Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Skype.

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Skype.

Inlägg av Pink Panther »

Ring.

"Skype messenger. Some of you might aware that Microsoft had closely worked with NSA, and helped them to intercept the users Skype video calls. So, Skype lost its integrity, and users started to look for some other alternatives."

"Ring doesn’t store any of your personal information in a central server, so you have full anonymity and privacy. Ring usesTLS/SRTP to secure connection and communications over the network, so that the communication between the users is completely safe."

Källa: http://www.ostechnix.com/ring-a-free-op ... messenger/
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det finns en liten hake med alla hurtfriska förslag, såsom det ovanstående, om att ersätta Skype med något annat. Om inte alla kompisar du vill hålla kontakt med gör samma sak, blir det svårt. Inte lika enkelt som att byta textredigerare, liksom.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av Pink Panther »

Jag tar ingen hänsyn till vad en enskild användare väljer för alternativ. Att inte skriva om något annat än vad Microsoft erbjuder är som ge upp för Microsoft dominans. Om inte ett nytt alternativ får synas då finns det inte. Så enkelt är det.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Naturligtvis "får [det] synas". Hur kunde du läsa in något annat i mitt inlägg?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det finns en liten hake med alla hurtfriska förslag, såsom det ovanstående, om att ersätta Skype med något annat. Om inte alla kompisar du vill hålla kontakt med gör samma sak, blir det svårt. Inte lika enkelt som att byta textredigerare, liksom.
Övertyga dem då om det hälsosamma i att byta till ett krypterat, distribuerat (ingen central server) och öppet system som Ring. Det finns fler, men Ring är just nu det mest och bäst utvecklade.

Problemet är att folk inte förstår vad som sker bakom kulisserna när dom använder, främst amerikanska, bolagstjänster.
Eller man kanske inte vill förstå... att någonstans samlas, sammanställs och lagras all personlig info och kommunikation, för eventuellt senare "behov".

Det kan verka harmlöst just nu, för vi har ju "rent mjöl i påsen" men samma mjöl kan i framtiden mycket väl uppfattas som jäkligt skitigt av någon med makt att förstöra liv.
Redan i dag missbrukas personlig data av journalister, poliser och andra med en "egen FRA-gubbe i fickan" och det är ändå en västanfläkt emot vad någon med riktig makt, eller för mycket pengar, skulle kunna åstadkomma. Tänk dig ett regeringsskifte i fel riktning... det är långt ifrån otänkbart.

Edit:
När man tänker vidare på det... det behövs nog inte ens något regimskifte. Sossarna har ju en lång och väl känd historia gällande åsiktsregistrering, och jag tror inte dom är ett dugg bättre nu... möjligen bättre på att dölja vad dom håller på med. Fanatiker finns ju överallt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har respekt för de farhågorna, även om du förmodligen skulle räkna mig till "de aningslösa". Tycker bara att förslag om att byta verktyg/tjänst bör åtföljas av en problematisering av en sådan åtgärd.

Själv använder jag mest Skype för att hålla kontakt med mamma (88). Har inga planer på att försöka motivera henne och sedan lära henne hantera ett nytt gränssnitt. ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av eson57 »

Nej, mamma hinner troligen inte få uppleva konsekvenserna av den globala och nationella övervakning som pågår. Med lite tur kanske även du och jag klarar oss. Våra barn och barnbarns framtid, är jag däremot starkt oroad för. Dom kommer definitivt att få betala ett pris för vår flathet.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av eson57 »

Ring Beta2 är nu släppt, med utlovade nya funktioner som att använda användarnamn istället för Ring-ID (eller rättare sagt som ett förenklande komplement) och möjlighet att ansluta flera enheter till samma konto.
Alltid på kanelen!
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av bittin »

Hörde om det på Jupiter Broadcasting och lovat mig själv att prova när tid finns
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av eson57 »

Den är väldigt bra! Problemet är att få alla andra att börja använda den, istället för Skype, Facebook eller vad det nu är man använder.
Alltid på kanelen!
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av bittin »

eson57 skrev:Den är väldigt bra! Problemet är att få alla andra att börja använda den, istället för Skype, Facebook eller vad det nu är man använder.
Tänkte skaffa ett konto och så nu :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av eson57 »

Ja, det blir ju enklare än att hålla på med ID-nummer. om man registrerar ett namn.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ring.En fri, öppen källkod och säkert alternativ till Sk

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Surftips"