Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Nej inga problem, uppgraderades till chrome 45.0.2454.85 (64-bit) härom dagen och fick uppgraderingsinfo från bankid-ppa:n (kanske inte i samband med varandra, det har jag inte koll på, men kan nog hitta info). Allt fungerar som det ska.
世良比無
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Tack för det, Serafim.

Gjorde ett test på Win 7 alldeles nyss på en helt annan burk (sitter på jobbet) och såg då att det var 6.2.30.1 som gällde för Bank-ID nu. Under Win 7 så funkar både 6.2.30 & 6.2.30.1 utan problem med Chrome 45.
Får kolla vidare hemma på alla mina andra maskiner om jag får samma problem på dem med Chrome 45 eller om det bara är min "riktiga" laptop som är helt störd...

Vill inte riktigt släppa den, vilket kanske framgått. :D
Men det hade varit bra för egen del att veta om det är maskinen som stökar eller om det är någon mjukvarukonflikt.
Det som känns skumt är att WebGL inte fungerar alls i Chrome efter att jag drog ner den nya kärnan. I Opera så var det bara att aktivera WebGL igen utan några problem.

/p

Kanske dags att göra en ominstallation?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

plemil skrev:Kanske dags att göra en ominstallation?
Jag gör bara nyinstallation på nya maskiner. Sedan uppgraderar jag bara. Jag använder också en "städalgoritm" som tar bort gamla kärnor, städar bort saker som inte använts på mycket länge, rensar bort paketen till det som är installerat (.deb och .rpm -filer), kastar alla gamla konfigurationsfiler till sådant som kastats. Men jag installerar inte om, möjligen konfigurerar jag om vissa saker, vilket händer ofta med t.ex. webbläsare, där jag dessutom oftast har flera olika "profiler" för att kunna testa mina programvaror.

Men det jag egentligen tänkte berätta är att jag använder en generisk 3.19-kärna med några egna hack till, dock inget som påverkar webbläsarna. 3.16-kärnan är väl ur cirkulation redan,
givet att den är mer än ett år redan och inte Long Term. 3.2-kärnan trodde jag var ute men ser i schemat att den tas ur cirkuation 2016 då det är en LT-kärna. Det som gäller just nu verkar vara versioner > 3.18.20 resp > 4.1.5 eller (helst) 4.2 om man använder 4-serien.

Varför inte uppgradera kärnan till minst 3.18.21 och eventuellt kasta alla konfigurationsfiler till google chrome, eller åtminstone chromes cache (oftast i .cache/google-chrome/)?

Du kan ju behålla dina gamla kärnor och bara testa med de nya. Ett problem kan ju förresten vara att Chunchbang slutade utvecklas 2013 och att användning av kärnor version > 3.2.41 är att betrakta som egna experiment.
世良比無
pabe1250
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 jul 2015, 15:52
OS: Open Suse
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av pabe1250 »

plemil,

Ditt VirtualBox-problem du beskrev tidigare, är det applikationen VirtualBox som inte går igång eller är det de virtuella maskinerna som finns däri?

Med risk att slå in öppna dörrar, så är det de virtuella maskinerna som inte vill starta, så måste du kompilera om drivrutinerna för VirtualBox så att de matchar den nu aktuella kärnan.

Du måste ha nuvarande kärnas källkod på systemet. Den få du genom att köra (på Ubuntu)

Kod: Markera allt

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`
Därefter kan du köra

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
....så kompileras drivrutinerna om till att matcha aktuell kärna på hosten.

Skulle det trots inte det fungera så kan det bero på att något i VirtualBox eller i dess dynamiska modulstöd blivit korrupt. Det kan då vara idé att installera om en eller båda enligt följande

Kod: Markera allt

sudo apt-get --reinstall install virtualbox virtualbox-dkms
Hoppas det löser sig:-)

/Paul
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Som du säger så är utvecklingen stoppad på Crunchbang. Det pågår ett arbete med en uppföljare som heter BunsenLabs som jag har provat alpha-versionerna på. Trycker nog i det framöver...

Anledningen till att det blev en 3.16-kärna är att det var vad som fanns i backporten på Debian Wheezy som Crunchbang bygger på. Verkade smidigast att ta den eftersom jag aldrig har behövt uppgradera någon kärna tidigare.

Hur hänger kärnorna ihop med distarna egentligen?
Går det att blanda hur som eller är det risk att man kraschar systemet eller något annat?
Kan jag t.ex. köra en kärna från 4-serien på min befintliga installation eller bör jag hålla mig till en och samma serie av kärnor?
Går det att ladda ner en generisk kärna utanför "apt-get" så att säga eller måsta jag kompilera en för min miljö?

Nu när jag kör 3.16 så funkar till exempel inte Virtualbox längre. När jag försöker starta en virtuell maskin så får jag ett felmeddelande om att det inte går att köra. Där behöver jag tydligen kompilera om för att VB ska funka med den nya kärnan. Om jag gör det innebär det då att VB inte kommer att fungera på min gammla 3.2-kärna? Eller går det i separata spår? Med 3.2-kärnan så kan jag fortfarande köra de virtuella maskinerna.

Blir mycket kärnfrågor nu som kanske borde hamna i en egen tråd istället, har väl inte direkt med Bank-ID att göra, mer än indirekt pga. de problemen jag har stött på.

/p
pabe1250
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 jul 2015, 15:52
OS: Open Suse
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av pabe1250 »

Det finns ju ett paket som heter "linux-headers-generic" som (på något sätt) ska fixa alla beroenden som kan tänkas behövas för just ditt system.

Annars borde du ju kunna ladda ner rätt källkod för just den kärnan du kör enligt "uname -r" (oavsett vilken kärna det är) och placera det på det ställe i filsystemet där VirtualBox förväntar sig finna det.

/Paul
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:... fick uppgraderingsinfo från bankid-ppa:n ...
Ja, jag noterade på Google Play att någon uppdatering skedde den 7 september. Jag valde att uppdatera PPA-paketet för säkerhets skull, men då versionsnumret inte ändrats, var det förmodligen onödigt.
plemil skrev:Hur hänger kärnorna ihop med distarna egentligen?
Går det att blanda hur som eller är det risk att man kraschar systemet eller något annat?
I all min okunskap om det här ämnet tänker jag, att om det hade gått att blanda hur som, hade väl t ex alla Ubuntu-versioner haft samma kärna, och det är inte fallet.

Förmodar att dina problem illustrerar fördelarna med att hålla sig till pålitliga distributioner. Funderat på att pröva Ubuntu? ;)
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Förmodar att dina problem illustrerar fördelarna med att hålla sig till pålitliga distributioner. Funderat på att pröva Ubuntu? ;)
;D Faktum är att det var där jag började på riktigt med Linux en gång i tiden. Funkade bra som en övergång från MS-världen efter att ha gjort mindre lyckade försök med ett gäng olika distar.
Men sedan så tog Crunchbang över ;) och har fungerat fantastiskt bra tills BankID-problematiken började...

CB började för övrigt som en minimal Openbox version av Ubuntu, men växlade över tid över till en "ren" Debian-bas.

Vad det gäller kärnorna så får jag se om jag behåller 3.16 eller backar tillbaka till 3.2-kärnan som har fungerat utan problem. Just nu så känner jag att det blir ett lite för stort steg att få till en 3.18-kärna på egen hand. Sedan så är det ju så att på andra maskiner jag har micklat med så har 3.16-kärnan fungerat, både som standard och uppgraderad från 3.2. Förvisso har det varit på förhållandevis rena installationer, som jag inte har pillat så mycket i innan proverna med BankID-appen.

Men tack alla för all hjälp så här långt. Jag återkommer när jag har mer att rapportera.

/Per
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Läste just att Jolla Tablet kommer med Sailfish OS version 2, som ju är en vidareutveckling av MeeGo och som dessutom har en runtimemodul för att köra Android apps.

indiegogo.com

engadet.com

mobil.se

Vän av oordning tror naturligtvis att deras Android-app-stöd ska kunna anpassas till Ubuntu och andra distar :P
世良比無
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

serafim skrev:Vän av oordning tror naturligtvis att deras Android-app-stöd ska kunna anpassas till Ubuntu och andra distar :P
Jo det går med all säkerhet. Frågan är bara om man vill det? Androidstödet i SailfishOS tillhandahålls nämligen av Myriads Alien Dalvik och är proprietärt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

eson57 skrev:
serafim skrev:Vän av oordning tror naturligtvis att deras Android-app-stöd ska kunna anpassas till Ubuntu och andra distar :P
Jo det går med all säkerhet. Frågan är bara om man vill det? Androidstödet i SailfishOS tillhandahålls nämligen av Myriads Alien Dalvik och är proprietärt.
Ajdå, det var ju inget vidare. Såg bara Jollas release-meddelande och började hoppas.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:I ett försök att vara SEO-medveten ändrade jag adressen till wiki-sidan om BankID/Chrome.

Gammal adress:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... D_i_Chrome

Ny adress:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome

Vidarebefordring är aktiverad, men det sker på ett klumpigt sätt pga wiki-mjukvaran (status 302 i stället för 301).
SEO-försöket gick så där, för att låta mer positiv än jag borde.

Mitt mål är att den nya adresen skall vara bland topp 10 om man söker på bankid+linux via Google, men den syns inte alls ännu. (Om man söker på t ex bankid+linux+chrome kommer den upp, men hur många söker så?) Jag skrev en nyhetsnotis tidigare idag, så just nu länkas sidan från vår portalsida.

Ni som har möjlighet: Länka gärna från andra sajter till den nya adressen för vägledningen om BankID i Linux genom Google Chrome.

Det kan nämnas att sidan E-legitimation får en topplacering när man söker på bankid+linux.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Kan man inte få bort understrecken i BankID_i_Linux_genom_Google_Chrome?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Vi får igen lite draghjälp av Datormagazin. Patrik Hermansson skriver om Ubuntu Sverige och BankID och ger i en kort blänkare om lösningen med Arc Welder och Chrome länken http://bit.ly/ubuntu-bankid, som omdirigerar till Gunnars supportsida.
I notisen nämns även Gunnars ppa och möjligheten för användare av andra distributioner än de Debian-baserade att ladda ner ett arkiv med filerna som krävs och slutligen nämns kontakten med FID i ärendet.
世良比無
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av HakanS »

JoWa skrev:Kan man inte få bort understrecken i BankID_i_Linux_genom_Google_Chrome?
Inte på den befintliga sidan. Man får i så fall lägga upp en ny sida utan understreck.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

En liten uppdatering.
Har meckat vidare med mitt Crunchbang-system och kört LiveUSB versioner av uppföljaren BunsenLabs, baserad på Debian 8 Jessie med en 3.16.7.

Efter många om och men så har även jag lyckats att köra Android appar på min burk. Dock på min LiveUSB med BunsenLabs men i alla fall ett steg framåt. Har provat med BankID och Quizkampen och nu så funkar det plötsligt. WebGL funkar i Chrome 45. Behövde inte ens köra Enable "Override Software..." flaggan.

Ska provköra lite till bara för att se att det håller i sig, men oavsett så käns det bra att det inte är min hårdvara som sätter gränsen. Det har förvisso indikerats av att jag kan använd WebGL i både Iceweasel och Opera.

Det jag har hittat är att det är en Mesa driver som ligger i 8.5 i mitt CB-system och 10.2 någonting i mitt BL-system. Ska se om jag kan trixa mig vidare med det och kommer att rapportera när jag har något nytt.

Tack för ett bra jobb allihop.
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Vi får igen lite draghjälp av Datormagazin. Patrik Hermansson skriver om Ubuntu Sverige och BankID och ger i en kort blänkare om lösningen med Arc Welder och Chrome länken http://bit.ly/ubuntu-bankid, som omdirigerar till Gunnars supportsida.
I notisen nämns även Gunnars ppa och möjligheten för användare av andra distributioner än de Debian-baserade att ladda ner ett arkiv med filerna som krävs och slutligen nämns kontakten med FID i ärendet.
Trevligt att höra! Det blir väl då åter till att inhandla ett lösnummer på torsdag. Kanske dags att börja prenumerera på den där blaskan. ;)
HakanS skrev:
JoWa skrev:Kan man inte få bort understrecken i BankID_i_Linux_genom_Google_Chrome?
Inte på den befintliga sidan. Man får i så fall lägga upp en ny sida utan understreck.
Ja, så är det. Skälet till understrecken är att undvika problem i samband med redigering.

Å andra sidan har Google indexerat sidan på ett begåvat sätt, dvs. utan understrecken:

https://www.google.se/?#q=linux+bankid+arc
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Hej!
Har läst igenom wiki sidan https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome och har en fråga

Om det är flera personer i ett hushåll som har egna mobila BankID:n, hur installeras dessa i Google Chrome?

Jag antar att det är kopplat till den användare som man är inloggad med. Dvs. man kan ha ett mobilt BankID installerat i Google Chrome och vill man ha ytterligare ett, måste man vara inloggad med en annan användare. Jag har inte mobilt BankID själv, så jag har inte kunnat testa detta, men mitt förslag är att wiki sidan uppdateras med information om hur det fungerar.

För de som kör mobilt BankID i sin Smartphone spelar det ingen roll, då du kan vara inloggad i datorn med samma användare, men med denna lösning vore det fint om det framgick hur man gör om man är ett hushåll med flera mobila BankID:n och vill använda sig av denna föreslagna lösning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej Nemo!
Nemo skrev:Har läst igenom wiki sidan https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome och har en fråga

Om det är flera personer i ett hushåll som har egna mobila BankID:n, hur installeras dessa i Google Chrome?

Jag antar att det är kopplat till den användare som man är inloggad med. Dvs. man kan ha ett mobilt BankID installerat i Google Chrome och vill man ha ytterligare ett, måste man vara inloggad med en annan användare.
Ja, att ha ett användarkonto för varje person är väl den naturliga lösningen på en Linux-dator.

Utan att ha testat, borde det fungera så här för en tillkommande användare:
  • Både programmet Google Chrome och paketet bankid-chrome finns redan tillgängligt.
  • Instruktionerna på wiki-sidan bör därför vara tillämpliga från och med punkten "Öppna Chrome och gör följande från Chrome".
Det finns nog också en annan möjlighet, som jag dock inte tycker att instruktionen bör belastas med:

Nuvarande version av BankID-appen för Android har inte stöd för mer än ett BankID. Å andra sidan: Genom att kopiera katalogen /usr/share/bankid-chrome till en eller flera andra kataloger (eller det kanske räcker med symlänkar), tror jag det är möjligt att klämma in mer än en upplaga av BankID-appen på samma användarkonto. När man kommer till steget "Hämta okomprimerat tillägg...", får man då ange olika sökvägar. Fast BankID-ikonerna blir i så fall identiska, om man inte fixar och trixar lite för att skilja dem åt...

Det bör nämnas att FID har en testversion av BankID-appen för Android ute, som är tänkt att stödja BankID för flera personer i samma app.
Nemo skrev:Jag har inte mobilt BankID själv, så jag har inte kunnat testa detta, men mitt förslag är att wiki sidan uppdateras med information om hur det fungerar.
Bra idé, men någon bör som sagt testa det ordentligt först.

Det återstår att se hur nästa version av appen påverkar både den här aspekten och lösningen i stort. Vi får hoppas att FID inte sabbar "vår" lösning genom att krångla till appen, så att den inte kan köras genom ARC.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Nemo skrev:Jag har inte mobilt BankID själv, så jag har inte kunnat testa detta, men mitt förslag är att wiki sidan uppdateras med information om hur det fungerar.
Bra idé, men någon bör som sagt testa det ordentligt först.
Har testat nu och lagt till ett avsnitt på wiki-sidan.
Skriv svar

Återgå till "Internet"