Bug i LibreOffice Writer

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
a_jonsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2009, 14:36
OS: Debian

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av a_jonsson »

Lao Tzu skrev: Jag kör Xubuntu 14.04 med LibreOffice 4.2.8.2 och kan inte heller högerklicka på markerade ord. Därför använder jag kortkommandon istället. Har dock inte undersökt vidare, eftersom det går att komma förbi problemet.
Om det är samma problem så var en workaround att avinstallera paketet mythes-sv ifall du kan leva utan synonymordbok: https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=86221
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

a_jonsson skrev:Om det är samma problem så var en workaround att avinstallera paketet mythes-sv ifall du kan leva utan synonymordbok: https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=86221
Hajade till, eftersom jag skapade paketet mythes-sv. Jämförde det med andra liknande paket, och hittade en skillnad som skulle kunna vara orsaken till problemet.

Har laddat upp en testversion av mythes-sv till ett PPA:

https://launchpad.net/~gunnarhj/+archiv ... es-sv-test

Själv har jag inte haft några problem, så det vore bra om några som haft det kunde installera testversionen och berätta om det gör skillnad.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Gunnar, använder du 32-bitars? Enligt min erfarenhet så är det av någon anledning bara 32-bitars datorer som har det här problemet ihop med Linux Mint 17 och Libre Office Writer.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Gunnar, använder du 32-bitars?
Ja, fast Ubuntu.

Skulle du kunna installera paketet på någon Mint-maskin och testa?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, för mig har problemet bara visat sig när jag har använt Linux Mint, men inte Ubuntu, Också skumt tycker jag.
Ja, ska testa det senare ikväll om jag hinner och lyckas installera det.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det skulle kunna vara tillfälligheter. Lao Tzu ser samma beteende i Xubuntu.

Enklaste sättet att installera är att ladda ner .deb-filen, öppna ett terminalfönster och köra:

cd Hämtningar
sudo dpkg -i mythes-sv_1.3.1-3~ppa3_all.deb
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Nej.. det hjälpte inte.. Nu kom felet tillbaka.
Jag hade tidigare tagit bort mythes-sv och efter det fungerade libre office igen, men nu beter det sig som innan igen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det var ju synd, men då har vi i alla fall uteslutit en sak.

Själva listan och index-filen har jag inte modifierat - skulle inte klara av att göra så heller utan att gräva djupt i ämnet.

Ett par funderingar:
  • Vad händer om du försöker köra synonymordlistan via Verktyg -> Språk -> Synonymordlista? Kan du använda listan, eller kraschar det då också?
  • När du använder engelska, finns det då någon "thesaurus" tillgänglig, och kan du i så fall använda den?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

om sidan är blank, eller om jag bara har skrivit aa så funkar det att klicka på synonymordlistan i menyn.
Men om jag skriver aaa så stänger libre office ner.
(Det är samma när man högerklickar. Gränsen går vid 3-4 tecken, beroende på vilka det är. Men är det mer än en rad funkar det.)

Jag använder inte engelska, men jag har för mig att theasaurus fanns i menyn när jag testade och jämförde engelska och svenska en gång.
Jag har en dator till där jag har testat några olika linuxversioner på flera partitioner, och när jag har installerat linux mint 17 på engelska så funkar libre office felfritt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad som vore bra att få bekräftat är att synonymordlistor för andra språk fungerar i Mint 32 bitar, till skillnad från den svenska. I så fall är det sannolikt något särdrag i syntaxen i den svenska synonymordlistan som orsakar krascherna. Annars är det kanske så att LibreOffice inte har blivit korrekt portat till de skrivbordsmiljöer du använder i Mint.

För att testa skulle du t ex kunna säkerställa att paketet mythes-en-us är installerat och starta LibreOffice Writer från ett terminalfönster med

LANG=en_US.UTF-8 libreoffice --writer
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, mythes-en-us är installerat.

Kommandot LANG=en_US.UTF-8 libreoffice --writer startade libreoffice på engelska, och synonymordlistan på engelska fungerade och i det engelska läget kraschade inte libreoffice.
Jag testade sedan på svenska igen och då kraschade libreoffice.

Är det möjligt att testa norska danska finska utan att ändra hela systemet?
Jag funderade på det här med att vi här i norden har andra tecken, om det kan ställa till nåt?

Är det möjligt att köra libreoffice på svenska med installera en norsk synonymordlista, eller struntar libreoffice i den norska synonymordlistan då?
Skulle det isåfall funka att döpa om en norsk synonymordlista till det svenska namnet och installera den?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ett krux är att det inte finns fria synonymordlistor för så många språk, och alla som finns har inte paketerats för Ubuntu/Debian. Det går dock att installera en lista för vilket språk som helst, och köra den från menyn i LibreOffice Writer, även om inte språket är installerat i övrigt.

Du skulle kunna testa med:

sudo apt-get install mythes-de mythes-fr mythes-pl

Tyskan innehåller definitivt andra tecken än us-ascii. Å andra sidan är både den tyska och den franska listan teckenkodade i UTF-8 (teckenkodningen för den svenska listan är ISO-8859-1). Den polska listan är möjligen ett lite bättre test, då den är kodad i ISO-8859-2.

Frågan är dock om detta fångar in problemet. En annan sak du skulle kunna testa är att starta LibreOffice Writer på engelska, öppna fönstret för synonymordlistor från menyn, och där växla till den svenska. Kan du köra den svenska synonymordlistan i det läget, eller leder även det till en krasch?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Libre office kraschar om jag startar det på engelska, skriver aaaa och sedan öppnar "thesaurus" och där väljer Swedish (Sweden).
Men det finns ett tredje alternativ också som heter Swedish (Finland) och väljer jag det så kraschar det inte.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag testade att installera de franska, tyska och polska också, och väljer jag sedan dom så kraschar libreoffice inte, men när jag väljar Swedish (Sweden) så kraschar det.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Libre office kraschar om jag startar det på engelska, skriver aaaa och sedan öppnar "thesaurus" och där väljer Swedish (Sweden).
Ok.
Henrik Jansson skrev:Men det finns ett tredje alternativ också som heter Swedish (Finland) och väljer jag det så kraschar det inte.
Va??? "Swedish (Finland)" är bara ett par symlänkar, som jag lade till i PPA-versionen i förbifarten, och använder samma ordlista som "Swedish (Sweden)". Hade inte en tanke på att de symlänkarna skulle påverka det här.

Skulle du då kunna testa detta:

Från LibreOffice Writer, välj:

Verktyg
-> Språk
-> För all text
-> Mer...

Välj sedan "Svenska (Finland)" som "Standardspråk för dokument".

Gör den ändringen möjligen att du kan använda LibreOffice Writer (på svenska) med mythes-sv installerad? Kan du kanske t o m använda synonymordlistan? ;)
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, då funkar det! Ordlistan fungerar också.
Det fungerade för det aktuella dokumentet, men så såg jag att det finns en kryssruta som var ikryssad att det bara var för det aktuella dokumentet, så tar jag bort krysset så ska det väl funka hela tiden då.
Men då är väl lösningen nära då? :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Pink Panther »

Jag såg den här tråden via min smarttelefon igår.

Jag har haft samma problem men lyckats lösa problemet. Vet inte varför eller hur fenomenet uppstår. Jag kör WPS också. Så det har inte varit någon prio-ett problem för mig personligen. Vad berör Linux Mint, mate eller valfri skrivbordsmiljö. Så har Linux Mint en så kallat säkerhetsgrupp ibland sina utvecklare. De har valt att lägga in en spärr, ( låser version ) för LibreOffice Writer. De vill att man använder den versionen av LibreOffice Writer som de anser säker eller tillförlitlig. Den här spärren kan man ganska lätt gå runt. Bara man vet hur man ska göra. Så med andra ord så uppstår inte högerklickar problemet som dryftas i tråden om man väljer Linux Mint egna val LibreOffice Writer version. Har testat ett antal gånger när jag felsökte problemet, Linux Mint val av version av LibreOffice Writer fungerade alltid utan att felet "högerklickar (för att kanske klippa ut text eller nåt) så stängs programmet av" uppstår.

Men hur som helst kör jag nu LibreOffice Writer Version: 5.0.1.2 Då uppstår högerklicka problemet åter.

Jag felsökte lite på chans och lyckades hitta en lösning. Möjligtvis tur utan kunskap. Problemet uppstår alltid när du redan öppnar ett redan befintligt dokument med text. Aldrig när du skapar ett nytt dokument. Då fungera högerklicka felfritt utan problem. Jag rev i mitt hår och förstod inget.

Men så försökte jag ytterligare. Jag markerade all text i ett redan befintligt dokument och då till min stora förvåning fungerade högerklicka felfritt. Jag fortsatte metodiskt tills jag hittade var i dokument/texten problemet uppstod. Nu vill jag också nämna att det är inte alla mina dokument problemet uppstår. I mitt fall var de endast i ett dokument. Bra tänkte jag då klipper jag ut texten till en vanlig texteditor så försvinner formateringen och klistrar in åter. Så är det löst. Men så lätt var det inte. Men däremot fungerade det att ta bort texten och skriva in texten på nytt. Nu plötsligt fungerar högerklickning utan några problem i dokumentet. LibreOffice Writer Version: 5.0.1.2 avslutas inte.

Några punkter att tänka på för att inte felet ska uppstå.

1. Java ska var på. Valfri version ska inte ha någon betydelse. Ubuntu original Java/annat.

2. I hemmappen skapas en mapp med individuella inställningar för just ditt LibreOffice. Om du uppdaterar till en nyare version av LibreOffice själv är det inte fel att ta bort den. Det skapas en ny mapp automatiskt när användaren startar LibreOffice på nytt. Nackdelen är att du får gör om alla dina individuella inställningar i LibreOffice. Men fördelen är att användaren kan vara säker på att det inte är någon äldre inställning eller fil som spökar för användaren i den nya versionen av LibreOffice Writer. Det här ska endast vara nödvändigt om du själv uppdaterar LibreOffice via ubuntus testförråd. Vid en normal uppdatering från Ubuntu eller Linux Mint normal förråd ska det troligtvis inte vara nödvändigt.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Pink Panther »

Jag testade följande också Gunnar:

"mythes-sv installerad? Kan du kanske t o m använda synonymordlistan?"

Först avslutade LibreOffice Writer Version: 5.0.1.2 men sedan följde jag din guide nedan:

Från LibreOffice Writer, välj:

Verktyg
-> Språk
-> För all text
-> Mer...

Välj sedan "Svenska (Finland)" som "Standardspråk för dokument".

Nu fungerar tydligen synonymordlistan i alla dokument jag hittills testat utan någon individuell inställning för varje dokument. Jag behövde inte utföra nedanstående.

"men så såg jag att det finns en kryssruta som var ikryssad att det bara var för det aktuella dokumentet, så tar jag bort krysset så ska det väl funka hela tiden då"

Jag har inte tagit bort krysset men tydligen fungerar det ändå för andra dokument utan ovanstående åtgärd behövdes utföras. Det funkar hela tiden ändå.

Men så ska det inte fungera att ett tillägg/tilläggen skapar sådana problem för användaren av LibreOffice Writer att programmet avslutas. Ingen bra upplevelse för nya Linux användare. Det ska fungera att använda en vanlig svenskspråkig inställning för Sverige om användaren har sin bostad i Sverige. Inte ska man behöva använda "svenska (Finland)" Det känns mer än lite märkligt. Men vad vet jag. Jag vet inte i detalj hur olikt eller likt svenska och svenska (Finland) ordvalen är i praktiken. Är inte språkvetare.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Men då är väl lösningen nära då? :)
Nej, egentligen inte. Jag kom på sedan att om man väljer "Svenska (Finland)" som dokumentspråk, så kopplar man bort ordlistan för stavningskontroll (och den är rimligen viktigare för de flesta än synonymordlistan). Så det verkar som att Mint - under vissa förutsättningar - inte fixar att hantera stavningskontroll- och synonymordlistan för svenska samtidigt.

Detta skulle vi kunna få bekräftat om ni återställer dokumentspråket till "Svenska (Sverige)" och avinstallerar ordlistan för stavningskontroll.

sudo apt-get purge hunspell-sv-se

Det borde då också förhindra att programmet kraschar, på samma sätt som avinstallation av mythes-sv gör.
Pink Panther skrev:Så med andra ord så uppstår inte högerklickar problemet som dryftas i tråden om man väljer Linux Mint egna val LibreOffice Writer version. Har testat ett antal gånger när jag felsökte problemet, Linux Mint val av version av LibreOffice Writer fungerade alltid utan att felet "högerklickar (för att kanske klippa ut text eller nåt) så stängs programmet av" uppstår.

Men hur som helst kör jag nu LibreOffice Writer Version: 5.0.1.2 Då uppstår högerklicka problemet åter.
Det låter som en viktig iakttagelse, Pink Panther. Henrik, är det så att du på de maskiner där problemet uppstår har någon annan version av LibreOffice än den som officiellt hör till distributionen?
Pink Panther skrev:Det ska fungera att använda en vanlig svenskspråkig inställning för Sverige om användaren har sin bostad i Sverige. Inte ska man behöva använda "svenska (Finland)" Det känns mer än lite märkligt.
Håller med helt. Att ändra till "Svenska (Finland)" hade på sin höjd kunnat vara en 'workaround', inte en lösning. Men av skälet jag nämnde ovan, tror jag inte ens det är en praktiskt användbar workaround.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Lao Tzu »

Eftersom ni verkar ha kommit en bit på vägen med vad det är som orsakar problemet kanske det här inte tillför så mycket men jag har försökt undersöka under vilka förhållanden krascherna uppstår. Jag har försökt vara systematisk men är lite trött så om någon känner sig hågad kan ni själva prova och se ifall det är samma för er. Såhär ser iallafall mitt resultat ut:

Med versal kraschar det vid fler än två tecken (Haj) oavsett om jag markerar några bokstäver eller ej.

Skriver jag "Ha ha" (utan citattecken kan jag markera mellanslaget och "ha" som jag vill men tar jag med minst en bokstav från "Ha" kraschar det.

Skriver jag två meningar och markerar fritt kan jag högerklicka men om jag tar med en av de två versalerna kraschar det. Meningarna rymdes dock på en rad.

Skriver jag en jättelång mening utan skiljetecken (inte ens punkt) som sträcker sig över två rader, kraschar det när jag markerar några tecken, liksom när jag högerklickar efter meningen, men inte när jag bara högerklickar inne i meningen.

Skriver jag en text med några stycken kan jag markera gemena bokstäver och mellanslag och högerklicka utan problem. Däremot kan jag inte markera versaler eller specialtecken så som kommatecken utan att det kraschar.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"