Skrivarinställningar verkställs inte.

Skrivare och skannrar
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Skrivarinställningar verkställs inte.

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har i många år haft en Brother DCP-130. Den har alltid krånglat med skrivarinställningarna, ända sedan jag började med Ubuntu, tror den första versione jag hade var 8.04 eller 7.10.
Nu har jag Linux Mint 17 och problemet kvarstår.
Problemet är det att när jag ändrar skrivarinställning från exempelvis helt vanlig utskrift på vanligt papper, till fotoutskrift, så verkställs inte de ändringar jag har gjort. Skrivaren fortsätter att skriva ut som den var inställd förut, på fotopappret, vilket ger väldigt dåliga foton...
Sedan, helt plötsligt, så kan den börja skriva med fotokvalite flera veckor senare. Men då kanske jag inte skriver foto längre, utan vanlig text, och då tar det en evighet att att skriva ut några sidor text.. Ändrar jag då tillbaka inställningarna till vanlig textutskrift så fortsätter den ändå med fotoutskrift tills den en dag plötsligt får för sig att göra som jag vill.
Vad beror det här på?
Jag har märkt att om man ändrar skrivarinställningarna i Ubuntus/Linux startmeny så påverkas inte alltid de inställningarna som man kommer åt i exempelvis LibreOffice eller Firefox. Men även om man ändrar alla inställningar så hjälper det inte.
Valmöjligheterna ser inte heller exakt likadana ut i startmenyn och i diverse program.
GammalGubbe
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 mar 2009, 16:46
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Finland

Re: Skrivarinställningar verkställs inte.

Inlägg av GammalGubbe »

Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skrivarinställningar verkställs inte.

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok! Fast det där programmet har nog bara med scannern att göra, och scannern har jag inte haft några problem med, utan det är utskrifterna som krånglar. (Brother DCP-130 har både scanner och skrivare.)
Skriv svar

Återgå till "Kontor"