Vilka program vill du se översatta?

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av morpa »

Vilka favoritprogram använder du som du skullle villja se översatta till svenska för Linux (eller kanske behöver du en uppdatering av en gammal översättning)?
Ge gärna förslag i tråden så har vi som översätter lite inspiration att gå på framöver.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av gruble »

Avidemux är ett av mina favoritprogram, men det går lika bra på engelska så det är inte så viktigt. Tycker det fungerar bra och jag gillar att trixa med filmer/ljud i det programmet. Försöker enbart ta mig fram på program som fungerar på alla plattformar.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kan nog ha nämnt det i förbifarten någon gång, men dokumentationen tycker jag det är viktigt att vi får översatt. ;) Sedan jag skrev den sidan, har mycket hänt, och idag är 2/3 av skrivbordsdokumentationen på svenska. Strålande! 'Bara' resten kvar, då...

Jag tänker att om vi har tillgång till en basic dokumentation på svenska, så borde det underlätta supporten här i forumet. Vi kan då hänvisa till den i större utsträckning i stället för att återuppfinna hjulet gång på gång.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Inkscape och Scribus kan behöva en översyn.

MediaInfo är ett litet och rätt nördigt program som inte är översatt. Kanske inte så viktigt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:MediaInfo är ett litet och rätt nördigt program som inte är översatt. Kanske inte så viktigt.
Mediainfo är översatt. Dock inte komplett, och kanske inte helt korrekt i alla strängar. Har filen på min "väntelista". Rättning/komplettering är påbörjad men av någon anledning jag inte längre minns, har jag lagt den åt sidan. Kan ju ta upp den igen, eftersom du nämner det. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Jag tänker att om vi har tillgång till en basic dokumentation på svenska, så borde det underlätta supporten här i forumet. Vi kan då hänvisa till den i större utsträckning i stället för att återuppfinna hjulet gång på gång.
Du har förmodligen rätt i det, men som översättare kan jag bara säga att det är (ursäkta uttrycket) ett jäkla skitjobb. Kanske man skulle organisera dokumentationen i mindre bitar, och mer eller mindre (tvångs)fördela dessa bitar i teamet?
Det skulle, åtminstone för mig, kännas mer överkomligt om jag fick mig tilldelad en begränsad och specificerad del av tråkjobbet.
Alltid på kanelen!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av morpa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kan nog ha nämnt det i förbifarten någon gång, men dokumentationen tycker jag det är viktigt att vi får översatt. ;) Sedan jag skrev den sidan, har mycket hänt, och idag är 2/3 av skrivbordsdokumentationen på svenska. Strålande! 'Bara' resten kvar, då...
Ännu mindre kvar efter imorgon. Körde en manuell merge från gnome-docs av en hel del på den idag, och den ligger i importkön. Säger inte att jag kommer att göra allt kvarstående i den, men lite "kärlek" ska den få framöver. Tänkte mest på att porta mer från gnome-docs där de inte skiljer sig åt.

Kanon om du tar i MediaInfo eson57.

Inkscape vet jag att Kristoffer på tp-sv håller på med. Han skulle säkert uppskatta hjälp om någon brinner för Inkscape, det är många strängar..

Scribus är en mastodont som jag inte skulle ge mig på själv. Kanske ett gemensamt projekt vid tillfälle eson57?

Avidemux lägger jag i listan att kolla på framöver. Känner någon annan för att ta den före det så flagga gärna så att jag inte börjar jobba med den.

Fortsätt gärna med tips:)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

morpa skrev: Kanon om du tar i MediaInfo eson57.
Consider it done. ;)

morpa skrev: Scribus är en mastodont som jag inte skulle ge mig på själv. Kanske ett gemensamt projekt vid tillfälle eson57?
Inte helt otänkbart. Det är dock ett projekt som kräver hyfsad vana från Microsoft Office Publisher, eller något liknande program. Mig veterligen, finns det inget alternativ till Scribus i Linux-miljö. Det ställer stora krav på en presumtiv översättare.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Man kan ta den svenskspråkiga dokumentation för InDesign till hjälp vid översättning av Scribus. https://helpx.adobe.com/se/indesign/topics.html
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Man kan ta den svenskspråkiga dokumentation för InDesign till hjälp vid översättning av Scribus. https://helpx.adobe.com/se/indesign/topics.html
Utmärkt idé! :)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Det kan också vara lämpligt att kolla att översättningarna av Inkscape, Scribus, LibreOffice och Gimp är lika.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

eson57 skrev:Rättning/komplettering är påbörjad men av någon anledning jag inte längre minns, har jag lagt den åt sidan.
Nu minns jag...! Komplicerat ämne, massor av fel i befintlig översättning, dålig engelska i förlagan, många strängar närmast omöjliga att hitta i GUI och svårigheter att hitta en bra redigerare. Den inbyggda är svårarbetad och i princip helt funktionslös, samtidigt som det är den enda jag hittat som ger lite överblick.
Suck... skall inte gnälla mer, men det här kommer att ta tid. :(
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Transmageddon behöver uppdateras/kompletteras.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av morpa »

JoWa skrev:Transmageddon behöver uppdateras/kompletteras.
Har tilldelat mig den på GNOMEs översättningswebbplats nu.
Jobbar alltid med flera parallella översättningar för att inte bli uttråkad, så den är klar när den är klar:)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av morpa »

Transmaggedon är helt översatt (för GNOME 3.16, vilket borde betyda Ubuntu 15.10 - paketen laggar alltid lite).

Avidemux tar inga registreringar till forumet, så jag har försökt att kontakta utvecklaren direkt men ej fått svar (än). Vad är problemet? Jo, Vad jag kan se har man nyligen slutat med GTK+-gränssnittet och portat det till QT. Så jag inväntar svar därifrån innan jag påbörjar något för undvika onödigt jobb.

Vad gäller Ubuntu Help, så har jag (och håller på) att manuellt sammanfoga det som går från Gnome docs. Det har hitills lett till att det är ca 800 strängar kvar att översätta i Ubuntu Help dvs ca 25%. Sedan måste en kvalitetskoll göras efter det, men en sak i taget Kvalitetskollen kommer alla kunna hjälpa till med ;) Arve E är dock den som har gjort grovjobbet med själva översättningarna där då de inte kommer från Gnome docs.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Härliga nyheter, morpa! Är djupt imponerad över det jobb som du och andra översättare gör för öppen programvara i Sverige, och samtidigt övertygad om att det till slut kommer att visa sig i den där statistiken vi pratade om i en annan tråd. :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av eson57 »

Kan meddela att MediaInfo är uppladdad och klar, men att den som förväntar sig Linux-versionen på svenska kommer att bli besviken. Jag citerar programutvecklaren...
About Linux version, currently there is no translation available, it is planned for when I have some free time (I have no idea about when)
Ny Windows-version inkl. ny svensk språkfil, släpps inom några dagar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Transmission är ofullständigt översatt i Ubuntu 14.10.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av morpa »

JoWa skrev:Transmission är ofullständigt översatt i Ubuntu 14.10.
Den är redan komplett för Vivid, men hanns inte med 14.10 (se trunk samt vivid - https://translations.launchpad.net/ubun ... anslations)

(Inget mer översättningsjobb läggs på 14.10 då dess livstid är begränsad.
Skulle vara om det är något dunderakut.)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vilka program vill du se översatta?

Inlägg av JoWa »

Ok, utmärkt. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Översättare"