Hur man bör ställa support-frågor

Diskussion gällande forumet
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av TicToc »

Det här inlägget är inte det första i en nyskapad tråd utan en avknoppning från en supportfråga.

Hej tjadden,

Jag har märkt att jag avstår från att besvara dina frågor även om jag tror mig känna till lösningen på dina problem. Orsaken är att jag har svårt att tolka det du skriver.

Du kan hjälpa oss att hjälpa dig genom att vara mer tydlig men också genom att svara på våra motfrågor.

Två bra länkar som beskriver hur man ställer frågor som enkelt kan besvaras är;
http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html
http://stackoverflow.com/help/how-to-ask

Den tid som du investerar i att läsa dessa kommer att ge vinst för både dig och andra.

Hur skulle du, genom att tillämpa den första länken, kunna omformulera din frågeställning?
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 1 gånger.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av morpa »

Jag var på väg att skriva samma som TicToc. I all välmening, läs de länkar han lagt ut, så kommer du garanterat att få bättre hjälp framöver.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Jag är ledsen Tic Toc att ni måste ha saker och ting nerskrivet i alfabetisk ordning annars är ni rökta och fattar ingenting.
Skulle du vilja vara bussig och skriva ner varenda dataterm så att jag har något att plocka av och dessutom vad ord och dessa termer har för mening och betydelse!
Annars fattar jag inte vad ni ska ha reda på!

Kan Mcnisse förklara vad han menar?

"Skriv in resultatet av terminalkommandot isusb!"

Det här kräver ni att jag ska förstå?
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 3 gånger.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av morpa »

Tjadden skrev:Jag är ledsen Tic Toc att ni måste ha saker och ting nerskrivet i alfabetisk ordning annars är ni rökta och fattar ingenting.
Skulle du vilja vara bussig och skriva ner varenda dataterm så att jag har något att plocka av och dessutom vad ord och dessa termer har för mening och betydelse!
Annars fattar jag inte vad ni ska ha reda på!
TicToe ber dig läsa igenom två länkar om hur man effektivt ställer frågor, för att få hjälp på bästa sätt i forum. Länkarna innehåller inga speciella datatermer.
Det är inget konstigt med det, så fungerar det in princip överallt på nätet. Prova t.ex. att ställa samma frågor på http://askubuntu.com/ och du kommer att få samma förfrågan om att förtydliga dig, Det handlar enbart om att det är i stort sett omöjligt att felsöka annars, och det blir en lång process om den som ska hjälpa får gissa det ena och det andra.

Ett exempel på hur den här frågan kunde ha ställts för att göra det enklare att hjälpa dig:

"
Jag har köpt en router av märket NETGEAR 300 . Det fungerar att koppla upp mig från Windows, men när jag kopplar upp mig från Linux verkar jag inte få någon kontakt. Nätverksikonen uppe till höger blinkar och försöker ansluta vad det ser ut som men sedan händer inget mer.
Jag har provat att kolla att lösenordet jag anger i Linux är rätt. Vad mer kan kan prova?( OBS - det går som sagt bra att ansluta från Windows, så routern i sig verkar det inte vara fel inställning på)
PS Kör Ubuntu 20.10.:)
"

Det innehåller felbeskrivning, modell på router och vilken Ubuntu som körs, och vad som har provats redan.
ake45
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 okt 2007, 16:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Router

Inlägg av ake45 »

Installing a Brother Network Printer in Ubuntu
https://www.youtube.com/watch?v=YekdBoF7vlY
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av TicToc »

Tjadden skrev:Skulle du vilja vara bussig och skriva ner varenda dataterm så att jag har något att plocka av och dessutom vad ord och dessa termer har för mening och betydelse!
Annars fattar jag inte vad ni ska ha reda på!
Fel, en termlista skulle inte vara dig behjälplig.
Svaret finns i den första länken jag skrev, läs den och du kommer att förstå.

Jag har justerat mitt forumfilter så att du väljer att inte läsa är egentligen inte något problem, för mig. :)

God fortsättning!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden och God Fortsättning!
Tjadden skrev:Jag är ledsen Tic Toc att ni måste ha saker och ting nerskrivet i alfabetisk ordning annars är ni rökta och fattar ingenting.
Jag och många med mig fattar en hel del, men det underlättar om du blir bättre på att beskriva vad problemet är samt om du fått några felmeddelanden. Dessutom är det ingen som menar något illa med de tips som de kommer med.
I ditt inledande inlägg i denna tråd skrev du:
Tjadden skrev:Jag har införskaffat mig en Router som tydligen bara är för Windows, fråga, går det att lura den att fungera även i Ubuntu?
Tycker du själv Tjadden att den information som du delar med dig av är till någon som helst hjälp för läsare och deltagare av detta supportforum? Det är ungefär som om jag skulle säga att jag installerat ett Operativsystem på min dator och det fungerar inte. Nu verkar du dock ha fått igång routern utifrån vad jag kunnat läsa.

Det finns för övrigt en mycket välskriven instruktion på svenska för detta forum som jag starkt rekommenderar dig Tjadden att läsa igenom och i möjligaste mån följa. Den heter LÄS DETTA INNAN DU POSTAR!

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Det finns för övrigt en mycket välskriven instruktion på svenska för detta forum som jag starkt rekommenderar dig Tjadden att läsa igenom och i möjligaste mån följa. Den heter LÄS DETTA INNAN DU POSTAR!
Instämmer i att det vore lämplig läsning för Tjadden.

Noterade dock att det var nästan fyra år sedan den introduktionen senast redigerades. Såg direkt ett mycket uppenbart behov av uppdatering. Den här länken:

http://help.ubuntu-se.org/

bör bytas ut mot:

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/

Någon moderator som skulle kunna göra den ändringen?

Redigering:
Länken "Dokumentation" på webbplatsens toppmeny borde förstås också ändras.
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Någon moderator som skulle kunna göra den ändringen?
Jag är IOFS inte moderator men jag hade rättigheter att göra ändringen, så jag fixade det nu. :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Någon moderator som skulle kunna göra den ändringen?
Jag är IOFS inte moderator men jag hade rättigheter att göra ändringen, så jag fixade det nu. :)
Tack, Johan. Såg du tillägget jag just gjorde om länken "Dokumentation"?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tack, Johan. Såg du tillägget jag just gjorde om länken "Dokumentation"?
Nej, men skall titta på det. Tar nog en liten stund att hitta var det ligger, dom mallarna gjordes av folk som för länge sedan har sutat.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!
Det är ju lovvärt att presentera uppgifter som man inte vet var man ska hämta dem och än mindre vet vad man söker efter? Isusb? Vad är det för något som jag aldrig har hört förut
så jag ska då först leta reda på vad Isusb betyder och sedan ska jag berätta det för er?

Av den orsaken litar jag inte riktigt på att ni vet vad som behövs, för er slutledningsförmåga är knappast felfri, men det är förståeligt skyll på klienten, så klarar man sig alltid.
Alltså utger man sig för att vara datakunnig och redan tidigare brottats med något problem som ni inte helt har kunnat klara av och ett liknande problem uppstår, så borde ni förstå vad det handlar om tycker man. I flera fall blir jag förvånad över bristen på er slutledningsförmåga, ni måste alltså ha allt nerskrivet i minsta detalj, för det är bekvämast så, självklart klienten som inte har en aning om ett uppstått problem om hur och varför ska presentera detta fel med rätt data terminologi och praktiskt taget påvisa vad felet är? Jag ber om ursäkt för jag har inte den kunskapen!
Det här liknar affärslivet ingen gör något fel men det är legio att skylla ifrån sig, när man inte vill erkänna att kunnigheten inte räcker till.

Mvh
Tjadden
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Hej Gunnar!
Hej du!
Tjadden skrev:Det är ju lovvärt att presentera uppgifter som man inte vet var man ska hämta dem och än mindre vet vad man söker efter? Isusb? Vad är det för något
Ingen aning. Första gången jag ser det nämnas i den här tråden, för övrigt.
Tjadden skrev:Av den orsaken litar jag inte riktigt på att ni vet vad som behövs, ...
Förstår inte varför du blandar in mig. Jag hoppade in i tråden för att påtala behovet av att uppdatera en adress i den foruminstruktion som Nemo länkade till, och i förbifarten instämde jag i att den vore lämplig läsning för dig.

Jag har inget att bidra med i fråga om routrar och trådlösa nätverk. ( Tanken på en sladd, som jag nämnde i någon annan av dina trådar, var det ingen som nappade på. ;) )
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Av den orsaken litar jag inte riktigt på att ni vet vad som behövs, för er slutledningsförmåga är knappast felfri
...
I flera fall blir jag förvånad över bristen på er slutledningsförmåga
Med den attityden kommer du få svårt att få hjälp av någon.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av mcNisse »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Tjadden skrev:Hej Gunnar!
Hej du!
Tjadden skrev:Det är ju lovvärt att presentera uppgifter som man inte vet var man ska hämta dem och än mindre vet vad man söker efter? Isusb? Vad är det för något
Ingen aning. Första gången jag ser det nämnas i den här tråden, för övrigt.
Det var mitt misstag att ta upp lsusb det i första svaret. Trodde att det var en usb-wifi dongel det handlade om :-[

lsusb är ett terminalkommando som listar vad som är kopplat till datorns USB portar.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

mcNisse skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Tjadden skrev:Det är ju lovvärt att presentera uppgifter som man inte vet var man ska hämta dem och än mindre vet vad man söker efter? Isusb? Vad är det för något
Ingen aning. Första gången jag ser det nämnas i den här tråden, för övrigt.
Det var mitt misstag att ta upp lsusb det i första svaret. Trodde att det var en usb-wifi dongel det handlade om :-[

lsusb är ett terminalkommando som listar vad som är kopplat till datorns USB portar.
Jo, jag var medveten om det. Men Isusb är ett okänt kommando, i varje fall på min dator. ;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av mcNisse »

Det måste ju handla om den vanliga problemet att se skillnad på lilla L och stora i, lI :)
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av lasseroth »

Tjadden, min kunskap är inte tillräcklig för att hjälpa dig.
Däremot kan jag se att du nog går in i detta med fel inställning.
Här på forumet sitter ett antal människor som gärna vill hjälpa dig.
Dessa gör detta helt gratis och oegennyttigt,
Nog måste dom väl då ha rätten att få frågorna på ett sätt som dom begriper?
Mellan raderna verkar det som du är arg på något.
Det måste vara bättre att fråga sig varför man inte förstår och ställa frågor som
gör en kunnigare än bara säga, jag har en router-hjälp mig.
Tjadden ta nu detta till dig- du har kommit in i detta fel, denna gång.
Om man nu vill ha reda på vad lsub är... man kan googla.
Tjadden wrote:
Jag är ledsen Tic Toc att ni måste ha saker och ting nerskrivet i alfabetisk ordning annars är ni rökta och fattar ingenting.
Är det verkligen bästa sättet att uttrycka sig om man vill ha hjälp?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Hej lasseroth!

självklart förstår jag era insatser, men jag har väl tagit för givet att ni är rena uppslagsverken, men så är det inte alls, även ni liksom jag har våra begränsningar.
Så i sak har jag missbedömt hur duktiga ni är och främst med er slutledningsförmåga.
Jag har i massor av år sysslat med maskiner och apparater där slutledningsförmågan var ett måste för att klara utav alla uppdrag. Bland mina arbetskamrater behövde vi inte förklara i detalj om någon elektronisk styrd maskin krånglade, man visste ändå vad som kunde vara ett möjligt fel. Just det här är väl det jag har hakat upp mig på att här måste man själv skriva in allt in i minsta detalj för att ni ska förstå vad jag är ute efter.
Jag orkar inte skriva ner de orsaker som har gjort mig konfunderad om person, vet någonting om programmet i datorn det gäller, hur det ska fungera.
Nåväl, Nemo och jag har gjort upp det ni efterlyser och nu lägger jag manken till att redogöra om allt vad som behövs för att ingenting kan missförstås varken av honom eller mig själv.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Rune.K »

TicToc skrev:Hej tjadden,

Jag har märkt att jag avstår från att besvara dina frågor även om jag tror mig känna till lösningen på dina problem. Orsaken är att jag har svårt att tolka det du skriver.

Du kan hjälpa oss att hjälpa dig genom att vara mer tydlig men också genom att svara på våra motfrågor.

Två bra länkar som beskriver hur man ställer frågor som enkelt kan besvaras är;
http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html
http://stackoverflow.com/help/how-to-ask

Den tid som du investerar i att läsa dessa kommer att ge vinst för både dig och andra.

Hur skulle du, genom att tillämpa den första länken, kunna omformulera din frågeställning?
Först av allt, trist med en anonym och pinsam bortmoderering av flera intressanta inlägg i slutet av den här tråden. Skit till moderator som inte kan stå för hur han modererar! Vill man ändå läsa inläggen så får man gå med i gruppen som heter ungefär "Bortmoderade inlägg".

Det var intressant läsning i dina länkar, TicToc. Men som du säkert vet så har vi många här som använder sitt Ubuntu på svenska och kanske inte är så bevandrade i engelska. Visst kan man använda maskinöversättning, men ofta så går mycket av informationen bort när man gör det. Speciellt om det handlar om datorer, hårdvara och IT.

Alltså, börja med att översätt texten i dina länkar till svenska, så att alla kan vara med i diskussionen!

Nu måste jag helt enkelt fråga dej Tictoc, för vilka är egentligen supportavdelningen till för? Är den till för dej i egenskap av supportör, så att du ska få tillfälle att att visa upp dina färdigheter i felsökning och dina kunskaper i Ubuntu? Eller är det så enkelt att supportavdelningen är till för de som ställer frågor och vill ha hjälp med sitt Ubuntu eller att installera sin skrivare?
Skriv svar

Återgå till "Forum"