inloggning via Telia e-legitimation försvinner hos oss som alternativ fr.o.m den 30 december 2014. Använd istället BankID eller Mobilt BankID som du enkelt skaffar genom din huvudbank. Till er kunder som inte vill använda BankID finns givetvis fortsätt sparande genom användande av insättningsblankett.
http://www.bluestep.se/Logga-in.aspx
En bank till, alltså.

Den troligaste förklaringen till hela det här skeendet är att kretsen runt Finansiell ID-Teknik utövar påtryckningar på något sätt i syfte att uppnå en absolut monopolställning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag testade några Google-sökningar. För de här två:
toppar vår wiki-sida E-legitimation resultatlistan. För dessa:
kommer (för mig) vår sida på andra respektive tredje plats, endast undanträngda av ett par BankID-länkar.

Bra resultat, tycker jag. Borde väl betyda att den aktuella informationen om vad som nu gäller för Ubuntu- och andra Linux-användare är lätt att hitta. (Det finns också en länk på vår portalsida.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Net iD, dvs. programmet som behövs för att kunna använda Telia e-legitimation, har tidigare funnits tillgängligt som paketet netid i mitt personliga PPA. netid har nu flyttats till ett PPA för Ubuntu Sverige:

https://launchpad.net/~ubuntu-se/+archive/ubuntu/netid

Ni som är berörda bör alltså ta bort det gamla förrådet från paketsystemet och lägga till det nya.

Sidan E-legitimation har uppdaterats.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Utmärkt Gunnar. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Försöker att uppdatera Net iD i 15.04. (Har kvar Net iD från 14.10).
Net iD Ej pålitiliga paket.png
Net iD Ej pålitiliga paket.png (16.05 KiB) Visad 5525 gånger
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@JoWa: Du behöver en ny nyckel. Den hade du fått automatiskt om du som "APT-rad" angett ppa:ubuntu-se/netid när du aktiverade det nya PPAet. Nu får du fixa det manuellt i stället.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Nyckeln är på plats…
Ubuntu Sweden-nyckel.png
Ubuntu Sweden-nyckel.png (47.8 KiB) Visad 5518 gånger
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Då fattar jag inte. Testade nog inte i Vivid själv. Återkommer om en stund när jag gjort det.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag fick samma problem i Vivid. Fattar inte vad det beror på.

Skrev en felrapport. Komplettera gärna om du kommer på något.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Installation i Vivid av paketet netid fungerar nu. Oklart vad som orsakade problemet, men det löste sig genom att bygga paketet igen.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Installerade Xubuntu Vivid på min gamla dell latitude och testade att installera netid med lyckat resultat.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har uppdaterat paketet netid med ett par beroenden, så att paketen libccid och pcscd installeras automatiskt. Därigenom fungerar Telia e-legitimation på Skatteverkets id-kort direkt efter installation (plus ny inloggning) utan behov av några ytterligare installationer eller inställningar. Sidan E-legitimation har uppdaterats.

I bakhuvudet hade jag ett inlägg från MIMER, som tipsade om Gemaltos installationsguide. Den guiden rekommenderar installation av några ytterligare paket, men såvitt jag begriper är de överflödiga.

@MIMER eller @eson57 eller någon annan som har prövat Telia e-leg. på Skatteverkets id-kort: Är det något jag har missat?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:@MIMER eller @eson57 eller någon annan som har prövat Telia e-leg. på Skatteverkets id-kort: Är det något jag har missat?
Funkar klockrent på min maskin. Bra jobbat! Loggar in snabbare än under Windows. :)

Det är dock en sak jag inte blir klok på när det gäller Gemaltos kortläsare. Den blinkar oavbrutet när den är ansluten i Ubuntu/Mint. Ovasett om kortet är i eller ej. I Windows blinkar den en kort stund endast vid inkoppling/systemstart. Med kortet i, lyser den med fast sken.
Har ingen aning om var jag skall börja, för att få stopp på detta enerverande blinkande... förutom att koppla ur den.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för bekräftelsen, eson57. Bara en kontrollfråga: Vet du att du inte tidigare har installerat andra paket som nämns i Gemaltos installationsguide?

Kan bekräfta blinkningarna, men jag hämtade mitt id-kort så sent som igår, så jag har inte hunnit störa mig på dem ännu.

den här sidan hittar jag - visserligen för en annan kortläsartyp - formuleringen:
Gemalto Support skrev:Plug a Gemalto CCID Reader ( e.g GemPCUSB ) the LED on the reader start blinking . Then insert a Smartcard in the reader. The flashing device LED goes solid.
If the LED still blinking, please check that the Smartcard has been inserted correctly and if the PC/SC Daemon is running.
Så med tanke på att det går bra att logga in, verkar det vara ett tekniskt fel. Man kan ju förstås vända kortläsaren uppochner. ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Bara en kontrollfråga: Vet du att du inte tidigare har installerat andra paket som nämns i Gemaltos installationsguide?
Jo, det var installerat tidigare, men jag avinstallerade rubbet för att testa.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Jag blev tvungen att använda (säkerhetshärdad) debian på en maskin och valde då att installera debian jessie ( =debian 8 ) med xfce4 som gränssnitt och försökte installera netid genom att importera nyckeln

Kod: Markera allt

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys F0511E06
och lägga till beroendena

Kod: Markera allt

pcscd:amd64 (1.8.13-1), libnss3-tools:amd64 (3.17.2-1.1), libccid:amd64 (1.4.18-1)
och slutligen lägga till ppa:t i /etc/apt/sources.list:

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main
men det visar sig att netid även beror av firefox så det går inte. Det skulle vara bra om beroendet var antingen firefox eller iceweasel, som är "firefox i debian", dvs en fullständigt fri fork av firefox med exakt samma funktioner och allt som normalt fungerar i firefox fungerar även i iceweasel.
Kan gå att fixa??
Det är det enda som inte fungerar av allt som jag tidigare haft i Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Mint.
Och det är lite synd..., jag vill gärna testa och om beroendet fixas kan jag göra det och komma med lite feedback, antingen med "sucess!" eller en fellista...

Jag har andra datorer där netid fungerar men vore ju kul om det ginge på denna också.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Bara en kontrollfråga: Vet du att du inte tidigare har installerat andra paket som nämns i Gemaltos installationsguide?
Jo, det var installerat tidigare, men jag avinstallerade rubbet för att testa.
Utmärkt, tack!
serafim skrev:Det skulle vara bra om beroendet var antingen firefox eller iceweasel, som är "firefox i debian", dvs en fullständigt fri fork av firefox med exakt samma funktioner och allt som normalt fungerar i firefox fungerar även i iceweasel.
Kan gå att fixa??
Kanske, men det handlar i så fall inte bara om att lägga till ett alternativt beroende.

En annan sak som förmodligen behöver fixas är koden för att preparera Iceweasel-profilen i hemkatalogen för Net iD genom NPAPI (jag tar för givet att sökvägen inte är ~/.mozilla/firefox). För Firefox sker det genom exekvering (vid inloggning) av filen /usr/bin/iid-userdir-install:
Gömt innehåll: Visa!
#!/bin/sh -e
#
# (C) 2014 Gunnar Hjalmarsson <gunnarhj@ubuntu.com>
# License: GPL v2 or later

test $(id -u) -eq 0 && {
echo "ERROR:\nYou should not run iid-userdir-install as root -- aborted."
exit 1
}

mkdir -pm 0700 "$HOME/.iid" "$HOME/.iid/tokens" # local config directory

PKCS11LIB=/usr/lib/libiidp11.so

FF="$HOME/.mozilla/firefox"
if [ -d "$FF" ]; then
for P in $(ls "$FF" | grep .default); do
echo 'Firefox profile:'
if [ -z "$(modutil -dbdir "$FF/$P" -list | grep $PKCS11LIB)" ]; then
modutil -dbdir sql:"$FF/$P" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
modutil -dbdir "$FF/$P" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
# always activate Net iD plugin
PREFS="$FF/$P/prefs.js"
STR='user_pref("plugin.state.npiidplg", 2);'
if [ -f "$PREFS" ] && grep "^${STR%,*}" "$PREFS" >/dev/null; then
sed -i "s/plugin\.state\.npiidplg.*/${STR#*\"}/" "$PREFS"
else
echo "$STR" >> "$PREFS"
fi
else
echo 'Module "Net iD" already in database -- nothing to do.'
fi
done
fi

TB="$HOME/.thunderbird"
if [ -d "$TB" ]; then
for P in $(ls "$TB" | grep .default); do
echo 'Thunderbird profile:'
if [ -z "$(modutil -dbdir "$TB/$P" -list | grep $PKCS11LIB)" ]; then
modutil -dbdir sql:"$TB/$P" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
modutil -dbdir "$TB/$P" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
else
echo 'Module "Net iD" already in database -- nothing to do.'
fi
done
fi

CH="$HOME/.pki/nssdb"
if [ -d "$CH" ]; then
echo 'Chrome profile:'
if [ -z "$(modutil -dbdir "$CH" -list | grep $PKCS11LIB)" ]; then
modutil -dbdir sql:"$CH" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
modutil -dbdir "$CH" -add 'Net iD' -libfile $PKCS11LIB -mechanisms FRIENDLY -force
else
echo 'Module "Net iD" already in database -- nothing to do.'
fi
fi
Kan du klura ut hur en sektion för Iceweasel skulle se ut?

Sedan finns det ett par binära NPAPI-relaterade filer:

/usr/lib/mozilla/plugins/npiidplg.xpt
/usr/lib/mozilla/plugins/npiidplg.so


Frågan är om de duger för Iceweasel. Men det märker vi om vi testar.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Det skulle vara bra om beroendet var antingen firefox eller iceweasel, som är "firefox i debian", dvs en fullständigt fri fork av firefox med exakt samma funktioner och allt som normalt fungerar i firefox fungerar även i iceweasel.
Kan gå att fixa??
Kanske, men det handlar i så fall inte bara om att lägga till ett alternativt beroende.

En annan sak som förmodligen behöver fixas är koden för att preparera Iceweasel-profilen i hemkatalogen för Net iD genom NPAPI (jag tar för givet att sökvägen inte är ~/.mozilla/firefox). För Firefox sker det genom exekvering (vid inloggning) av filen /usr/bin/iid-userdir-install:

Kan du klura ut hur en sektion för Iceweasel skulle se ut?
Det verkar i min debian som om Iceweasel använder .mozilla/firefox och jag har inte hittat något annat, inte ens något dolt. Testa med att kräva Firefox eller Iceweasel så installerar jag och ser vad som händer.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Sedan finns det ett par binära NPAPI-relaterade filer:

/usr/lib/mozilla/plugins/npiidplg.xpt
/usr/lib/mozilla/plugins/npiidplg.so


Frågan är om de duger för Iceweasel. Men det märker vi om vi testar.
Samma sak här, vi testar och ser vad som händer. Men jag måste skaffa mera grejor, en bra kortläsare och en Telia e-leg. Hittills har jag testat med andras grejor och delvis på andras datorer, men det går självklart inte längre. Dessutom är datorn ett nybygge (hemmabyggt) och frestelsen är stor att använda den för allt, inte bara jobbgrejor eftersom den har egenskaper jag aldrig tidigare varit med om...
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Internet"