Epson Perfection V10 - invalid argument.

Skrivare och skannrar
kraftfoder
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jun 2011, 22:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Epson Perfection V10 - invalid argument.

Inlägg av kraftfoder »

Hej! Jag skulle bli jätteglad om jag fick hjälp med detta!

Jag försöker få skannern att fungera på nya datorn med Ubuntu. Det fungerade på gamla, där jag körde Linux Mint.

Jag har fixat så att den hittar skannern (efter diverse bollande med drivrutiner). Så när jag startar xsane så hittar den skannern, men sen när jag starar så får jag ett fönster som säger:

"Failed to start scanner: Invalid argument"

När jag kör såhär:
$ strace -o strace.out -f scanimage -T
så får jag den bifogade strace.out-filen.

/etc/sane.d/dll.conf innehåller i princip bara raden "epson". Resten är bortkommenterat.

/etc/sane.d/epson.conf innehåller i princip bara raden "usb 0x04b8 0x012d" (vilket gör att den hittar skannern).

/etc/sane.d/dll.d/iscan innehåller bara raden "epkowa", resten är bortkommenterat.
Bilagor
strace.out.gz
(19.59 KiB) Nerladdad 228 gånger
kraftfoder
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jun 2011, 22:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Epson Perfection V10 - invalid argument.

Inlägg av kraftfoder »

Jag har fortfarande inte fått det att fungera. Ingen som har nån idé?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Epson Perfection V10 - invalid argument.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har en fundering, baserat på hur jag en gång kämpade med min Brother-skanner: Finns din skanner representerad i /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules? De rätta värdena för "ATTRS{idVendor}" och "ATTRS{idProduct}" bör du kunna få genom att köra det här kommandot:

lsusb | grep -i epson
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Epson Perfection V10 - invalid argument.

Inlägg av johanre »

Fyll gärna på med lite mer detaljerad info, t.ex. vilken version av Ubuntu du kör osv. Hittade detta som kanske kan vara till hjälp: http://askubuntu.com/questions/348290/h ... -on-ubuntu ?
kraftfoder
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jun 2011, 22:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Epson Perfection V10 - invalid argument.

Inlägg av kraftfoder »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag har en fundering, baserat på hur jag en gång kämpade med min Brother-skanner: Finns din skanner representerad i /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules? De rätta värdena för "ATTRS{idVendor}" och "ATTRS{idProduct}" bör du kunna få genom att köra det här kommandot:

lsusb | grep -i epson
Hej igen!
Tack för förslaget. Jag har installerat epsons iscan-plugin som johanre tipsade om (hade gjort det tidigare men tack ändå). Jag kollade som du beskrev. I libsane.rules finns den inte med, men i iscan.rules finns den:

Kod: Markera allt

$ lsusb|grep -i epson
Bus 003 Device 057: ID 04b8:012d Seiko Epson Corp. GT-F650 [GT-S600/Perfection V10/V100]
$ cat /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules |grep 012d
$ cat /lib/udev/rules.d/40-iscan.rules |grep 012d
ATTRS{idVendor}=="04b8", ATTRS{idProduct}=="012d", ENV{libsane_matched}="yes"
$ 
När jag startar xsane så öppnar ett fönster som heter "xsane 0.999" med texten "scanning for devices", och sedan väntar den och blir mörkare och gråare (sådär som program blir när de laggar ihop och inte svarar) och laptopfläkten börjar gå på högvarv, men efter drygt 90 sekunder så får går det vidare och så får jag välja mellan:

* Epson flatbed scanner [epson: libusb:003:057]
* Epson (unknown model) flatbed scanner [epkowa:usb:003:057]

Oavsett vilket jag väljer så fungerar det inte. När jag försöker göra en preview-bild så blir den grå och dör ut på något vis. (Jag får inte längre "invalid argument", utan det är som att den försöker men inget händer).

Jag kör numera Ubuntu 16.04 LTS med kärnan 4.4.0-47-generic.

Jag gör ett sista försök nu och ser om nån har några fler tips. Annars får jag ta och köpa en annan skanner. :-(
Skriv svar

Återgå till "Kontor"