Ersättning för Ubuntu Tweak

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av skalman65 »

Använde Ubuntu Tweak på mina tidigare installationer, men sista versionen verkar stöda 14.04, har installerat det även efter det.

men finns det något annat program som gör i stort sett samma sak, städa
men är up-to-date med 16.04

Eller kan jag göra det via terminalen

autoremove känner jag till men det tar väl bara bort gamla kärnor

finns det något annat kommando som städar bort tmp-filer webbläsar-cache etc..

Upplever det som att flera av mina maskiner börjar bli trötta sega framförallt webbläsaren men även att öppna nya program mot hur de uppförde sig när de var nyinstallerade.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Bleachbit finns i förrådet.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Bleachbit finns i förrådet.
Ja, tyvärr gör det det.

Har aldrig använt programmet själv, men däremot ett antal gånger försökt hjälpa användare med problem, där det till slut visat sig att problemet uppstod genom användning av BleachBit. Programmet raderar filer hej vilt, filer som tillhör installerade paket, men utan att paketen avinstalleras. Hela idén verkar gå på tvärs mot det sätt på vilket procedurerna för installation och uppdatering av Ubuntu fungerar.

Senaste exemplet på mina dåliga (indirekta) erfarenheter av BleachBit framgår av diskussionen i den här felrapporten. Personligen litar jag alltså inte på BleachBit, och skulle inte råda någon att använda programmet.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Alla så kallade städprogram, eller rensningsprogram, är potentiellt "farliga" i händerna på okunniga användare. Man måste alltså veta vad man gör, precis som i terminal och filhanterare.
Det går inte att bara klicka och blunda, då kan Bleachbit liksom alla andra rensningsprogram, göra mer skada än nytta.

Själv har jag sporadiskt använt Bleachbit i många år, både i Windows och Linux, trots att jag normalt sett ogillar program av den sorten. Jag har funnit att Bleachbit är i stort sett det enda rensningsprogram som faktiskt INTE gör något utanför användarens kontroll.

Ett hett tips är att noga läsa, och sätta sig in i vad de olika posterna gör, när man konfar en rensning och sedan köra en "torrensning" eller förhandsvisning som det heter i programmet.
Vill programmet vid torrensningen ta bort något som inte skall bort, konfar man om... igen och igen, tills man är nöjd. När man fått till en "ofarlig" konfiguration, kan man spara den för vidare bruk och kanske finjustera lite i kommande rensningar.

Kort sagt... Bleachbit kan rekommenderas till alla som vet dom dom gör. Vet man inte vad man gör, kanske man inte skall rensa alls på egen hand.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kruxet är att du måste vara väldigt kunnig för att använda programmet på det sätt du beskriver, eson57. Mitt intryck är att BleachBit-utvecklarna är vårdslösa genom att möjliggöra operationer som är direkt olämpliga; därav min dåliga recension ovan. :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Nej, dom är verkligen inte vårdslösa. Dom har skapat ett ärligt och högst potent hjälpmedel för kunniga datoranvändare. Okunniga användare skall inte pilla överhuvudtaget. Ren självbevarelsedrift, borde förhindra att man använder ett program man inte förstår.
Det är bara svenskar som kräver att få leva hela livet i "skyddad verkstad", men numera lever vi i en globaliserad värld, så det är bara att gilla läget.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av JoWa »

Hur man kan ta bort gamla kärnor i 16.04: viewtopic.php?p=486449#p486449

Angående BleachBit, är det långt mindre potentiellt farligt då det körs som användare (ej som root). Att rensa valda typer av webbläsarfiler görs i användarläge, och ställer inte till något på systemnivå. Dock får man vara uppmärksam på vad man markerar för borttagning, så att man t.ex. inte städar bort lagrade lösenord som man kanske vill ha kvar.

Annars har ju webbläsare inbyggda städfunktioner.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Tänkte just skriva detsamma. Är det bara webbläsaren man vill rensa, finns det inbyggda funktioner för det.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Angående BleachBit, är det långt mindre potentiellt farligt då det körs som användare (ej som root).
Ja, det är klart. De fall jag refererar till handlar om root-användning. Se till exempel den här bilagan till felrapporten jag nämnde. :( Får mig att undra (jag vet alltså inte) hur instruktionerna ser ut i användargränssnittet och dokumentationen av BleachBit.

Bra med påpekandet att webbläsarna tillhandahåller funktioner för 'städning' vid behov.

Tror att ett skäl till min avvisande hållning i det här ämnet är, att jag många gånger sett användare be om hjälp med att radera diverse saker som de inte anser sig vara i behov av. Inte för att de har problem med diskutrymme, utan mer för sakens skull, så att säga. Jag brukar framhålla att det finns massor med filer på alla distributioner som inte alla användare behöver. Om man lider av någon slags allergi mot överflödiga filer, skall man nog inte använda något färdigt system, utan bygga sitt alldeles egna operativsystem från grunden.

Till viss del - jag anför nämnda felrapportbilaga som bevis - menar jag att BleachBit är ett högriskhjälpmedel som löser problem som inte finns.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:...menar jag att BleachBit är ett högriskhjälpmedel som löser problem som inte finns.
Bleachbit har aldrig varit menat för, eller påståtts lösa några problem, för som du säger, problemet finns inte.
Det skall istället ses som ett verktyg för automatisering av åtgärder som annars kan ta väldigt lång tid att utföra. Allt som kan göras med Bleachbit, kan också utföras manuellt, men inget som kan utföras med Bleachbit är nödvändigt för "normalanvändaren". Det finns dock många avancerade användare som behöver rensa både det ena och det andra i datorn och då är Bleachbit ett väldigt smidigt och tidsbesparande verktyg.

Sen har vi då frihetsaspekten. Tro det eller ej, men världen är full av människor som tycker om valmöjligheter och vill fatta egna beslut. Jag tycker dom kan få lov att använda Bleachbit om dom vill. Självklart får dom också ta konsekvenserna av eventuella misstag. Det kan t.o.m. vara väldigt lärorikt att få göra ett eller annat eget misstag.
Jag är medveten om att eget ansvar inte är särskilt populärt i landet där man alltid måste ha en syndabock, men tiderna förändras. Numera lever vi som sagt i en globaliserad värld.
Bekämpa gärna orättvisor, missförhållanden och liknande men lämna valfriheten därhän.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@eson57: Frihet är utmärkt, och du får inte uppfatta mina synpunkter som att jag vill bekämpa folks möjligheter att göra vad de vill med sina datorer.
eson57 skrev:Jag tycker dom kan få lov att använda Bleachbit om dom vill.
Absolut.
eson57 skrev:Självklart får dom också ta konsekvenserna av eventuella misstag. Det kan t.o.m. vara väldigt lärorikt att få göra ett eller annat eget misstag.
Det är här det blir lite knepigt.

En distribution som Ubuntu bygger till stor del på en gemenskap av frivilliga, där användarsupporten är en viktig del. Sådan support vilar på fundamentet att man vet hur det system ser ut som användarna ber om hjälp med. Aggressiv rensning genom ett hjälpmedel som BleachBit rycker undan det fundamentet.

En användare som - efter att ha skapat problem genom att använda BleachBit - ber om hjälp att reda ut härvan, tar inte konsekvenserna själv, utan tar i anspråk frivilligas tid för problem som vare sig handlar om buggar i eller frågor om användning av Ubuntu.

Och häri ligger konflikten. En användare, som manuellt fixar och trixar med sitt system, har vanligen förståelse för att den får reda ut konsekvenserna själv. Den förståelsen är inte lika självklar om man hämtar och använder ett hjälpmedel från Ubuntu-förrådet.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Väldigt svenskt! Så fort det finns någon/några få som inte kan hantera en företeelse, så skall den bort. Helst förbjudas, men åtminstone göras väldigt svåråtkomlig. Den stora massan skall böja sig för några få virrpannor. Tillbaks in i den skyddade verkstadsfållan alltså...

Vad gäller just Bleachbit, så borde du dra ner den och köra några torrensningar. Den kommer inte att bita dig, jag lovar. Jag är övertygad om att du kommer att inse att den varken är så svår eller så oberäknelig som du tycks tro.
Vi kan inte bryta upp alla vägar för att några få idioter kör som galningar... vi får helt enkelt ta hand om offren.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Vad gäller just Bleachbit, så borde du dra ner den och köra några torrensningar.
Kommer nog att göra det. Känner mig nästan moraliskt skyldig efter ovanstående inlägg. ;)
eson57 skrev:Vi kan inte bryta upp alla vägar för att några få idioter kör som galningar... vi får helt enkelt ta hand om offren.
Min motivation att ägna tid åt att hjälpa den kategori av användare du nämner är noll.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Min motivation att ägna tid åt att hjälpa den kategori av användare du nämner är noll.
Ja, det brukar vara rätt dödfött. Jag brukar förorda ominstallation/reparation och hoppas att vederbörande lärde sig något.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av skalman65 »

Gav mig ett försök med Bleachbit, med eran varning för dess styrka i bakhuvudet ;)
installera samt körde en rensning.
Jag hoppas att man inte bockade i för mycket :-\
Följande valde jag:
autoclean-autoremove-systemets temp-filer
FIREFOX-CHROME
Cache-minne-DOM-lagring-Formulärhistorik-Hämtningshistorik-Kakor-
Komprimera databas-Kraschrapporter-Sessionsåterställning-Säkerhetskopior-URL-historik-

För mycket eller för lite? För att "speeda" upp webbläsaren, så att den inte buffrar så mycket.

passade även på att installera byoby och rensade bort gamla kärnor.




Maskinen vart något snabbare efter det (upplever jag det ).
Men Webbläsaren står fortfarande och buffrar för vanliga sidor som google.se, ex
(vilket den inte gjorde när den var nyinstallerad)
medans våran egen sida (ubuntu-se.org) flyter ganska bra.

prövade med midori som sägs vara lightweight, samma resultat.

Kan problemet ligga i routern, lagrar den några temp-filer eller liknande som kan sänka hastigheten, fördröja..?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av eson57 »

skalman65 skrev:För mycket eller för lite? För att "speeda" upp webbläsaren, så att den inte buffrar så mycket.
Definitivt en "ofarlig" rensning. För mycket eller för lite är en fråga om bekvämlighet. Tar du bort mer blir det jobbigt att surfa ett tag. ;)

I routern lagras inget, den bara routar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Nemo »

Hej!
Mycket intressant diskussion kring BleachBit. Har inte använt programmet själv, mest beroende på att jag inte haft behov av att rensa. Dock blev jag nu lite nyfiken, så jag kanske får ta och testa programmet och bilda mig en egen uppfattning.
Gunnar Hjalmarsson skrev:En användare som - efter att ha skapat problem genom att använda BleachBit - ber om hjälp att reda ut härvan, tar inte konsekvenserna själv, utan tar i anspråk frivilligas tid för problem som vare sig handlar om buggar i eller frågor om användning av Ubuntu.
Fast detta är väl inget unikt för just BleachBit. Nog är det väl mer än en gång som orsaken till de problem användaren har är skit bakom tangentbordet. Dvs. personen har själv gjort något olämpligt på datorn och vänder sig till ett supportforum för att få hjälp.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Och häri ligger konflikten. En användare, som manuellt fixar och trixar med sitt system, har vanligen förståelse för att den får reda ut konsekvenserna själv. Den förståelsen är inte lika självklar om man hämtar och använder ett hjälpmedel från Ubuntu-förrådet.
Jag tror jag förstår vad du menar, men jag delar inte din uppfattning att detta skulle utgöra någon konflikt. T.ex. kan användaren nyttja både GParted och terminalkommandot dd. Bägge dessa är otroligt kraftfulla verktyg som följer med OS:et, men de möjliggör också för användaren att förlora all sin data. Skulle förståelsen för att t.ex. GParted kan tömma en hårddisk vara mindre bara för att det ingår i förrådet? Jag tror inte det, utan det handlar om att ta sig tid och läsa in sig om man ska prova ett verktyg man inte använt tidigare.

Utöver detta bygger all support i detta forum på ett eget frivilligt deltagande av såväl den som efterfrågar support som den som ger support. Med det sagt har ingen här någon skyldighet att hjälpa den som på eget bevåg använt ett verktyg denne inte behärskar oavsett om det ingår i förrådet eller inte. På samma sätt har ingen här någon rätt att kräva support och hjälp för att denne på eget bevåg trasat sönder konfigurationen. Att vi sedan försöker så långt det är möjligt hjälpa varandra är en annan sak.

Kunskap är inte tung att bära, men kostar en del att införskaffa den i form av egna misstag och felsökningar. Att t.ex. blanda ihop parametrarna för kommandot dd och sedan upptäcka att all data på ens hårddisk är raderat samtidigt som den där backup:en som skulle göras inte blev av, gör ordentligt ont och är en smärtsam erfarenhet. Samtidigt är det just sådana saker som gör att personen förhoppningsvis aldrig mer gör om samma misstag. Sedan spelar det ingen roll om verktyget heter BleachBit, GParted eller något annat. Gör man fel får man dra lärdom av det och undvika göra samma misstag igen.

Jag håller med eson, det kan vara väldigt lärorikt att göra egna misstag. Ansvaret ligger alltid på den enskilde användaren även om inte alla håller med om detta.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Ubuntu Tweak

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kul att du tyckte diskussionen var intressant, Nemo. :) Tror jag avstår från att säga något mer i ämnet tills jag installerat och inspekterat verktyget ifråga.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"