Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Hej!
Har idag laddat ner iso-filen till svenska Ubuntu 16.04. Med Win32 Disk Imager lagt över den på ett USB-minne och boot'ar det via BIOS'et - alldeles utmärkt. Sedan fick jag valet om jag ville installera eller bara prova på. Eftersom jag inte vill installera någonting permanent före jag fått sett vad det är, så valde jag "prova på". Efter ett litet tag, så blev skärmen svart, ingen läsaktivitet på USB'n heller. Efter drygt 5 min gav jag upp och laddade istället ner den engelska versionen av 16.04 från nätet. Via samma procedur som ovan startade den alldeles utmärkt från USB-minnet och verkade fungera som den skulle.
Jag vill ju gärna ha den svenska versionen, så vad gör jag?
/Leif Hoffmann
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej leifhoff, och välkommen till forumet!

Såvitt jag vet finns det ingen speciell svensk ISO-fil för Ubuntu 16.04. Om det är så att du laddade ner den första filen från http://se.releases.ubuntu.com, som är en svensk spegelserver, så var det exakt samma fil som originalet. Jag misstänker att någon detalj gick på tok när du lade över den första filen på USB-minnet.

Lämpligen installerar du med det USB-minne som fungerar och väljer "Svenska" i inledningen av installationsprogrammet. När installationen har fullbordats och du har loggat in till Ubuntu, kan du klicka på kugghjulet längst uppe till höger och välja Systeminställningar -> Språkstöd. Du blir då uppmanad att installera kompletterande språkstödspaket; acceptera det, och du har en komplett svensk version av Ubuntu 16.04. :)
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Hej, igen!
Jag gick nu in via din länk och läste vad som EGENTLIGEN står där. Det som var lite förvirrande var att jag första gången laddade ned 64-bitarsversionen (som tydligen är för AMD-processorer) eftersom min dator kör 64-bitarsversionen av Windows 10, men 32 bitars-versionen av Ubuntu 16.04.1 är för Intelprocessorer.
Lade in just den versionen på mitt USB och provade på en äldre laptop. Det fungerade fint. Installerade sedan Ubuntu på laptop'en, och denna text skriver jag nu via den - alldeles utmärkt!! Skall nog också installera Ubuntu på min stationära dator. Skall fundera lite kring partitionsstorlekar o sån't först. Tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Då din dator tycks vara kapabel att köra 64 bitar, låter det osannolikt att du inte skulle kunna köra/installera 64-bitarsversionen.

Du bör vara medveten om att Ubuntu så smått har påbörjat en avveckling av stödet för 32-bitarsversionen. Jag är inte uppdaterad om det senaste som sagts i frågan, men det är tydligt att man idag uppmuntrar användarna att välja 64-bitarsversionen när så är möjligt. Vissa applikationer finns idag bara för 64 bitar; ett exempel är webbläsaren Google Chrome.
a_jonsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2009, 14:36
OS: Debian

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av a_jonsson »

leifhoff skrev:Hej, igen!
Jag gick nu in via din länk och läste vad som EGENTLIGEN står där. Det som var lite förvirrande var att jag första gången laddade ned 64-bitarsversionen (som tydligen är för AMD-processorer)
En sak som är bra att veta är att AMD64 går precis lika att använda på Intel. http://superuser.com/questions/128482/u ... 64-vs-i386
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av JoWa »

64-bitarsarkitekturen utvecklades av AMD, och kallas därför ibland AMD64 (ibland x86-64). Intel kallar den dock Intel 64. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

OK! Det här var lite mera komplicerat än jag trodde. Nu har jag laddat ner 16.04.1 i 64-bitars desktop-version till USB. Har provkört det på min stationära dator - fortfarande UTAN att installera - och det fungerar. Skulle så göra en riktig installation på datorn, men undervägs så kommer det till en punkt, där Ubuntu INTE kan påvisa att det finns något operativsystem som redan är installerat på datorn, och vill därför formatera hårddiskarna!
Nu är det såhär att jag redan HAR Windows 10 installerat, med alla mina program- och datafiler som jag definitivt inte vill ha bort (jo, jag har givetvis backup på allt viktigt, men ändå!). Jag vågar inte gå vidare såhär och undrar bara varför inte installationsprocessen kan upptäcka Win10? Då jag installerade på min gamla laptop med Win7 var det inget problem alls.

Till saken hör att min stationära dator har en 250 GB SSD som systemdisk (+ en vanlig hårddisk för masslagring) och i övrigt ingen märkvärdig hårdvara. Ubuntu borde väl kunna hantera SSD, eller är det något annat som är fel..?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av johanre »

Får du något som helst felmeddelande under tiden som du påbörjar Ubuntu installationen?

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

Det var attan! Det beteendet stötte jag på då jag skulle installera Ubuntu 14.04 för två år sedan. Jag trodde väl att installationsprogrammet hade blivit bättre sedan dess.

Det går dock att komma runt.
  1. Innan du gör något annat, se till att den snabba starten i Windows är avstängd!

    Vet inte om det är den som hindrar Ubuntus installationsprogram att se Windows (det kan det vara), men den ska hur som helst absolut inte vara aktiverad i ett dubbelbootande system, vare sig det andra systemet är Linux eller ett annat Windows.

    (På min egen dator har jag satt hibernate helt ur spel i Windows
    – med kommandot powercfg /hibernate off, givet som administratör i Windows –
    vilket sparar plats på disken och som bieffekt också sätter Windows snabba start ur spel.)

    Se självfallet också till att du har någon sorts säkerhetskopia innan du installerar eller alls mixtrar med partitionerna på diskarna!
     
  2. Kanske för säkerhets skull också kolla så att du inte har Intels ”Smart Response Technology” i inställningarna för ditt EFI/BIOS. Det bör i så fall stängas av. (Ska använda delar av en separat SSD som cache åt en hårddisk men funkar såvitt jag förstår inte i Linux, och definitivt inte under installation.) Några länkar om det problemet här.
     
  3. Använd i första hand diskhanteringen i Windows för att bereda plats för Ubuntu. (GParted som finns på Ubuntu-stickan du har ska också funka – kör hur som helst gärna det programmet bara för att kolla läget – men det är antagligen lite säkrare att använda Windows egna verktyg för att ändra Windowspartitionen.) Högerklickar du i Windows diskhantering på en ”volym” (diskpartition) får du upp valet ”Krymp volym...”
     
  4. Se till att Ubuntu från USB-stickan har startats i fullt UEFI-läge, inte i ”BIOS-läge” (något slags legacy- eller CSM-läge). I ett dubbelbootande system med Windows 8 eller 10 – vilket körs med UEFI – bör Ubuntu definitivt också vara UEFI-installerat. (Annars också, normalt nuförtiden, skulle jag tro – om man inte har en gammal maskin och/eller dubbelbootar med ett äldre Windows förstås.)

    Den inledande skärmen då man bootar Ubuntu i UEFI är ren text, medan BIOS-skärmen innehåller lite grafik.

    Väl i Ubuntu Live kan man också öppna ett terminalfönster (Ctrl+Alt+T) och ge kommandot:

    Kod: Markera allt

    sudo efibootmgr
    Är du i UEFI-läge får du då info om bootalternativ, vilket av dessa som nu användes, samt bootordning och en timeout (tid man har på sig under bootning att påverka EFI:t med en tangent). Det tror jag inte ska fungera i BIOS-läge (man får bara ett felmeddelande).

    En annan, möjligen säkrare, kontroll är att katalogen /sys/firmware/efi existerar i filsystemet. (Det gör den inte om man kör i BIOS-läge.)

    Skulle du inte vara i fullt UEFI-läge så kan USB-stickan ändras så att UEFI garanteras. (Men det tar vi då.)
     
  5. Om allt är OK, börja installera. I bästa fall erbjuds alternativet att installera Ubuntu bredvid Windows. Skulle installationsprogrammet dock fortfarande missa att Windows finns på disken/diskarna, välj i så fall alternativet ”Something else”. Då bör alla befintliga partitioner korrekt visas, och stämma med vad du tidigare sett i GParted och i Windows diskhantering.

    En av partitionerna, normalt den allra första, är ESP (EFI system partition), som alltid är formaterad i FAT32. (Där ligger bootladdaren för Windows och där ska också Ubuntus bootladdare läggas.) Den ska monteras som /boot/efi i Ubuntu. (Den ska naturligtvis absolut inte formateras dock.)

    Det lediga utrymmet använder du sedan för Linux. Några gigabyte bör du alltid lämna åt en swap-partition (monteras inte). Resten kan du formatera i ext4 och montera som / (ett enkelt snedstreck står för roten av hela filsystemet). Eller du kan avdela en särskild home-partition, också i ext4 men monterad som /home. (Det sistnämnda kan underlätta exempelvis ominstallation av Linux, genom att home-partitionen, med alla dina egna grejer i så fall kan lämnas ifred.)
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Ett mycket bra och utförligt svar från dig, /Ratatosk/!
Jag kunde ganska enkelt stänga av den snabba starten i Windows. Det verkar inte som att det finns någon "Smart Response Technology" på datorn. Jag kan i alla fall inte hitta det!
Då provade jag igen att installera, gjorde först en 200 GB partition på den hårddisk som INTE är SSD, via Windows diskhantering - precis som du har beskrivit!
Sedan i med USB-minnet med den uppackade ISO-filen. Installationsprogrammet hittar fortfarande inte något installerat operativsystem. Valde 'annan installation' och försökte lägga installationen på den 200GB partition som fanns, och som såg ut att vara tom. Vid klick på "Installera" kom följande ruta upp: "Inget rotfilssystem är identifierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn".
Efter detta avbröt jag installationen.

(Lite bakgrundsinfo om mig - det kan möjligtvis vara tråkigt, men jag skall fatta mig kort). Är numera en 66-årig halvpensionerat kirurg från Torsby, Värmland. Radioamatör sedan 1967. Datorintresse sedan 80-talet på vad jag vill kalla "intresserat amatörnivå". Har byggt ihop egna datorer (inte från grunden men på moderkort-hårddisk-grafikkort nivå). Har fascinerats av tekniken helt enkelt. Håller nu på med utveckling av en databas till kirurgkliniken, Access, programmerar på kod-nivå.

Jag har i många år funderat på något Linux-system, tog nu äntligen steget, även om jag förstått/insett att det är mycket grundläggande kunskaper om ffa BIOS-funktioner, startpartitioner mm som jag hittills inte har behärskat. Jag har nu försökt läsa på nätet, via Google mm vad som du har beskrivit i svaret (EFI, UEFI etc.) som jag aldrig tidigare hört talas om. Ju mer jag läser ju mera intressant blir det. Som jag beskrev här tidigare så gick Ubuntu-installationen på min gamla laptop nog alldeles för lätt och jag tar nu installationen här på min stationära dator som en utmaning - som jag förmodligen kommer att lära mig en hel del av. Jag kommer nog fortsättningsvis att behöva hjälp./leifhoff/
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

Välkommen till Linux! :)
leifhoff skrev:Då provade jag igen att installera, gjorde först en 200 GB partition på den hårddisk som INTE är SSD, via Windows diskhantering - precis som du har beskrivit!
Mer än att krympa en befintlig partition behöver man egentligen inte göra i Windows, vilket frigör plats på hårddisken. (Och strängt taget behöver man nog inte göra det heller, men det är möjligen en aning säkrare att låta Windows självt krympa sina egna partitioner.) Skapandet av nya partitioner, ur det fria utrymmet, kan man lugnt överlåta åt Ubuntus installationsprogram.
leifhoff skrev:Valde 'annan installation' och försökte lägga installationen på den 200GB partition som fanns, och som såg ut att vara tom. Vid klick på "Installera" kom följande ruta upp: "Inget rotfilssystem är identifierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn".
Det meddelandet innebär att installationsprogrammet inte har uppfattat vad du vill montera som rotkatalog (det enkla snedstrecket).

Vet inte om du möjligen försökte montera en NTFS-formaterad partition, skapad i Windows, som rot? Då lär man visst få det meddelandet. (Linux, eller åtminstone Ubuntu, accepterar inte några Windowstyper av filsystem för rotkatalogen.)

Du måste alltså se till att en partition (skapas och) formateras i filsystemet ext4 (numera helst) – bock i rutan för formatering – samt monteras som / (rotkatalogen för ditt Ubuntu).
Allt detta ska du kunna beordra i partitioneringsmenyn.

(Dessutom, som sagt, bör det alltid finnas en swap-partition på minst 4 GB eller så.
Eventuell separat home-partition är valfri.)
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Så, alltså, om jag nu förstått det hela rätt:
1. GRUB, som fördelar vilket operativsystem som jag vill köra, skall ligga på datorns uppstarts- disk/partition, i mitt fall min SSD-disk, och jag antar att Ubuntu's installationsprogram ordnar detta helt automatiskt.

2. Den partition som Ubuntu skall installeras på är just nu formaterat i NTFS - via Windows. Jag vet inte om den kan formateras i ext4 från Windows (såg ingenting om det), men skall det gå om jag bara tar bort formatteringen, så Windows "gråmarkerar" den, så skall installationen 'hitta' den, eller skall den tidigare partitionen bara 'krympas' (jag tar alltså bort min partition på 200 GB helt och hållet), som du skrev och så hittar installationsprogrammet det lediga utrymmet?

3. För länge sedan (minst 10 år +) försökte jag installera SUSE-Linux (tror jag det var) och då roffade Linux åt sig all ledig hårddiskutrymme som fanns i datorn - helt automatiskt! -det var jättespännande att få tillbaka det. Det krävde ett separat partitionshanteringsprogram för att få tillbaka det. Gör Ubuntu något liknande nu, eller kan man själv bestämma partitionernas storlek?
Det här låter kanske tokigt, men det här har liksom satt sig i bakhuvudet och varit en bidragande orsak till att jag inte vågat mig på Linux igen - förrän nu!
Det gick som sagt alldeles för lätt att installera på min laptop - de detaljer som vi pratar om här ordnades väldigt enkelt och jag hann i princip inte lägga märke till hur det gjordes.

4. Den swap-partition som du pratar om, är det något som jag aktivt bestämmer i partitioneringsprocessen, eller gör install.programmet det?
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

  1. Ja, du bör kunna räkna med att installationsprogrammet ordnar med installationen av GRUB – och montering av systempartitionen – helt automatiskt. Så var det nog redan för två år sedan, då jag installerade Ubuntu 14.04 med UEFI.

    Jag ser nu också att installationsprogrammet för Ubuntu 16.04 faktiskt visar partitionstyp för systempartitionen (där GRUB ska läggas) som "efi" (inte som den mer allmänna typen FAT32). Och försöker man redigera denna typ av partition får man inte ens längre själv välja monteringspunkt för den. Vilket väl antyder att installationsprogrammet är kapabelt att klara dess hantering helt på egen hand.

    Så den biten kan du med all säkerhet glömma helt.
     
  2. Windows kan inte formatera i ext4 (inte läsa från ext4 heller för den delen). Men du kan lugnt överlåta hela hanteringen åt Ubuntus installationsprogram. (Du behöver i Windows varken formatera om eller ta bort den partition du nu har gjort.)

    Då du har valt "Någonting annat" får du helt fria val: Du kan ta bort partitioner, ändra deras storlek, formatera om dem, och skapa nya partitioner, hur du vill.
    • Partitioneringsmenyn består av en lista över samtliga partitioner tillika intervall av ledigt utrymme, på alla anslutna diskar, du har. Missa inte att det finns en rullningslist till höger, vilken är osynlig då musen är stilla, och blir fullt synlig först då du för muspekaren över den. (Ett dumt påfund tycker jag själv, men så funkar det numera.)
       
    • Under listan finns tre knappar: +, , och Ändra... – för att lägga till, ta bort och ändra partitioner.

      För att exempelvis skapa en ny partition, markera det lediga utrymme där du vill ha den och klicka på +-knappen. För att formatera om, ändra storlek på, eller ange ny monteringspunkt för en befintlig partition, markera den och klicka på Ändra...
       
    • Ändringar av partitionering och formatering verkställs först då du väljer att faktiskt installera. Fram till dess görs ingenting på disken/diskarna, och du kan när som helst välja "Återställ" och börja om.
     
  3. Du behöver inte vara det minsta rädd att fråntas kontrollen över hur din hårddisk är partitionerad. Ubuntus installationsprogram ger dig, som sagt, (då du valt alternativet "Någonting annat") detaljkontroll.

    Jag måste också i sammanhanget åter varmt rekommendera partitioneringsprogrammet GParted, som finns bland programmen som kan köras i Ubuntu Live från USB-minnet (eller DVD). Det är ett ytterst pålitligt, mångsidigt och kapabelt program, som jag vet att även många annars rena Windowsanvändare litar till för sina partitioneringsbehov. (Man behöver ju inte ha något Linux installerat om man kör det från USB-minne eller DVD.)

    Så om du i efterhand skulle komma på att du vill ändra din partitionering är det bara att köra (Ubuntu Live och) GParted (efter tillbörlig säkerhetskopiering, naturligtvis).
     
  4. Swap-partition kallas då man kör installation på svenska växlingsutrymme (inser jag nu). Fast i typkolumnen i partitionslistan står det "swap". Och, ja, den måste du själv uttryckligen ange att du vill ha, då du har valt "Någonting annat". (Full kontroll åt dig, som sagt.)

    Den fungerar i första hand som säkerhetsventil vid minnesbrist: I stället för plötsliga krascher och märkliga dataförluster kan man då få en varning i form av att systemet börjar växla ut data från minnet till hårddisken. (Inom parentes sagt: swap-partitionen i Linux motsvaras i Windows av filer, med fixerad storlek och placering på disken, i första hand pagefile.sys.)
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Det här går framåt. Kanske nu sista steget: På det lediga utrymmet skapades med '+'-knappen helt riktigt en ext4-partition. Kunde scrolla upp o ner och se alla partitioner som finns på datorn. Då jag så försökte gå vidare så kom det ett varningsmeddelande (i princip exakt som du hade sagt), att det inte finns någon definierat 'swap'-partition och om man väljer att gå vidare så fortsätter installationen utan en sådan, men risken är att det inte blir bra.
När man väljer vilken typ av partition man vill ha så finns det olika alternativ, t.ex. '/', '/boot' mm. Jag antar att Ubuntu skall installeras på en '/'-partition, eller ..? För det andra så kan jag inte se någonstans där jag kan markera en 'swap'-partition. Hur definierar jag en sådan? Räcker det med 1 GB, eller 5 GB till den, eller finns det någon tumregel om ett visst antal % av totalinstallationens storlek ??
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av skalman65 »

leifhoff skrev:För det andra så kan jag inte se någonstans där jag kan markera en 'swap'-partition. Hur definierar jag en sådan? Räcker det med 1 GB, eller 5 GB till den, eller finns det någon tumregel om ett visst antal % av totalinstallationens storlek ??
Osprey skrev:Enligt de rekommendationer som finns från bl.a RedHat, så gäller att för under 2 Gb RAM så bör swap-partitionen vara dubbelt så stort som RAM-minnet, men mellan 2 och 8 Gb så bör det vara lika med RAM-minnet.
i denna tråd

det har funkat bra för mig.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

leifhoff skrev:När man väljer vilken typ av partition man vill ha så finns det olika alternativ, t.ex. '/', '/boot' mm. Jag antar att Ubuntu skall installeras på en '/'-partition, eller ..?
Exakt. Det enkla snedstrecket står för rotkatalogen. Utan en sådan blir det inget Linux.
leifhoff skrev:För det andra så kan jag inte se någonstans där jag kan markera en 'swap'-partition. Hur definierar jag en sådan?
Strax ovanför det nyssnämnda valet av monteringspunkt finns en inställning "Använd som". Förval för den är ext4, men om du bläddrar ned där hittar du växlingsutrymme.

För att ge plats åt swap-partitionen (växlingsutrymmet) kan du minska din ext4-partition. Allra överst – bland inställningarna som visas då du ändrar eller skapar en partition – finns storleken, som också är redigerbar.

Tyvärr är den enhet som används i installationsprogrammet decimala megabyte (1 MB = exakt 1 miljon byte). Mer praktiskt i datorsammanhang är nog normalt att tänka i binära gigabyte, numera kallade "gibibyte" eller GiB. (1 GiB ≈ 1 074 MB.) Det arbetsminne (”RAM”) man har i datorn räknas ju t.ex. alltid i GiB egentligen.
Fast så petnoga är det väl inte då det gäller partitionsstorlekar, eftersom man i slutänden ändå bara kan gissa vad som på ett ungefär kan vara lämpligt.

(Hittade förresten en behändig sida som räknar om mellan enheterna GB, MB, GiB och MiB.)
leifhoff skrev:Räcker det med 1 GB, eller 5 GB till den, eller finns det någon tumregel om ett visst antal % av totalinstallationens storlek ??
Det finns nog nästan lika många tumregler för swap-partitionens storlek som det finns Linuxanvändare i världen, tror jag. :P Det hör säkert till de mest populära diskussionsämnena bland Linuxfolk. Exakt hur mycket swap som faktiskt kommer behövas beror ju till syvende och sist på vilka program man kör. Den tumregel som Skalman65 citerar är nog dock så god som någon, och källan till den – med fortsättning för större minnesmängder – hittade jag hos Red Hat.
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Det fungerar jättebra! - och det fungerar inte alls :(

Såhär är det: Tydligen så har GRUB'en lagt sig på min vanliga hårddisk - som datorn inte boot'ar på normalt! - så vid vanlig uppstart går Windows igång, och jag får aldrig möjlighet att välja operativsystem. Går jag däremot in via BIOS'et vid uppstart och väljer att boot'a på min hårddisk där Linux-partitionerna ligger, så startar Ubuntu helt utan problem och utan att jag gör någonting mer (GRUB'en ser jag ingenting till då heller).

Jag kan i och för sig leva med detta, men det kunde ju vara roligt om jag kunde välja vid starten automatiskt. Är det väldigt krångligt/riskabelt att ändra så gör jag ingenting åt saken; är det lätt så skulle jag vara glad om någon kunde berätta hur jag flyttar GRUB'en - om den nu kan flyttas!

Min systemdisk i datorn är min SSD på 250 GB (där iövrigt Win 10 ligger), men då jag gjorde partitionen för Ubuntu såg jag att den INTE stod först på partitionslistan, och min vanliga hårddisk låg längre upp - är det därför som GRUB'en lade sig där?.

(P.S. Det här skriver jag via Firefox i Ubuntu)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

Det var ju inte alldeles helt lyckat, nej.
  1. Kontrollerade du, innan du installerade, att du var i UEFI-läge? (Se punkt 4 i mitt första inlägg ovan.)
     
  2. Om du i terminalfönster i Ubuntu (Ctrl+Alt+T) ger följande kommando:

    Kod: Markera allt

    sudo efibootmgr -v
    vad får du då?

    Du kan markera svaret i terminalfönstret och välja Kopiera från dess Redigera-meny, samt klistra in det i ditt foruminlägg här.
leifhoff
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 sep 2016, 22:29
OS: Windows

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av leifhoff »

Pkt 1. Ööhh.., egentligen - om jag nu skall vara helt ärlig - så gjorde jag nog inte det! Mest därför att jag dels inte vet hur jag kollar det, och dels att jag inte vet vad jag egentligen skall titta efter. Jag är (än så länge) novis på det här område!

En lite annan sak: Nu med facit i hand så verkar det ju som att installationsprogrammet från början egentligen haft rätt, när det inte kunde hitta något operativsystem på datorn, därför att om det söker på min hårddisk (som bara är lagring) istället för min SSD (som är den som datorn normalt boot'ar på) så finns det ju inte något operativsystem där. Den egentliga frågan är väl då varför installationsprogrammet INTE identifierar SSD'n som bootbar enhet?

Pkt 2 ser ut såhär:

leif@leifh:~$ sudo efibootmgr -v
[sudo] password for leif:
efibootmgr: EFI variables are not supported on this system.
leif@leifh:~$
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installation av Ubuntu 16.04 svenska krånglar hos mig.

Inlägg av Ratatosk »

Aj då, du är uppenbarligen inte i något UEFI-läge alls, nej.

Jag borde naturligtvis ha tryckt mera på punkten 4, men i alla diskussioner som omgående uppstod kring de avslutande bitarna om partitionering, formatering och installationsprogrammets funktion, tänkte jag inte på att dubbelkolla att det föregående steget, UEFI-kontrollen, verkligen var så uppfattat, klart och grönt som det för mig verkade vara. Så var alltså fallet inte alls.
________________________________________

Grundproblemet, såvitt jag förstår, är att installationsskivorna från Ubuntu (och även från andra) är i ett "hybridformat" avsett att fungera med både BIOS och (U)EFI – i praktiken ett ostandardiserat fulhack. Då jag nyligen provade att i GParted titta på en USB-sticka med en sådan installationsskiva (kopierad till stickan med funktionen Skapa uppstartsdisk i Ubuntu) då fick GParted spader, eller, nåja, rapporterade att det inte fanns någon vettig partitionstabell där. Och inte gjorde det det.

De har naturligtvis goda skäl att vilja göra skivorna på det viset, och för det mesta funkar de väl som folk vill att de ska, men det verkar kunna ställa till problem då det är UEFI och inget annat man vill ha.

Möjligen beror det också på exakt hur (med vilket program) man skriver denna hybridskiva till sitt USB-minne, det vet jag inte. (Och jag vet inte om det program du har använt skulle sköta sig särskilt illa.) Men vill man i stället göra en ren EFI-sticka, då går receptet ut på att, lämpligen med GParted, se till att stickan har en riktig, ren och prydlig, partitionstabell av GPT-typ, den nya standard som ingår i UEFI – med en FAT32-formaterad partition – och sedan kopiera endast iso-filens innehåll (de mappar och filer som finns på skivan) till stickan.

(Självklart bör man också i sitt EFI ("BIOS") se till att varje inställning för CSM, Compatibility Support Module, eller Legacy är avstängd.)
________________________________________

Den CSM/legacy-installation du nu tycks ha fått på halsen ska det nog – i och för sig – gå att i efterhand omvandla till en riktig UEFI-installation.

Bland Ubuntugemenskapens (icke-officiella) engelska hjälpsidor finns instruktioner för hur man ska kunna göra detta med programmet Boot-Repair. Det lämnar dock mig ute på djupt vatten, d.v.s. jag har noll och ingen egen erfarenhet av det programmet (har aldrig funnit anledning att köra det), och får kanske erkänna att jag också tycker det verkar en liten aning kusligt, såtillvida att jag inte vet exakt vad det gör (och även de som rekommenderar detta program tillägger ofta att man inte bör göra mer än absolut nödvändigt med det).

Inte för att jag vill avskräcka från Boot-Repair. Jag har sett det rekommenderas också av definitivt kunniga och pålitliga personer. Och operationen att flytta på bootladdaren och lägga in ett val för den i EFI:t borde väl vara en hyfsat rättfram historia. Men jag har alltså personligen inte så värst mycket hjälp att bistå med här. (Jag har också sett hur man ska kunna göra detta med handpillande, en radda kommandon, men misstänker att det nog hur som helst blir i mesta laget för en nykomling till Linux.)

Ett annat alternativ är å andra sidan att skapa den rena EFI-sticka som jag talar om ovan och se om det inte går bättre med den, om du gör om installationen från noll. Men du känner väl bäst själv hur du eventuellt vill gå vidare.
________________________________________

Det kan hur som helst möjligen vara intressant att först få svar på exakt hur dina diskar ser ut egentligen. Sådana svar kan du begära exempelvis med kommandona

Kod: Markera allt

sudo gdisk -l /dev/sda
och

Kod: Markera allt

sudo gdisk -l /dev/sdb
(med antagandet att dina båda diskar är sda och sdb).
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"