Serverhosting för ubuntu-se.org

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Pink Panther »

Svar på följande. "Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org"

Kan inte svara i LoCo Sverige avdelning. Har tidigare haft skrivrättigheter men inte längre. Underligt. Jag tänker inte registrera nytt för att någon i admin tagit bort mina skrivrättigheter. Så är det tveklöst.

Källa till nedanstående är: https://wiki.ubuntu.com/LoCoHosting

Vad får man. Förmodligen kostnadsfritt.

The typical loco team web site can be a combination of the following:

Drupal website
Wiki space (if none exist in that language already)
Web Forum (if none exist in that language already)
An ubuntu related domain - often a subdomain of ubuntu-CC.org where CC is the country code. For example, utah.ubuntu-us.org for the Utah US LoCo Team.

Jag är lite vilse i sammanhanget. Har aldrig den svenska gemenskapen ubuntu-se.org haft sin server via Ubuntu "LoCoHosting" tjänst?

I så fall måste ni haft er server placerad någon annanstans privat/företag även tidigare innan servern gav upp. Varför har ni inte haft er server via Canonical? När Canonical ansvar för underhållet av servern helt gratis för sina gemenskaper.

Jag har alltid trott att ni var en del av Ubuntu / Canonical LoCoHosting. Med en ubuntu-se.org adress.

Då har jag mer förståelse för frågan eller problemet.

Men som det ser ut idag har jag samma åsikt som johanre "att servern i dagsläget inte bör flytta till Ubuntu / Canonical då vi helt enkelt inte kan migrera vår gamla forumdata"
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Jag har alltid trott att ni var en del av Ubuntu / Canonical LoCoHosting. Med en ubuntu-se.org adress.
Nej, det har du inte alltid trott. >:D
viewtopic.php?p=405770#p405770
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Pink Panther »

Det är korrekt HakanS. :-) Det har jag helt förträngt och glömt bort.

Men då var jag inte helt ute och cyklade i den många år gamla tråden du har lyckats hitta.

"Det är Nafallos privata server" som gav upp.

Att låta en privatperson ta hand om en mötesplats som vill vara företrädare för Ubuntu / Canonical LoCoHosting mötesplats i Sverige är aldrig en bra lösning.

Jag kan rada upp lång rad av anledningar och själ till att det är direkt olämpligt med en privatperson till ett sådant uppdrag.

Men det viktigaste nämner jag nedan.

1. Integriteten för varje enskild medlem i forumet.

Att hålla sej kylig och neutral när bråken är många och högljudda kan vara allt för svårt uppdrag för en privatperson. Att vara ansvarig för en server innebär ett ansvar som aldrig får missbrukas. Oavsett den serveransvarig egna åsikt eller påverkan från utomstående.

Därför är privatperson i det här sammanhanget direkt olämpligt.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av andol »

PP: Kan du nämna något tillfälle där du tycker att Nafallo, eller någon annan av oss som haft root-åtkomst, har missbrukat vår behörighet?
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av gruble »

Pink Panther skrev:Därför är privatperson i det här sammanhanget direkt olämpligt.
Du får nog svårt att övertyga institutionen som ligger 48 km söder om Louisville, Kentucky, liksom någon annat företag att husera servern alldeles helt gratis. Eller har du ändrat dig och tänker börja donera likvida medel till open source communit'in.

Jag vill passa på att tacka Nafallo för det långa stödet till ubuntu-se.org
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Att låta en privatperson ta hand om en mötesplats som vill vara företrädare för Ubuntu / Canonical LoCoHosting mötesplats i Sverige är aldrig en bra lösning.
Klart det är en bra lösning om den fungerar, vilket den gör i detta fall
Pink Panther skrev:Jag kan rada upp lång rad av anledningar och själ till att det är direkt olämpligt med en privatperson till ett sådant uppdrag.
Varför gör du inte det då? :)
Pink Panther skrev: Men det viktigaste nämner jag nedan.

1. Integriteten för varje enskild medlem i forumet.

Att hålla sej kylig och neutral när bråken är många och högljudda kan vara allt för svårt uppdrag för en privatperson. Att vara ansvarig för en server innebär ett ansvar som aldrig får missbrukas. Oavsett den serveransvarig egna åsikt eller påverkan från utomstående.

Därför är privatperson i det här sammanhanget direkt olämpligt.
Vad är problemet? Anser du att ansvaret har missbrukats och har du några exempel på detta? Om inte förstår jag inte varför du tar upp ett icke existerande problem. Huvudsaken är väl att det fungerar, sedan spelar det mindre roll var serven fysiskt är placerad.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Pink Panther skrev:Kan inte svara i LoCo Sverige avdelning. Har tidigare haft skrivrättigheter men inte längre. Underligt. Jag tänker inte registrera nytt för att någon i admin tagit bort mina skrivrättigheter. Så är det tveklöst.
Det hände i samband med att forumet/gemenskapen för evigheter sedan (2010?) beslöt att röstningar skulle ske via ett konto registrerat i Launchpad. Då gjordes trådar i Loco kategorin endast skrivbara för de medlemmar som hade ett konto i Launchpad. Nej, det finns ingen sammankoppling av konto-information mellan ubuntu-se.org och Launchpad, utan det sker genom att man i forumet ansöker om att bli medlem i forum-gruppen "Loco". Då görs en manuell granskning av medlemmarna i Launchpad gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se. Finns kontot / personen i Launchpad så får man tillträde till Loco gruppen i forumet. Inte svårare än så.

Vill man sedan ifrågasätta relevansen för kopplingen till Launchpad konton och om vi bör ha kvar det så är det fritt fram, fast kanske i en annan tråd. :)
andol skrev:PP: Kan du nämna något tillfälle där du tycker att Nafallo, eller någon annan av oss som haft root-åtkomst, har missbrukat vår behörighet?
Även om jag inte håller med Pink Panther i trådens huvudfråga (jag kan ju iofs anses vara hyfsat partisk i frågan ;) ) så måste jag ge honom rätt i att situationen han målar upp faktiskt har hänt. Det var en av de mer sorgliga händelserna under DSK... och då skall det sägas att servern i det skedet faktiskt ägdes av Ubuntu / Canonical.

Vi delade server med ett flertal andra Locos (Ubuntu Women, Ubuntu Nordic och någon till som jag inte minns) så vi var flera som hade konton på servern för att sköta om respektive webbplats. När DSK briserade valde två ur det svenska Locot som hade serverkonton att stänga ute alla andra konton från servern. Det innebar såklart att de andra Loco:n inte kunde uppdatera sina webbplatser längre. Jag kan tycka att Ubuntu / Canonical hade all rätt att vara missnöjda med det svenska Locot i det läget... När röken efter DSK hade lagt sig och de som hade missköt sig fråntogs sina konton så erbjöd sig Nafallo låta ubuntu-se.org bo på hans personliga server så att en liknande situation - där vi låste ute andra Locos pga konflikten i det svenska Locot - inte kunde uppstå.

Så, ja, att serveradmins har misskött sig har hänt. Däremot kan jag inte minnas att någon av oss som har haft serveradmin rollen sedan dess (ja, jag har haft den rollen sen ~2007) har haft något dumt för sig. Vi har faktiskt aktivt jobbat för att hålla oss så opartiska som möjligt, sen att det inte alltid går - vi är i slutändan precis lika mänskliga som alla andra - är svårt att undvika.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Broder Tuck »

Johan,
bra skrivet och för beskrivningen av bakgrund och orsak.
I övrigt delar jag din uppfattning.

Men idag, har vi inte forumet på en ny plats idag?
Jag fick den uppfattningen i höstas, i samband med nedsläckningen av forumet under några dagar.

Släckningen inföll dessutom och tyvärr, under de dagar som forumet annars skulle ha kunnat fira 10-årjubileum. Det i sig, var ju osedvanligt illa valt tillfälle att bli nedsläkt under. ;D

Stunder som man inte kan välja själv, förstås. ???
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Jodå, helt rätt Tukken , idag bor servern hos Space2U - ett svenskt hosting företag - som vänligen har gett oss server och Internet lina utan krav på motprestation.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:Jodå, helt rätt Tukken , idag bor servern hos Space2U - ett svenskt hosting företag - som vänligen har gett oss server och Internet lina utan krav på motprestation.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Johan... jag gillar verkligen dig och du gör ett fantastiskt jobb med ubuntu-se, men inte ens du kommer längre undan med särskrivning i svenska språket.

Särskrivning förekommer inte i svenskan. Vill man blanda Engelska och Svenska, används bindestreck, såsom hosting-företag och internet-lina, annars använder vi sammansatta ord i Svenska språket, såsom värdföretag och internetuppkoppling.
Hoppas du inte tar illa upp! ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av eson57 »

Jag är självklart medveten om att jag inte ensam kan lära svenska folket, Svenska. Jag är inte ens lämpad därtill. För en som är någorlunda skrivkunnig kan det dock vara frustrerande att se hur erbarmligt dåliga hemspråkskunskaper folk har.
Det är definitivt inte Johans fel att han särskriver. Det beror till fullo på den socialdemokratiska flumskola som härskat de senaste 40 åren. Dessvärre verkar det vara en skuta som inte låter sig vändas i första taget. Jag menar... var skall vi hitta behöriga lärare?

Jag kan till och med sätta ett ganska exakt datum på, när det gick åt h..e. Jag var då 14 år och minns fortfarande den omdaning som 1971 års skolreform innebar (Ingvar Karlsson var utbildningsminister). Helt plötsligt skulle vi "skriva som vi pratade", rättskrivning avskaffades och svenskakunskaper gjordes obetydliga. Alla skulle ha (och fick) en 3:a i betyget, vilket på den tiden innebar, godkänd.

Själv hade jag turen att ha en svenskalärarinna av den äldre skolan som inte brydde sig nämnvärt om nya direktiv. Hon fortsatte helt enkelt att lära ungarna svenska.
Senast redigerad av 2 eson57, redigerad totalt 11 gång.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Utanför ämnet: Fast särskrivning hörs sällan när folk pratar. ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Utanför ämnet: Fast särskrivning hörs sällan när folk pratar. ;)
Korrekt! Men när man skriver som man pratar, blir det övertydligt... särskilt om man pratar "svengelska". ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Ha ha, helt rätt! Nej, jag tar inte alls illa upp.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:Ha ha, helt rätt! Nej, jag tar inte alls illa upp.
Underbart Johan! Jag vet så klart att jag agerar språkpolis, och att det är allt annat än uppskattat, men jag tror att du håller med mig i att det ofta är behövligt. :)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Ja, utan tvekan!

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"