Windows XP hänger sig i starten

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av ErikH »

Hej. Jag har en Compaq Mini med Windows XP och Ubuntu 14.04. Nu har jag fått problem när jag vill starta XP. Till att börja med ser allt bra ut, men när den kommer till "Windows startar" blir det stopp. Inget mer händer. Jag kan scrolla med pilen, men det är allt. Kan någon ge mig tips vad jag kan göra? Jag behöver XP för bokföring med SPCS.

/Erik
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av johanre »

Hänger sig Ubuntu installationen på samma dator så är det eventuellt hårdvaruproblem, om inte så finns det nog någon som är mer Windows-insatt än jag som kan svara (här, eller i ett Windows forum).
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av ErikH »

Tack för svar. Ubuntu fungerar perfekt. Jag skriver i detta forum eftersom jag inte är med i något Windowsforum. Jag skulle ju kunna "googla" runt, men jag börjar så här. På detta forum finns mycket kunskap om det mesta som rör datorer. Jättebra.

/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av Osprey »

Det kan vara något som inte stämmer i partitionen så att Windows måste göra en diskkontroll, det vill säga en normal "CHKDSK".

För att slippa krångla med att starta upp från windows-reparationsverktyg så prova först med att göra en ntfsfix från Ubuntu, dvs. "sudo ntfsfix /dev/windowspartitionen"...

Om inte detta funkar så tvinga Windows att göra en kontroll själv, genom att köra igång gparted och ändra storleken på windowspartitionen lite...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av ErikH »

Tack för tipsen Osprey. Ett tag trodde jag Gparted skulle göra susen, men icke. Jag kommer in i Windows via felsäkert läge. Men tyvärr kan jag inte köra systemåterställningar den vägen. Finns det något annat jag kan göra?

/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av Osprey »

Felsäkert läge innebär ju dels att den använder enklare grafik, men också att den inte startar upp allt extra som är installerat. Om du installerat eller uppdaterat något det senaste, så prova att avinstallera det. Förmodligen är det antingen något program som du startar upp som hänger sig, eller också är det något som är fel med drivrutinerna för grafiken.

Tyvärr så erbjuder Windows inte alls lika bra möjligheter som Linux att man så att säga går in under ytan och tittar efter vad som är fel, men kanske kan du hitta det ändå...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Windows XP hänger sig i starten

Inlägg av ErikH »

Ett stort tack Osprey.

Avinstallation var ordet. Jag hade förstås installerat program som ställde till det. AVG Antivirus, gratisversionen. När jag tog bort den fungerade det klockrent. För säkerhets skull provade jag att återinstallera AVG. Jag vill ju inte har virus. Det fungerade. Nu kan jag göra bokföring igen. Synd att inte SPCS Visma fungerar på Linux!

;D
/Erik
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"