Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Pink Panther »

Ubuntu Mate Xenial Xerus, (development branch) är ett klart bra val.

Det finns fortfarande brister, Ubuntu Mate Xenial Xerus är en (development branch).

Men för personer som är intresserad av att skippa Linux Mint var vänlig läs följande information: https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-xenial-beta1/

*********

Raspberry Pi 3.

Men Ubuntu Mate är ett bra val för din nyinköpta Raspberry Pi 3, (medlem "bittin").

"We are delighted to provide a ready-to-run image for the Raspberry Pi 2 and Raspberry Pi 3.

Changes

These are the changes that we’ve made since the 15.10.1 release:

2016-02-27 - 15.10.3 for Raspbery Pi 2 and Raspberry Pi 3

Added support for Raspberry Pi 3 integrated Wifi.
Updated BlueZ 5.35 with patch to support the Raspberry Pi 3 integrated Bluetooth.
Support for the integrated Raspberry Pi 3 Bluetooth is not working but we hope to have an update that addresses this soon.
2016-02-26 - 15.10.2 for Raspbery Pi 2 and Raspberry Pi 3 (internal testing build)

Added support for Raspberry Pi 3 Model B.
No Raspberry Pi 3 integrated Wifi or Bluetooth support.
Updated to Linux 4.1.18.
Updated all packages to the current version in the Ubuntu 15.10 archive.
Fixed an issue where the SSH host keys were not correctly regenerated on first boot."
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Pink Panther »

"Lessons from the Linux Mint hack."

"At the end of the day, I see this as a positive. First, I believe that Linux Mint will come out of this stronger than ever. Second, this will force others to take ISO security more seriously. This also provides end users with a stronger reason to pay closer attention to what they’re doing."

"I don’t know how all of this will play out. But two things I do know for sure. The Linux Mint team did an outstanding job dealing with this right away. Also, downloading ISO images from randomly linked mirrors might not be the most secure way to distribute today’s modern Linux distributions."

http://freedompenguin.com/articles/news ... mint-hack/
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till Gunnar.

"Får intrycket att utvecklarna har tagit genvägar i ett antal avseenden, såsom att man skärmar av användarna från säkerhetsuppdateringar av vissa paket. Det låter inget vidare, tycker jag, och jag hoppas att utvecklarna tar till sig den typen av kritik så snart man kommit tillrätta med incidenten."

******

Linux Mint Update Manager

I nedanstående länk förklaras tydligt hur det fungerar med uppdateringar i Linux Mint. Tydliga bilder. Med andra ord missar inte Linux Mint användaren någon säkerhetsuppdatering från Ubuntu Linux om Linux Mint Update Manager är konfigurerad för ett sådant förfarande. Linux Mint användarens egna val och även skyldighet att lära sig och behärska Linux Mint Update Manager.


"Security in Linux Mint versus security in Ubuntu: a conclusion"

"So all in all: for a desktop user, is Mint less secure than Ubuntu, which doesn't withhold any updates? Yes. By much? No."

"Is Mint more stable than Ubuntu? Yes. By much? That depends on your hardware combination."

"The price Mint pays for its extra stability, in the form of a small decrease in practical security, is therefore pretty low. It's a balanced choice that I think is reasonable."

https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/20
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tycker inte det motsäger vad jag skrev, utan bara förtydligar vad det handlar om.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Hylas »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag har vare sig prövat Linux Mint eller Ubuntu MATE, men då den senare numera är en officiell Ubuntu 'flavour', lever jag i tron att den är ett mer stabilt alternativ.
Icke desto mindre hjälper du till att fixa ett bra system att bli ännu bättre :) Det är hedervärt.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-mate/+bug/1550325
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Se upp för hackade Linux Mint ISO-filer.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, Hylas.

Mina begränsade bidrag brukar röra sig om olika aspekter av lokalisering, dvs. att underlätta användning av Ubuntu på andra språk än engelska. Det mesta av sådan mjukvara är gemensam för Ubuntu och olika 'flavors'.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"