installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR ...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gusmagna
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2016, 23:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Göteborg

installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR ...

Inlägg av gusmagna »

Hej,
Jag har partitionerat min HD så att jag har en NTFS partition för windows 10. Detta gjorde jag med GParted Live. När jag nu bootar från ett USB med win10 och ska installera får jag felmeddelandet, (se bifogad skärmdump), som säger att jag inte kan installera windows på den markerade disken för den har en MBR partitionstabell ... I EFI baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar.

Jag testade därför att gå in i GParted och se om jag kunde göra något där, men hittar inget som låter rimligt. Jag har ju redan formaterat partitionen som ntfs och hittade ett ställe där jag kunde flagga den som GPT disk, men det förändrade ingenting. Jag fick upp samma felmeddelande efter att jag testat en andra gång.

Vad göra???

Mvh
Gustaf

Ps. Ursäkta att bilden är upp och ned!
IMG_3359.JPG
IMG_3359.JPG (130.21 KiB) Visad 3322 gånger
gusmagna
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2016, 23:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Göteborg

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av gusmagna »

Högerklicka och välj "Visa bild", så kommer bilden rättvänd!

Tack så mycket på förhand!
Mvh
Gustaf
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av Ratatosk »

I GParted välj menyn Enhet → Skapa partitionstabell... → Välj ny typ av partitionstabell → gpt

Därefter kan du fundera på partitioner med NTFS och annat. Fast jag undrar om inte Windows installationsprogram fixar den saken själv. (Förhoppningsvis installerar du även Ubuntu på disken sedan.)

(Den allra första partitionen bör förresten vara ESP, EFI System Partition. Om du ska använda GParted för det, gör en FAT32-partition och "ställ bootflaggan" för den, vilket är GParteds aningen vilseledande terminologi för att sätta partitionstypen till ESP. Bootflaggor finns egentligen inte i GPT, bara i MBR-systemet.)
gusmagna
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2016, 23:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Göteborg

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av gusmagna »

Ratatosk skrev:I GParted välj menyn Enhet → Skapa partitionstabell... → Välj ny typ av partitionstabell → gpt

Därefter kan du fundera på partitioner med NTFS och annat. Fast jag undrar om inte Windows installationsprogram fixar den saken själv. (Förhoppningsvis installerar du även Ubuntu på disken sedan.)

(Den allra första partitionen bör förresten vara ESP, EFI System Partition. Om du ska använda GParted för det, gör en FAT32-partition och "ställ bootflaggan" för den, vilket är GParteds aningen vilseledande terminologi för att sätta partitionstypen till ESP. Bootflaggor finns egentligen inte i GPT, bara i MBR-systemet.)
Hej Ratatosk och tack för hjälpen!
Det blev att jag installerade om ubuntu eftersom jag stötte på lite problem. Har nu följt ditt råd och skapat som du föreslog. Tänkte installera windows på en av partitionerna, men såklart köra vidare med ubuntu. Är nybörjare, men giller det.

Tack igen!
Mvh
Gustaf
gusmagna
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2016, 23:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Göteborg

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av gusmagna »

Ratatosk skrev:I GParted välj menyn Enhet → Skapa partitionstabell... → Välj ny typ av partitionstabell → gpt

Därefter kan du fundera på partitioner med NTFS och annat. Fast jag undrar om inte Windows installationsprogram fixar den saken själv. (Förhoppningsvis installerar du även Ubuntu på disken sedan.)

(Den allra första partitionen bör förresten vara ESP, EFI System Partition. Om du ska använda GParted för det, gör en FAT32-partition och "ställ bootflaggan" för den, vilket är GParteds aningen vilseledande terminologi för att sätta partitionstypen till ESP. Bootflaggor finns egentligen inte i GPT, bara i MBR-systemet.)
Hej igen Ratatosk,
Efter att jag skapat en ny partitions tabell som gpt och definierat de olika partitionerna, så startade bootade jag om datorn, men då hittade den inte något överhuvudtaget. Det kom upp en vit bild på en mapp med ett stort frågetecken. Jag fick då installera om ubuntu igen, men när jag gör det så skapas tre partitioner automatiskt vilka inte är gpt. Problemet kvarstår alltså. I och med att datorn är en iMac i7, så rensade jag hela disken när jag först installerade ubuntu för första gången och funderar på nu om jag kanske ska installera Windows 10 först och sen därifrån skapa en partition för ubuntu och installera ubuntu på windows? Frågan är då om jag kan göra på följande vis:

Gå in i GParted Live och radera alla tre partitioner (EFI System Partition (boot), root och swap) för att sen stänga GParted, byta USB till det med Win10 på, boota om och installera Windows över hela HD:n. Sen installera ubuntu som jag skrev om ovan.

Det måste gå tycker jag, men är inte helt 100%.

Mvh
Gustaf
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av Ratatosk »

Installation av Windows

Att installera Windows först, och Linux (eller något annat) bara därefter, är ju det gamla standardreceptet. Detta därför att Windows har varit ökänt för att ignorera och köra över vad än annat som redan kan finnas installerat. Nu ska jag väl säga att då jag själv nyligen gjorde en (om)installation av Windows 10 så var faktiskt Microsofts installationsprogram hur snällt och belevat som helst, och skapade inga problem alls för den befintliga Ubuntuinstallation som jag också har på datorn. Det flyttade visserligen Windows först i EFI:ts bootmeny, men det var fort och enkelt gjort att bara flytta tillbaka. (Både mitt Ubuntu och Windows är UEFI-installerade.)

Men att börja med installationen av Windows tycker jag ändå låter som en god idé. Huruvida du verkligen behöver radera någonting på disken först vet jag inte, men att låta Windows börja från rent bord funkar säkert bra.

Då du fått upp Windows, stäng förresten av dess snabba start innan du går vidare. Den ska absolut inte vara på i ett dubbelbootande system. Själv har jag satt hibernate helt ur spel i Windows
– med kommandot powercfg /hibernate off, givet som administratör i Windows –
vilket sparar plats på disken och som bieffekt också sätter Windows snabba start ur spel.



(U)EFI-kontroll före installation av Ubuntu

Då det sedan är dags att installera Ubuntu är det bra om du – innan du kör igång installationen – försöker kontrollera att installationsprogrammet är i (U)EFI-läge. (Så att en riktig EFI-installation, med Ubuntu snyggt placerat i EFI:ts bootmeny, kan göras.) Starta gärna först Ubuntu Live och kör där kommandot

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr
Får du då ett felmeddelande är något skumt.

En annan kontroll är att du i denna Live-körning kan se att katalogen /sys/firmware/efi existerar i filsystemet. (Det gör den inte om man kör i BIOS-läge.)

Då du har verifierat att du verkligen har en Ubuntu Live-körning i UEFI-läge kan du välja installation från denna. (I annat fall kan man göra en USB-sticka som garanterat startas i UEFI-läge.)
________________________________________

Inom parentes sagt har jag hört sägas att på just Mac kan implementationen av EFI:t vara lite egenartad, ett slags ostandardiserad hybrid av EFI 1 och "EFI 2" (=UEFI). Jag har dock ingen egen erfarenhet av Mac.



Övrigt
gusmagna skrev:Efter att jag skapat en ny partitions tabell som gpt och definierat de olika partitionerna, så startade bootade jag om datorn, men då hittade den inte något överhuvudtaget. Det kom upp en vit bild på en mapp med ett stort frågetecken.
Då hårddisken bara har tomma partitioner så finns det ju ingenting på den att boota upp. Då måste du starta från USB eller DVD/CD. Eller menar du att du får problem även med installationsskivor/USB-stickor med Windows eller Ubuntu?
gusmagna skrev:Jag fick då installera om ubuntu igen, men när jag gör det så skapas tre partitioner automatiskt vilka inte är gpt.
Här vet jag inte riktigt vad du menar. GPT är ju själva partitioneringssystemet för hela disken. Alternativet är normalt det äldre MBR-systemet, fast det finns ytterligare också (bl.a. på äldre Mac ett partitioneringssystem kallat APM). Enskilda partitioner är inte GPT (eller MBR).

Ett bra kommando för att kolla hur ens disk ser ut är

Kod: Markera allt

sudo gdisk -l /dev/sda
ifall ens disk är sda.

Om du vill ha full kontroll över vilka partitioner Ubuntus installationsprogram gör, kan du förresten välja dess sista alternativ: "Någonting annat".
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av Tjadden »

Ratatosk skrev:Om du vill ha full kontroll över vilka partitioner Ubuntus installationsprogram gör, kan du förresten välja dess sista alternativ: "Någonting annat".
Av gammal erfarenhet att radera Windows och sedan göra en ominstallation om man har fabriks DvD så stjäl den hela Hårddisken!
Precis är det valet för att göra Ubuntu installation bränn en Dvd och när man blir hänvisad för partition så väljer man "Någonting annat" rubriken längst ner och ändra storleken på Windows
100 GB räcker mer än väl!
gusmagna
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2016, 23:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Göteborg

Re: installation av Win10 på UBUNTU Går ej pga disk har MBR

Inlägg av gusmagna »

Hej Ratatosk och Tjadden,
Hinner tyvärr inte kommentera Era svar på ett par dagar, men vill i alla fall tacka för dem just nu.

Mvh
Gustaf
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"