Då jag inte fick någon meningsfull kontakt med Finanisell ID-Teknik genom brevet till teknikinfo at bankid.com, skickade jag ett brev med samma innehåll till VD Johan Eriksson och teknisk chef Carl Hössner. Fick ett svar från den senare, och mitt svar på det (med kopia till VD) följer nedan.
SV: Linux-klient för BankID
Hej Carl, och tack för ditt svar.
On 2015-01-08 14:06, Carl Hössner wrote:
> Grunden till beslutet att successivt avveckla stödet för Linux är, som
> du skriver, en avvägning mellan kostnad och antalet användare. I en
> sådan avvägning är lejonparten inte utvecklingskostnaden, utan framför
> allt kostnaden över tid i förvaltning, support etc. Även om
> Linuxanvändare historiskt varit mer vana vid att göra mer själva, så har
> just frammarschen av desktopdistros med privatpersoner som målgrupp, där
> Ubuntu kanske är den mest namnkunniga, inneburit att det inte är lika
> mycket av en sanning längre.
Här måste vi skilja mellan olika typer av Linux-användare. När jag skrev att "Linux-gemenskapen har en del vana av att behöva göra saker själva" syftade jag på dem som har den tekniska kunskapen att utveckla en Linux-klient för BankID.
När det gäller support för 'vanliga användare', som du framhåller som en viktig del i kalkylen, vågar jag påstå att det är något vi skulle kunna klara av på egen hand. Själv är jag till exempel engagerad i den svenska gemenskapen Ubuntu Sverige (
http://ubuntu-se.org/), dit både nybörjare och avancerade användare framgångsrikt vänder sig för att få hjälp med olika saker. Att även vid behov hjälpa folk på traven med en Linux-klient för BankID vore en smal sak i sammanhanget.
> Vår erfarenhet är också att många användare, inte bara Linuxanvändare,
> utan även de övriga desktop OS:en, går över till Mobilt BankID.
Det torde ingen kunna invända mot. Samtidigt ger det mig anledning att påminna om Canonicals satsning på telefoner och surfplattor med Ubuntu.
Jag har nämnt problemet för en av de ansvariga hos Canonical. Hur tycker du jag skall följa upp det? Skall jag säga att de kan glömma den svenska marknaden, eftersom ett bankägt företag med monopol på säker inloggning för allmänheten - även beträffande myndigheter och annan offentlig service - blockerar möjligheten till en app för Linux? Jag skulle verkligen vilja kunna ge något annat slags besked.
> Vi har idag, av flera orsaker, inga planer på att öppna källkod eller
> API:er.
Det är förstås ett nedslående besked, som samtidigt är svårt att kommentera, eftersom du inte nämner vilka orsakerna är.
Låt mig ändå nämna alternativet att ni anförtror koden åt någon/några personer, som utifrån den skapar en Linux-klient med sluten kod. Andra Linux-användare med större tekniska insikter än mina (säger inte så mycket) har låtit mig förstå, att det sannolikt inte skulle krävas särskilt omfattande modifieringar om man utgår från Android-appen.
Gemenskapen som föredrar öppen källkod skulle inte jubla över en sådan lösning, men det vore naturligtvis mycket bättre än den nuvarande låsta situationen.
> Skulle antalet användare på Linux öka, eller andra händelser inträffa
> som innebär att bankernas prioritering av de plattformar på vilket
> stödet ska finnas förändras, så kommer vi självklart att se över
> avvecklingsbeslutet.
Lanseringen av telefoner och surfplattor med Ubuntu borde vara en sådan annan händelse.
Jag läser också in i vad du skriver ovan att er kalkyl bakom beslutet är av karaktären 'allt eller inget'. Om tekniskt kunniga Linux-användare skapar klienten och Linux-gemenskapen hanterar supporten, möjliggörs en mycket kostnadseffektiv lösning.
Jag ber dig att öppna för ett konstruktivt samarbete med Linux-gemenskapen. Situationen just nu är inte rimlig.
> Mvh
> /Carl Hössner
Med vänlig hälsning
Gunnar Hjalmarsson