Installera Brother HL-3140CW

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

HakanS

Det enklaste vore att du inte kommenterar någonting om skrivaren det är för komplicerat för dig!
Du fattar inte att den Display på skrivaren och alla kommandon är gjord för japansk mentalitet och det finns inte någon bruksanvisning om hur man hittar det man söker efter och som Nemo vill att jag ska hitta skrivarens IP-adress, blir rena skämtet man ledsnar efter någon halvtimme att få upp något på Display som antyder om någon IP adress!
Jag tog kontakt med en data programmerare och det första han sa, helt uruselt hur man installerar, själva språkformen som blir mer eller mindre en gissningslek vad som menas
. Den skrivaren skulle jag inte vilja ge mig på, för att installera, japanarnas språk översatt till engelska är delvis bedrövlig!
Så bäste HakanS din kritik är inte uppskattad!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Så bäste HakanS din kritik är inte uppskattad!
Det är inte dina utfall mot HakanS och andra som försökt hjälpa till heller. Jag börjar bli riktigt, riktigt trött på din attityd.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Gunnar, du har helt rätt och du själv får ta åt dig av att komma med dumma kommentarer som du och andra har ensamrätt om tydligen?
Var ärlig, HakansS är duktig att fråga, om det andra redan har frågat och de har fått korrekta svar av mig. Men visst, det har hänt ett par gånger som han har givit tips och som visat sig att fungera, som jag också markerat med tack för hjälpen.
Ni beskyller mig för att inte ställa rätta frågor och ger inte rätta svar. Tack detsamma säger jag, detta bryter ni själva emot så att det stör.
Så vi får väl ta varandra i handen och tycka att vi är less på varandra!
Nemo har förstått hur landet ligger till och är bra på att förklara vad han vill ha reda på och likaså Johanre är helt ok. Men knappast du som är gnällig av dig för minsta skitsak!
Så jag tycker nog att vi ska vara män och inte några kärringar!
Jag skulle bra gärna att någon satte er vid min skrivare och leta rätt på skrivaren IP adress, utan vägledning hur man ska hitta den. Det är som att famla i mörkret eller leta efter en nål i en höstack. Man har fyra knappar på skrivaren att jobba med, back, två pil knappar en för ja och en för nej och en go knapp. för godkännande. Man godkänner och så kommer det upp samma text igen och igen. Märk väl, att det vill jag ha och godkänner det och så kommer samma fråga upp igen, jag klick att det ska vara påslaget =på och go knappen och klickar på back sedan tills jag kommer till maskin information och klickar på go eller pil knappen för på och samma test jag hade innan som tidigare bläddrar jag igenom och försöker hitta något sidospår ibland lyckas man och bläddrar man fram där och hittar någon rubrik, då rätt som det är kommer testen vill du starta om skrivaren. Markerar för nej och ska gå vidare så kommer samma text tillbaka!. visst det finns en knapp för att släcka ner Displayen och så börjar man om igen och letar och letar och efter en kvar en halvtimme så hittar man det vad man söker efter. Men ca en timme har jag sökt efter skrivaren IP- adress och då får jag ses som en jäkla omöjlig typ som inte hittar det jag letar efter och rätt som det är, kommer någon in i bilden med för mig en dum kommentar likt din!
Mvh
Tjadden
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Jag skulle bra gärna att någon satte er vid min skrivare ...
Det var precis det som HakanS föreslog i sitt senaste inlägg att vi undersöker möjligheterna för. Jag kan inte se hans inlägg som något annat än ett försök att bidra till en lösning. Du svarade med att ösa förolämpningar över honom.

Lägg av!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag skulle bra gärna att någon satte er vid min skrivare och leta rätt på skrivaren IP adress, utan vägledning hur man ska hitta den.
Lugna ned dig nu Tjadden, ingenting blir bättre av att du reagerar på detta sätt. Jag skrev följande åt dig:
Nemo skrev: Börja med att ta reda på vad din skrivare har för IP-nummer. Jag gav 192.168.1.3 som ett exempel. Du får ersätta det med det nummer din skrivare har. Vad det numret är ser du om du loggar in i din router och kollar vad den fått för nummer.
Vad som var oklart i detta vet jag inte, men uppenbart missförstod du mig eftersom du började leta i själva skrivarens inställningar istället för att logga in i routern som jag skrev

Syftet med detta är att ta reda på om det finns kontakt mellan din dator och din skrivare. Johan gav som förslag att du skulle köra kommandot ping, men då det inte gav något svar behövde vi få veta vad din skrivare har för IP-nummer. Det är möjligt att den fått ett nytt IP-nummer eller att din router tappat kontakten med din skrivare.

Håkan kritiserade dig inte i sitt inlägg, utan gav dig ett konkret förslag på hur du skulle kunna få bättre hjälp med ditt skrivarproblem.

Börja därför med att logga in på routern och ta reda på vad din skrivare har för IP-nummer. Borde synas på samma plats som du kollat på tidigare, då du varit inloggad i routern.

När du fått fram IP-numret till skrivaren kör du kommandot ping från Terminalen som Johan skrev, fast med det IP-nummer som skrivaren har.
Klistra därefter in resultatet av detta i denna tråd, så får vi se om din dator har kontakt med skrivaren.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag har raderat rubbet av skrivaren och koncentrerat mig på den i Win7
jag anser att datorn blir villrådig med samma skrivare på två olika OS
i samma dator. När jag hade raderat allt på Ubuntu så är skrivaren körklar i Win 7.
Tyvärr besannas det nog att köra skrivaren trådlöst i Ubuntu, låter sig nog inte göras? Att köra med USB kabel det går nog för då går det att ladda in drivrutinerna för skrivaren men inte för att köra trådlöst. CUPS alternativ har jag bett dig om att testa, men det har du inte givit något besked om och då tog jag beslutet att radera allt om skrivaren i Ubuntu. Den data jag har i Win7 stämmer inte med det som går att finna i Cups som då är min slutsats att den möjligt kanske klarar av sina egna förvalda modeller av Brother, men inte min modell?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Nemo »

Det har ingen påverkan att du har både Windows 7 och Ubuntu på datorn. Dvs. utskrifterna påverkas inte av detta.

Vad gäller CUPS som du återkommer till undrar jag hur du hade tänkt att jag skulle testa det? Jag har inte din skrivare och kan därför inte testa det. Dessutom behöver du inte CUPS, det räcker att du installerar skrivaren lokalt i Ubuntu. Att den är ansluten via wlan spelar ingen roll.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag har tagit kontakt med Brother supporten och likaså Netgear om en bruksanvisning om hur man hittar det man söker i skrivarens inställning.
I sak spelar det inte någon roll, hur routern är inställd när det gäller Ubuntu, så jag ska installera drivrutinerna för skrivaren och absolut inte ändra på något i routern, eftersom den är rätt inställd för Win 7. Bortsett att datorn inte hittar skrivaren, trots att den är markerad med alla data enligt Netgear, där finns Internet, netgear, skrivaren och datorn i bild ihopkopplat!

Nu är Brother HL-3140Cw-serien Installerad och jag hoppas att slippa röra routerns inställning i skrivaren om det är möjligt? Just nu är den perfekt inställd för skrivaren i Win7.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av gruble »

Tjadden skrev:språkformen som blir mer eller mindre en gissningslek vad som menas
Det verkar som administratören av ditt skrivar-nätverk har problem, då han måste gissa sig till vad som menas.
Här finns lite skrivarmeny info i snabbguiden på Svenska Installationsväglednings manual på Svenska
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Routerns IP-adress 192.168.1.3 och den visar att skrivaren är inte kopplad till datorn.

En sak måste jag få klarlagt varför skrivaren ständigt lyser rött för error inte en enda gång har den visat grönt ljus och jag anser att det är något fel på skrivaren.
Men Microsoft fix-it anser att skrivaren är helt ok? Windows felsökningsprogram är lustigt, den kan markera skrivaren som avstängd fastän den är påslagen? Det har hänt att felsökningsprogrammet säger att allt är ok och vill att jag kör en test utskrift (röd lampa lyser)
Test utskriftet hamnar i kö blir beskedet?
Så jag måste ta kontakt med Brother igen och fråga dem om den röda lampan är standard, vilket det givetvis inte är, man borde kunna skriva ut en demoskrift men icke sa nicke det händer ingenting vid sådant försök! Förhoppningsvis kanske det är något mekaniskt fel som är enkelt att rätta till?

gruble
Var lugn, jag har plöjt igenom allt material som finns om skrivaren och med tiden förstått hur mycket omständlig text det är, som inte gör en direktinformerad, alltså texten är rumphuggen.
Samma elände när 4 brädspelare ska tolka reglerna över ett nytt brädspel där reglerna är luddigt skrivna!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Så här ser det ut.

Trådanslutna enheter
Status
Allowed ARNE-INSPIRON-570
Enhetsnamn
arne-dator
IP-adress
192.168.1.2
MAC-adress
84:2B:2B:8F:3C:DA
Anslutningstyp
wired


Trådlösa enheter (trådlösa inkräktare visas också här)
Status Enhetsnamn IP-adress MAC-adress Anslutningstyp

(Saken är klar, jag har ett fel på skrivaren som Brother ska fixa, som just har med displayn att göra, som inte lyder roder som jag klagat på tidigare och därför lyser den röda errorlampan)
Det här hindrar inte att att routern får kontakt med skrivaren för det, eftersom i Win 7 är allt korrekt installerat och startklart, när skrivaren är utan fel så är det bara att sätta igång att skriva ut på löpande band.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Detta var mycket förvirrande. Tidigare skrev du följande:
Trådanslutna enheter
Status
Allowed
Enhetsnamn
INSPIRON-570
IP-adress
192.168.1.2
MAC-adress
4:2B:2B:8F:3C:DA
Anslutningstyp
wired

Trådlösa enheter (trådlösa inkräktare visas också här) win 7
Status
Allowed
Enhetsnamn
BRW9CD21E90C3A0
IP-adress
192.168.1.3
MAC-adress
9C:D2:1E:90:C3:A0
Anslutningstyp
wireless(NETGEAR49)
Dvs. din dator hade 192.168.1.2 och en trådlös enhet hade 192.168.1.3, vilket i ditt fall mest troligt är din skrivare.

Sedan skrev du igår
I sak spelar det inte någon roll, hur routern är inställd när det gäller Ubuntu, så jag ska installera drivrutinerna för skrivaren och absolut inte ändra på något i routern, eftersom den är rätt inställd för Win 7. Bortsett att datorn inte hittar skrivaren, trots att den är markerad med alla data enligt Netgear, där finns Internet, netgear, skrivaren och datorn i bild ihopkopplat!

Nu är Brother HL-3140Cw-serien Installerad och jag hoppas att slippa röra routerns inställning i skrivaren om det är möjligt? Just nu är den perfekt inställd för skrivaren i Win7.
Hur kan den vara perfekt inställd om dator inte har kontakt med skrivaren?
Sedan skriver du idag
Routerns IP-adress 192.168.1.3 och den visar att skrivaren är inte kopplad till datorn.
En router kan bara visa vad som är anslutet till den, i ditt fall kan den visa om din dator och skrivare är ansluten till den. Vill du veta om datorn och skrivaren har kontakt med varandra kan du använda kommandot ping förutsatt att du känner till skrivarens IP-nummer och att skrivaren och datorn är anslutna till routern.

Tidigare var något anslutet trådlöst till 192.168.1.3, men nu säger du att routern har fått denna adress.

Det finns ett sätt att även på själva skrivaren få fram inställningarna på ett utskrivet papper. Enligt instruktionsboken görs man följande moment:

1) Tryck på (Upp) eller (Ned) för att välja "Maskininform."
2) Tryck OK
3) Tryck på OK för att välja "Skriv ut inst..."
4) Maskinen skriver ut aktuella skrivarinställningar

Om skrivarinställningar visar IP-adress 0.0.0.0, vänta en minut och prova igen.

Detta finns upptaget på svenska på sidan 31 i snabbguiden. Det är möjligt att du provat ovanstående steg utan att få ut något på papper och att något är fel på själva skrivaren.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Nu fattar jag ingenting, det senaste inlägget är borta som ger en korrekt förklaring?
Nåväl, det som fattas för att kunna skriva ut något, som nu Brother undersöker för att rätta till felet på skrivaren, "att displayen lever sitt eget liv och lyder inte roder" det är rena slumpen att jag hittar rätt kommando när error lampan lyser rött!

Jag får denna skrivare utbytt till en ny, som jag får hem på Måndag eller Tisdag!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Brotherskrivare nr. 2 i ordningen fungerar lika illa som den första jag fått utbytt, det går inte ens att hoppa över trådlös inställning och istället köra den direkt lokalt, med USB kabel?

Skriv ut och utskriften lägger sig kö ä vad man kan göra, att där ifrån få skrivaren att skriva ut, det går inte, åtminstone inte vet jag hur det ska gå till och inte felsökningsprogrammen heller i Win 7.
(har skrivaren i samma positionsläge i Win 7 som här på Linus!)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Måndag 2015-01-26
Hur tolkar man det här?
"Innan installation"
1.Endast installation via kommandoraden (plint) stöds.
2.Endast engelska versioner av drivrutiner finns.
3.Informationen på webbplatserna inte garantera driften av Brother Linux-drivrutiner i alla användares driftsmiljöer.
4.Anslutning mer än en maskin med samma modellnummer stöds inte."

Jag har Brother HL-3140CW-serien installerad i Win 7 och i skrivande stund väntar jag på support ifrån Brother.
Allt tycks vara rätt installerat, men det man ska skriva ut fungerar inte, ungefär som om skrivaren hänger sig och vill inte spotta ut något ark?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av HakanS »

I
Tjadden skrev:Hur tolkar man det här?
"Innan installation"
1.Endast installation via kommandoraden (plint) stöds.
2.Endast engelska versioner av drivrutiner finns.
3.Informationen på webbplatserna inte garantera driften av Brother Linux-drivrutiner i alla användares driftsmiljöer.
4.Anslutning mer än en maskin med samma modellnummer stöds inte."
Verkar som du gjort en Google-översättning av texten på denna sida: http://support.brother.com/g/s/id/linux ... edirect=on
Även om det är lite konstig ordföljd så uppfattar jag det klart och tydligt vad som menas.
1. Man måste använda kommandoraden (terminalen) för att installera drivrutinen.
2. Säger sig själv vad som menas.
3. Brother garanterar inte att det som står på webbsidan angående Linux-drivrutinerna fungerar i alla driftmiljöer.
4. Du kan inte ansluta till fler än en skrivare med samma modellbeteckning i ditt nätverk.

Vilken punkt tycker du är otydlig?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Hej HakanS.

Exempel 4
Av samma modellnummer, samma skrivare i Win7 som Linux räknas kanske som samma skrivare och det kanske inte går?
Att ha samma 2 skrivare i Linux säger det sunda att det uppstår fel förmodar jag.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Hej HakanS.

Exempel 4
Av samma modellnummer, samma skrivare i Win7 som Linux räknas kanske som samma skrivare och det kanske inte går?
Som sagts tidigare i denna tråd så går det utmärkt att installera skrivaren i både Windows och Ubuntu.
Vad de menar är att du kan inte ha två eller fler fysiska skrivar med samma modellbeteckning i ditt nätverk.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Skriv ut och utskriften lägger sig kö ä vad man kan göra, att där ifrån få skrivaren att skriva ut, det går inte, åtminstone inte vet jag hur det ska gå till och inte felsökningsprogrammen heller i Win 7.
(har skrivaren i samma positionsläge i Win 7 som här på Linus!)
Är skrivaren ansluten med USB eller via trådlöst nätverk? Om du kör via trådlöst nätverk, har du kontrollerat om din dator har kontakt med skrivaren via nätverket? Du kan också kontrollera att din skrivare har kontakt med routern.

Utöver detta kan du även prova att skriva ut skrivarens nätverksinställningar genom att enligt sidan 31 i den svenska snabbguiden göra följande:

1) Tryck på (Upp) eller (Ned) för att välja "Maskininform."
2) Tryck OK
3) Tryck på OK för att välja "Skriv ut inst..."
4) Maskinen skriver ut aktuella skrivarinställningar

Om skrivarinställningar visar IP-adress 0.0.0.0, vänta en minut och prova igen.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera Brother HL-3140CW

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo!

I morgon måste jag lus-syna trummorna i skrivaren, det tycks vara ett mekaniskt fel även på den här skrivaren och av samma sorts fel med den som blev utbytt, att det går inte att skriva ut någonting på skrivaren.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"