Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu ? ?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
phmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 mar 2008, 21:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu ? ?

Inlägg av phmo »

Läste denna artikel:
'Ronnie Tucker: Ubuntu laptops available for pre-order with Ebuyer.com http://fullcirclemagazine.org/2015/05/0 ... buyer-com/

... och gick sen in och kollade priset på dessa laptops.

Den jag är intresserad av är HP ProBook 455 Notebook, http://m.ebuyer.com/705955

Min fråga är nu, är det värt att betala 4000sek (tycker det är lite dyrt) för den och beställa den från Ebuyer.com ?

... eller ska man välja en annan laptop här i Sverige istället och själv installera Ubuntu på den ?

Denna vet man ju fungerar 100% med Ubuntu (är förinstallerad med Ubuntu) emedans en man köper i Sverige, kanske inte fungerar till 100%, pga av icke ubuntukompatibel hårdvara.

Jag tycker dock att batteriet HP 455 kunde vara bättre.
Dock är den ju förövrigt bra utrustad tycker jag.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Hej du.
Jag har googlat lite på denna burk och dess svenska motsvarighet.
Priset för den du anger och med specifikationen på den sida som du hänvisar till, visar att det priset är något lägre än vad samma modell listas för i Sverige (Dustin).

Men, som du ser på första länkadressen, så är den säljare som du anger, väldigt mycket lägre än vad andra internationella säljare listas för, vad gäller priset.
De övriga internationella säljare ligger t.o.m. över Dustins pris.

Den modell du anger och dess prestanda skiljer sig väsentligt från den specifikation som Dustin har. I ditt exempel kommer den med 8 GB ram och 1 TB Hdd.

Dustins spec har bara 4 GB ram och 500 GB Hdd. Hälften av värdena.

Köper du den från utlandet, får du den med engelska tecken på tangentbordet.
Man kan lägga in de svenska tecknen för berörda tangenter, men tangentens tecken kan du inte ändra på. Är det inget 'problem' för dig, så talar mycket för just den du hänvisar till. Konstigt bara, att det kan vara > 2.000 skr skillnad i pris hos just din angivna säljare och övriga internationella säljare enligt min första länk.

Hos de övriga är den runt 1.000 skr och mer, än Dustins pris men, med dubblerade värden på minnesspecen än vad Dustin har.
Något att fundera kring.

Med Dustins burk kommer att du själv måste fixa UEFI på en förinstallerad dator med MSwin. Inga större problem, men ändock värt att tänka på.

För egen del skulle jag nog fortsätta att söka mig fram på svenska modeller med 8 GB ram och 1 TB hdd.

Prestanda på modellen du anger, det är nog nivån som jag själv skulle föredra. Antal RAM, i synnerhet. Lycka till :) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
phmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 mar 2008, 21:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu

Inlägg av phmo »

Hej B.Tuck,
Tack för utförligt svar och din tid.

Tänkte inte på det med icke svenskt tangentbord, tack för varningen, att se upp för den "minan" ;D .
Föredrar faktiskt Svenskt tangentbord med åäö etc.
Har hört "någonstans" att man kan 'mappa' om tangentbordet för svenska tecken, men vet inte riktigt vad som menas med det. ???
Men de förtryckta tecknena på tangentknapparna, kan man ju inte ändra på.

Du säger att det går att lägga in de svenska tecknena för berörda tangenter, kan du förklara eller hänvisa till nån länk för vidare information ?

Jo, prisskillnaden är avsevärd på denna för olika specs och modell, för olika säljare och det tycker jag också är mycket märkligt.
Antagligen skatt som stökar till priserna.
Men måste man inte betala tullskatt på burken, när den kommer till Sverige från England, jag tror man måste det ?? :( (är inte så insatt).

Men hursom, burken från ebuyer är faktiskt lockande, då den är så bra utrustad och dessutom har förinstallerat Ubuntu. :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu

Inlägg av Broder Tuck »

phmo skrev:Hej B.Tuck
Tack för utförligt svar och din tid.

Tänkte inte på det med icke svenskt tangentbord, tack för varningen, att se upp för den "minan" ;D .
Föredrar faktiskt Svenskt tangentbord med åäö etc.
Har hört "någonstans" att man kan 'mappa' om tangentbordet för svenska tecken, men vet inte riktigt vad som menas med det. ???
Hej själv. :) Här får du lite info om vad som styr teckenvalet för enskild tangent. http://sv.wikipedia.org/wiki/ASCII
phmo skrev:Men de förtryckta tecknena på tangentknapparna, kan man ju inte ändra på.
Inte utan att själv ändra på befintlig tangent, alternativt ersätta befintlig, med tangenten för svenska.

på ett desktopskrivbord är tangenten i sig bara en plast"mupp" nedtryckt på en metallarm . Jag gissar att principen är ngt motsvarande på en laptop, men är inte säker. Har inte testat på min egen. Kollade nu och det verkar sannolikt. Men jag vill inte bända upp en, med risk för att antagandet är fel och knappen går sönder ::) 8)
phmo skrev:Du säger att det går att lägga in de svenska tecknena för berörda tangenter, kan du förklara eller hänvisa till nån länk för vidare information ?
Med datorn i handen och med Ubuntu uppstartat behöver du bara byta språk under "Systeminställningar", "Språkstöd". Med reservation för att språket som sådant, måste laddas ner först. ****(tillagt i efterhand)
phmo skrev:. . . . prisskillnaden är avsevärd på denna för olika specs och modell, för olika säljare och det tycker jag också är mycket märkligt.
Antagligen skatt som stökar till priserna.
Men måste man inte betala tullskatt på burken, när den kommer till Sverige från England, jag tror man måste det ?? :( (är inte så insatt).
Skriver som du, 'är inte så insatt'. ;)
phmo skrev:Men hursom, burken från ebuyer är faktiskt lockande, då den är så bra utrustad och dessutom har förinstallerat Ubuntu. :)
Jag kan hålla med dig i det och i synnerhet med priset i beaktande. Lite tveksam blir jag ändå om det inte står fel i annonsen för datorn. Jag skulle börja med ett mail till dem och be om en specifikation på datorns prestanda, konfiguration, så att säga.

Bli inte förvånad om den specen kommer att visa just 4 GB RAM och 500 GB hdd.. Haver som hur och hur som helst, så . . . önskar jag dig en bra lösning.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu

Inlägg av vulfgar »

England är ju med i EU. Om du handlar i annat EU-land och betalar "moms" där så ska du inte behöva betala moms i Sverige.
Jag tror också att det finns motsvarande konsumentskydd inom EU också, men är inte helt säker så kolla det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
phmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 mar 2008, 21:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu

Inlägg av phmo »

Tackar för upplysningen Vulfgar.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"