BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Min fundering över LoCo mötet
och diskussionerna att skicka några till E-legitimations dagen.
Då Finansieringen i dag är osäker, kan man inte ha en plan B för detta,
genom att undersöka om viljan här på forumet finns att bidra till de utgifter som blir.
Tänker mig inga jätte summor men, många bäckar små... skulle kunna räcka.
tror att vi är många som har följt detta men inte haft så mycket att bidra med,


Finns det möjlighet/intresse att lägga upp en sådan förfrågan här på forumet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:Min fundering över LoCo mötet
och diskussionerna att skicka några till E-legitimations dagen.
Då Finansieringen i dag är osäker, kan man inte ha en plan B för detta,
genom att undersöka om viljan här på forumet finns att bidra till de utgifter som blir.
Tänker mig inga jätte summor men, många bäckar små... skulle kunna räcka.
tror att vi är många som har följt detta men inte haft så mycket att bidra med,

Finns det möjlighet/intresse att lägga upp en sådan förfrågan här på forumet.
Bra tanke, skalman65.

I det här fallet har finansieringen löst sig under hand. Personerna som utsågs på LoCo-mötet kommer att delta på E-legitimationsdagen oavsett hur Canonical ställer sig till vår ansökan.

Men låt oss behålla din tanke, och väcka idén till liv nästa gång något behöver göras som kostar pengar.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Eftersom jag inte känner till, att något försök gjorts att kontakta Finansiell ID-Teknik direkt om BankID-problemet för Linux-användare, skickade jag just nedanstående mejl till teknikinfo at bankid.com.

Linux-klient för BankID

Hej!

Jag använder det Linux-baserade operativsystemet Ubuntu, och är alltså en av de tusentals Linux-användare som inte längre kan använda BankID för säker inloggning direkt från min PC. Liksom många andra Ubuntu-användare, bidrar jag en del till förbättringar av systemet och hjälper andra användare på olika sätt.

Jag önskar komma i kontakt med någon person hos Finansiell ID-Teknik, för att diskutera möjligheterna att skapa klienter för BankID och Mobilt BankID som fungerar på Linux-system. Mina 'ingångsvärden' (ursäkta det numera slitna uttrycket) i frågan följer.

BankID/Mobilt BankID är idag den helt dominerande lösningen i Sverige för allmänhetens åtkomst till webbtjänster som kräver säker inloggning. Det enda alternativ jag känner till är Skatteverkets id-kort med Telia e-legitimation. Inte bara bankerna, utan även statliga myndigheter och andra offentliga verksamheter är beroende av BankID.

Jag har med viss förvåning noterat att ni inte anser att kostnaderna, för att ta fram och underhålla Linux-versioner av BankID, skulle gå att motivera. Men ok, Linux-gemenskapen har en del vana av att behöva göra saker själva, och i det här fallet finns det intressen av att kunna göra det. Problemet är att koden är sluten, samtidigt som det, såvitt jag vet, inte finns något publikt API att utgå från.

Ni hänvisade ju Linux-användare till Mobilt BankID när ni informerade om beslutet att upphöra med Linux-stödet. Frånsett den uppenbara invändningen att alla inte innehar en smart telefon eller surfplatta av typerna Apple, Android eller Windows Phone, finns det en annan sak jag vill ta upp, som gör situationen än mer prekär.

Företaget bakom operativsystemet Ubuntu heter Canonical. De förbereder just nu en lansering i Europa (och Kina) av telefoner och surfplattor med Ubuntu. Produkterna kan i dagsläget inte förses med en svensk app för säker inlogging, vilket förstås kommer att avsevärt försvåra möjligheterna till en framgångsrik lansering i Sverige.

En aktör hindras alltså från att komma in på den svenska marknaden för smarta telefoner och surfplattor, och det beror på kombinationen av dessa förhållanden:
  • BankID:s totala dominans på marknaden för säker inloggning
  • Ingen Linux-version
  • Sluten kod
  • Inget publikt API
Jag menar att situationen inte är rimlig, och vill med detta brev initiera en diskussion om hur problemet kan lösas.

Med vänlig hälsning

Gunnar Hjalmarsson
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Bra Gunnar.

säker inloggning och signering, om det skall vara komplett. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:säker inloggning och signering, om det skall vara komplett. ;)
Jo, du har förstås rätt i det. En nackdel (och på sätt och vis samtidigt fördel) med mejlformen är att ett redan avsänt brev inte går att redigera. ;)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Tänker på kommande diskussioner. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Tänker på kommande diskussioner. ;)
Ok, point taken.

Å andra sidan, om jag lyckas få kontakt med rätt person på det här sättet, kommer jag inte att försöka föra den fördjupade diskussion som krävs ensam. I så fall kommer jag att be om hjälp.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:I avsaknad av en fullständig lista, lade jag till uppgiften i senaste versionen att "de flesta" banker stöder inloggning med Mobilt BankID.
Handelsbanken är inte det enda undantaget. PayEx Spara är ett annat. Men jag vet inte om de behöver hängas ut särskilt då de faktiskt än så länge hör till de få undantag i den svenska bankvärlden som fortfarande erbjuder inloggning med Telias e-legitimation; det är ju på sätt och vis hedervärt att de inte helt köper in sig på Finansiell ID-Tekniks lösningar. (Fast särbehandlar Linuxanvändare gör de ju ändå i och med att de betalar för BankID för persondatorer bara med proprietärt OS.)

Att på den sidan underhålla några fullständiga listor över exakt vilka som stöder och inte stöder Mobilt BankID (eller Telias e-leg) tycker även jag vore överkurs.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Såg en artikel på idg.se publicerad idag, om E-legitimation, som sände kalla kårar efter ryggraden på mig
Jag har också läst artikeln nu, och får inga kalla kårar alls. Tvärtom tycker jag det är utmärkt att SKL gör sin stämma hörd och lyfter frågan till regeringen (igen).
Visst är det bra om någon väcker sjusovande politiker i regeringen, vilka, oavsett kulör, alla verkar vara helt överens om att fungerande svensk e-legitimation är något som inte alls angår dem, utan kommer att fixa sig alldeles självt utan att någon lyfter ett finger. Men det jag reagerade mot var ju att SKL inte bara gjorde bankernas medverkan i den nya lösningen till krav, utan dessutom direkt begärde tillstånd att i annat fall få fortsätta köpa bankernas (alltså Finansiell ID-Tekniks) befintliga lösning.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Då riktig e-legitimation finns ...
Kruxet är att någon sådan inte finns, och inte kommer att finnas i närtid.
Sant, förstås, men om bankerna (/Finansiell ID-Teknik) obstruerar och sätter klackarna i marken kunde man kanske tycka att ett alternativ vore att helt enkelt säga "slipp då", och köra utan elektronisk inloggning alls (har ju gjorts förut), alt. bara med Telias/Skatteverkets tills riktig e-legitimation ordnats. Då skulle det väl bli liv i luckan och få folk att vakna tycker man. Fast så får man kanske inte göra som ansvarig inom offentlig förvaltning.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:En anmärkning beträffande BankID görs dock i slutet av artikeln: Den som har en betalningsanmärkning kan tydligen inte få BankID (det visste jag inte). (Inte heller "i vissa fall" om man är nyanländ i Sverige.)
Skulle tro att lösningen med Skatteverkets id-kort med Telia e-legitimation är en ventil där.
Jo, jag såg nu att anledningen till att Skatteverket alls började att ge ut fysiska id-kort, 2009, var tydligen just så att någon skulle utfärda id-kort åt dem som ingen annan ville göra det för, och det blir väl på samma sätt elektroniskt – id-handlingar för samhällets mest oönskade: nyanlända invandrare, folk med betalningsanmärkningar, och så Linuxanvändare.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Eftersom jag inte känner till, att något försök gjorts att kontakta Finansiell ID-Teknik direkt om BankID-problemet för Linux-användare, skickade jag just nedanstående mejl till teknikinfo at bankid.com....
Jättebra brev till Finansiell ID-Teknik, Gunnar, och att du hittade den e-postadressen. Då jag googlade den nu ser jag ju att de hänvisar till den i informationsbrev till sina kunder, så ditt brev bör alldeles säkert nå fram dit det ska. (Det är ju inget särskilt stort företag heller egentligen; 17 anställda 2013.)

Sedan ska man väl inte räkna med att det finns minsta spår av god vilja i det företaget (deras "track record" är ju milt sagt nedslående). Men jättebra att denna väg ändå grundligt prövas, för guld vore det ju om det trots allt leder till konstruktiva resultat.
klaar
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 dec 2014, 01:46
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av klaar »

BankID's hemsida verkar utstuderat utformad för att inte ge utrymme till direktkontakt med dem. Inte ens ett formulär för fallet att frågan inte finns bland redan ställda. Meningen är nog bankerna skall skydda BankID från användarna. Dock lyckades jag leta mig till en sida med faktiska epostadresser till ledningen. Inte klickbara eller ens kopieringsbara, naturligtvis, utan de ligger som bild som det vackert är att skriva av:
http://www.bankid.com/sv/Om-foretaget/Ledning/

Teknikchefen låter hälsa:
"Skulle antalet användare på Linux öka, eller andra händelser inträffa som innebär att bankernas prioritering av de plattformar på vilket stödet ska finnas, så kommer vi självklart att se över avvecklingsbeslutet."

Min tolkning är att att kontakt med dem direkt är lönlös och att det som behövs är en kampanj som gör att prioriteringen ändras ("andra händelser inträffar"). Beslutet är fattat och i sten. Utan uppdrag från bankerna kommer inget hända.

Min åsikt är att BankID faktiskt är en viktig samhällstjänst och att det ser konstigt ut att en sådan direkt missgynnar ett av de tre ledande operativsystemen för PC.
Det går ju inte att klara sig med enbart Linux om viktiga samhällsfunktioner inte fungerar. Tänk om det gick att få någon media med sig, eller till och med politiker om användarskaran är stor nog. Var det inte tal om nyval i Sverige? Kanske finns någon som vill locka röster...

En sak som skulle behövas är konkreta siffror på hur många användare som faktiskt vill använda BankID på Linux om det vore så att tjänsten fungerade likvärdigt med andra plattformar. Kanske är det så att de flesta föredrar Mobilt BankID och detta är storm i ett vattenglas. Någon som vet vad en bred undersökning från accrediterad byrå kostar? (typ sifo?) Det behövs en undersökning som är svår ifrågasätta.

En del av problemet ligger i att utan väl fungerande applikation finns det inga användare, och utan användare blir det ingen applikation. Det gäller alltså att visa att användarna finns, och ännu bättre att de är tillräckligt betalningsvilliga för att kunna finansiera en Linux-lösning.

Jag tycker absolut inte att Linux-användare skall behöva betala för en lösning, men det kan vara en senare fråga. I dag skulle jag hellre betala 200:-/år för en fungerande lösning än att strula med bankärenden på alternativ dator, tyvärr.
Man kan ju fundera på hur långt 5000 användare som betalar 200:-/år skulle räcka för att hålla en Linux-lösning levande.

Kan man visa att användarna finns och är betalningsvilliga nog att kunna stödja bära underhållet av programvaran så blir det ju direkt konstigt att inte underhålla en Linux-lösning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Såg en artikel på idg.se publicerad idag, om E-legitimation, som sände kalla kårar efter ryggraden på mig
Jag har också läst artikeln nu, och får inga kalla kårar alls. Tvärtom tycker jag det är utmärkt att SKL gör sin stämma hörd och lyfter frågan till regeringen (igen).
... det jag reagerade mot var ju att SKL inte bara gjorde bankernas medverkan i den nya lösningen till krav, utan dessutom direkt begärde tillstånd att i annat fall få fortsätta köpa bankernas (alltså Finansiell ID-Tekniks) befintliga lösning.
Det är inte heller konstigt.

Tidigare har den offentliga sektorns upphandling av e-legitimationstjänster reglerats i ett ramavtal mellan Kammarkollegiet och leverantörerna. Det avtalet har gått ut, och just nu är vi inne i någon slags förlängningsperiod som går mot sitt slut. SKL påpekar helt enkelt att det juridiska måste lösas för att de skall kunna fortsätta tillhandahålla säker inloggning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej klaar, och välkommen till forumet!

Att försöka ta reda på det potentiella intresset hos Linux-användare för en användarvänlig klient, och på det sättet få FID att ta fram en sådan klient, bedömer jag personligen inte vara en framkomlig väg.

Att BankID för Linux användes av relativt få personer berodde nog till stor del på att klienten var krånglig att installera och inte anpassad för 64-bitars system. Nu har vi ett nytt förhållande som begränsar intresset av en Linux-klient för dator: Förmodligen tycker de flesta, alltså även Linux-användare, att Mobilt BankID är den smidigaste lösningen.

Min förhoppning är att Ubuntu-telefonen är en sådan "annan händelse" som ger FID anledning att modifiera sitt tidigare ställningstagande. Det var den infallsvinkeln jag valde i mitt pågående försök att etablera kontakt med dem direkt.
klaar skrev:Jag tycker absolut inte att Linux-användare skall behöva betala för en lösning, men det kan vara en senare fråga. I dag skulle jag hellre betala 200:-/år för en fungerande lösning än att strula med bankärenden på alternativ dator, tyvärr.
Det finns inget behov av en alternativ dator för bankärenden. Se wiki-sidan E-legitimation för en sammanfattning av de alternativ vi just nu har.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag fick ett svar på mitt mejl till Finansiell ID-Teknik:

Hej,

Vi har tagit emot ditt brev och tackar för dina synpunkter.
För närvarande är det inte planerat att utveckla en ny programvara för Ubuntu.

Hälsningar Magnus
Teknikgruppen BankID

Och här är mitt svar på det:

Hej Magnus, och tack för ditt svar. Innebörden, såvitt jag förstår, är att Finansiell ID-Teknik fortfarande inte anser det vara ekonomiskt motiverat att ta fram en version för Ubuntu (eller Linux generellt).

Huvudskälet till mitt brev var att försöka finna en öppning för att möjliggöra att någon annan gör det. Den förestående lanseringen av smarta telefoner med Ubuntu, som jag nämnde, understryker betydelsen av en sådan öppning.

Skulle vi kunna prata om det?

Med vänlig hälsning

Gunnar Hjalmarsson

Fortsättning följer, hoppas jag.
klaar
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 dec 2014, 01:46
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av klaar »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Att försöka ta reda på det potentiella intresset hos Linux-användare för en användarvänlig klient, och på det sättet få FID att ta fram en sådan klient, bedömer jag personligen inte vara en framkomlig väg.
Medger att jag inte läst resten av forumet, kan du dela med dig av anledningen att den vägen är oframkomlig? Jag kan iofs gissa mig till att anledningen är relativt låg aktivitet på facebook och detta forum.

Utan användare tror jag de ansvariga kommer att resonera att "vi väntar med att ge ett öppet API/dokumentation tills det finns användare (av den där nya telefonen)". Så klart ska vi ändå försöka få de ansvariga att bereda väg för en öppen lösning, och hoppas bli positivt överraskade.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Att BankID för Linux användes av relativt få personer berodde nog till stor del på att klienten var krånglig att installera och inte anpassad för 64-bitars system.... Förmodligen tycker de flesta, alltså även Linux-användare, att Mobilt BankID är den smidigaste lösningen.
Kan inte hålla med mer. Vet inte hur många år BankID-programmet behövt handpåläggning efter uppdatering av systemet. Det är så jag undrar om de gjort det med flit för att få anledning att avveckla. De stoppade ju senate året till och med (i onödan) anrop till deras nedladdnings och testsida om User-Agent innehöll "64".
Gunnar Hjalmarsson skrev: Min förhoppning är att Ubuntu-telefonen är en sådan "annan händelse"...
Delar din förhoppning. Det är en bra infallsvinkel. Bra jobbat med senaste mailet, det ser bra ut. Dock tror jag de kommer vänta med beslut tills telefonen är en bred succé, marginell tillvaro, eller flopp. Det är ju inte så att de har anledning att bry sig ett dyft innan det finns en bred opinion och negativ publicitet, tyvärr. Det behövs nog bearbetning på bred front och flera goda skäl för att få dem att byta fot.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Det finns inget behov av en alternativ dator för bankärenden. Se wiki-sidan E-legitimation för en sammanfattning av de alternativ vi just nu har.
Så sant och tack för tipsen, jag har redan övervägt virtuella maskiner med Android eller Windows, och även byte av bank om det nu fanns någon Linuxvänlig, men det är ju precis strul med underhåll av ett system "vid sidan om" jag vill slippa. Jag är även tveksam till Mobilt BankID på arbetstelefon, (eller telefon öht), men det är väl där det landar till slut, det verkar ju smidigt. Men just nu är separat (jobb)dator enklaste "low effort" lösningen för mig.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

klaar skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev: Att försöka ta reda på det potentiella intresset hos Linux-användare för en användarvänlig klient, och på det sättet få FID att ta fram en sådan klient, bedömer jag personligen inte vara en framkomlig väg.
Medger att jag inte läst resten av forumet, kan du dela med dig av anledningen att den vägen är oframkomlig?
Det är alltså bara min bedömning. Då autentisering via telefon har slagit igenom så starkt som det har gjort, tror jag att en undersökning skulle visa att intresset för en (Linux-)skrivbordsklient är lågt, och därmed bara bekräfta FID:s ekonomiska överväganden (som dock inte beaktar samhällsansvaret de borde ta pga att myndigheterna är beroende av lösningen samtidigt som de har monopol).
klaar skrev:Så klart ska vi ändå försöka få de ansvariga att bereda väg för en öppen lösning,
Självklart är det det bästa. Men det är ett mål på längre sikt. Låt oss försöka hålla i sär vad som är önskvärt på sikt, och vad som är realistiskt på kort sikt.
klaar
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 dec 2014, 01:46
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av klaar »

Gunnar Hjalmarsson skrev: ... som dock inte beaktar samhällsansvaret de [FID] borde ta pga att myndigheterna är beroende av lösningen samtidigt som de [FID] har monopol.
Eller omvänt att myndigheterna inte tar det samhällsansvar de borde när de använder teknik från FID utan att kräva en systemoberoende lösning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

klaar skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev: ... som dock inte beaktar samhällsansvaret de [FID] borde ta pga att myndigheterna är beroende av lösningen samtidigt som de [FID] har monopol.
Eller omvänt att myndigheterna inte tar det samhällsansvar de borde när de använder teknik från FID utan att kräva en systemoberoende lösning.
Så sant, så sant. Här är vi inne på pudelns kärna.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Välkommen, Klaar, jag har full förståelse för att du inte känner dig nöjd med de alternativ som nu har tvingats på oss. Det gör inte jag heller. Bra också att du hittade adresserna till Finansiell ID-teknik. De missade jag själv.

Vad gäller påverkan av dessa människor dock:

Bara Finansiell ID-Teknik själva vet nog hur många svenskar som hur som helst föredrar att logga in med sin proprietära smarta telefon/surfplatta framför att göra det på sin persondator med proprietärt operativsystem (Windows eller Mac OS X). Men även jag tvivlar på att en Sifoundersökning av Linuxanvändares intresse av BankID på persondator skulle tjäna något som helst syfte. Jag tvivlar på att det ens skulle ha någon större betydelse om vi kunde erbjuda Finansiell ID-Teknik den muta om en miljon kronor om året (200 kr × 5000 Linuxanvändare) som du föreslår, Klaar. (Jag har svårt att föreställa mig att den verkliga kostnaden för att rent professionellt för Linux anpassa och underhålla den redan befintliga BankID-lösningen skulle kunna bli i närheten av det beloppet, men jag tror heller inte att det alls är där skon klämmer egentligen.)

Innan man stirrar sig blind på de officiella förklaringarna från Finansiell ID-Teknik och deras ägare till sitt beslut att, i kraft av sitt monopol på marknaden, utestänga svenska medborgare med Linux i sina persondatorer från webbtjänster hos Sveriges offentliga myndigheter, så tror jag att det är värt att hålla ett par saker i minnet:
  1. Siffran "5000", som det föregivna antalet svenskar med BankID för Linux, har mig veterligt en enda källa: Finansiell ID-Tekniks VD, Johan Eriksson, då han för IDG i våras (publicerat som aprilskämt den första april) gjorde uttalandet: "Totalt finns 7,3 miljoner BankID och av dem räknar vi med att lite drygt 5 000 kör Linuxversionen. Det är tyvärr en för liten användarbas. Men om den communityn skulle växa framöver får vi självklart ompröva beslutet."
     
    Jag har aldrig i något annat sammanhang sett den siffran, varken förr eller senare.
     
  2. Nonsens i samma uttalande: I samma uttalande säger Johan Eriksson, åtminstone indirekt, att det finns 7,3 miljoner svenskar med BankID. (Ordagrant säger han "7,3 miljoner BankID", inte personer, men fortsättningen av meningen blir nonsens om det inte är personer med BankID han menar.) Men siffran 7,3 miljoner stämmer inte ens med Finansiell ID-Tekniks egen statistik, enligt vilken, för april i år, sägs att "Ca 5 miljoner personer har ett BankID". (Den siffran har för november ökats till 6 miljoner.)
     
    Om alltså VD, Johan Eriksson, uppenbarligen yrade i nattmössan beträffande den ena siffran, vad finns det då som säger att han fick den andra siffran rätt heller?
     
  3. Antalet Linuxanvändare i Sverige totalt ligger mellan 1 och 2 procent av alla som använder persondator för att surfa på nätet, eller runt 100 000 Linuxanvändare. Det framgår av statistik från Irlandbaserade StatCounter som mäter surfvanor. För Sverige de 11 första månaderna i år får man t.ex. 1,47%. (I Sverige har antalet Linuxanvändare under året fallit medan det i världen i stort har stigit. Vad det sedan beror på att utvecklingen i Sverige går på tvärs mot den i övriga världen är det naturligtvis fritt för var och en att själv spekulera om.)
     
    Eftersom, om man får tro Finansiell ID-Tekniks egen statistik, i stort sett varje svensk med proprietärt operativsystem i sin persondator verkar köra BankID, så borde i all rimlighets namn detsamma gälla svenskar med Linux (d.v.s. 100 000, inte 5000), om Finansiell ID-Teknik hade givit oss chansen.
     
  4. Finansiell ID-Teknik misslyckades i runt 10 år att för 64-bits Linux kompilera den programvara för Linux de redan hade. Eftersom 64-bitssystem de senaste åren har dominerat, i Linuxvärlden minst lika mycket som i Windows, har därför Linuxanvändare i med tiden ökande grad har sett sig oförmögna att på sina datorer köra Finansiell ID-Tekniks enda produkt, BankID.
     
  5. Linuxstödets proportionalitet till konkurrensen: Då Finansiell ID-Teknik, i konkurrens med både Telia och Nordbanken kämpade för att etablera sin nya produkt, BankID, på marknaden – i en tid då 32-bits system var det enda som gällde – var inte "communityn" av Linuxanvändare i Sverige för liten för Finansiell ID-Teknik att tycka det värt att stödja den.
     
    Därefter lät de alltså sitt Linuxstöd bli allt mer obsolet och mindre användbart. Och nu, detta år, då Finansiell ID-Teknik uppnått i stort sett fullständigt monopol på marknaden, har de så till sist kommit fram till att "communityn" av svenska Linuxanvändare inte är tillräckligt stor för deras stöd alls längre.
     
  6. För liten användarbas? Långt färre svenskar använder Windows Phone på mobila apparater än Linux på persondatorer. (Även detta kan man se i statistiken hos StatCounter.) Windows Phone stöds av Finansiell ID-Teknik, så (den mindre) "communityn" av Windows Phoneanvändare är uppenbarligen tillräckligt stor för Finansiell ID-Tekniks stöd, även om (den större) "communityn" av Linuxanvändare inte är det.
     
    (Kostnaden för att underhålla BankID för ett operativsystem mer eller mindre är med all sannolikhet fullständigt irrelevant i sammanhanget.)
Dessutom: Om nu Finansiell ID-Teknik helt saknar egen kompetens på Linux (och tycker det är för dyrt/besvärligt köpa sådan kompetens utifrån), så finns det ju uppenbarligen Linuxanvändare som är villiga att gratis göra det jobb som Finansiell ID-Teknik inte själva klarar av. Mer än så: Arbetet med att ta fram FriBID består, och har alldeles säkert bestått, till största delen av den omvända ingenjörskonst ("reverse engineering") som inte med tillgång till dokumentation av protokoll och API:er för BankID skulle behövas. Nu har Gunnar uttryckligen bett Finansiell ID-Teknik om hjälp med sådan dokumentation. Återstår att se om de har den goda viljan att bistå med den.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Fortsättning följer, hoppas jag.
Det gör vi nog allihopa skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag fick ett svar på mitt mejl till Finansiell ID-Teknik:

Hej,

Vi har tagit emot ditt brev och tackar för dina synpunkter.
För närvarande är det inte planerat att utveckla en ny programvara för Ubuntu.

Hälsningar Magnus
Teknikgruppen BankID
He he he, det var nästan lite ”goddag – yxskaft” över det hela… Vilka pajasar.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Internet"