Drivrutiner till CanoScan Lide110

Skrivare och skannrar
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Drivrutiner till CanoScan Lide110

Inlägg av nobbens »

Hej, längesedan jag var här (tack vare ut
märkt service då får man förmoda). Nåväl nu har min Windowsmaskin pajat och där hade jag skrivare och skanner installerat. Tyvärr visade det sig att det inte var lika gesvint att installera på xubuntu som på win, där allt gick automatiskt. Skrivaren är en Brother HL - 1430 Laser och skannern heter Canon CanoScan Lide 110.

Versionen på'mitt xubuntu är 14.04.1 LTS

Tackar på förhand och kul att se att du Gunnar är kvar som gav mig så fin hjälp sist.
Senast redigerad av 3 nobbens, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: drivrutiner

Inlägg av johanre »

Skulle föreslå att du börjar med att uppdatera till 14.04.2. Sedan får du gärna beskriva vad exakt som går fel när du försöker använda skrivare & scanner - får du några felmeddelanden?
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: drivrutiner

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:Skulle föreslå att du börjar med att uppdatera till 14.04.2. Sedan får du gärna beskriva vad exakt som går fel när du försöker använda skrivare & scanner - får du några felmeddelanden?
Jo jöss, he he, har nyss nu gjort ominstallation Xubuntu 14.04.1 och allt fungerar perfekt med Firefox (struntar i Chrome). Skrivaren har jag lyckats installera (busenkelt) men ej min skanner (se första inlägg). Hur går det till? Måste ju funka även med nuvarande OS eller hur? Frågan är "bara" hur? Någon?

Ingenting - absolut inte ett spår av skannern när jag kopplar in USB-kontakten som är enda strömkälla och ingen strömbrytare finns på skannern som är en helt ny skanner (sen första inlägget skrevs).
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: drivrutiner

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej du,
jag googlade på driver för din scanner. Kollade på några av sidorna. Hamnade först här och sedan på sidan för just din version av scanner.

Nedslående resultat. Noll drivisar.

Har vi tur, kommer det kanske in någon i tråden och ger dig tips på alternativa lösningar.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: drivrutiner

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:;)
Hej du,
jag googlade på driver för din scanner. Kollade på några av sidorna. Hamnade först här och sedan på sidan för just din version av scanner.

Nedslående resultat. Noll drivisar.

Har vi tur, kommer det kanske in någon i tråden och ger dig tips på alternativa lösningar.

Lycka till! /tukken
Tillagt/redigerat. Ser att Zed har svarat dig på ett annat forum och kanske att det kan vara något för dig att testa.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Drivrutiner till CanoScan Lide110

Inlägg av nobbens »

Tack Broder för att du varit mig så behjälplig med min ominstallation och för din pepping att fortsätta med Linux :kram:
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: drivrutiner

Inlägg av nobbens »

Broder Tuck skrev:
Broder Tuck skrev:;)
Hej du,
jag googlade på driver för din scanner. Kollade på några av sidorna. Hamnade först här och sedan på sidan för just din version av scanner.

Nedslående resultat. Noll drivisar.

Har vi tur, kommer det kanske in någon i tråden och ger dig tips på alternativa lösningar.

Lycka till! /tukken
Tillagt/redigerat. Ser att Zed har svarat dig på ett annat forum och kanske att det kan vara något för dig att testa.
Jodå det går att få skannern min att funka i Linux men det kostar pengar å köpa drivrutinerna. Tack för tipset i alla fall. Har inte kollat vad det kostar. Får se hur jag gör.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"