BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Broder Tuck skrev:Osprey
Mumintroll
Toppenjobbat! :kram:
+1!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Osprey skrev:Nu har jag en fundering om att gå ut med en pressrelease om att Ubuntu i Sverige finns representerade på E-legitimationsdagen i Stockholm. Det är snabbt och enkelt och jag har ett konto registrerat, så det är inga konstigheter...

Generellt sett så tycker jag inte att vi ska nämna några personnamn eller annat, utan bara att Ubuntu i Sverige finns där och ungefär att vi kämpar för en öppen och fri lösning.

Det enda jag vill höra om är ifall det är ok för alla att jag gör det och om det är någon som har några synpunkter.

Synpunkter??
Inga utom att det är bra.
世良比無
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

Tumme upp.
Kör på, Osprey. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HansSimon
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2015, 23:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HansSimon »

Tjohej på er. Har precis börjat använda Ubuntu och blir mäkta förvånad över att Bankid inte funkar. Jag vägrar att använda mobilt bankid. Såg att det är gjort en anmälan till PTS (antar jag). Hur går det med den? Någon som vet?
HansSimon
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2015, 23:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HansSimon »

Ser att det finns en lista för påskrift. Får jag trycka ut den på FB?
serafim skrev:
skalman65 skrev:Om jag inte minns fel så pratades det i början av denna tråd , att lyssna med syster forumen
för att kunna samarbeta, hur har det gått på den fronten.

Har även funderat på om det skulle kunna gå att ordna en namninsamling via webben på något sätt,
med tanke på att detta forum ståtar med dryga 18000 medlemmar,
(alla är väl troligen inte aktiva medlemmar) men om man skulle kunna skicka ut ett mail med info till samtliga mail adresser som finns på detta forum.
Samt en uppmaning att "skiva" på "webblistan för bevarandet av bank-id".

Om även våra syster forum gjorde gemensam sak med oss, skulle vi då troligen inte få en ganska ansenlig mängd med namn som vill ha kvar bankid.

Finansiell ID-Teknik sa väl i början att man kunde tänka sig att ompröva sitt beslut om situationen förändrades.
Om jag inte minns fel där så menade de att de bara fanns 5000 Linux användare.

Hur detta tekniskt skulle utföras har jag inte kunskap om.
Det fanns (eller finns) en petitionslista med målet att samla 100 000 namn och som jag skrev på och sist jag tittade på den fanns där 90 namnunderskrifter....
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

HansSimon skrev:Ser att det finns en lista för påskrift. Får jag trycka ut den på FB?
serafim skrev:
skalman65 skrev:Om jag inte minns fel så pratades det i början av denna tråd , att lyssna med syster forumen
för att kunna samarbeta, hur har det gått på den fronten.

Har även funderat på om det skulle kunna gå att ordna en namninsamling via webben på något sätt,
med tanke på att detta forum ståtar med dryga 18000 medlemmar,
(alla är väl troligen inte aktiva medlemmar) men om man skulle kunna skicka ut ett mail med info till samtliga mail adresser som finns på detta forum.
Samt en uppmaning att "skiva" på "webblistan för bevarandet av bank-id".

Om även våra syster forum gjorde gemensam sak med oss, skulle vi då troligen inte få en ganska ansenlig mängd med namn som vill ha kvar bankid.

Finansiell ID-Teknik sa väl i början att man kunde tänka sig att ompröva sitt beslut om situationen förändrades.
Om jag inte minns fel där så menade de att de bara fanns 5000 Linux användare.

Hur detta tekniskt skulle utföras har jag inte kunskap om.
Det fanns (eller finns) en petitionslista med målet att samla 100 000 namn och som jag skrev på och sist jag tittade på den fanns där 90 namnunderskrifter....
Bra, gör det. Hoppas det blir fler underskrifter så (jag använder varken FB eller twitter själv).
Jag kollar om några dagar för att se resultatet.
世良比無
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

En kort som blev en mycket lång sammanfattning om mina intryck från E-legitimationsnämnden dag 2015.

När Osprey och jag åkte upp till Stockholm hade jag kanske inte några högre förväntningar om att vi skulle kunna märkas synas bland alla deltagare från berörda myndigheter och företag men slutresultatet blev över förväntan!

Men med den samlade trupp av erfarenhet, kompetens som Serafim,Ratatosk,Gunnar och Osprey stod för kunde jag som med en mer "ytlig" erfarenhet känna mig grundtrygg i att prata då jag tog dessa till hjälp. Vi valde att inte dela upp oss utan gick i samlad trupp på de diskussionsforum där vår röst kunde komma till tals och vi märktes och hördes vilket kunde konstateras på den slutresumén av dagen . Då man från podiet konstaterade att en stor delegation från Ubuntu Sverige hade kommit med värdefulla synpunkter.

Då jag är icke teknisk orienterad så kände jag själv att jag inte ville ta kontakt med de tekniska ansvariga för respektive myndighet, men det var en person jag kände att jag måste fånga upp och att jag där skulle klara mig att framföra Ubuntu Sveriges talan, helt enkelt för att jag tror att vår nya IT-minister Mehmet Kaplan inte har hunnit att sätta sig in i sitt nya arbete. Jag satte detta som mitt enda mål, men jag visste att det skulle vara svårt att fånga upp honom så efter hans föredrag och det seminarium vi var på(vad det nu hette) så såg jag att snabbt förflytta mig till där han satt. Det var fullt med folk runt omkring honom och jag visste att att jag kanske hade högst 20 sekunder att väcka hans intresse och då han ändå är miljöpartist och han hade ändock pratat om miljö i hans föredrag om Svensk e-legitmations utveckling, så jag inledde helt enkelt med att ställa honom frågan om han vet vad för konsekvenser har skett genom att Microsoft Sweden har upphört med supporten för Windows XP, hur många datorer som kommer att slängas, jag omnämde också ett litet projekt i Falkenberg som är i startgroparna där man ska satsa på de att få köpa in eller få de datorer som nu slängs och installera Linux i burkarna. Detta är ett sätt att spara på miljön och inte syssla med kapitalförstöring. Jag omnämde att det finns faktiskt personer med sämre ekonomi i Sverige som inte har råd med all den teknikutveckling som sker Ubuntu/Linux är ett alternativ för dessa.Jag frågade honom sedan vidare om han kände till att FID/Bankid har upphört med supporten för Linux användare. Det kände han inte till. Jag frågade honom om han kände till att det berör minst 100 000 Linuxanvändare om inte mer. Det kände han inte till .
Jag omnämnde också att det är alltfler som nyttjar Linux för att det är gratis och driftsäkert och det är inte bara numera (ursäkta mig) nördar som använder det. Ju mer jag pratade desto mer blev Mehmet Kaplan intresserad och till sist avslutade jag att vi från Ubuntu Sverige ser att det är väldigt viktigt att med den nya Svenska e-elegitimation att vi får en öppen standard/gränsnitt (även för utveckling i Europa)och man måste ställa krav på tillgängligheten. Vi måste kunna få lova att välja vilket operativsystem vi vill arbeta med. Mehmet frågade mig om vi inte har varit kontakt med bankid och då fick jag fram att vi inte har fått svar på vår fråga om att hjälpa dem och att deras fina statistik som redovisades byggde helt enkelt på att de har monopol på marknaden och den produkt de hade för Linuxanvändare var undermålig och många linuxanvändare har tidigare för att komma åt Bankid få köra Wine eller Virtualiserat och då har det i Bankids räknare sett ut som att de kör Windows. Så det fåtal Linuxanvändare de hävdar att de finns överinstämmer inte med verkligheten.
Jag sa till honom att det är inte lätt att få till ekosystem om staten redan satt en leverantör i monopolställning samt att det ekosystem som så vackert pratas lär det aldrig bli någon ekonomi i och helt logiskt sett förstår jag inte varför man låter något så viktigt som Svenska-elegitmationen läggas på privata aktörer. Staten borde vara den som tog hand om det precis som pass och körkort.Mehmet Kaplan tyckte att det här jag hade att komma med var jätteviktigt och han skulle som han uttryckte det skulle genast ta tag i det här och utreda detta vidare.Jag lyckade stjäla flera minuter av hans tid . Hans sekretere tog hand om mitt visitkort och jag hade flertalet personer som stod runtomkring och lyssnade. Jag hoppas att hans "nya" intresse inte glöms bort i den radda av ärenden som ligger hans skrivbord. Jag känner som att jag får skriva till honom och tacka honom för att han tog sig tiden att lyssna på mig/Ubuntu Sverige. Men jag kände som att jag fick honom engagerad!

Egentligen önskade jag att det hade varit Serafim, Gunnar ,Ratatousk eller Osprey som hade talat med honom då dessa kan betydligt mer än mig. Jag är också lite långrandig av mig men jag såg däremot ingen runt omkring som såg ut att somna.. och jag var helt enkelt tvungen att ta tillfället i akt. Jag får nog tacka Serafim,Gunnar, Ratatousk, Osprey och alla ni andra som har gjort inlägg här på tråden för denna tråd har jag läst med stort intresse och lärt mig väldigt mycket . I våras hade jag inte kunnat säga så mycket om saken som nu.

Det ända som jag reagerade negativt på var att det var endast Bankid som var närvarande . Vart tog Telia vägen?

Vidare Bankids tjusiga statistiska redovisning om ökat mobil Bankidanvändande fick mig att kräkas då jag har noterat att på många myndigheter har de endast detta som ett alternativ. Snacka om att kunna få fram tjusig statistik när man har monopolställning.


Var inne i dag på Skatteverket och de har tydligen infört något nytt ett idkort kopplat till telias e-elegitimation och det lilla jag kunde se verkar det positivt för det verkar som det fungerar på Linux. Bara tittat på det ytligt.. Kostnad: 400kr. Bland foton som publicerats är Gunnars krycka på bild i dag tror det var på e-legnämndens sida eller på näringsdepartementets. Kunde den inte vara symbol för Ubuntu Sverige så länge vi inte har något riktigt fungerande e-leg. Gunnar du måste sätta ett Ubuntumärke på den!!! Är det någon som kan fixa ett Ubuntumärke till Gunnar?

Serafim,Gunnar, Ratatosk samt Osprey får redogöra vidare vad vi fick utfört på de diskussionsforum seminarium vi var närvarande på. Tack för Er storartade insats och ett tryggt sällskap .

Inte blev vi till några grå möss inte...........
addegsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 feb 2015, 21:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av addegsson »

Otroligt hur Finansiell ID-Teknik kommer undan med detta.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

addegsson skrev:Otroligt hur Finansiell ID-Teknik kommer undan med detta.
Finansiell ID-Teknik är ett kommersiellt företag som inte har några skyldigheter mot Linux-folket. Det har vi berört vid flera tillfällen i den här tråden. De har skyldigheter mot sina beställare som är de banker som gemensamt äger företaget. De har säkert gjort kalkyler avseende utgifter, inkomster och värdet av den badwill som följer på beslutet att lägga ner Linux-stödet. Vi får se hur det går med certifieringen nu när de står i kö för att bli leverantörer av 'Svensk E-legitimation', kanske man hoppas att Telia, som också står i kö ska fylla Linux-"hålet" och då är båda hemma eftersom statens krav är uppfyllda om det finns EN möjlighet för alla att kunna logga in, utföra ärenden och signera dokument på sajter som levererar samhällsfunktionsrelaterade tjänster, som t.ex. Skatteverket och Försäkringskassan.
世良比無
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

serafim skrev:
addegsson skrev:Otroligt hur Finansiell ID-Teknik kommer undan med detta.
Finansiell ID-Teknik är ett kommersiellt företag som inte har några skyldigheter mot Linux-folket. Det har vi berört vid flera tillfällen i den här tråden. De har skyldigheter mot sina beställare som är de banker som gemensamt äger företaget. De har säkert gjort kalkyler avseende utgifter, inkomster och värdet av den badwill som följer på beslutet att lägga ner Linux-stödet.
Frågan (hur kan Finansiell ID-Teknik komma undan med detta?) är väl dock i högsta grad befogad ändå. Och på mer än ett sätt.
  • Att säga att Finansiell ID-Teknik arbetar enligt normala, sunt marknadsmässiga principer blir ju ganska poänglöst då de inte arbetar på någon normal eller det minsta sund marknad. Att det är på det viset är ytterst andras fel. (Sveriges politiker är de som låter Finansiell ID-Teknik komma undan med detta.) Men så är det ju.
     
  • Även om ett aktiebolag generellt inte har några andra omedelbara skyldigheter än att fixa vinst åt sina ägare (= sju storbanker i Sverige i detta fall) så måste man ju dessutom kunna begära av varje person, fysisk eller juridisk, att den först respekterar såväl juridiska som moraliska regler och anständighet.

    Huruvida Finansiell ID-Teknik bryter mot konkurrenslagen, 2 kap. 7 § (missbruk av dominerande ställning), punkt 2, var det diskussion om, en à två sidor tillbaka, i denna tråd. Gunnar och Osprey landade tydligen efter telefonsamtal i tvivel om saken. (Vet inte egentligen varför, men gissar att det kan vara den exakta innebörden av ordet "konsument" som kan spöka.) Dock är det väl knappast något som helst tvivel om att Finansiell ID-Teknik agerande är moraliskt vedervärdigt – utan anständighet, hänsyn eller skrupler – även om det sedan skulle visa sig att Sveriges lagstiftare (=politiker) har gjort ett så uselt jobb att det inte juridiskt går att sätta dit Finansiell ID-Teknik (utan de tillåts komma undan med detta).
     
  • Till sist: Ett mindre upplyftande inslag under E-legitimationsdagen var ju då E-legitimationsnämndens ordförande, Stig Jönsson, avslöjade att nämnden nu hastigt och lustigt har släppt sitt krav på eID-leverantörerna att tillhandahålla standardiserade s.k. identitetsintyg till köparna/myndigheterna.

    Jag har tidigare fåfängt sökt standardiseringskrav gentemot slutanvändarna (så när som några rudimentära krav på användargränssnitt). Nu släpper man alltså även det standardiseringskrav som fanns gentemot köparna/myndigheterna – hela poängen och idén med den konstruktion som E-legitimationsnämnden har totat ihop, trodde jag. I stället ska E-legitimationsnämnden fixa till detta åt Finansiell ID-Teknik (som för sin del bara kan köra på som hittills).

    Även folk utanför vår delegation hajade till vid det beskedet märkte jag. Vid lunchen tog den som satt bredvid mig (från ett privat företag som utveckar mjukvara för skolor m.fl.) spontant upp frågan och kallade den ett bombnedslag. (Han ställde också intresserade frågor om oss; var för övrigt inte den ende som gjorde det; det var kul.) Och vid avslutningen, då man via trådlöst nätverk kunde fälla kommentarer om dagen, så var det någon (ingen av oss) som skrev att E-legitimationsnämnden har låtit sig kidnappas av BankID och bli deras proxy. (Vilket folk i nämnden omgående ville skämta bort naturligtvis.)

    Och återigen måste man ju fråga sig: Hur kan Finansiell ID-Teknik komma undan med detta?
(Sedan hyser jag nog en viss skepsis – även allmänt, på sunda marknader – mot föreställningen att kommersiella företags beslut alla gånger är så rationella och väl grundade i gedigna analyser av alla ekonomiska faktorer inklusive badwill och det ena med det fjärde. Men det är en annan sak och av mindre betydelse här, där badwill av vilken storlek som helst knappast kostar dem någonting ändå.)
serafim skrev:Vi får se hur det går med certifieringen nu när de står i kö för att bli leverantörer av 'Svensk E-legitimation', kanske man hoppas att Telia, som också står i kö ska fylla Linux-"hålet" och då är båda hemma eftersom statens krav är uppfyllda om det finns EN möjlighet för alla att kunna logga in, utföra ärenden och signera dokument på sajter som levererar samhällsfunktionsrelaterade tjänster, som t.ex. Skatteverket och Försäkringskassan.
Om "lösningen" blir att både Finansiell ID-Teknik och Telia kör vidare exakt som nu mot slutanvändarna (Telia "fyller vårt hål" precis som nu) – medan E-legitimationsnämnden (finansierad av skattebetalarna) fixar omvandlingen till de standardiserade identitetsintyg för myndigheterna (men gissningsvis bara för dem, inte för Finansiell ID-Tekniks kunder i näringslivet) som eID-leverantörerna inte heller själva ids befatta sig med – då är det onekligen säkert många som kommer att skåla i champagneglasen och fira det som en framgång.

Nu får vi väl innerligt hoppas att det inte blir så. Kanske kan rent av Mumintrolls enastående insats under E-legitimationsdagen bära frukt och vi äntligen får det totala omtänk från regeringen som vi har efterfrågat. Tills det verkligen inträffar får vi dock naturligtvis varken slappna av eller tappa sugen.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Nu var inte min idé att försvara FID utan snarare att förklara, så kortfattat som möjligt just hur FID "kommer undan". Det moraliska i deras agerande kan naturligtvis ifrågasättas men faktum kvarstår: de kommer undan.

När jag läser mitt eget inlägg kan jag förstå lite grand att man läser det som ett försvar för FID, vilket inte var meningen. Man kan också se det som nedlåtande mot addegsson, vilket inte heller var meningen. Den enda avsikten var att så kortfattat som möjligt förklara hur FID kommer undan. Jag ville dessutom undvika att stöna "men läs tråden först" eftersom tråden är fruktansvärt lång och spretig och knappast lättläst ens för oss som varit med hyfsat länge om att skriva i den och ännu mindre för någon som blev medlem härom dagen. Addegsson, ta det här som en ursäkt.

Så, nej jag försvarar inte FID, utan ansluter mig till gruppen som tycker att de borde skämmas. Det tror jag att jag givit uttryck för i mina mer än 200 brev till politiska partier, myndigheter och företag. Dessutom tror jag, något som även kom till uttryck bland några av de industriföreträdare jag samtalade med under E-legitimationsdagen, att det måste finnas en dold agenda någonstans i bakgrunden. Alla de företag FID samarbetat med eller använt som underleverantörer under utvecklingen av "gamla" BankID har mycket med Linux att göra och anser inte att Linux är ett problem utan snarare en förutsättning eftersom deras egna IT-infrastrukturer oftast är baserade på just Linux- eller UNIX-baserade servrar.
Denna "dolda agenda" kommer troligen förbli dold men det vore skönt om den kom i dagen. Kan man kanske hoppas på en eller annan "whistle blower" bland inblandade företag?
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Nu till E-legitimationsdagen.
Jag anmälde mig som frivillig till att vara företrädare för Ubuntu-gemenskapen, inte för att jag trodde att vi skulle kunna åstadkomma något utan för att jag ansåg att det var nödvändigt att någon Linux-företrädare syntes där. Jag var tveksam men nu i efterhand glad att det blev en hel delegation och att vi deltog.

Först vill jag framhålla, precis som Ratatosk, att den mest enastående insatsen stod Mumintroll för genom sitt "påhopp" på Mehmet Kaplan. Jag tror att det blir det mest bestående inslaget även om hon själv vill tona ner det.

Programmet gav hopp. Man hade delat upp det hela i ett antal ganska små "möten" och föreläsningar där vi strategiskt valde att delta på de möten som hade stämpeln "dialog" eller "frågestund", dessutom gick jag själv på Neil Clowes föreläsning om eIDAS där det enda egentliga utbytet var att få reda på att alla tidigare EU-direktiv ersattes av denna enda (eIDAS) regelsamling. Allt tidigare har varit direktiv eller "bra om man kan uppfylla så långt man orkar" men denna nya "regulation" överskuggar alla tidigare direktiv.

De två dialogerna var bra, informella och med avslappnad stämning.
1.
"Dialog:Hjälp till att utveckla hur stödet till slutanvändare ska se ut
tillsammans med Erik Borälv och Andreas Richter, Användningsforum."

Här kom vi till tals ordentligt tillsammans med Anna Fors från försäkringskassan och fick uttrycka just hur viktigt det är att framtidens lösningar ska vara tillgängliga och lättanvända oavsett livssituation och verktyg. Anna framhöll vikten av att tänka på äldre, handikappade och nyanlända till Sverige och vi fick trycka på att det måste vara möjligt att kommunicera med myndigheter utan att skaffa dyra datorer, operativsystem och smartphones. Många äldre kan eller vill inte hänga med i dagens teknik-race, somliga för att de inte tycker att de har råd men också av brist på intresse.
Allt antecknades noga för vidare behandling av Erik Borälv och Andreas Richter på Användningsforum, som jag tagit reda på är en avdelning inom regeringens digitaliseringskommission. Dock nämns vi inte speciellt i deras sammanfattning även om många av punkterna handlar om det vi fick sagt.

2.
"Dialog: Vad är viktigast för att vidareutveckla Svensk e-legitimation.
Kanslichef Eva Ekenberg lyssnar på förslag och idéer."

Även här var vi med allihop och fick ett stort genomslag. Vi skrev lappar som sedan alla satte "duttar" på (alla deltagare hade tre duttar eller små klistriga markeringspunkter) för att markera prioriteringar och de lappar vi satte upp med likartat innehåll fick tillsammans flest duttar. Allt samlades in för vidare behandling. På lapparna gav vi uttryck för att tillgängligheten till myndigheter för inloggning, för att kunna autentisera sig, ingå avtal och signera dokument, ska garanteras för alla. Jag nämnde inte Linux men de andra gjorde det.

Jag deltog även i "Teknisk frågestund: E-legitimationsnämnden svarat på frågor om tekniken bakom Svensk e-legitimation."
Där fick jag svar på frågan varför BankID och Telias e-leg får kallas e-legitimation. Myndigheterna kan inte förbjuda det eftersom endast "Svensk E-legitimation" är mönsterskyddat och ägs av svenska staten medan "e-legitimation" inte är det. Jag påpekade att allmänheten troligen inte ser någon skillnad och fick medhåll och ett beklagande eftersom man inte kan göra något åt det. Jag fick också klart för mig att det just nu inte finns någon certifierad leverantör av "Svensk E-legitimation" men att både Finansiell ID-Teknik och Telia står i kö för att bli det. Dessutom står flera andra i kö för att på det ena eller andra sättet bli bidragande men eftersom deras ansökningar inte kommit speciellt långt ville man inte avslöja vilka eller vad de vill bidra med.
Dessutom framhöll man att det inte finns något hinder för andra aktörer, till exempel Linux-företrädare, att ansöka om att bli leverantör till systemet, men det är en lång och troligen törnebeströdd väg att beträda.
Kanske kan man tala med Samuel om saken men det krävs nog att man bildar någon form av speciell organisation för ändamålet. Kanske "Svensk E-legitimation för Linux" skulle duga som namn ....

Sammantaget tycker jag att allt gick över förväntan, vi fick genom Mumintroll göra intryck på ansvarig minister, vi fick säga vårt på två möten och jag fick samtal med ett antal myndighetspersoner och industriföreträdare och möjligheten att ställa mängder av frågor.
Senast redigerad av 1 serafim, redigerad totalt 6 gånger.
世良比無
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Hej! Foliehatten tittar in här också! ;)

En viss förvirring verkar råda angående hur FID kan få härja fritt, som dom ju onekligen gör.
Att det har med bankernas ohemula makt att göra, har väl alla förstått, men ingen verkar göra den nödvändiga kedjekoppling som krävs för att förklara detta diktatoriska fenomen på djupet.

I min värld är det inte det minsta svårt att stegvis koppla hela den här smutsiga byken till det amerikanska betalningsmonopol som har åtminstone västvärlden i ett fullständigt skruvstädsgrepp.
Tänk hur giganterna Visa, Mastercard och Paypal, mer eller mindre tillåts avgöra på egen hand vem som skall tillåtas verka på den globala (och bilaterala) marknaden. Tänk Wikileaks som ett målande, om än bortglömt exempel. Det finns fler, minst lika tydliga exempel, för den som orkar söka.

Alla SKALL in i den kontrollerade och totalövervakade fållan, till varje pris. Svenska banker, regeringar och medborgare är inget undantag... tvärtom.
Allt sedan Göran Persson (och 9/11) har Svenskt etablissemang haft hela huvudet uppkört i det amerikanska arselet, med landsförrädare Boström (min personliga åsikt) som pionjär, arkitekt och tydligaste frontfigur.

För att spinna vidare på den ursprungliga tankegången, så menar jag att Linux är ett "helst inte" i etablissemangets ögon. Det är nämligen behäftat med ett antal allvarliga fel.
Det är öppet, det är granskningsbart och det är modifierbart. Risken att det dyker upp en gubbe som är smartare än NSA:s hackare är allt för stor för att man skall kunna låta Linux bli "var mans egendom"... därför kommer västvärldens etablissemang aldrig att stödja oss/er.

Trots denna min insikt, vill jag tacka er som tog tag i den, i sammanhanget "lilla frågan" om digitalt ID. Ni har gjort ett grymt jobb. Man kan bara hoppas att det inte var bortkastad tid.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

eson57 skrev:. . . . vill jag tacka er som tog tag i den. Ni har gjort ett grymt jobb. . . .
;D tukken instämmer i berömmet för er som har kämpat och drivit frågan. TACK.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Som en kuriositet kan jag berätta att jag just försökte nyttja mitt Telia e-leg. för att förnya min hemförsäkring på försäkringsbolaget If.
Frustrationen finner inga gränser när jag efter en timmas försök, med alla webbläsare och inställningar jag kan finna, måste ge upp. :-\

Kan väl tillägga att jag INTE är något blåbär. Jag påstår utan vidare, att få användare behärskar sin dator som jag.

Edit:
Jämförelsen gjord med "Normalanvändaren" som referent.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jag lyckades logga in med Telia (utan att vara If-kund) med Firefox. Tror att tredjepartskakor krävs. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Jag lyckades logga in med Telia (utan att vara If-kund) med Firefox. Tror att tredjepartskakor krävs. :-\
Ok.. att jag har mer eller mindre paranoida inställningar här och där, är ju ingen hemlighet, men får väl erkänna att jag sitter på en Windows-maskin. Kanske måste testa ett annat OS då. :P
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Annat OS hjälpte inte! Misstänker att du inte kör "Telia e-leg på kort", som jag?
Faktum är att jag jag köpte detta kort (och kortläsare) av skatteverket, enbart för att få ett e-leg, då min bank inte erbjuder Bank-ID... och storbankerna endast erbjuder sina egna kunder detsamma.
Vill Bank-ID ha någon form av offentlig auktorisation, måste dom väl nästan ta bort den begränsningen, eller? Kanske en tanke att ta med i bedömningen.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Serafim, att du skulle försvara Finansiell ID-Teknik tror jag naturligtvis inte alls. Ditt jättejobb tidigare har alla fått ta del av tidigare i denna tråd, och även under E-legitimationsdagen gjorde du en beundransvärd insats. (Några av de klockrena träffar du fick in blev jag själv åhörare till; jag önskar jag kunde säga att min egen insats var lika bra.) Jag tyckte bara att då du nu ändå hade svarat alls på Addegssons inlägg, så såg detta svar lite kort och negativt ut och behövde utvecklas.

Till Eson57 vill jag säga att min personliga tro nog är att förklaringarna ändå väsentligen ligger inom landets gränser, d.v.s. att detta på det hela taget är ett väldigt svenskt problem. Dock, eftersom det å andra sidan inte från Finansiell ID-Teknik själva, eller från deras ägare, kommit några förklaringar alls till deras agerande – annat än uppenbart rent skitsnack (en uppsättning orimliga påståenden som de inte ens brytt sig om att synkronisera så att de för fem öre stämmer överens med varandra internt) – så lämnar de ju fältet helt fritt för spekulationer, och ingenting kan uteslutas.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Till Eson57 vill jag säga...
Jag tycker din analys är rätt, i det stora hela. Dock något blåögd i ursprungsfrågan.
Ingen kan väl undgå att notera vem som styr det globala betalningssystemet?
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"