Kan inte logga in på routern

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

HakanS

Busenkelt att förstå eftersom jag inte kunde skriva ut något, utan att logga in på Netgear genie och där använde rätt IP adresser.
Detta har jag påtalat gång på gång. Men nu är vi inne på att kunna skriva ut direkt utan inloggning på 198.162.1,1 som tycks vara omöjligt, trots att i manualen hänvisar de till att ta hjälp på deras fullkomliga sida!
Jag har bilden klar för mig hur det ska se ut och detta ska ge utslag i CUPS, jag har försökt fejka in adressen på CUPS. T.ex lpd:/brothers/HL-3140CW- series. Men detta avslogs av NEMO som inte viktigt? Just det, att den adressen fixades inne i Netgear genie. Men tyvärr jag kommer inte ihåg exakta adressen nu. Men det spelar väl inte någon roll när jag inte kan konfigurera den i varken COPS eller Netgear!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Busenkelt att förstå eftersom jag inte kunde skriva ut något, utan att logga in på Netgear genie och där använde rätt IP adresser.
Detta har jag påtalat gång på gång. Men nu är vi inne på att kunna skriva ut direkt utan inloggning på 198.162.1,1 som tycks vara omöjligt, trots att i manualen hänvisar de till att ta hjälp på deras fullkomliga sida!
Jag har bilden klar för mig hur det ska se ut och detta ska ge utslag i CUPS, jag har försökt fejka in adressen på CUPS. T.ex lpd:/brothers/HL-3140CW- series. Men detta avslogs av NEMO som inte viktigt? Just det, att den adressen fixades inne i Netgear genie.
Den stora skillnaden nu mot tidigare, då du lyckades lösa detta med Netgear Genie är att då fick du ett IP-nummer av routern. Dvs. din dator låg inom samma adressområde som skrivaren och routern. Detta gjorde att Netgear Genie kunde komma åt din skrivare.

Nu har din dator inget IP-nummer från routern. Detta gör att du kan inte logga in på routerns adress som är 192.168.1.1. Detta gör också att din dator kommer inte att få någon kontakt med din skrivare eftersom datorn inte ligger på ditt eget nätverk.

Ja, Netgear Genie är fullkomligt oviktigt i detta läge. Det är också cups och alla de olika adresserna till din skrivare. De kommer också fortsättningsvis vara oviktiga så länge din dator inte får något IP-nummer från din router.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Fokusera på att lösa inloggningsproblemen med din router först innan du ägnar tid åt Netgear Genie eller din skrivare.

Har du provat följa Ospreys tips och hårdkoda ett IP-nummer på din dator för att se om du kan logga in i din router?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Vi har gått om varandra. Jag säger ingenting jag låter min kompis kolla läget.
Jo han är Data programmerare, men oftast på resande fot som Konsult.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Ratatosk »

Ytterligare en sida (nr 4 i tråden) har nu fyllts av obesvarade frågor och ignorerade råd och uppmaningar, och vi är inne på sidan 5. (Jag kan knappast vara ensam här om att få en känsla av déjà vu.)

Tjadden, för att rekapitulera föregående sida,
  1. Nemo frågade vilken routermodell du exakt har. Han fick aldrig något svar. (Verkar nu, liksom tidigare jag själv, ha antagit att det är en WNR2000 v4, men ingen här vet säkert.)
     
  2. Nemo upprepade också – liksom tidigare Johanre och för femtielfte gången i tråden – uppmaningen att du äntligen ger klart svar på frågan som HakanS har ställt om hur statuslamporna på routern lyser.
    Det gjorde du inte heller.

    I stället för att se efter hur lamporna faktiskt lyser, lampa för lampa, så höftade du uppenbarligen nonchalant till med ett ungefärligt svar ur minnet ("massa gula lampor" ungefär). Då HakanS påpekade att det indikerade fel, så ändrade du dig (nja, en var visst blå).

    Ett riktigt svar på frågan om statuslamporna innebär naturligtvis individuella svar på varje lampa för sig, uppifrån och ned: Var och en av de tre övre lamporna, var och en av de fyra sifferlamporna (1-4), samt WPS-knappen nederst:
    • Om just den individuella lampan lyser,
    • med vilken färg just den lampan lyser, samt
    • om det är fast eller blinkande sken på just den lampan.
    Svar för sammanlagt åtta individuella lampor.
     
  3. Osprey ställde frågor om din gula nätverkskabel (i första hand ifall du har använt den förut, då uppkopplingen fungerat), som du likaledes lämnade obesvarade.
     
  4. Nemo ställde så en fråga om exakt hur du har kopplat kabeln från din bredbandsbox till din router. (Att du har kopplat den till routern har du tidigare givit Johanre besked om, efter att du tvingat Johanre att upprepa sin fråga flera gånger.) Nemo bemödade sig också om att ta fram en bild att bifoga sin fråga. Denna fråga från Nemo struntade du också fullständigt i.
Därutöver har du fått ett antal förslag på åtgärder (däribland Ospreys om att sätta statisk IP-adress för din dator), som du inte har kommenterat. Om du ev. har prövat dessa förslag och vad resultaten i så fall blev låter du supporten sväva i ovisshet om.

Du håller i stället envetet fast vid de egna idéer som du själv har fantiserat ihop – såsom att Windowsprogrammet Netgear Genie (som inte finns till Linux) på något vis skulle kunna hjälpa dig runt att din router inte ger din dator någon IP-adress på ditt lokala nätverk. Detta trots att du upprepade gånger, och från i stort sett alla som har varit inblandade i tråden, har fått det förklarat för dig att det är nonsens.
________________________________________

Den synbarliga systematik, med vilken du struntar i de frågor supporten ställer, får mig nästan att undra om du medvetet försöker hålla supporten i så stor okunskap som möjligt om hur ditt problem egentligen ser ut. Alternativet är naturligtvis att det bara handlar om rent slarv eller slöhet. Men uppenbarligen är du extremt rädd för att framstå som "mindre vetande", och genom att hålla supporten i okunskap så minimerar du ju onekligen risken att någon i supporten hittar en lösning som du själv har missat, och därmed (i din föreställningsvärld) kanske får dig att framstå som "mindre vetande".

Hellre får ditt problem förbli olöst än att någon ev. skulle uppfatta dig som "mindre vetande"?
________________________________________

En trist sida, av detta nonchalanta sätt att behandla dem som utan betalning har ställt upp med support här (det finns naturligtvis flera), är följande:

De supportfrågor som behandlas på ett öppet forum kan ju följas, och i efterhand läsas, av vem som helst. Det innebär att andra med liknande problem kan få hjälp av ett tidigare ärende! Förutsättning för det är ju dock att tråden ges en väl beskrivande titel och att den hjälpsökande ger en god beskrivning av problemet, så fullständig som möjligt. De frågor som den hjälpsökande får från supporten bör han givetvis omedelbart, och utan krångel, svara på. Och de förslag han får bör prövas, om inte gott skäl för motsatsen kan anges.

Hur många andra hjälpsökande dock – tror du, Tjadden, ärligt talat – skulle kunna få hjälp av denna tråd?
Så snål med information om ditt problem som du har varit kan det väl inte vara många som ens lyckas identifiera sina egna eventuella problem med det som du nu har?
________________________________________

För din egen del är det väl tur att du har en programmerarkompis som kan hjälpa dig med detta. På plats hos dig – där han själv kan kolla upp din hårdvara och kopplingar, hur statuslamporna på routern lyser egentligen, och exakt vilka besked och felmeddelanden han får på olika åtgärder, såsom test med statisk IP-adress – så kanske han kan finna den lösning åt dig, som du har förvägrat supporten på detta forum någon renhårig chans att finna.

Eller också är det helt enkelt fel på din router, och du får byta ut den, trots dina tidigare försäkringar i tråden om att du "konstaterat att det är inte något fel på den".

Som jag på annat håll har sagt, så undrar jag dock varför du alls vänder dig hit? Varför sätter du folk i supporten här att, utan betalning, utföra ett meningslöst sisyfosarbete som aldrig leder någonstans, då din samarbetsvilja ändå är i stort sett obefintlig?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för den fina sammanfattningen.

Ratatosk +1
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Ratatosk!

Problemet ligger i att jag får samma kommentarer eller frågor som knappast skiljer sig åt, som då tar ett stort utrymme på tråden, alltså det är ett ältande med samma kommentarer som inte ger något.
Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera.
Det jobbiga 'är att bli så underskattad och ska tydligen betraktas som ett fån!
Jag berättade lite om mitt yrkesverksamma liv för Broder Tuck, han insåg nog snabbt att jag är en mycket teknisk kunnig person och inte något blåbär som vissa här vill ha mig till.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev: . . . .
Jag berättade lite om mitt yrkesverksamma liv för Broder Tuck, han insåg nog snabbt att jag är en mycket teknisk kunnig person och inte något blåbär som vissa här vill ha mig till.
Må vara tekniskt erfaren person, men tråden och inläggen här, gör att jag vidhåller mitt +1 till Ratatosk.

I övrigt, vill jag önska dig och övriga läsare här inne, en fortsatt angenäm dag.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Ratatosk »

Tjadden skrev:Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera.
"Helt uppenbart", säger du att det är, att du kan lika mycket som, eller mer än, Nemo, Osprey, HakanS eller Johanre om hemnätverk. Men ditt stora kunnande om hemnätverk – efter 1½ månad med en router – kan ju inte vara det minsta uppenbart förrän du börjar dela med dig av det! Eller hur?

Till glädje inte bara för mindre vetande folk i supporten, utan också för eventuella andra hjälpsökande, vore det ju t.ex. om du beskrev exakt hur du har tillämpat detta ditt kunnande på din router då du har "fått det konstaterat att det är inte något fel på den".

Viktigare än någonting annat som du kan göra för att få folk att börja tro på det kunnande du säger att du har, är dock givetvis att börja svara på de frågor du får! Så att supporten slipper upprepa dem ("älta" dem, kallar du det) och äntligen ges möjlighet att gå vidare.

Hur skulle det – då piloterna på ett trafikflygplan går igenom checklistan före start – se ut om den ene bara sitter tyst och trumpen, eller säger att "nej detta vill inte jag svara på, för jag vill inte bli så underskattad och tydligen betraktad som ett fån; du vet ju att med mitt stora kunnande och min långa tekniska yrkeserfarenhet är det ju ändå redan självklart, utan checklista, att jag har gjort allting rätt"? Inbillar du dig, Tjadden, att det skulle ingjuta tilltro till den pilotens kunnande? Tvärtom, skulle jag tro. (Situationen vi har här i tråden är dessutom ännu värre såtillvida att folk i supporten inte själva kan se lamporna och kontrollerna utan enbart har dina svar på checklistan att gå efter – d.v.s. nästan ingenting alls.)

I övrigt, se mitt föregående inlägg, särskilt min avslutande fråga där.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Problemet ligger i att jag får samma kommentarer eller frågor som knappast skiljer sig åt, som då tar ett stort utrymme på tråden, alltså det är ett ältande med samma kommentarer som inte ger något.
Några exempel på frågeställningar som förekommit i denna supportråd.
  • 1. Håkan frågade dig om du kunde tala om statusen på indikatorlamporna på din router. Utifrån detta skulle det kunna ge några ledtrådar till varför du fått de problem du har

    2. Jag själv tog fram information om att det finns 5 olika produkttyper av den router som du har. Syftet här var att ta reda på exakt vilken modell du har.

    3. Nätverkskabeln är ytterligare en möjlig felkälla, vilket Osprey var inne på, men inte heller den frågan orkade du svara på

    4. Själva anslutningen av nätverkskabeln till routern är också en möjlig felkälla, men inte heller den frågan som jag ställde till dig orkade du svara på.
Det är en märklig inställning du har Tjadden, då du istället för att svara på frågorna som ställs ignorerar dem totalt. När dessutom vi som ställer upp för att hjälpa dig upprepar frågan upp till 4 - 5 ggr och du ändå inte svarar, då undrar jag varför du ber om hjälp med ditt problem. Det hela blir inte bättre av att du utöver detta säger att "det är ett ältande med samma kommentarer som inte ger något".

Jag har funderat mycket över varför du så konsekvent undviker att svara på de frågor som ställs. Det är nästan som att du har utgått från Ratatosk exemplariska inlägg över hur man bör ställa supportfrågor och därefter medvetet gjort precis raka motsatsen i punkt efter punkt.

Jag hittade dock i ett av dina inlägg en möjlig förklaring till varför du beter dig på detta sätt i denna supporttråd och även i andra supporttrådar. I ett svar till Johan skrev du:
Tjadden skrev:Där ser man, jag missade dig, för flödet är så stort, samtidigt jag ska svara på någon fråga så måste jag kontrollera, om förslagen har någon substans, att det kan bero på det och detta. Dessutom så kommer snarlika frågor som man redan har kontrollerat.
Eftersom du vänt dig hit för att få hjälp med ett problem som du uppenbarligen inte klarar av att lösa själv är det inte din uppgift att kontrollera om de förslag som kommer in har någon substans. Dessutom hur ska du kunna avgöra om en fråga har substans eller inte. Om du kunde lösa problemet själv hade du väl inte vänt dig hit för att få hjälp. Då du heller inte gör någon återkoppling är det ingen här som vet vilka av dessa frågor som du redan har kontrollerat.
Tjadden skrev:Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera.
Du inledde denna tråd den 11 februari 2015 kl 14:19 med följande inlägg
Tjadden skrev:Av någon anledning så får jag beskedet om att "http://192.168.1.1" inte finns eller att försök igen när jag vill ha in Netgear Genis. Kan någon fixa till att jag får den som en blå kommandolänk? Den jag hade har jag blivit utav med!
Du vänder dig hit för att få support och hjälp. Anledningen till detta torde vara att din egen kunskapsnivå räcker inte till, därför behöver du hjälp. Det är inget konstigt med det. Hela detta forum bygger på att vi hjälper varandra, då problem uppstår. Dock förutsätter det att den som vill ha hjälp också gör en egen ansträngning för att lösa det problem som en supporttråd handlar om.

I ditt fall Tjadden skulle jag säga att jag uppfattar det som att du har noll eller nästan ingen kunskap alls om hur ett hemmanätverk ska fungera. Du verkar heller inte förstå det här med IP-adresser och vikten av att enheterna i ett nätverk ligger inom samma adressområde.

När du sedan får konkreta råd för att underlätta felsökningen, då ignorerar du dem och väljer att köra efter dina egna teorier om vad du tror är fel.

Utöver detta upplever jag det som att du inte har en blekaste aning om hur man går tillväga och systematiskt felsöker för att lösa ett problem. Att köra flera parallella spår utan någon som helst struktur är att bädda för att problemet inte kommer att kunna lösas. Du verkar dessutom sakna insikt om att det finns beroenden mellan de olika problemen.

Ett konkret exempel på detta är dina försök att lösa dina routerproblem med Netgear Genis. Då din dator inte får något IP-nummer från routern blir konsekvensen att du kan inte komma åt routerns inloggning på 192.168.1.1. Om inte du själv kommer åt routerns inloggning från din dator hur hade du tänkt att Netgear Genis skulle göra detta? Du måste först lösa problemet med inloggningen och utdelningen av IP-nummer innan du kan gå vidare med Netgear Genis.

Tyvärr verkar detta inte gå in trots upprepade förklaringar. Istället ägnar du tid åt att på något mirakulöst sätt "fejka in adressen på CUPS. T.ex lpd:/brothers/HL-3140CW- series.".

Idag är det den 19 februari och det har nu gått 8 dagar sedan du startade denna supporttråd. Om det enligt dig är uppenbart att du själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera, hur förklarar du då att trots de enligt dig själv stora kunskaperna om hemnätverk du har ändå inte lyckats lösa detta? Absolut ingenting har hänt på dessa 8 dagar. Du har fortfarande samma IP-nummer som då du startade tråden. Du har fortfarande inte gjort någon som helst återkoppling på de konkreta tips och råd som kommit in. Vi är snart uppe i 90 inlägg i denna tråd och det tragiska är att vi vet inte mycket mer nu än då du startade tråden, för du undviker konsekvent att följa upp frågor och återkoppla på genomförda åtgärder.

Du saknar självkännedom om vad du kan och inte kan. Du är arrogant och otacksam mot de som försöker hjälpa dig. Du lyssnar inte på de tips och råd du får. Du ignorerar supportens frågor trots att samma fråga upprepas flera gånger.
Tjadden skrev:Det jobbiga 'är att bli så underskattad och ska tydligen betraktas som ett fån! Jag berättade lite om mitt yrkesverksamma liv för Broder Tuck, han insåg nog snabbt att jag är en mycket teknisk kunnig person och inte något blåbär som vissa här vill ha mig till.
Tycker du själv Tjadden att du gett intryck av att vara en tekniskt kunnig person i denna supportråd eller i de andra supporttrådarna för den delen? Tycker du själv Tjadden att det är ok att bete sig på det sätt som du nu gör och ignorera uppföljande supportfrågor?

Jag vet inte hur mycket teknisk kunnig du är som person, men om vi avgränsar oss till hemmanätverk skulle jag säga att du är extremt teknisk okunnig inom detta område. Om du vore lite mer ödmjuk och erkände dina egna begränsningar skulle det vara lättare att hjälpa dig.

Att som du Tjadden efter att ha betett dig som du gjort i denna tråd komma med påståendet "Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera." är inget annat än ett rent hån mot mig och alla andra som ställt upp för att hjälpa dig.

Nåväl, hur man beter sig får också konsekvenser. En sådan konsekvens är att jag nu avslutar min medverkan i att hjälpa dig med ditt routerproblem. För att använda en variant av din egen formulering, så är det ju helt uppenbart att du Tjadden är fullkomligt ointresserad av att ens lyfta ett finger för att själv bidra med att lösa dina problem med routern.

Jag har verkligen försökt ställa upp och hjälpa dig Tjadden, men jag har nått en punkt, där jag inser att det är meningslöst att fortsätta. Jag tror inte du kommer att ändra på dig Tjadden och då är det bättre att jag hjälper dem som faktiskt uppskattar den support jag kan bidra med.

Detta är inte fråga om några trakasserier av dig Tjadden, varken här eller i några andra supporttrådar. Du har ensam själv lagt grunden för detta genom att trots upprepade tips och råd om hur man bör bete sig fortsatt på samma sätt som tidigare och konsekvent undvikt att svara på de uppföljande frågor som kommit in.

Jag föreslår att du kopplar bort din router helt och kör din dator med nätverkskabeln inkopplad till bredbandsuttaget. Skaffa därefter en USB kabel och koppla in skrivaren med den. Det borde vara största chansen för dig att få igång din skrivare. Vill du fortsätta försöka få igång din router får du göra det utan min hjälp.

Läs gärna igenom Ratatosk utmärkta inlägg om hur man bör bete sig i supporten och rannsaka därefter din egen insats och ditt eget beteende här och i andra trådar.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Jag vet inte vad jag ska tro?
Jag får skit för mina kommentarer det har jag märkt, inte av dig direkt. Men tänk till lite, vilket ni struntar i, att min skrivares Display är inte att leka med, jag slår vad om att ni skulle nästan ge upp efter ett tag, för ni hittar inte vad ni skulle söka efter.
Tyvärr finns det inte något schema att följa utan man får trycka på måfå och det är bara tur om man spikar det man söker efter.
T.ex jag sökte DHCP för att slippa Apipa, 198.168.1.3 (via Apipa) och istället få DHCP. Helt omöjligt DHCP kan jag enkelt få in som BOOTmetod.
Förresten min Router N300 WGN 2000v4, vilket jag trodde att ni kände till, för någonstans har jag skrivit den uppgiften som har glömts bort tydligen.
I sak så skrivarens Display varit ett enda irritationsmoment så den kines som stått för denna programvara, har sannerligen tänkt på kinesisk vis!
Jag hade en Japansk bärbar hemtelefon som jag inte fick igång, där bruksanvisningen var gjord för att missförstås. Min granne som är Civilingenjör sa det är ju enkelt att installera efter en timme gav han upp, vad är det för japansk smörja du har köpt? Min skrivare ligger åt det hållet!

"Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera."
Vad är det för märkvärdigt med detta uttryck? Klart att jag har lärt mig tack vare dig främst, annars hade det varit dåligt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Skaffa därefter en USB kabel och koppla in skrivaren med den. Det borde vara största chansen för dig att få igång din skrivare.
Det har jag trott länge. Fast den uppfattningen kan förstås vara färgad av att jag inte kan något om hemmanätverk. ;)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!

Du är för rar och god måste jag säga:
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Det här börjar nå en nivå där jag inte längre vet om det är meningsfullt att skriva. De frågor jag ställer besvaras inte och de tips jag ger provas inte, istället förutsätts det att det är något helt ovidkommande som är fel. Ungefär som om en bil inte startar och man frågar om den är tankad och batteriet är laddat och man får till svar att takräcket sitter löst så att man därför inte kan klättra upp och få någon överblick.......

Det förekommer att den del titlar framläggs som om nu detta vore något viktigt. Själv är jag för den delen kanske "data programmerare" eller civilingenjör, eller kanske både och. Detta har dock ingen som helst betydelse i det här sammanhanget och det är dessutom helt ointressant hur många nobelpris jag har fått eller hur många böcker jag givit ut. Helt säkert är däremot att jag har jobbat med utveckling och kodning av protokollstackar och lite annat i olika nätelement, vilket ju liksom ligger lite närmare problemet här...

Vi kan börja med att konstatera att Netgear Genie som det har tjôtats om till både höger och vänster här, bara är ett tillägg för att göra det enklare att använda det funktioner som redan finns i routern, den tillför alltså inga nya extra saker som inte finns innan!! Detta säger sig ju sig självt, eftersom det givetvis vore fullkomligt helt totalt och komplett omöjligt att något externt program skulle kunna få routern att göra saker som den egentligen inte kan!!
  1. Det är redan solklart vad det grundläggande felet är och det är att datorn och routern har hamnat i olika subnät och därför inte kan nå varandra. Detta innebär givetvis också att ingen i hela världen kan nå skrivaren, eftersom datorn och skrivaren befinner sig i olika nät utan någon router emellan. Om datorn hade haft Netgear Genie installerat så hade den inte haft någon som helst enda liten chans att nå routern ändå - eftersom det inte går att adressera den!!
    .
  2. På något sätt har datorn fått en IP-adress från Internetleverantören T3, vilket den endast kan ha fått via DHCP om nu inte datorns ägare medvetet har hårdkodat in den. Utskriften från "dhclient" visar emellertid "DHCPOFFER of 46.236.76.182 from 46.236.76.1", vilket väldigt klart och entydigt indikerar att det är en av Internetleverantörens burkar som delat ut den...
    .
  3. Det är på detta sätt som routern ska få sin adress mot det externa nätverket (WAN), men inte datorn!! Detta innebär också att det inte existerar något LAN!!
    .
  4. Om datorn har fått adressen via DHCP, så har servern alltså agerat i någon form av "passthrough mode", vilket implicit innebär att den har inte själv tänkt dela ut några DHCP adresser. Den är alltså felaktigt inställd när det gäller detta!!
    .
  5. Enda möjligheten att ordna till detta är att "tvinga" datorn att kunna kommunicera med routern. Ett sätt att göra detta är att hårdkoda datorns IP-adress till en adress i samma subnät som routern. Det vill säga att koda in typ 192.168.1.2 för datorn i /etc/network/interfaces. När man gjort detta bör man kunna nå routern med http://192.168.1.1.
    .
  6. När man kan nå routern så kan man också se till att ställa in den korrekt och det är nu som Netgear Genie skulla kunna haft en funktion. Men som sagt, precis allt man kan göra med den, kan man också göra utan den...
Så här långt har vi dock inte kommit ännu, eftersom det som sagt var är någon som inte velat svara på frågor och inte velat prova de förslag jag givit....... :(

(Återgår till att passivt beskåda skådespelet i denna tråd...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:min skrivares Display är inte att leka med, jag slår vad om att ni skulle nästan ge upp efter ett tag, för ni hittar inte vad ni skulle söka efter.
Fast nu handlar ju tråden om hur du ska kunna logga in på routern från datorn. Det är ju det som jag och andra försökt hjälpa dig med. Varför dra in skrivarens menysystemet i diskussionen?
Tjadden skrev:Förresten min Router N300 WGN 2000v4, vilket jag trodde att ni kände till, för någonstans har jag skrivit den uppgiften som har glömts bort tydligen.
Nej du har aldrig nämnt den beteckningen (enkelt kollat med forumets sökfunktion), så skyll inte på att andra glömt bort det.
För övrig finns ingen router med denna beteckning.
Första gången du nämnde något om din routers beteckning var i inlägget http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 86#p479386 där du länkade du till handboken för WNR2000v1
Senare i tråden sade du att beteckningen är N300-WNG-2000 http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 93#p479393. En beteckning som inte heller finns.
Jag tycker att du gör rätt i att anlita någon person som hjälper dig på plats.
Tyvärr, får jag säga, så är nog inte internet-forum rätt plats för dig att söka hjälp.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Jag vet inte vad jag ska tro? Jag får skit för mina kommentarer det har jag märkt, inte av dig direkt.
Ingen har gett dig skit för dina kommentarer. Om du läser vad som tas upp säger alla samma sak. Svara på frågorna du får från dem som ställer upp för att hjälpa dig. Om du trots upprepning av samma fråga ändå ignorerar den och inte vill svara på den, varför startar du då denna tråd och ber om hjälp?
Tjadden skrev:Men tänk till lite, vilket ni struntar i, att min skrivares Display är inte att leka med, jag slår vad om att ni skulle nästan ge upp efter ett tag, för ni hittar inte vad ni skulle söka efter.
Det är precis sådana här saker som visar att du inte ser att det finns beroenden mellan de olika problemen. Varför drar du in skrivaren i detta? Dina routerproblem gör att du kommer inte att kunna skriva ut något och då är det meningslöst att ägna tid åt skrivaren.

För att dra ytterligare en billiknelse. Om bilen saknar batteri är det helt meningslöst att ägna tid åt att få bilens parkeringsljus att fungera. Man måste först fixa batteriet, då parkeringsljuset är beroende av ström från batteriet. Din skrivare är beroende av en fungerande router.
Tjadden skrev:Min granne som är Civilingenjör sa det är ju enkelt att installera efter en timme gav han upp, vad är det för japansk smörja du har köpt? Min skrivare ligger åt det hållet!
Jag förstår inte vad detta har med din router att göra.
Tjadden skrev: "Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera."
Vad är det för märkvärdigt med detta uttryck? Klart att jag har lärt mig tack vare dig främst, annars hade det varit dåligt.
Att ha lärt sig saker om hemmanätverk är en sak. Att påstår att det är uppenbart att du kan mycket eller mer om hur ett nätverk fungerar är något helt annat.

Men för att återgå till ämnet i denna tråd. Då du Tjadden uppvisar mycket lite intresse av att själv bidra och svara på de frågor som ställs överlåter jag åt dig själv att lösa dina routerproblem. Kommer fortsätta följa tråden, dock utan någon egen supportmedverkan.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Att läsa andra människors tankar och värderingar och tro sig veta vad folk tycker och anser och tar det som givet!

"Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera." Jag tänkte högt inte någon av er tycks fatta att skrivaren program ska rätta sig efter både Router och datorn, denna faktor struntar ni i, för ni nonchalerar hela tiden att skrivaren lyder inte roder.
Hela tiden har ni koncentrationen på router, att den ska styra skrivaren, men om inte skrivaren tar emot några order av routern, beror på att skrivaren inte tar emot det ni vill att den ska göra.
Osprey reagerar på att jag inte bryr mig om hans råd? Jo, det gör jag , men skrivaren gör det inte!
Vad ska jag då säga, just det, "ingenting" för Osprey och du själv menar på att tvångsköra när den inte tar emot DHCP
Så här har det varit i många liknande fall att när jag inte lyckas åstadkomma det ni begär, så försöker jag igen. Alltså jag testar rubbet det ni begär av mig, men när jag ser att det inte fungerar, så skriver jag inte någon på näsan om det.
Men det är väl det ni tycker jag ska göra, med orden, "det du kom med vara ju totalt meningslöst" kom med något bättre förslag!
Visst ni vill ha kritik, för ibland dumma förslag, då ska jag också tala om det för er. Ni tvivlar på mina uppgifter så är det inte, så kan det inte vara!
Det här sammantaget blev min mening därefter, att jag är precis lika duktig på att få något om bakfoten som ni själva har fått!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

"Det är redan solklart vad det grundläggande felet är och det är att datorn och routern har hamnat i olika subnät och därför inte kan nå varandra. Detta innebär givetvis också att ingen i hela världen kan nå skrivaren, eftersom datorn och skrivaren befinner sig i olika nät utan någon router emellan. Om datorn hade haft Netgear Genie installerat så hade den inte haft någon som helst enda liten chans att nå routern ändå - eftersom det inte går att adressera den!!
.
På något sätt har datorn fått en IP-adress från Internetleverantören T3, vilket den endast kan ha fått via DHCP om nu inte datorns ägare medvetet har hårdkodat in den. Utskriften från "dhclient" visar emellertid "DHCPOFFER of 46.236.76.182 from 46.236.76.1", vilket väldigt klart och entydigt indikerar att det är en av Internetleverantörens burkar som delat ut den...
.
Det är på detta sätt som routern ska få sin adress mot det externa nätverket (WAN), men inte datorn!! Detta innebär också att det inte existerar något LAN!!
.
Om datorn har fått adressen via DHCP, så har servern alltså agerat i någon form av "passthrough mode", vilket implicit innebär att den har inte själv tänkt dela ut några DHCP adresser. Den är alltså felaktigt inställd när det gäller detta!!
.
Enda möjligheten att ordna till detta är att "tvinga" datorn att kunna kommunicera med routern. Ett sätt att göra detta är att hårdkoda datorns IP-adress till en adress i samma subnät som routern. Det vill säga att koda in typ 192.168.1.2 för datorn i /etc/network/interfaces. När man gjort detta bör man kunna nå routern med http://192.168.1.1.

Bra skrivet och förklarat!

Men nu ska jag komma med min förklaring som ni har fördömt, vilket som har fått mig att bli irriterad på er. Jag ska lita på er men det bevis jag har förnekar ni???

När jag hade tillgång till Netgeard genie, alltså den varianten som förklarade in i minsta detalj vad man kan göra med en mycket begriplig text. Man kunde göra uppdateringar och se varenda värde, med hjälp av detta så fick jag min router att fungera hur bra som helst!

Jag skriver av exakt hur det såg ut när allt fungerade som det skulle!

<IP Settings>
IP Address 192.168.1.3 (via DHCP)
Subnet Mask 255.255.255.0
IP Gateway 192.168.1.2
Boot Method AUTO
Boot Tries 3
IP Filter Disabled

Detta i Dell dator Inspiron567
Skrivaren Brothers HL-3140CW
Router NETGEAR N300 2000v4

Och nu Osprey kan du bli åskådare hur utvecklingen ter sig här med vär expertis som vet allt utom att ta minsta notis om att Netgear genie avancerade program hjälpte mig att få igång maskineriet.
Detta som var ingången till min tråd hur kommer man in på webbsidan
http://198.168.1.1?
I en kommentar Vi fixar det här åt dig så att du inte behöver gå ut på Webben när du ska starta skrivaren.
Alla har gått bet på den uppgiften och skulden läggs på mig för att jag inte lär svara på frågor? Jag har testat allt ni har begärt och ändå har jag inte fått igång skrivaren?
Det finns också en Manual att läsa sig in på och jag har testat deras förslag men det har varit och är ett problem, min skrivare svarar inte upp på de kommandon som ges!

Osprey, jag är benägen att tro på din teori att T3 har gjort någon ändring så jag ska ta kontakt med supporten och höra mig för om detta. En sak till min box går via Stadsnätet om det nu har någon betydelse.
Att tvångsköra IP adressen, har jag försökt med, men ledsnade totalt efter det Ratatosk skrev i nervärderande ordalag och nu inväntar jag min kompis som kommer med en vassare Router men enligt din uppgift lär inte den heller fungera om T3 har varit framme och ändrat i systemet.

Mvh
Tjadden



.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Att läsa andra människors tankar och värderingar och tro sig veta vad folk tycker och anser och tar det som givet!
Jag skrev hur jag uppfattade ditt beteende i denna supporttråd. Om du anser att något av det jag tagit upp i min kritik av hur du beter dig i denna supporttråd är fel, får du vara så god och bemöta det. Jag har utgått från vad du delat med dig av i denna supporttråd.
Tjadden skrev:"Sedan är det ju helt uppenbart att jag själv kan lika mycket eller mer om hur ett hemnätverk ska fungera." Jag tänkte högt inte någon av er tycks fatta att skrivaren program ska rätta sig efter både Router och datorn, denna faktor struntar ni i, för ni nonchalerar hela tiden att skrivaren lyder inte roder.
Det finns ingen router ansluten till din skrivare eftersom din router delar inte ut något IP-nummer och skapar heller inget internt nätverk hemma hos dig. Det hjälper inte att du har routern inkopplad och igång om du inte får något IP-nummer från den.
Tjadden skrev:Hela tiden har ni koncentrationen på router, att den ska styra skrivaren, men om inte skrivaren tar emot några order av routern, beror på att skrivaren inte tar emot det ni vill att den ska göra.
Nej, det beror på att skrivaren får inga instruktioner från routern. Orsaken till det beror på att det finns ingen nätverkskontakt mellan router och skrivare. Att kontakten mellan dem saknas beror på att din router inte delar ut något IP-nummer. Att då lägga ned tid på att felsöka i skrivaren när orsaken finns i routern gör att allt tar längre tid. Detta har flera personer försökt förklara för dig.
Tjadden skrev:Osprey reagerar på att jag inte bryr mig om hans råd? Jo, det gör jag , men skrivaren gör det inte!
Detta har ingenting med skrivaren att göra. Osprey kom med ett konkret förslag som du inte har gett någon återkoppling på.
Tjadden skrev:Vad ska jag då säga, just det, "ingenting" för Osprey och du själv menar på att tvångsköra när den inte tar emot DHCP
Lösningsförslaget gick ut på att hårdkoda en adress på din dator för att få kontakt med din router och därigenom kunna logga in och kontrollera dess inställningar. Skrivaren är något som kommer senare, då du fått routern att fungera.
Tjadden skrev:Så här har det varit i många liknande fall att när jag inte lyckas åstadkomma det ni begär, så försöker jag igen. Alltså jag testar rubbet det ni begär av mig, men när jag ser att det inte fungerar, så skriver jag inte någon på näsan om det.
Nu börjar vi äntligen komma någon vart. Varför har du inte informerat om detta tidigare? Om du t.ex. provat att hårdkoda ett IP-nummer på din dator, men inte fått det att fungera, varför har du då inte frågat oss här på forumet om vad du gjort och var det tog stopp? Hur hade du tänkt att komma närmare en lösning om du ändå inte återkopplar till frågeställaren om vilka åtgärder du provat och vad resultatet blev av dessa?
Tjadden skrev:Men det är väl det ni tycker jag ska göra, med orden, "det du kom med vara ju totalt meningslöst" kom med något bättre förslag!
Nej, däremot vill jag veta vad du gjort och vad resultatet blev. Om du t.ex. kontrollerat kabeln mellan bredbandsuttaget och routern, att du då faktiskt skriver: "Jag har kontrollerat kabeln från bredbandsuttaget, den sitter i Internetporten på baksidan av routern". Då kan vi bocka av den punkten och gå vidare. Har du provat med hårdkodat IP-nummer vill jag ha svar på om du fick det nummer du ställde in. Om inte vill jag veta var det blev fel. Om du inte vet var du ställer in fast IP-nummer, då förväntar jag mig en fråga om detta. Att bemöta upprepade frågor med tystnad är nonchalant och inte ok i ett supportforum.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:
  1. Om datorn har fått adressen via DHCP, så har servern alltså agerat i någon form av "passthrough mode", vilket implicit innebär att den har inte själv tänkt dela ut några DHCP adresser. Den är alltså felaktigt inställd när det gäller detta!!
Min fetning ovan.
För att det det inte ska dras felaktiga slutsatser (vilket det tyvärr redan verkar ha gjorts), så menar du väl "routern" och inte "servern"?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

För att nu reda ut några saker så att ingen missuppfattar något...
Vi ska se hur långt vi kan komma nu....
Tjadden skrev:Jag tänkte högt inte någon av er tycks fatta att skrivaren program ska rätta sig efter både Router och datorn, denna faktor struntar ni i, för ni nonchalerar hela tiden att skrivaren lyder inte roder.
Skrivaren har överhuvudtaget inte varit inblandad ännu och att den inte lyder roder beror enbart på att den ligger förtöjd vid en kaj på andra sidan hamnen. Du kan vrida rodret fram och tillbaka precis hur myckt du vill på en förtöjd båt och den ändrar inte riktning ändå!
Tjadden skrev:Hela tiden har ni koncentrationen på router, att den ska styra skrivaren, men om inte skrivaren tar emot några order av routern, beror på att skrivaren inte tar emot det ni vill att den ska göra.
Att vi fokuserar på routern beror på att du har tre (3) nätelement och av dessa är det endast routern som kan skapa ett nätverk. De andra kan ingå i det, men det är bara routern som kan skapa det!

Skrivaren är fullständigt totalt absolut ointressant så länge du inte har ett fungerande hemmanätverk (LAN) och det finns inte en endaste pytteliten chans att skrivaren ska ta emot order så länge den är fullkomligt totalt omöjlig att nå på grund av att nätverket är fel uppsatt!
Tjadden skrev:Osprey reagerar på att jag inte bryr mig om hans råd? Jo, det gör jag , men skrivaren gör det inte!
Jag har inte sagt någonting alls om skrivaren ännu och den är fullständigt ointressant så länge problemen ligger utanför den. Den har ingen som helst möjlighet att höra eller se vad den får för order ändå, så länge nätet inte existerar! Det är ingen mening att ställa sig mitt ute i skogen och gapa och skrika över att det inte kommer någon taxi...
Tjadden skrev:Vad ska jag då säga, just det, "ingenting" för Osprey och du själv menar på att tvångsköra när den inte tar emot DHCP
Att "tvångsköra" något innebär att man tvingar det att göra på ett sätt som det annars inte hade gjort. Men att låsa upp ett lås innebär väl för tusan inte att man "tvångskör" dörren och tvingar den att öppna sig - trots att den inte hade gjort det om du inte hade använt en nyckel?!

Att du hårdkodar in en IP-adress på datorn innebär enbart att du får möjlighet att komma åt routern så att du kan ställa in den så att det fungerar som det ska utan att du behöver ha någon hårdkodad adress!
Tjadden skrev:Men nu ska jag komma med min förklaring som ni har fördömt, vilket som har fått mig att bli irriterad på er. Jag ska lita på er men det bevis jag har förnekar ni???

När jag hade tillgång till Netgeard genie, alltså den varianten som förklarade in i minsta detalj vad man kan göra med en mycket begriplig text. Man kunde göra uppdateringar och se varenda värde, med hjälp av detta så fick jag min router att fungera hur bra som helst!
Vi har inte fördömt någonting alls, det enda jag vet att jag själv har gjort är att jag försökt förklara att så som ditt nätverk ser ut just nu, så är det fullkomligt tekniskt omöjligt att få någon kontakt mellan burkarna även om man använder Netgear Genie!!

Netgear Genie är säkert jättebra och fint fungerande på alla sätt och vis och jag har stort förtroende för Netgear, de brukar tillverka bra saker. Men... inte ens Netgear eller Netgear Genie kan göra underverk och med ett nätverk som inte fungerar så har Netgear Genie ingen som helst chans i hela universum att rätta till saker i en router som det inte går att komma åt!
Tjadden skrev:Jag skriver av exakt hur det såg ut när allt fungerade som det skulle!

<IP Settings>
IP Address 192.168.1.3 (via DHCP)
Subnet Mask 255.255.255.0
IP Gateway 192.168.1.2
Boot Method AUTO
Boot Tries 3
IP Filter Disabled
Sedärja, nu börjar det likna något... de båda nätelementen/stationerna 192.168.1.2 och 192.168.1.3 ligger i samma subnätverk och kan kommunicera. Däremot ser det lite ologiskt ut att 192.168.1.2 är gateway, eftersom jag tycker att routern som förmodligen har adressen 192.168.1.1 borde vara detta. Routern är ju också den enda av burkarna som kan vara gateway, just eftersom den är den enda som kommer åt två nätverk (LAN & WAN (Internet))...
Tjadden skrev:Detta som var ingången till min tråd hur kommer man in på webbsidan
http://198.168.1.1?
Där har du precis exakt det som jag talat om för dig, alltså - eftersom nätverket just nu är fel inställt och uppdelat i olika subnät, så måste du hårdkoda in adressen på datorn så att du kan komma in på den sidan och ställa in routern riktigt!!

När du hårdkodat in adressen på datorn så att den kan nå routern - så hade du kunnat använda Netgear Genie för att fixa till det hela om du nu hade haft en fungerande verion av den - Men inte tidigare än så!! Med detta menar jag alltså att så länge det inte finns ett fungerande nätverk, så kan du ha hur många Netgear Genie som helst utan att det får att göra något ändå...
Tjadden skrev:Det finns också en Manual att läsa sig in på och jag har testat deras förslag men det har varit och är ett problem, min skrivare svarar inte upp på de kommandon som ges!
Nej skrivaren svarar inte alls, helt enkelt därför att nätverket inte fungerar så den får aldrig några kommandon... de flyger bara rakt ut i den binära rymden, som man brukar säga...
Tjadden skrev:Osprey, jag är benägen att tro på din teori att T3 har gjort någon ändring så jag ska ta kontakt med supporten och höra mig för om detta.
Jag tror inte att T3 har gjort någon ändring, eller rättare sagt så finns det ännu ingenting alls som tyder på det. Alla fel som än så länge har synts, finns i ditt eget hemmanät/LAN...
Tjadden skrev:...inväntar jag min kompis som kommer med en vassare Router men enligt din uppgift lär inte den heller fungera om T3 har varit framme och ändrat i systemet.
Antagligen kommer allting att fungera alldeles utmärkt när din kompis kommer, eftersom det enda som i stort sett behövs är en router som är inställd med standardinställningar och som fungerar......

Jag hoppas att jag lyckades förklara allting på ett begripligt sätt nu och Nemo har också lyckat förklara det här bra tycker jag....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"