BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av gruble »

Är det inte efterträdaren till Europeiska kol- och stålgemenskapen som slutgiltigt bestämmer vad Svenska staten, banker och Finansiell ID-Teknik har att rätta sig efter med e-legitimation. De brukar ha lite annan syn än det då vanligt förekommande, enligt den Svenska modellen.
"Sveriges EU-medlemskap innebär att Sverige ska följa de regler EU:s institutioner beslutar om"
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Risken finns alltså att Konkurrensverket tycker att detta är Marknadsdomstolens bord.
Ja, det är möjligt. Efter att ha pratat med Osprey på telefon är jag också mer osäker på om det lagrummet är tillämpligt.

I alla händelser känns detta som ett tungt sätt att komma framåt. Förmodligen bör vi pröva andra vägar i första hand.
gruble skrev:Är det inte efterträdaren till Europeiska kol- och stålgemenskapen som slutgiltigt bestämmer vad Svenska staten, banker och Finansiell ID-Teknik har att rätta sig efter med e-legitimation.
Jo, EU-lagstiftningen kan säkert spela roll. Konkurrenslagen har till exempel direkta motsvarigheter i ett antal EU-direktiv.

Men vi skulle förmodligen behöva en expert på EU-rätt för att reda ut om och i så fall hur det hjälper oss. Osprey, som i våras samlade in lite information om detta, kanske vet mer.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

En intressant infallsvinkel till alla förhandlingar vore kunskap om FIDs "nya" implementation av BankID. Har t.ex. Samuel gjort reverse engineering på den eller finns det andra som kan yttra sig i frågan? Det fanns någonstans i någon tråd en del skrivet om detta men jag hittar det inte.
FIDs obenägenhet att ens diskutera frågan är lite förvånande. Konspirationstanken är inte långt borta.
Linuxgemenskapen har ju tidigare, då framförallt Samuel genom FriBID, lyckats att visa att det finns möjligheter men har någon försökt med den "nya" lösningen? De jag har talat med säger att de gamla certifikaten fungerar med den nya lösningen, vilket väl tyder på att det är lite "kejsarens nya kläder" över det hela. Men jag gissar ju bara, finns det någon som vet?
世良比無
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Håller helt med om att det kan vara bra ju mer man vet om hur Finansiell ID-Tekniks produkt funkar, oavsett deras samarbets(o)vilja. Samuel håller på, och presenterar såvitt jag förstår sina resultat löpande. (Dock gör han detta vid sidan av ordinarie jobb; senaste uppdatering då jag skriver detta 17 januari.)

Att gamla BankID funkar med det nya systemet tror jag inte riktigt på. Snarare får jag för mig att det tills vidare kan finnas underligheter i inloggningssystemet (exempelvis hos Skatteverket) som gör att det tidigare BankID-systemet fortfarande går att komma åt. Det lär dock inte vara.

Mer info om detta förmodar jag att man bäst får på FriBID:s forum. Igår några intressanta synpunkter på säkerheten hos BankID.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
serafim skrev:De jag har talat med säger att de gamla certifikaten fungerar med den nya lösningen, vilket väl tyder på att det är lite "kejsarens nya kläder" över det hela.
Att gamla BankID funkar med det nya systemet tror jag inte riktigt på. Snarare får jag för mig att det tills vidare kan finnas underligheter i inloggningssystemet (exempelvis hos Skatteverket) som gör att det tidigare BankID-systemet fortfarande går att komma åt.
Den observation jag beskrev i ett annat inlägg indikerar att de gamla certifikaten fungerar. Jag lyckades med hjälp av den gamla BankID-klienten ta mig in såväl till Skatteverket (med den nya URLen) som till en bank som egentligen stängt det gamla systemet.

Men förmodligen är det bara en sinkadus i övergången, och inget som leder oss närmare en hållbar lösning för Linux.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Det nya är hur BankID samarbetar med webbläsaren. Gamla BankID är ett insticksprogram, medan nya BankID är ett fristående program som anropas med ett protokoll (bankid://), på samma sätt som en apt:// (som vlc) startar pakethanteraren.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag provade idag 2015-01-26 att dels logga in på Handelsbanken från min dator som kör Kubuntu 12.04, dels logga in på Försäkringskassan från samma maskin. Allt fungerade utan några som helst problem. Kommer säkert att sluta fungera inom kort, men jag är ändå förvånad över att det fortfarande går att logga in och utföra ärenden samt signera dokument från en dator som kör Kubuntu med den gamla BankID lösningen.

Provade även på Skatteverket, men där tog det stopp med följande felmeddelande:
E-legitimation-fel

BankID-programmet verkar inte finnas i din dator eller telefon. Installera det och hämta ett BankID hos din bank. Installera programmet från install.bankid.com.

Support referensnummer: P0z9-iXbU

Klicka här för att gå tillbaka till startsidan
Att det fortfarande fungerar mot Handelsbanken och Försäkringskassan är i sig ingen hjälp för oss. Tänkte mer som information om hur läget är. Skatteverket har gått över till den nya lösningen och jag antar att både Försäkringskassan och Handelsbanken kommer att göra detsamma inom kort.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Om jag inte minns fel så pratades det i början av denna tråd , att lyssna med syster forumen
för att kunna samarbeta, hur har det gått på den fronten.

Har även funderat på om det skulle kunna gå att ordna en namninsamling via webben på något sätt,
med tanke på att detta forum ståtar med dryga 18000 medlemmar,
(alla är väl troligen inte aktiva medlemmar) men om man skulle kunna skicka ut ett mail med info till samtliga mail adresser som finns på detta forum.
Samt en uppmaning att "skiva" på "webblistan för bevarandet av bank-id".

Om även våra syster forum gjorde gemensam sak med oss, skulle vi då troligen inte få en ganska ansenlig mängd med namn som vill ha kvar bankid.

Finansiell ID-Teknik sa väl i början att man kunde tänka sig att ompröva sitt beslut om situationen förändrades.
Om jag inte minns fel där så menade de att de bara fanns 5000 Linux användare.

Hur detta tekniskt skulle utföras har jag inte kunskap om.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

skalman65 skrev:Om jag inte minns fel så pratades det i början av denna tråd , att lyssna med syster forumen
för att kunna samarbeta, hur har det gått på den fronten.

Har även funderat på om det skulle kunna gå att ordna en namninsamling via webben på något sätt,
med tanke på att detta forum ståtar med dryga 18000 medlemmar,
(alla är väl troligen inte aktiva medlemmar) men om man skulle kunna skicka ut ett mail med info till samtliga mail adresser som finns på detta forum.
Samt en uppmaning att "skiva" på "webblistan för bevarandet av bank-id".

Om även våra syster forum gjorde gemensam sak med oss, skulle vi då troligen inte få en ganska ansenlig mängd med namn som vill ha kvar bankid.

Finansiell ID-Teknik sa väl i början att man kunde tänka sig att ompröva sitt beslut om situationen förändrades.
Om jag inte minns fel där så menade de att de bara fanns 5000 Linux användare.

Hur detta tekniskt skulle utföras har jag inte kunskap om.
Det fanns (eller finns) en petitionslista med målet att samla 100 000 namn och som jag skrev på och sist jag tittade på den fanns där 90 namnunderskrifter....
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Nu har jag en fundering om att gå ut med en pressrelease om att Ubuntu i Sverige finns representerade på E-legitimationsdagen i Stockholm. Det är snabbt och enkelt och jag har ett konto registrerat, så det är inga konstigheter...

Generellt sett så tycker jag inte att vi ska nämna några personnamn eller annat, utan bara att Ubuntu i Sverige finns där och ungefär att vi kämpar för en öppen och fri lösning.

Det enda jag vill höra om är ifall det är ok för alla att jag gör det och om det är någon som har några synpunkter.

Synpunkter??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

OK! :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra idé!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HakanS »

Osprey:
En mycket bra idé.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Jättebra. Tummen upp! :)
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Hej på er!

I ett led att Osprey sitter just nu och arbetar med en pressrelease kunde jag inte motstå att skicka ett mail till Nick Näsllund på Sveriges radio som hade en intervju gällande Linux och Bankid med en linuxanvändarer. Hoppas att ni inte har något emot det?
Hej!

Tack för att ni tog upp frågan om Linux för Bankid i ert radioprogram.

För er info så är det allt fler som engagerar sig i frågan med att skriva till berörda myndigheter, banker etc..

Mer kan läsas på Ubuntu Sveriges tråd: Linux för Bankid.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=58799

Denna tråd startades upp i våras och har sedan dess närmare fått 49 000 besök, vilket indirekt säger att antalet Linuxanvändare i Sverige är inte så få som Johan Eriksson på Finansiell ID-teknik gör gällande. Desto värre så är det ingen av berörda myndigheter och banker ( arbetsförmedling,försäkringskassan, csn, skatteverket, finansdepartementet, näringsdepartement,konkurrensverket) som insett allvaret i att utesluta över 100 000 användare. Antalet Linux användare ökar enligt statististik. Mer om att läsa om detta kan läsas i den korrespondens som redovisas i tråden ovan.

Som ett led i att vidare försöka påverka våra beslutsfattare kommer flera medlemmar ur Ubuntu Sverige/Linux närvara på E-legitimationens dag i Stockholm onsdagen den 4/2-2015 . Arrangör E-legitimationsnämnden



Mvh


Anna Grane

Linuxanvändare och småföretagare beroende av Linux och ett fungerande e-leg. Medlem i Ubuntu Sverige .

Ps. Kör Linux för att det är driftsnålt och framför allt säkert. Har inte haft en enda virusattack sedan jag började med detta.
Själv tycker jag att det vore rimligt att staten står för e-leg såsom pass och körkort. Tycker det känns vanskligt att det skall falla på privata aktörer.
Ingen ställer krav på vilken bil jag skall köra varför skall jag då bli tvungen att använda mig av operativsystem som kostar pengar och är inte driftsäkert?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjusigt, Mumintroll! :) Har du möjligen en länk till radioprogrammet?
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Här kommer en länk till radioprogrammet Gunnar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6076558
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

Osprey
Mumintroll
Toppenjobbat! :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Mumintroll skrev:Här kommer en länk till radioprogrammet Gunnar:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6076558
Tack!

"Stor nyinvestering" - Johan Eriksson ljuger som en häst travar. :( FIDs teknikchef tonar tvärtemot ner betydelsen av utvecklingskostnaden. Samtidigt blir vi ignorerade när vi erbjuder samarbete med Linux-gemenskapen för att nå en lösning.
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Gunnar, det fanns en anledning att jag inte ville initialt hänvisa till länken för det är lät att man får kräksjuka efter hört Johan Svenssons utspel:)
Skriv svar

Återgå till "Internet"